Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: Thermostaat V6 vervangen, waar?

  1. #1

    Standaard Thermostaat V6 vervangen, waar?

    Even een vraagje van mijn kant: van mijn A6 Avant V6 2.5 TDI 180pk van 2000 moet de thermostaat vervangen worden (en dus de complete distributie ed.). De dealer vraagt 1400, Coen Donkers 1100 en Pedro Hartog 810. Nou woon ik in Belgie net over de grens bij Eindhoven en is dus Coen Donkers een stuk dichterbij (60km) dan Pedro Hartog (200km). Het prijsverschil zou de afstand simpelweg teniet moeten doen maar voor mij is kwaliteit eigenlijk belangrijker dan de prijs. Hoe is de kwaliteit van Hartog tov Donkers? Of weet iemand iemand meer in mijn buurt die dezelfde kwaliteit levert?
    Laatst gewijzigd door Kruidenpotje; 30-12-09 om 14:06.
    Audi A6 Avant 2000 V6 2.5 TDI 180 PK (205.000 km, Hartog Tuned)
    Volvo 850 TDI 1996 140 PK (427.000 km en aftakelend)

  2. #2

    Standaard

    beide kunnen een aardig potje sleutelen en doen niet onder voor elkaar. het is de afweging in prijs afstand waar je je beslissing op kan nemen. of wachttijd b.v. wanneer ze ermee aan de slag kunnen.

  3. #3
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    @ Kruidenpotje: ik doe met je mee Ook een rotte thermostaat (A6 2.8), van den zotten dat daarvoor het halve front eraf moet en de distririem eraf moet. Ik wacht lekker nog 20.000km, in de zomer wordt-ie wel 90 graden.

  4. #4

    Standaard

    Daar ben je lekker mee. Nog niet eens dat de thermostaat de geest geeft (das peanuts), maar dat er zoveel verbouwd moet worden op een C5.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kruidenpotje Bekijk Berichten
    Even een vraagje van mijn kant: van mijn A6 Avant V6 2.5 TDI 180pk van 2000 moet de thermostaat vervangen worden (en dus de complete distributie ed.). De dealer vraagt 1400, Coen Donkers 1100 en Pedro Hartog 810. Nou woon ik in Belgie net over de grens bij Eindhoven en is dus Coen Donkers een stuk dichterbij (60km) als Pedro Hartog (200km). Het prijsverschil zou de afstand simpelweg teniet moeten doen maar voor mij is kwaliteit eigenlijk belangrijker dan de prijs. Hoe is de kwaliteit van Hartog tov Donkers? Of weet iemand iemand meer in mijn buurt die dezelfde kwaliteit levert?
    Ik vermoed dat mijn thermostaat ook naar z'n grootje is (A6 2.8 1998).Wat voor temperaturen zouden de olie en koelvloeistof temp. meters normaal gesproken aan moeten geven?De mijne komen ook bijna niet boven de 70 graden.Heb ook het gevoel dat de auto meer brandstof verbruikt de laatste tijd,


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freeko Bekijk Berichten
    Ik vermoed dat mijn thermostaat ook naar z'n grootje is (A6 2.8 1998).Wat voor temperaturen zouden de olie en koelvloeistof temp. meters normaal gesproken aan moeten geven?De mijne komen ook bijna niet boven de 70 graden.Heb ook het gevoel dat de auto meer brandstof verbruikt de laatste tijd,
    Koelvloeistof zou volgens mij 90 graden moeten worden, bij mij komt hij op een rit van 140 km niet boven de 75 graden, de kachel wordt wel gewoon warm... Olie wordt bij mij ook niet warmer dan 70 graden en dat lijkt me niet goed voor een optimale verbranding....
    Audi A6 Avant 2000 V6 2.5 TDI 180 PK (205.000 km, Hartog Tuned)
    Volvo 850 TDI 1996 140 PK (427.000 km en aftakelend)

  7. #7

    Standaard

    Ik heb intussen een afspraak bij Pedro Hartog gemaakt, op 18 januari gaat de A6 naar Alkmaar, Pedro kijkt ook meteen of de nokkenassen aan vervanging toe zijn. Zal wel een rib uit mijn lijf worden .....
    Audi A6 Avant 2000 V6 2.5 TDI 180 PK (205.000 km, Hartog Tuned)
    Volvo 850 TDI 1996 140 PK (427.000 km en aftakelend)

  8. Ad
  9. #8
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Effe reserve borstkas inslaan. Turbo zal ook wel even gechecked worden....

  10. #9

    Standaard

    Zijn de thermostaten uit te lezen of is er een manier om ze te testen?.Hoe kan het trouwens dat de motor dan te koud blijft?,normaal zou die toch te heet worden?

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freeko Bekijk Berichten
    Zijn de thermostaten uit te lezen of is er een manier om ze te testen?.Hoe kan het trouwens dat de motor dan te koud blijft?,normaal zou die toch te heet worden?
    Ik heb er geen verstand van maar volgens mij zorgt een kapotte thermostaat er voor dat er continue gekoeld wordt (klep staat de hele tijd open) ipv alleen wanneer nodig. De motor wordt dus niet te heet maar blijft door de constante koeling te koud. Correct me if I'm wrong...
    Audi A6 Avant 2000 V6 2.5 TDI 180 PK (205.000 km, Hartog Tuned)
    Volvo 850 TDI 1996 140 PK (427.000 km en aftakelend)

  12. #11
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Als een thermostaat stuk is, schakelt deze niet meer. Gelukkig is de "standaardpositie" open, dus de koelvloeistof blijft ten alle tijde rondstromen door het hele circuit.

    Dat betekent dat de vloeistof altijd door de radiator gepompt wordt, ook als dat niet nodig is. Bij rijden (snelweg, autoweg etc.) is er dus veel rijwindkoeling via de radiator, te veel. De vloeistof koelt dan af, waarna de thermostaat normaal gesproken de doorstroming door de radiator stopzet. Dat zorgt er weer voor dat er minder gekoeld wordt, waardoor de vloeistof rond de 85-95 graden blijft. Die schommeling zie je niet in je meter, omdat die een bufferende werking heeft (85 = 90, 95 = 90), dit weer om paniek te voorkomen.

    's Zomers zal dit effect dan ook minder opvallen, omdat de koelwind (buitenlucht) warmer is dan 's winters.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb inmiddels vier thermostaten vervangen die in de gesloten-positie overleden waren. Open is inderdaad wel gebruikelijker.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13

    Standaard

    Mooie prijsje dan bij Hartog, kwalliteit voor weining.
    Thermostaat bij alle automerken zijn ondingen, gaan geregeld stuk.
    Bij mijn S3 laatst ook vervangen plus tempsensor, wagen loopt mooier/rustiger en verbruikt minder.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    Effe reserve borstkas inslaan. Turbo zal ook wel even gechecked worden....
    Wat kost dat geintje dan weer als daar iets mis mee zou zijn??
    Audi A6 Avant 2000 V6 2.5 TDI 180 PK (205.000 km, Hartog Tuned)
    Volvo 850 TDI 1996 140 PK (427.000 km en aftakelend)

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bofkont Bekijk Berichten
    Mooie prijsje dan bij Hartog, kwalliteit voor weining.
    Thermostaat bij alle automerken zijn ondingen, gaan geregeld stuk.
    Bij mijn S3 laatst ook vervangen plus tempsensor, wagen loopt mooier/rustiger en verbruikt minder.
    Bij mijn Volvo ook wel eens laten vervangen maar daar kan een monteur gewoon bij, kosten: 40 euro! Is effe anders dan 800 of 900 euro.... en toch ook een Audi motor in die Volvo (ik weet het, een heel ander type motor dan in de A6)....
    Laatst gewijzigd door Kruidenpotje; 30-12-09 om 14:13.
    Audi A6 Avant 2000 V6 2.5 TDI 180 PK (205.000 km, Hartog Tuned)
    Volvo 850 TDI 1996 140 PK (427.000 km en aftakelend)

  17. #16
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    @ Kruidenpotje: bij mij A4 ook in de orde van een paar tientjes, verschilt gewoon enorm per motor/type.

  18. #17

    Standaard

    Ik zou het als ik jou was gewoon bij zogenoemde Pedro doen. Al veel over gelezen en altijd positief. En dat bedrag van 800 nog wat euro is heel erg netjes. Ik heb zojuist zelf mijn distributie vervangen. met waterpomp en thermostaat erbij + paar looprollen/spanrollen en multieriem en bekrachtiger riem voor rond de 300 euro. Ik heb een speciale korting bij mijn onderdelen leverancier en kan je vertellen dat mij de klus 13 uur zweet gekost heeft, maar wel hard werken dan..... Nu moet ik zeggen dat ik wel een n00b ben en het nu voor de tweede keer heb gedaan. Maar het is gewoon een klotejob waar veel garages gewoon een slaatje uit slaan. Die 810 euro is imo heel erg netjes!

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kruidenpotje Bekijk Berichten
    Bij mijn Volvo ook wel eens laten vervangen maar daar kan een monteur gewoon bij, kosten: 40 euro! Is effe anders dan 800 of 900 euro.... en toch ook een Audi motor in die Volvo (ik weet het, een heel ander type motor dan in de A6)....
    Bij mijn S3 hetzelfde erg simpel bij te komen.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  20. #19
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Bij mijn A4 is ook ooit de thermostaat vervangen (Zelfde motor) zonder de distri. Dan hoeft het helemaal niet duur te zijn. Die 800 is gewoon incl distri vervangen. Als het openligt kun je maar meteen dat zware karwei meenemen.

  21. #20

    Standaard

    In augutus 2009 is bij mijn A6 de distributie vervangen inclusief waterpomp.

    Wie weet of er dan standaard ook een nieuwe thermostaat geplaatst wordt?

    Deze heeft dus nu ook kuren.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •