Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S8
    Land
    Land

    Standaard Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Goedenavond,

    Hiervoor heb ik een A4 (2013 model) gehad die heel erg zoekerig was op de snelweg, daarom heb ik die auto binnen een half jaar ook al opgeruimd en een A6 gekocht, om van dit hele probleem af te zijn.

    De A6 is wel een stuk beter dan de A4 wat betreffend het weggedrag, maar nog zeker niet ideaal. Zeker nu er de laatste 2 weken een aardig harde wind staat. Hebben jullie met de A6 dan ook dat het zo lastig is om strak te blijven rijden op de snelweg? Je wordt vaak heen en weer gedrukt door de zijwind, maar een mede Audi A6 rijder (hij heeft dan wel het vorige model, ikzelf het nieuwste model) heeft mij gezegd daar met zijn auto totaal geen last van te hebben.

    Aan de ene kant is de auto inderdaad lang, maar aan de andere kant ook zwaar, dus je zou verwachten dat die inderdaad strak rechtdoor moet blijven gaan.

    Hebben meerdere van jullie dit probleem?

    Geen idee of dit invloed heeft, maar mijn A6 heeft luchtvering. Op de snelweg zet ik de luchtvering en ook de stuurinrichting overigens standaard al in Dynamic, want in Comfort (met luchtvering en stuurinrichting) is de auto zoekerig. Uitlijnen maakt hierbij niks uit. Dit is uitgevoerd, maar helaas geen enkel verschil. Ook heb ik het onderstel op mogelijk speling laten controleren en de luchtvering heeft een check gehad; niks raars ontdekt door de Audi dealer.

    Ik blijf het raar vinden dat ik terug verlang naar mijn oude A3 (2009 model). Deze lag altijd zo strak op de weg, ik zat altijd met een losse pols aan het stuur, maar bij de A6 zit ik, net als met de A4 altijd met twee handen aan het stuur, omdat hij anders, zeker op de snelweg, te snel gaat afwijken. De ene keer naar links en de andere keer naar rechts. Geen specifieke afwijking naar één kant ofzo. Hij rijdt gewoon totaal niet op mijn gemak en dat is heel vervelend als je veel op de weg zit..

    Als extra info; als bandenset ligt er nu Dunlop SP Wintersport 3D 225/50R18 99H onder.

    Ik begin inmiddels erg aan de kwaliteit van Audi te twijfelen en denk er haast aan om een ander merk te gaan kopen of gewoon een RS3 van 2009 te kopen, aangezien een A3 van dat jaar goed rijdt..

    PS: Als ik uit de auto stap en wegloop of wanneer ik naar de auto toega en de deur open, hoor ik de luchtvering altijd even blazen, maar de Audi dealer zegt dat dit normaal is, reality check; is dit normaal of is die dan simpelweg gewoon lek (ik kan niet echt zeggen dat hij na een nacht staan naar een bepaalde kant toe hangt of iets)?
    Laatst gewijzigd door NLPieter94; 27-02-17 om 19:16.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    53
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Goedemorgen, Ik heb dan geen luchtvering maar mijn A6 ligt zeker strak op de weg. Ook bij 245 km/h

  3. #3

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Hoort niet. Bij mij ligt 'ie als een blok op de weg. Je zou het uitlijnrapport even online kunnen gooien zodat hier kan worden nagegaan of dat goed is gegaan. Tenzij je 't bij de dealer heb laten doen, die hoeft het onderstel namelijk niet handmatig te selecteren.. Het zou ook zomaar in stuurkolom kunnen zitten, hardware- en software-matig zijn daar verbeteringen voor. Heb je garantie?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S8
    Land
    Land

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Bedankt voor jullie reacties.

    De uitlijning is bij de Audi dealer gebeurd en ik heb er geen uitlijningsrapport van ontvangen.

    Ze gaan nu de software update voor het stuurhuis overnieuw doen. Deze zou bij de vorige eigenaar al gedaan moeten zijn, volgens hun gegevens, maar ze gaan kijken of dit wel goed is gebeurd. Mijn auto staat nu dus ook bij de garage.. Wordt vervolgd..

  5. #5
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLPieter94 Bekijk Berichten
    als bandenset ligt er nu Dunlop SP Wintersport 3D 225/50R18 99H onder.

    Ik begin inmiddels erg aan de kwaliteit van Audi te twijfelen en denk er haast aan om een ander merk te gaan kopen of gewoon een RS3 van 2009 te kopen, aangezien een A3 van dat jaar goed rijdt.

    PS: Als ik uit de auto stap en wegloop of wanneer ik naar de auto toega en de deur open, hoor ik de luchtvering altijd even blazen, maar de Audi dealer zegt dat dit normaal is, reality check; is dit normaal of is die dan simpelweg gewoon lek (ik kan niet echt zeggen dat hij na een nacht staan naar een bepaalde kant toe hangt of iets)?
    Met de winterbanden voelde ik het ook wel een beetje bij harde zij-wind. (Niet zo erg als jij beschrijft)
    Afgelopen weekend de zomerbanden erop gelegd en dat was gelijk een ENORM verschil t.o.v. de winterbanden. Pas toen merkte ik, dat ik daarvoor last had van zij-wind.

    Kan het te maken hebben met de winterband en het profiel ervan? Die zijn immers gericht op grip in sneeuw. De ribbels zorgen voor die grip, maar dit zou wel eens ten koste kunnen gaan, van recht-uit stabiliteit. Zeker bij harde zij-wind.
    Je zou ook nog even kunnen afwachten tot de zomerbanden er op liggen.

    N.B. Heb jij een station? Die hebben standaard al meer last van zij-wind t.o.v. een sedan. Dat heb ik mogen ervaren toewijding van een Laguna (HB) naar een Passat (Break) gingen.



    Wat betreft die scheetjes van de luchtvering, dat is normaal. Dit zou ermee te maken hebben dat de auto zich, na het uitzetten van de motor en zodra de sloten worden geopend, opnieuw horizontaal wordt gezet. Beter kan ik het ook niet omschrijven.
    Ook zo iets: Let eens op als je de snelweg afrijdt en dan voor het stoplicht staat te wachten. Na een tijdje komt de neus "vanzelf" omhoog. Dat zie je het beste als je naar je motorkap en de kont van je voorganger kijkt.
    Audi A6 4G 3.0 TDI Daytona grey met weinig opties.... die ontbreken.
    VW Passat CC 2.0TSI Exclusive Deepblack Perl met veeeeeul opties.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    29
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S8
    Land
    Land

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Net terug van de Audi dealer en na een ritje van een uur is het enige dat ik nu kan zeggen: "WAUW... Bizar hoeveel verschil een simpele software update voor het stuurhuis kan hebben op de auto".

    Dit heeft best wel wat verholpen:
    - De auto zoekt bijna niet meer.
    - De auto heeft veel minder last van de best redelijke zijwind die er net op de snelweg nog stond.
    - Er zit geen vervelende weerstand meer in het midden van het stuur.
    - Er zitten geen zwaardere stukken in het stuur, die het sturen wat schokkerig maakten (wat in Drive Select modus Comfort vooral goed merkbaar was).

    Kortom; het lijkt erop dat dit de problemen heeft opgelost, maar de auto rijdt sowieso zeker al vele malen beter. Ik ga het even aankijken of het goed blijft gaan met winderige dagen, maar het ziet er hoopvol uit.

    De auto had al wel een keer een software update gehad bij de vorige eigenaar en had dus niet meer de fabriekssoftware, zo gaf de Audi dealer aan, maar een tweede software update voor het stuurhuis was nog niet op de auto toegepast en dat is dus wat vandaag is uitgevoerd. Kosten: €170,-, maar dit is het zeker waard geweest.

  7. #7

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)


  8. Ad
  9. #8
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Fijn zo! en weer wat geleerd.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  10. #9
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Mooi dat het is opgelost.

    Niet om lullig te doen, maar zou zo'n software update eigenlijk niet gratis moeten zijn?
    Bij Apple (om maar iets te noemen) betaal je ook niet voor iedere software update appart.
    En ja, ik snap ook dat ze dat in de prijs mee calculeren, maar doet Audi dat dan niet??? 😳
    Audi A6 4G 3.0 TDI Daytona grey met weinig opties.... die ontbreken.
    VW Passat CC 2.0TSI Exclusive Deepblack Perl met veeeeeul opties.

  11. #10

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 1HXV110 Bekijk Berichten
    Mooi dat het is opgelost.

    Niet om lullig te doen, maar zou zo'n software update eigenlijk niet gratis moeten zijn?
    Bij Apple (om maar iets te noemen) betaal je ook niet voor iedere software update appart.
    En ja, ik snap ook dat ze dat in de prijs mee calculeren, maar doet Audi dat dan niet??? 😳
    Die vergelijking gaat niet op..

    - Een redelijk gevulde C7 heeft tegenwoordig tientallen regelapparaten die (mogelijk) apart geupdate kunnen worden, kost wat tijd en dus geld om dat voor elke auto elke keer als de auto binnen is te checken, updaten en dan de codering en/of basisinstellingen te herstellen..
    - Update van regelapparaten is primair om noemenswaardige problemen op te lossen. Dat is niet het geval op je smartphone. Niet voor iedereen is een regelapparaat updaten altijd wenselijk. Er zijn genoeg mensen die hun auto prima vinden zoals het is en niet zoeken naar 't meest optimale.
    - Updates van je smartphone zijn eenvoudig en fool-proof te installeren. Bij de update van een regelapparaat komt meer kennis, kunde en aanvullende apparatuur kijken, dat kost geld..
    - Een smartphone updaten kan elke gebruiker zelf i.t.t. een regelapparaat updaten.
    - Het ene regelapparaat is het andere niet en dan zijn er ook nog vele verschillende configuraties mogelijk.. Stuurhuis van een 2012 a6 c7 kan hardware en softwarematig heel goed anders zijn dan een 2013 a6 c7 stuurhuis.. niet bepaald fool-proof

    Het scheelt voor de klant al heel wat dat veel problemen met een software-updates kunnen worden opgelost. Als je voor elk probleem tegenwoordig nog steeds het regelapparaat zou moeten vervangen is dat ook niet alles..

    Audifielen vinden het leuk om laatste s-tronic software te hebben, maar het gros wil daar geen cent extra voor betalen.

  12. #11
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Gedeeltelijk kan ik je volgen, maar ik neem aan dat Audi net als anderen, bijvoorbeeld Ikea zijn stoelen en kastjes uitgebreid test, voor ze die op de markt te brengen. Het lijkt me niet dat een auto na een proefritten van 100km aan het grote publiek wordt verkocht. Dan hadden dergelijke problemen toch boven water moeten komen.

    Zo is van bijna alle auto's op internet haarfijn terug te vinden at de pijnpunten zijn. het bekend dat bepaalde types Golf/Passat het motortje van het linkerportier buitenproportioneel snel slijt. Toch doet VAG net of de neus bloed en laat de klant het gelach betalen. Ik heb nu een soortgelijk probleem met mijn linker buitenspiegel. Eveneens motor kapot. Een korte zoekactie op Duitse internetfora levert een "bekend probleem" op met TPI ken al. Dan is het toch raar om de klant de nota (van ruim € 600) maar zonder meer voor te schotelen.

    N.B. Ik mag dan wel fan zijn van Audi, maar waarom één en hetzelfde schakelaartje qua prijs bij Skoda, Seat, VW en Audi (en Bentley niet te vergeten) steeds duurder is, is mij een raadsel. Ok, er rijden minder Bentley's rond dan VW, maar die schakelaar was echt al ontwikkeld en is niet speciaal voor B gemaakt.
    Audi A6 4G 3.0 TDI Daytona grey met weinig opties.... die ontbreken.
    VW Passat CC 2.0TSI Exclusive Deepblack Perl met veeeeeul opties.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2016
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    je betaald voor de naam audi, meer en niet minder.
    wen er maar aan of koop anders geen audi.
    tuurlijk vind ik het ook te zot voor woorden dat en schakelaar die in meerdere types vag auto,s gebruikt worden bij audi duurder zijn dan bij vw bijvoorbeeld.
    net als een kleine beurt voor bv een 1.2 tfsi di duurder is dan een 1.2tsi van skoda of seat.
    zelfde motor volgens mij dus waarom duurder ?, de naam de naam.
    naar de audi ga ik al alleen als een ander het niet op kan lossen.

  14. #13
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.160
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Slechte wegligging op de snelweg (zeker nu bij harde wind)

    Het last hebben van sterke zijwind herken ik ook op mijn A6 4G met luchtvering. Echter is dit bij mij een bewuste keuze geweest n.a.v. de uitlijning van de auto. Daar ik hem met name op goede bochten gedrag heb laten uitlijnen (lees sportievere wegligging) ga je wat concessies doen aan dergelijk zaken met sterke zijwind. Wellicht dat dit bij jou ook het geval is.
    Overigens is het mij niet irritant ofzo maar het is wel merkbaar met sterke zijwind.

    Verder dat je de luchtvering hoort bij het in en uitstappen is normaal. Een A6 met luchtvering doet constant de auto levelen. Let maar eens op als je bijvoorbeeld een zware doos uit de kofferbak oppakt of net met 5 man in de auto gereden te hebben en ineens allemaal uitstappen dan hoor je hem ook meteen weer levelen.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •