Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 53

Onderwerp: Ombouw DSP naar Bose

  1. #1
    Giel
    Guest

    Standaard Ombouw DSP naar Bose

    Hallo,

    Ik heb DSP in mijn auto.
    Nu vraag ik me af of dat het Bose systeem nu veel beter klinkt als de DSP.
    Als ik 'm om zou willen bauen, is het dan een kwestie van versterkers en speakers wisselen (en het extra setje in de d-stijl bij de avant inbouwen), of komt er meer bij kijken. Zie ook http://www.bose.de/DE/de/Images/Audi...tcm44-3010.pdf

    Is het verschil echt duidelijk merkbaar ? (geluid/ kwaliteit e.d. ?)

    Ik heb ergens gelezen dat Bose geen subwoofer heeft. Heeft de DSP dat wel ?

    Wie weet raad ?

  2. #2

    Standaard

    'Zwei 13-cm-Richbass®-Tieftöner
    in den vorderen Türen, jeder in
    einem maßgeschneiderten 10-Liter-
    Bassreflexgehäuse.' (even van je link geplukt) -----> deze fungeren als je subwoofers.

    Audi-Soundsystem (DSP)
    6-kanaals versterker met een totaalvermogen van 160 Watt
    - 10 luidsprekers

    BOSE Surround Sound
    - 13 luidsprekers, inclusief centerspeaker in het dashboard
    en 2 Surround-speakers in de kofferruimte
    - 5-kanaals Surround Sound weergave met dynamische
    rijgeluidcompensatie
    - 8-kanaals versterker met een totaalvermogen van 270 Watt

    --------------------------------
    verschillen zijn zeker merkbaar, bose systeem regelt zichzelf bij. Kan je goed testen/vergelijken op de 'belgische' betonnen snelwegen.
    De 'subwoofers' zorgen voor een dieper en ruimtelijker geluid tov van audi dsp, ook via de mmi kan je meer geluids effecten in de auto regelen dan bij de normale dsp. En de dikke 100 w meer aan geluid scheelt natuurlijk ook.

    zelf heb ik ook audi dsp in mijn sportback (bevat 8 speakers, 1 subwoofer en 1 centerspeaker in het dashboard), hierin vind ik de dsp voldoende. Maar wanneer ik in de a6 of a4 cabrio rij van thuis uit allebei met bose en in combinatie met digitale radio is dithet verschil zeker te merken. Door toch meer vermogen en voller geluid tov de al goede audi dsp speakers.

    ---------------------------------
    ombouwen is zeker mogelijk.maar ombouwen naar bose komt toch meer bij kijken dan even omwisselen. Er zal waarschijnlijk geen voorberijding zjn voor de speakers achter bij de d-stijlen. even min voor de 13de speaker en het plaatsen van een extra microfoon.
    met de fiets kom je er ook wel, moet je wel eerst een fiets hebben!

  3. #3
    Giel
    Guest

    Standaard

    Zouden de speakerkabels die er standaard in zitten niet gelijk zijn aan die van de DSP ?

    De speakers in de D-stijlen zitten vlak bij de versterker en die microfoon is ook wel te doen.
    Alleen die centerspeaker is misschien lastig ?

    De vraag is of dat het verschil echt merkbaar is. tussen de beide systemen.

    Kun je bijvoorbeeld ook alleen de versterker vervangen door een bose variant ? Is deze veel beter ?

    Als ik in etka kijk dan lijken de stekker i.i.g. het zelfde van de standaard als bose versterker.

  4. #4

    Standaard

    verschil merbaar--------> is voor iedereen persoonlijk, maar plaats je zelf in een vergelijkbare a6 avant met bose en draai aan die volume knop.
    En natuurlijk het liefst even die a6 met bose openschroeven om te vergelijken.

    Je zou geen verschil in geluid hebben wanneer je alleen de versterker veranderd. De speakers en het aantal speakers die achter je versterker schuilen maken juist ook het verschil.

    ---------------------
    met de fiets kom je er ook wel, moet je wel eerst een fiets hebben!

  5. #5
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    In mijn zoektoch vond ik DSP niet slecht, maar naarmate ik meer Bose gehoord had
    werd snel duidelijk dat ik liefst toch geen auto zonder Bose wilde.
    het klinkt gewoon strakker en beter uitgebalanceerd.

    Ik vind bij het DSP systeem de bas bv veel te overheersend en haast vervormd af en toe.
    Bose icm een cd klinkt echt apestrak
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd


  6. #6
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ook hier lees ik weer de ijdele hoop dat Audi alle kabels voor alle opties al standaard aan boord heeft en dat een optie toevoegen, even een kwestie is van inpluggen. Vergeet het maar Giel...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  7. #7
    Giel
    Guest

    Standaard

    Alle kabels dat zal wel niet , maar het grootste deel waarschijnlijk wel. (Die naar de standaard speakers bedoel ik)
    Ik zal eens even in Elsawin gaan snuffelen
    Laatst gewijzigd door Giel; 07-03-09 om 08:11.

  8. Ad
  9. #8
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Er liggen waarschijnlijk alleen maar kabels, die worden gebruikt. Je hoeft geen kabel te verwachten naar een speaker, die niet gemonteerd is.
    Mij lijkt het een bijna ondoenlijke onderneming, om een Bose systeem in een 4F achteraf in te bouwen... Maar alles is mogelijk, natuurlijk!
    RS6 C5
    A3 TDIe

  10. #9
    Giel
    Guest

    Standaard

    De versterker is al onderweg .....
    Ga ik eerst eens proberen. Ik ben benieuwd.

    @ Eszes BTW mijn zoontje (2jaar) vind je avatar (die lopende M&M) prachtig !!!

  11. #10
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Giel Bekijk Berichten
    @ Eszes BTW mijn zoontje (2jaar) vind je avatar (die lopende M&M) prachtig !!!
    ... ja die heeft al bijna een miljoen km's afgelegd en still going strong!
    RS6 C5
    A3 TDIe

  12. #11
    Giel
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    ... ja die heeft al bijna een miljoen km's afgelegd en still going strong!
    M&M --> Michel & Mabel ?

  13. #12

    Standaard tik in de speakers

    Ben eruit, er is een extra weerstand tussen de radio en de versterker gezet.
    -----
    Mijn A6 heeft een Bose systeem, ik heb hier een Blaupunkt radio met navigatie in laten zetten. Bij het veranderen van radiozenders hoor ik nu contact een plop, zeer storend. Inbouwcentrum zegt dat dit niet veranderd kan worden daarhet Bosesysteem een aparte manier van aarde-vragen heeft. Is dit te verhelpen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje Bekijk Berichten
    In mijn zoektoch vond ik DSP niet slecht, maar naarmate ik meer Bose gehoord had
    werd snel duidelijk dat ik liefst toch geen auto zonder Bose wilde.
    het klinkt gewoon strakker en beter uitgebalanceerd.

    Ik vind bij het DSP systeem de bas bv veel te overheersend en haast vervormd af en toe.
    Bose icm een cd klinkt echt apestrak
    Laatst gewijzigd door TonnyPutman; 14-05-09 om 23:24.

  14. #13
    Giel
    Guest

    Standaard

    Het kriebel eigenlijk nog dteeds,ik wil toch een ombouw gaan doen naar Bose. (heb het gehoord en ik was gelijk verkocht)

    Was me niet geheel duidelijk is of er nu 1 of twee versterkers zitten ?
    In etka zie ik er nl 2 maar op de pdf van bose niet.
    Kan de bose versterker gewoon op de plaats van de dsp versterker geschroeft worden.

    Iemand toevallig beelden van zijn bose unit achterin (het liefst eeen a6 avant 4F).

    Ook heb ik begrepen dat er gaten in de deurpanelen gemaakt moeten worden (aan de voorzijde, uit het zicht), die men kan zien wanneer de deur geopend worden. (naast de bass-speaker) (iemand een foto ???)
    Laatst gewijzigd door Giel; 14-05-09 om 10:31.

  15. #14
    Giel
    Guest

    Standaard

    Ik heb vanavond nog is gezocht.
    Ben al wat wijzer, ook mede dankzij foto's van Poetsertje !!!

    Het schijnt dat het oude systeem van bose 2 versterkers had, maar vanaf MJ 2006 is dat 1 bose 600 versterker.

    De originele stekker van DSP past ook op een de Bose 6000 versterker, echter is de pinbezetting volledig anders.

    Ik heb een Bose versterker liggen en ga deze is proberen.
    Bij de eerste test was het geluid zwaar k.t, maar nu dat ik weet dat de pinbezetting anders is ga ik proberen de pinnen om te steken en kijken wat het resultaat is.
    De bose versterker zou toch een beter geluid moeten geven dan een standaard dsp versterker. Toch ?

  16. #15
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Giel Bekijk Berichten
    De bose versterker zou toch een beter geluid moeten geven dan een standaard dsp versterker. Toch ?
    Hangt ervan af waar deze uit komt. De filters zullen modelspecifiek moeten worden ingesteld.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  17. #16
    Giel
    Guest

    Standaard

    Gisteren bezig geweest met een test.

    Schema's van beide installaties naast elkaar gelegd en eens de pinbezetting vergeleken.
    Vervolgens de stekker kompleet demonteerd en de pinbezetting veranderd naar die van de bose installatie.
    2 pinnen ik niet veranderen vanwege de groote van de pinnen.

    Toen eens proefgedraaid en helaas alleen linksvoor geluid.
    Toen via vagcom een test gedaan en eigenlijk elke speaker (die in de auto zit) in de auto deed het!
    Bij de foutmelding kreeg ik een aantal meldingen over het missen van de dakmicrofoon en de center en surroundspeakers.
    Ook gaf vagcom een component protection aan van de Bose versterker.
    Nu is het misschien zo, dat de component protection ervoor zorgt dat de versterker eigenlijk maar op 1 kanaal geluid geeft. (ik weet dit natuurlijk niet zeker), of het ontbreken van de microfoon in de dakmodule heeft dit als oorzaak.

    Ik denk dan ook dat ik het hiermaar bij laat en de bose ombouw, maar bij laat wat het nu is.
    DSP is eigenlijk ook niet zo slecht eigenlijk (in vergelijking met zeer veel andere audio installatie's)

  18. #17

    Standaard

    Indien de componenten protection aanwezig is werkt inderdaad alleen het geluid linksvoor.
    Is bij de dealer te deactiveren, via testkast online de bose versterker vrij te schakelen.

  19. #18
    Giel
    Guest

    Standaard

    Kun je de component protection er niet zelf afhalen via vagcom ?

    In de bijlage zie je een overzich van de DSP stekker en de bose 600 stekker (alleen de luidsprekers van DSP staan er nu in)

    Alles werkte eigenlijk alleen de pinnen van 19 naar 3 moesten en van 16 naar 15 moesten pasten niet omdat dit van kleine naar grote pin moest (zie bijlage)

    Zouden de andere componenten ook aanwezig zijn om de bose versterker te kunnen laten werken ?
    De dakmicrofoon is toch voor de omgevingsruis en de luidsprker in de D-stijlen en dasboard weil ik niet perse.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Giel; 20-05-09 om 19:15.

  20. #19

    Standaard

    Dit is niet mogelijk met vag-com.
    Auto moet namelijk online verbinding hebben met de fabriek om dit te deactiveren.

  21. #20
    Giel
    Guest

    Standaard

    Ben er ook bang voor.
    Schijnt trouwens zo te zijn als je 'vreemde' componenten inbouwt, dwz delen die oorspronkelijk niet ingebouwd zijn geweest in je auto, dat die altijd meteen op component protectie gaan. Kan trouwens ook na een update.

    Jammer dat je nu naar de dealer moet voor zo'n simpel klusje, die van mij is niet de makkelijkste en de teller loopt meteen !

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •