Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

    Hallo allemaal

    Ik ben in het bezit van een Audi a6 avant 2.4 quattro BVD handgeschakeld benzine en G3.
    Vorige week op de snelweg bij 130 een vreemde trilling in het motorblok waarneembaar in het interieur en niet in het stuur.
    Bij het intrappen van de koppeling en het op toeren houden van de motor blijft trilling waarneembaar en neemt niet af ondanks dat de auto uit rolt.

    Bij het testen met verschillende snelheden ontstaat de trilling in het motorblok bij 40km 80km en rond de 130km.
    Bij gas los laten of de koppeling intrappen valt de trilling weg.

    Bij een stilstaande auto in zijn vrij is de trilling waarneembaar in de auto bij de volgende toeren tallen 1200--2200-3500 toeren.
    Motorblok voelt trilling vrij aan als je hier je hand op hebt?

    Banden en aandrijflijn zijn hiermee uitgesloten van de trilling en is ook spontaan ontstaan.
    Omdat ik op LPG rij heb ik ervaring dat er wel eens een bougie defect kan gaan.
    Op benzine heb ik de zelfde trillingen.
    Om dit uit te sluiten heb ik alle bougies vervangen zonder resultaat.

    Ik heb geen foutmeldingen meldingen.

    Is er iemand die een heeft wat de veroorzaker zou kunnen zijn van deze vreemde trilling.

  2. #2
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

    Misschien de snub mount (voorste motorsteun). Die zit in het front onder de radiator. Als het rubber stuk gaat kan dit trillingen veroorzaken in de hele auto, op de vreemdste toerentallen. De moeite waard om te controleren, het rubber zelf kost nog geen tientje bij de dealer (is alleen een rotklusje om te vervangen).

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

    Oké dank je voor de tip.
    Ik heb al even zitten Google en zie dat er zelfs complete motorsteunen door gescheurd kunnen zijn.
    De motor steun die jij bedoeld is de gene die boven de stabilisator stang zit links en rechts?
    Onder de radiator zie ik zo van boven af niks zitten.

    Ik zet de auto vanmiddag even op de brug om de ophanging van de motor te controleren.

    Zijn er nog andere tips om op te letten.

  4. #4
    TdM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

    Nee ik bedoel niet de motorsteunen aan weerskanten van het blok, maar de motorsteun vooraan het blok. Google anders even Snub mount Audi A6 C5, staan zat foto's en filmpjes online.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

    Vandaag heb ik de auto op de brug gezet en de afdekplaat verwijderd.
    Het rubber (snob Mount).
    aan de voorzijde van de motor is inderdaad helemaal bros en er zitten kleine scheurtjes in maar zit nog wel strak in de houder.
    Ik heb de auto op de handrem gezet en in de 1e versnelling gezet koppeling oplaten komen om te zien of het blok erg kantelt en dit ook in de achteruit gedaan en blok is minimaal in beweging.
    De ander motorsteunen zien er nog prima uit lekken niet en zijn ook niet gescheurd.

    Ik kan me haast niet voorstellen dat het rubber de oorzaak is omdat de trilling in de motor spontaan op de snelweg ontstaan is.....het is net of er een as in onbalans is en hierdoor een trilling ontstaat of dat er ergens een sensor defect is waardoor er iets in de motor in onbalans is.
    Als het een lager of iets dergelijks zou zijn zou dat steeds erger moeten gaan worden

    Ik heb gewoon vermogen houd niet in of iets dergelijks.

    Onder tussen is er ruim 500km met dit probleem gereden en wordt niet erger.

    De auto is in de garage nog eens uitgelezen geeft geen foutmeldingen in de motor.

    Vanochtend voor ik naar de garage ben gegaan heb ik stuk voor stuk de bougie kabels nog los gehaald en iedere keer de motor op nieuw gestart.
    Er is nu een merkbare trilling te voelen omdat er een cilinder iedere keer niet mee doet.
    Op deze manier heb ik de ontsteking kunnen uitsluiten.

    Met proefrijden vanmiddag de nokkenas sensor cilinderrij 1-3 los genomen krijg geen melding op het dashboard tot 140km getest.
    Bij het uitlezen G40= melding nokkenas sensor.

    Ik ga de snob Mount bestellen en volgende week vervangen.

    Als er nog andere veroorzakers kunnen zijn ben ik daar benieuwd naar.

    Ik laat weten wat het resultaat is na de reparatie.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

    IMG_3151.jpgIMG_3152.jpg

    Hierbij de foto's van het voorste rubber motor vanaf boven afgenomen zie je met een beetje goed kijken scheurtjes zitten.
    Vanaf de onderzijde kan je met een schroevendraaier het rubber zonder moeite beschadigen omdat het rubber vergaan is.
    Laatst gewijzigd door ronaldbrugman; 13-05-17 om 14:44.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

    Update

    motor rubber(snub mount) heb ik vandaag vervangen maar het probleem blijft.

    Het is net of de motor niet op tijd loopt of niet goed ontsteekt en er een soort detonatie in het blok plaats vindt waardoor er een trilling plaats vindt.

    Afgelopen weekend 350 km gereden P0431 en P0421 uitgelezen. deze foutmelding van de lambadasonde bank 1 en 2 gewist en zijn de afgelopen 2 dagen niet meer terug gekomen.
    Deze fout heb ik lang geleden al eens eerder uitgelezen.
    Kan dit betrekking hebben op de trilling vibratie in het motor blok?

    Ik heb vandaag de bougie kabels allemaal nagemeten alle 6 een waarde tussen de 4,9 en 5,6 Kohm.

    De 3 spoelen van de bobine nagemeten iedere keer tussen de 2 spoelen meet ik een waarde van 11,9 Kohm.

    Weet er iemand of deze gemeten waardes goed zijn.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 2.4 motortrillingen 1200 - 2200- 3500 toeren

    Update de trilling wordt veroorzaakt door een defect massavliegwiel. nadat deze vervangen is inclusief koppeling is de trilling geheel weg en rijd de auto weer heerlijk rustig.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •