Mooi, goed om te lezen. Ik sta op de rol voor as. vrijdag bij Herr Sagert. Zal na afloop ook een kort verslag doen.
Op advies van mede forumlid 'poetsertje' heb ik de automatenbak laten flushen bij ZF Dortmund en ook om hier een klein verslagje van te doen.
Het betreft een A6 3.0 TDi Allroad Quattro uit 2006 met inmiddels 200k op de teller.
14 December 10:00 uur was ik aan de beurt.
Vooraf in de mail al besproken wat er gedaan moest worden, automaat flushen, nieuwe olie, nieuwe filter en nieuwe diff. olie.
Niet dat ik problemen had, integendeel. Maar ooit heb ik een A6 automaat gehad, waarvan de automaat ermee ophield ! Een kleine 3000,= was de schade.
Dat wilde ik dan voor zijn (als dat uberhaupt kan).
Helaas mocht ik niet meekijken, er was blijkbaar ooit 'eine Hollander' geweest die het eea had gefilmd, incl het personeel en dit vervolgens online had gezet. Hier was men niet zo heel gelukkig mee. Vandaar.
Na 3,5 uur wachten in een toch wel troosteloze omgeving , werd ik geroepen om een proefrit met de monteur te maken en zoals gezegd, ik had geen problemen dus merkte ook geen verschil (was wel jammer aan de ene kant .
Daarna werd de auto op de brug gezet en lieten ze zien wat ze gedaan hadden. Ook kreeg ik de olie te zien die eruit kwam. Het was een emmertje vol bruin/groen olie.
Eigenlijk was het niet eens dramatisch, wat ik wel verwachtte na 2 ton.
Het grapje kostte 485,= en met een goed gevoel naar huis en volgende week met een nog beter gevoel op wintersport
Mooi, goed om te lezen. Ik sta op de rol voor as. vrijdag bij Herr Sagert. Zal na afloop ook een kort verslag doen.
aha. Andre: dus jij was t ?!!
Ik ben daar nog niet zo lang gelden ook geweest en ben zeer tevreden over het resultaat. De bak schakelt net wat soepeler.
(Had toen ~ 165 K op de teller staan)
Ik heb er zoals gezegd 200k mee gereden, de Audi dealer zegt dat het niet nodig is ! Longlife olie, gesloten systeem , ...niets aan doen !
Als het dan toch misgaat , dan hoor je dezelfde dealer niet meer, want waar heeft het aan gelegen.
Ik heb zelf ook in dubio gezeten, waarom zou ik het wel/niet doen. Toen kwam ik hier op het forum terecht en daar vragen over gesteld. Toen toch besloten het te doen. 485 euro kwijt ter voorzorg of de bak een keer naar de knoppen. Dat is de afweging .
Bericht ZF:
Hallo Herr Koutrik,
In ihrem Fahrzeug ist das ZF 6 HP-19A Getriebe verbaut.
ZF empfiehlt einen Getriebeölwechsel bei 80- bis 120000Km
Wir demontieren die Getriebeölwanne und nehmen auch die Mechatronic raus.
Dann wird eine Dichtung ersetzt und man kann den Wandler mit Luft leerdrücken,
sodas wir den größten Teil des Öles wechseln können.
Die ganze Aktion dauert ca. 4 Stunden weil das Getriebe nur kalt befüllt werden darf.
Termine haben wir leider erst wieder ab KW 45 frei.
Kostenaufwand incl. wechseln des HA-Diff Öl ca. 495,-€
Dit geldt dus voor Tiptronics, ondanks het feit dat Audi aangeeft dat het lifetime zou zijn (what ever that may be), geeft ZF als bakproducent iets anders aan. Lijkt me verstandig dat advies te volgens. Voor Multitronic (LUK/Audi) adviseert Audi overigens zelf wel intervallen van 60K (of 30K bij belasting). Dat is niet voor niks zoals we allemaal weten. Ik heb geen ervaring met S-Tronic, dus weet niet hoe het daarmee zit maar het instructieboekje geeft uitsluitsel.
PS: volgens mij is dit geen specifiek A6 topic meer maar hoort het meer in motor en aandrijving, geen idee hoe ik het daar heen krijg?)
Ik wil dit ook nog een keertje doen maar mijn Duits is net zo goed als mijn Koreaans. Begrijpen ze daar een beetje engels of moet ik een AndreA6 ontvoeren voor een dag?
Waarom zo ver gaan ? kan ook dichter bij was tevreden met de service voor m'n A8 na 260.000 Km
http://www.autrans.nl/