Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Parkeersensors doen het niet meer

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Parkeersensors doen het niet meer

    Hallo mede audi-rijders,

    Ik heb een vraagje. Ik heb in de voor- en achterbumber parkeer sensoren zitten. Zeker omdat ik een sedan heb is het bij het achteruit parkeren heel erg handig.
    Nu zijn de sensoren er vorige week ineens mee opgehouden. Als ik de auto nu in de achteruit zet, dan krijg ik eerst een harde piep achter uit de auto (de piep die je normaal kort hoort als je dicht bij een muurtje staat), daarna gaat het parkeersensorenlampje (scrabble-tip!) op de schakelaar op het dashboard knipperen. De sensoren doen niets meer.

    Is dit een bekend probleem? Is dit iets wat ik zelf kan hobby-en aan de auto of zal ik dit door de garage laten doen?
    Groeten,

    Jeroen

    P.S. Van het weekend met de 3L V6 A6 naar Zwitserland geweest. Daar maakt de V6 wel echt het verschil hoor! Erg gaaf rijden!

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.649
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Parkeersensors doen het niet meer

    Ja, dat komt vaker voor. Ws is er een sensor stuk en dan springt het systeem op non-actief en waarschuwt je op deze manier daarvoor.

    Beste is even uit (laten) lezen, dan weet je precies welke sensor de boosdoener is. En die dan vervangen. Om helemaal zeker te zijn vóór aanschaf van een nieuwe sensor zou je de defecte sensor even kunnen omwisselen met een andere en dan weer uitlezen om te zien of de fout is meeverhuisd.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Parkeersensors doen het niet meer

    Hallo Kees (een 2010 Q5... nice!),

    Dank voor je reactie. Ik heb eea even laten uitlezen en de rechterachter sensor was inderdaad de boosdoener. Ik laat hem binnenkort even door de garage vervangen.
    Dank voor je tip!
    Groeten,

    Jeroen

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    69
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Parkeersensors doen het niet meer

    Bizar verhaal: ik had het na het poetsen van de auto, bumperspray en speedwax gebruikt.
    Lange, harde pieptoon. Nadat de auto eens lang in de zon had gestaan, vooral de achterbumper, was het probleem tijdelijk verholpen.
    Soms s'morgens piept hij ca 5 seconden, om te zeggen "ik werk vandaag niet".
    Ik vermoed in mijn geval dat die vloeibare olie of was er voor iets tussen zit.
    Ik durf niet met een reiniger er op te sproeien; weet niet wat de gevolgen kunnen zijn.
    Misschien zat de spray er in mijn geval wel voor iets tussen. Misschien herken je iets?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    43
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Parkeersensors doen het niet meer

    Hallo Pollens,

    Ja dat kan zeker het geval zijn. Ik doe meestal het wax programma in de wasstraat. Helaas had ik de sensor al nieuw besteld (170 euro!!). Alles werkt inmiddels weer. Toch bedankt voor de reactie. Ik heb de sensor ook bewaard voor als er nog eens een kapot gaat. Wellicht is deze nog te redden!


  6. #6

    Standaard Re: Parkeersensors doen het niet meer

    Nog even een aanvulling, mocht iemand dit in de toekomst opzoeken:

    Bij mijn A6 Avant uit 2002 had ik hetzelfde probleem. Lange pieptoon wanneer ik de bak in R zette.

    Je kunt zelf ontdekken welke sensor kapot is, zonder deze uit te lezen. Als je dicht met je oor tegen de sensor gaat, moet je deze normaal gesproken zachtjes horen tikken. Als je je vinger erop legt moet je ook een lichte trilling kunnen voelen, maar luisteren werkt makkelijker. Als je niks hoort of voelt, werkt ie niet.

    Bespaar je het geld om er één bij de dealer te bestellen. De Chinese exemplaren op eBay voor vaak nog minder dan een tientje werken net zo goed en je kunt ze heel makkelijk zelf vervangen.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    69
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Parkeersensors doen het niet meer

    by the way, nu ruim 4 maanden later, de sensoren werken nog steeds prima (zonder te vervangen), in mijn geval steek ik het op die "wax". Als je de auto poetst: opletten met wax en bumperspray ter hoogte van die sensoren! Ik had ze nogal "royaal" ingespoten! - dus niet doen.

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •