Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: Een berg met roet in de uitlaat!

  1. #1
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard Een berg met roet in de uitlaat!

    Ik loop me er al tijden aan te verbazen dat mijn A6 2.5 TDI zoveel naar uitlaatgassen stinkt als hij stationair staat te draaien en ik sta even buiten de auto. Nu stond de auto afgelopen vrijdag op de brug en heb ik een fotootje gemaakt van de uitlaat en wat zag ik:


    Een berg met roet in mijn uitlaat! :-? :oops: Heeft het zin om die eindpijpjes schoon te maken? Het zit waarschijnlijk ook in de rest van de uitlaat, beide dempers, uitlaatspruitstuk... Of moet ik het nog verder zoeken: verstuivers, brandstofpomp-timing? Het huidige blok zit er nog 'maar' 170.000 km in dus de verstuivers verdenk ik nog niet. Wat kunnen jullie adviseren?
    90 km/h-astronaut

  2. #2

    Standaard

    Receptje "Autobahn", het liefst volgas.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard

    Idd, even flink planken. Wellicht ook nog met een toevoeging aan je diesel?

  4. #4
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Heb je je EGR al gesloten? En idd lekker in de toeren rijden met dat blok, vind ie ook leuk (de mijne iig wel )

  5. #5
    eraser's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Leeftijd
    46
    Posts
    800
    Kudos
    0

    Standaard

    additiefje ingooien wat tevens ook je injectors reinigt en smeert en dan gassen dan gaat het er wel uit:P
    du pain , du vin , du audi


  6. #6
    vissermax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Leeftijd
    47
    Posts
    171
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    inderdaad een goed ver ritje op tempo op de autobahn,ben dit weekend naar Basel op en neer geweest en de uitlaat is zeker weer heerlijk schoon,auto pakt ook weer beter op. :-D

    Alleen jammer dat Nederland heeft verloren,wel verdiend maar toch

    groet Martijn

  7. #7
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    De EGR zit al dicht sinds ik de auto heb (bijna een jaar geleden), maar vanwege mijn rijstijl komt het toerental op de snelweg eigenlijk niet boven de 1500 rpm :roll:. Wel laat ik hem de laatste kilometer van iedere snelwegrit 4000 toeren draaien, juist om het roet een beetje weg te blazen. En wat een zwarte wolk komt er dan uit de uitlaat! ;-)

    Een additief kan ik wel een keer gebruiken, maar ik dacht dat dat alleen voor oude(rwetse) diesels nut had?
    90 km/h-astronaut

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Hallo,

    Ik heb een A4 met een 2.5tdi v6 met 163pk. Weliswaar niet geheel origineel door Abt chip. Dus nu ongeveer 190pk.
    Ook die van mij roet behoorlijk en rijdt doorgaans ca 2000 toeren. Als ik hem af en toe flink doortrek (gisteren nog de 200 aangetikt) dan komt er behoorlijk wat roet uit en is hij ook weer even leeg. Maar als ik dan weer een tijdje "normaal" rij dan komt er aan het einde van die rit toch weer behoorlijk wat roet uit bij flink gas geven.

    Lijkt me toch iets te veel van het goede?

    groet,
    Etienne

  10. #9

    Standaard

    teveel inspuiting dus. tuning niet helemaal fris?
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  11. #10

    Standaard

    Ik zat inderdaad te denken om de chip eens wat nader te laten bekijken.

    Heeft iemand daar een goed adres voor?
    Liefst een beetje in de buurt van Breda....

    Etienne

  12. #11
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    De timining van de inspuiting kan alleen maar elektronisch geregeld zijn als je een commonraildiesel heb. Ik heb een 2.5 met een lekkere ouderwetse rotatieve inspuitpomp. De timining daarvan is alleen maar mechanisch bij te stellen. Wat ik dan maar een keer moet laten doen. Jij hebt er niet bij staan welk model A4 je hebt; enig idee van de inspuittechniek van de motor?
    90 km/h-astronaut

  13. #12
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Roetvorming heb ik ook, je kon de stelling van je inspuitpomp toch uitlezen met com?

  14. #13

    Standaard

    Ik heb een a4 avant 2.5tdi v6 met standaard 163pk. Hij is uit november 2004 en de motorcode is BCZ.

    Hopelijk heb je hier wat aan.

  15. #14

    Standaard

    Pedro Hartog even een belletje geven?
    S6

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander
    Heb je je EGR al gesloten? En idd lekker in de toeren rijden met dat blok, vind ie ook leuk (de mijne iig wel )

    Hahaha!


    Welkom bij het genootschap man, je bent dus ook helemaal om begrijp ik? :-D
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  17. #16
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Beetje toeren blazen jongens met die diesels, is ook wel eens goed. Daar blijven ze schoon van!

  18. #17

    Standaard

    Van het maken van toeren, maar nog meer van het leveren van kracht. Da's eigenlijk nog belangrijker.


    Een flinke zware aanhanger er achter, en 'm vanuit de onderste toeren op laten klimmen, of, in de vakantie, rustig aan het bergje op, om daar volgas te geven tot je wel terugschakelen moet, laat 'm zich maar helemaal vast vreten... Liefst tot hij net niet afslaat bij vollast.


    Daarna ga je naar huis, laad je je vrouw, vriendin en andere overbodige zooi uit, en ga dan eens flink op het gas bij de stoplichten... ;-)
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  19. #18

    Standaard

    Mannen,

    Ik geef hem geregeld goed op z'n flikker. Heb natuurlijk niet voor niks die pk's ;-)

    Maar het is mijn geval niet zo dat het daarna een tijdje rustig is qua roet. Ik zal binnenkort de chip er eens af laten halen en kijken of het originele programma ook roet.

    etienne

  20. #19

    Standaard

    Lekker warm rijden en dan knallen met die handel.

  21. #20
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Ik heb het idee dat de timing van de brandstofpomp (VP66) bijgesteld moet worden. Bij mijn vorige 6-cilinder met Boschpomp kon de pomp een klein stukje verdraaid worden door de 3 bouten los te draaien, maar bij deze pomp lijkt het of hij met meer bouten vastzit, ook bouten die loodrecht omlaag gaan. Heeft iemand ervaring met het bijstellen van de timing van deze pompen? Kan dat op de ouderwetse manier door een kleine draaiing?
    90 km/h-astronaut

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •