Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

  1. #1
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Mijn velgen hadden veel stoeprandschade toen ik de auto kocht, dus ik heb een bedrijf ingeschakeld om de velgen te laten herstellen en meteen te voorzien van fatsoenlijke banden (er zaten Minerva all-season banden op en dat is echt dramatisch). De velgen heb ik nu terug en ze zien er prachtig uit. Enige nadeel is dat er op sommige velgen een hele strook plaklood zit (10x5 gram) en ook nog eens vol in het zicht. De velgen die ik heb ingeleverd hadden ook al zoveel lood en daarbij heb ik het volgende gemeld:

    Er zit redelijk wat lood op de velgen, maar dat kan ook komen door de dramatisch slechte Minerva all-season banden die er nu op zitten. De auto trilt niet, dus ik verwacht dat de velgen niet gericht hoeven te worden.
    Alle velgen laten richten en overal nieuwe Pilot Sport 5 opzetten (255/35R19) kost serieus geld en ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik nog niet tevreden ben. Als ik het teruglees kan je wellicht lezen dat de velgen niet gericht hadden moeten worden. Aan de andere kant hadden ze het wel even kunnen controleren lijkt me. Wat vinden jullie?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Door het draaien van de band op de velg kun je de hoeveelheid lood beperken. Goede bandenmonteurs krijgen het ook voor elkaar om de balanceergewichtjes achter de spaken te verbergen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Ja, ik zie dat ook wel eens voorbijkomen bij de video's van Carrec. Dat had ik ook graag gehad, maar ik vraag me eigenlijk af of 50 gram "lood" sowieso niet erg veel is. Of heb je op brede en grote velgen ook meer lood nodig en is dit volstrekt normaal?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Lijkt me aan de forse kant, maar is deels afhankelijk van de kwaliteit van velgen en banden en deels van de bandenmonteur zijn vakkunde en gemakzucht.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Band draaien (welke kleur stip zit erop ?) en opnieuw balanceren en dan niet met lappen van 5 gram. (10 15 20 25 30 50 zijn er ook)

    Peeet


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Peeet; 26-03-24 om 15:35.
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld


  6. #6
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Er zitten geen stippen op de band (weet niet of die er ooit opgezeten hebben). Ik heb gisteren contact gezocht met de velghersteller en die gaf aan dat ze lood altijd gewoon op de plek plakken waar de machine het aangeeft. Hij bood wel aan om langs te komen met de velgen en dan zouden ze er even naar kijken.

    Vandaag dus langsgegaan. Hert is wel een avontuur om 3x 19" 255 in een A5 cabriolet mee te krijgen :-) Ik zag meteen al dat ze een modern Hunter balanceerapparaat hadden staan, dus had al goede hoop. Die kan gewoon ingesteld worden om het lood achter de spaken te plaatsen en die meet ook meteen hoogteslag. Er was één band met hoogteslag, maar na het draaien van de band op de velg was dat vrijwel verdwenen. Het lood zit nu netjes achter de spaken en er zit ook minder lood op. Ik kon er gewoon bij blijven en ze namen er alle tijd voor.

    Jammer dat het niet meteen top was, maar ik begreep dat de meeste mensen het allemaal wel prima vinden. Hij gaf aan dat ik de volgende keer even moest aangeven dat het lood achter de spaken moet komen en dan doen ze dat wel. Ze hadden overigens enkel 5 gram blokjes (zilver of zwart). Heb ook even online gekeken, maar ik kon ook niet veel anders vinden.

    Al met al dus blij en de wielen onder de auto gezet. Wat een verschil qua rijgedrag vergeleken met die drama Minerva banden. Je snapt niet waarom je zo'n auto koopt en dan zo bezuinigd op banden. Nu weer grip in de bocht en veel meer vertrouwen. Durf te wedden dat de remweg ook een heel stuk korter is. Gelukkig geen trillingen in de wagen, dus denk dat het goed is zo. Wel een advies dus als je open velgen hebt om aan te geven dat je lood achter de spaken wil hebben. Dat is blijkbaar niet standaard. Weten ze meteen dat je een "Pietje Precies" bent en terugkomt als het niet goed is.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 27-03-24 om 12:53.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  7. #7
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    1.000
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Ff foto's posten dan he

    Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Mooi opgelost zo. Zou mijn eer te na zijn om zulk prutswerk af te leveren, terwijl het zo weinig meer tijd kost om het goed te doen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Ik zal binnenkort even fatsoenlijke foto's maken, maar zo ziet het er nu uit:

    IMG_7510.jpg

    IMG_7511.jpg

    IMG_7512.jpg

    IMG_7513.jpg

    Met winterbanden zag het er zo uit:

    IMG_7472.jpg

    IMG_7471.jpg
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  11. #10
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Mooi opgelost zo. Zou mijn eer te na zijn om zulk prutswerk af te leveren, terwijl het zo weinig meer tijd kost om het goed te doen.
    Dit is een bedrijf dat volgens mij velgreparaties doen voor heel veel bedrijven en dealers in de omgeving. Degene die de banden balanceert ziet de eindklant nooit en dan word je wellicht wat makkelijker. Degene die mij geholpen heeft was echt een aardige en serieuze kerel en nam er echt de tijd wel voor. Ik denk dat niet veel mensen het veel interesseert en dan is het gewoon productie draaien. Maar uiteindelijk prima opgelost en ben dus tevreden.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Tja, als ik als monteur zulke velgen zou zien, deed ik wat meer m'n best. Het zal best volumewerk zijn, maar met een paar minuten werk per velg extra was het meteen goed geweest.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Staat heel mooi onder je A5

    Dat Pietje precies ken ik @bugboy

    Op mijn ex A5/8T met 19' rotor velgen Titanium Grey.
    Ging ik van te voren naar mijn banden monterder, om wat lood, kreeg dan wat verschillende loodjes mee.
    Beetje schuren en ontvetten en spoot ze met een spuitbusje in Titanium Grey.

    Nu op de S5 niet meer nodig, zwarte binnen zijde.

    Peeet
    Laatst gewijzigd door Peeet; 27-03-24 om 14:23.
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  14. #13
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Staat heel mooi onder je A5
    Ging ik van te voren naar mijn banden monterder, om wat lood, kreeg dan wat verschillende loodjes mee. Beetje schuren en ontvetten en spoot ze met een spuitbusje in Titanium Grey.
    LOL... Ja, dan weet die bandenboer ook wel dat ze vervolgens niet met prutswerk hoeven aan te komen. Maar ik zou het inderdaad ook kunnen doen. Het is eigenlijk strontvervelend voor jezelf dat je zo precies bent. Een maat van mij interesseert het allemaal niks. Veel makkelijker. Daarentegen kan ik echt genieten als het wel goed is.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  15. #14
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Ik ben een zeikerd als het gaat om balanceren. 50 gram aan 1 kant is gewoon te veel.
    Ik ben blij dat ik een goede bandenleverancier gevonden heb. Ik zeg altijd "max. 40 gram en als dat niet lukt, de band net zo lang draaien tot het beste resultaat bereikt ist". Meestal is dat max 25 tot 30 gram.
    Er zijn enorm veel gappies die een band erom drukken en het interesseert ze allemaal geen moer. Tot 80 km/h merk je weinig van zo veel gewicht, maar bij 120+ ga je het dan echt voelen.

    Vibraties verzieken gewoon het rijplezier, dus ik accepteer geen gebeun meer. Ik betaal liever iemand een beetje meer, maar dan wordt het tenminste goed gedaan. En koop goede banden. Goedkope banden zijn soms niet te balanceren en als ze weinig gewicht nodig hadden, vibreren ze nog steeds.

    In 2006 heb ik er een heel artikel over geschreven: https://www.audiforum.nl/forum/techn...htspunten.html
    Laatst gewijzigd door Steven; 28-03-24 om 15:31.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #15
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Ik ben een zeikerd als het gaat om balanceren. 50 gram aan 1 kant is gewoon te veel.
    In 2006 heb ik er een heel artikel over geschreven: https://www.audiforum.nl/forum/techn...htspunten.html
    Ik had het gelezen. Goed verhaal en eens dat er teveel aangeklooid wordt.

    Hier nog even wat mooiere foto's van de auto. Ik reed vandaag langs Reutum en de zon stond precies goed met mooie wolken. Helaas had ik de dSLR niet bij me, dus gauw even wat geschoten met de iPhone:

    IMG_7522.jpgIMG_7520.jpgIMG_7516.jpg
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  17. #16
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Velgherstel, maar nog steeds veel "lood"

    Very nice meneer :-)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •