Ik reed heb eens een vlotte a5 links ingehaald op de snelweg. Inhaal snelheid was rond 160/170 , stuurt die a5 eens plots links toen ik ernaast zat. Schrok heel erg, maar nu ik zulke verhalen lees. Ronduit gevaarlijk dergelijk stuurgedrag.
Ik ben geschrokken van enige reakties inzake het stuurgedrag Audi A5 Sportback.
Sedert januari 2014 rij ik in een GTI perf.
Tijdens vakantie aan het Gardameer heb ik meerdere Audi's A5 gezien en vind de auto qua looking fantastisch.
Ik dacht toen, dat moet maar eens ( gezien mijn leeftijd , ben vanaf december 2013 65 jaar ) mijn volgende auto worden.
Bezoek aan de dealer, hoorde toen, dat de nieuwe A5 waarschijnlijk voorjaar 2016 zal komen, eerst moet de nieuwe A4 er zijn.
Tegen die tijd is mijn gti ruim 2 jaar.
Nu ik echter hier lees over het stuurgedrag van de A5 begin ik te twijfelen. Er zijn gelukkig ook mensen, die nergens last van hebben.
Mijn gti perf. ( sedert 1977 mijn zesde gti ) stuurt namelijk geweldig, ook bij topsnelheden op Duitse autowegen.
Terug van vakantie heb ik een momentje 252 km aangetikt en het stuur met een hand vastgehouden en met de andere hand een foto gemaakt van de km. teller.
Indien ik t.z.t. zou kiezen voor de nieuwe A5, dien ik dan toch minimaal de motor van ongeveer 225 pk te nemen of is de Audi a5 met 170 pk voldoende.
Ik moet eerlijk zeggen, dat de 230 pk van mijn gti alleen tijdens vakantiereizen op de Duitse autowegen van pas komen.
Ik zal nog veel lezen hier op dit forum en zeker over onderwerpen, waar verkopers het niet over zullen hebben.
@marcel48 de nieuwe zal een volledig nieuw ontwikkelde auto zijn. Hopelijk iig het stuurprobleem onder knie. Daarnaast ervaar iid ik en velen anderen geen problemen. Dus tegen die tijd gewoon zelf rijden en ervaren of hij aan je verwachting voldoet tov de GTI
Ik heb de 1.8 170 pk, is een lekker pittige motor. Loopt.met gemak 240 en dan heb ik niet echt het gevoel dat ik hard rij.
Dat is meteen het grote verschil met een GTI.
Een A5 is op comfort gemaakt, een GTI op sport en daarmee heb je meer "beleving" tijdens het rijden.
De 170pk is trouwens makkelijk te chippen naar 220 pk....
Ben over het algemeen (zeker na het oplossen van het stuurprobleem) erg tevreden over de A5.
Sinds een paar dagen is het weer stukken minder met sturen. Het lijkt wel of het met de temperatuur te maken heeft. Tijdens het de stad uitrijden met ongeveer 50km/u direct last van 'hobbel' in het middengebied met sturen. Ik dacht dat het weg was, maar helaas. Ik ben bang om mijn wintervelgen te laten monteren. Ik had me er ondertussen al bij neergelegd dat de A5 gewoon veel minder stuurde dan mijn vorige auto, de TT Roadster. Ik heb eigenlijk geen zin om weer ellenlang traject met de dealer te doen. Jaar geleden al tig softwareupdates en nieuw stuurhuis gehad. Wat jullie?
@marcel48: ik zag al dat je de GTI te koop aanbood op het GolfGTI Forum. Om maar met de deur in huis te vallen. Een A5 wordt nooit een GTI. Het scherpe, sportieve wat jij nu hebt, ga je niet meer terugvinden. Je krijgt er wel een auto voor terug die meer volwassen aanvoelt.
Ik heb sinds een maand mijn nieuwe A4 Avant 1.8 TFSI. Hiervoor dezelfde, maar dan van de eerste serie en gechipt bij JD. Daarvoor een GTI V. Qua sturen is er bij mij niets aan de hand. Geen gek gevoel rond de middenstand. Komende week weer naar München dus dan kan ik het weer ervaren.
Toen ik weer iets nieuws moest kiezen, stond de GTI VII ook op mijn lijstje. En ondanks dat ik nu heel tevreden ben met de facelift A4 heb ik toch de kriebels als ik een GTI VII zie rijden. Ik weet hoe goed die is en hoeveel pret je ermee kan beleven. Dus geniet nog maar even lekker.
De toekomstige A5 is een volledig nieuw ontwikkelde auto op een ander platform. Hij zal wel weer de elektromechanische stuurbekrachtiging krijgen waar nu zoveel kritiek op is. Ga er maar vanuit dat de kinderziektes er inmiddels uit zijn. De auto zal waarschijnlijk ook dynamischer worden. Kijk maar naar de nieuwe A3, die is ook een stuk leuker geworden dan zijn voorganger.
@VroemTFSI, eigelijk had ik mijn gti niet te koop aangeboden, alleen bij een goed bod zou ik de gti tussentijds wegdoen.
Nu men mij verteld heeft, dat de nieuwe A5 waarschijnlijk in het voorjaar 2016 gaat komen, geniet ik eerst nog van mijn gti.perf.
Ten die tijd ben ik wat ouder, nu bijna 66, dan dus 67, ik ga in ieder geval proef rijden met een quattro.
Mijn partner denkt eerder aan een Prius, maar daar wil ik niet in gevonden worden.
Is iedereen nu tevreden? of is iedereen het zat om niet gehoord te worden en afgeschreven worden als zeikerd?
Ik heb nog steeds met mijn auto af en toe het probleem dat hij niet recht te houden is en er gewoon een dood stuur moment is. Rijd op een smal weggetje bij ons en gaat hij links en stuur ik na rechts dan schiet hij na een paar centimeter tegensturen ineens naar rechts en wanneer je dan weer tegen stuurt reageert hij weer met vertraging. Waardoor je toch redelijk gevaarlijke situaties krijgt. Nu het volgende als ik dan mij auto stil zet even met mijn stuur heen en weer ga zonder stuurbekrachtiging,rijd hij meestal weer als normaal.Het is daardoor net of het toch echt een software probleem is en hij de ene keer bij opstarten wel calibreert en de andere keer weer niet .
Herkenbaar?
Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen tevreden is. Die van mij is met zijwind niet zonder veel corrigeren op de weg te houden. Ook krijg ik vaak op de snelweg na een half uur rijden de pauzemelding. Ik denk dat de meesten onder ons er zat van zijn om steeds met dezelfde klachten naar de dealer te gaan. Zeker ook omdat we allemaal weten dat het stuurgedrag nooit zal worden wat we van de premium (not!) A5 verwacht hadden. De A5 is een schitterend uitziende auto, een van de mooiste auto's die er te koop is hoor ik vaak van mensen die spontaan naar mij toekomen als ik 'm ergens parkeer. Technisch en kwalitatief is het helaas een grote teleurstelling!
Ik heb lange tijd rondgereden met uitgeschakelde meedenkmodule. Dat gaf een redelijk solide en consistent stuurgevoel. Helaas bij lage temperaturen nog steeds dat rare rastersturen. Uiteindelijk heb ik de stap gewaagd en beide SW updates laten uitvoeren door mijn dealer. Sindsdien echt 100% tevreden. Goed stuurgedrag, geen rare onverwachte bewegingen, geen rastersturen. Het is nog steeds geen BMW, maar meer zit er gewoon niet in deze Audi.
Dat neemt overigens niet weg dat ik de mensen die nog wel problemen hebben wel geloof. Er zit overduidelijk een designfout in het hele stuurmechanisme waarvan ik hoop dat dat in toekomstige modellen is opgelost.
De afgelopen 2 weken een aantal keer 's morgens na koudstart (relatief, want in een vorstvrije garage) mogen ervaren wat er onder rastersturen verstaan wordt. Echt wel extreem hoe het sturen gedurende een aantal honderden meters met grote weerstanden werkt om de paar graden stuuromwenteling. Wat ik nu zeker weet is dat ik er de eerste 34.000 km geen last van had. Nu begrijp ik ook dat sommigen dit levensgevaarlijk vinden en er hun auto voor verkopen. Ik hoop maar dat het bij dit koude-ochtendhumeur blijft, want als het vaker gaat voorkomen, is het zeker weten een deal-breaker.