Hier ook even een update.
2013 Biturbo TDI sedan.
ca. 132.000km
De wagen begin plots te tikken in het vooronder, bij koude start.
Het kwam duidelijk niet van de ketting (volgde dit topic op de voet)
Waar dan wel vandaan ? Snel leerde ik er mee leven. So be it. Het was alleen bij koud start.
Plots begon de auto ook heel sporadisch een foute klap te geven. Ook bij koude motor.
Nekharen overeind. Maar was meestal weg voordat ik er erg in had. Even een trilling door de wagen en dat was het.
Opeens begon de wagen ook bij koude start scherp naar diesel roet te ruiken. Klep open, wastegate doorvoer was zwart.
Irritant maar geen reden tot paniek, roetpot zal wel vol zitten dus veel tegendruk dus pluimpje roet zo nu en dan. En het was alleen bij koude motor.
Op de ring van Brussel was het dan raak, bovenop de brug, fantastische timing
Schudden bonken niet normaal
Maar geen alarm op dashbord, niets
Uit de kier van de motorkap kwam olie diesel en rook, leuk op een witte koets
Dus ik redeneer snel, de hoge druk leiding van de stuurboord injectoren is los oid
Snel auto in efficiency modus, bij rpm verder getokkeld, niets schudden
Pas bij belasting begon de wagen te schudden alsof een cylinder niet mee deed
Naar garage gereden Klep open met monteurs.
Verstuiverbout afgebroken van Cyl1 (stuurboord voor)
Dat verklaart een hoop met die TPI in de hand
Dus toch ook even bellen met Audi garage in NL
Die ontkenden aanvankelijk bestaan van dat bulletin
Vervolgens ontkennen ze dat die bouten kunnen afbreken
En vervolgens melden ze dat er een nieuwe kop op moet
En dat dat een dikke 3000 euro gaat kosten ex loon
Garage in Belgie uitstekende service (communicatie kan wel beter), netjes gedaan zoals ik het zou doen;
Uitboren, helicoil erin; en alle andere verstuivers ook gechecked en die ringetjes vervangen + nieuwe bouten a 6euro nogwat per stuk
En nu komt het
Rekening van 300 euro ex BTW
Ik vind dat schappelijk.
Maar wat schokkend is is dat je dus die ringetjes preventief moet laten vervangen om niet stil te komen staan met afgebroken bouten in je blok, en de mogelijk tot serieus gevaarlijke verkeerssituaties. Audi zou dit preventief bij een beurt beet moeten pakken....
Grtz
DD
Laatst gewijzigd door Dutch Devotion; 14-09-17 om 11:33.
Indien ik mijn auto wel netjes had onderhouden bij de Dealer en niet over de km-interval was gegaan, ben ik ervan overtuigd dat ik in aanmerking zou zijn gekomen voor coulance. In Nederland is mij verteld dat het 70% van de onderdelen zou zijn. De uren dus niet. Laat dat nou net de grootste kostenpost zijn.
Ook al krijg je dus Coulance, dan is het relatief gezien maar een klein bedrag.
In mijn geval met mijn overgenomen "Anschlussgarantie" is alles netjes binnen waarborg afgehandeld.
Toch enkele garantiedingetjes gehad en mooi gratis opgelost.
Dat ik een meneer bij Audi ken dat dat voor mij regelt doet misschien ook iets, maar goed, het helpt geen zier bij mijn huidige probleem.
Ben alleen wel bang dat voor mijn schokprobleem op te lossen er gaat moeten betaald worden. Garantie is sinds juli verlopen. Men ging er naar kijken wat het eventueel kon zijn, maar na 2 weken nog geen nieuws. Volgende week eens wat zeuren.
Zoals Dutch Devotion voor heeft, zou het bij mij niet mogen zijn. Het lijkt er sterk op, maar de dichtingen zijn vervangen samen met de kettingspanners en ook hoor ik dat geluidje niet in koude toestand. dat zou typisch zijn voor de versleten/kapotte dichtingen.
Soit, service goed genoeg, maar ik geraak niet uit de problemen
Na 8 monteurs/garage's te hebben gesproken die er niet aan wilde beginnen of niet de moeite namen om aan te geven dat ze er niet aan wilde beginnen, heb ik me zelf maar een weekendje boos gemaakt.
De distributieketting van de Audi A6 All-Road 3.0Tdi Bi-turbo vervangen.
Eerst de motor uit de auto, automaatbak eraf, turbo's eraf en dan ben je (wie verzint het om dit aan de deze kant te monteren) bij de distributiedeksel waar achter zich de distributie bevindt!
Alles blokkeren (op tijd zetten) kettingen, spanners en geleiders eraf, nieuwe er terug op.
Timing weer nauwlettend controleren.
Alle aanbouwdelen terug monteren en de motor terug naar zijn vertrouwde plekje onder de motorkap.
Als het gelukt is heb ik een paar foto's van de klus toegevoegd.
IMG_3873.jpgIMG_3914.jpgIMG_3930.jpgIMG_3932.jpgIMG_3933.jpg
Good job Bij de dealer voeren ze voorafgaand aan deze reparatie in veel gevallen nog een software-update uit via een SVM-code. Ik weet niet exact wat die update allemaal uithaalt, maar misschien is het nog een aanvulling op je werk. Check dus even je software-versie!
Pff wat een verhaal. Zo'n moderne "nieuwe" auto, denk ik dan weer. If you wanna get it done right, do it yourself
Wat is de km-stand ?
wow, respect. Heb je nog iets kunnen zien aan de oude geleiders? Stukjes afgebroken oid? Of is het alleen een kwestie van een opgerekte ketting?
Dank.
Het is bij deze motoren echt alleen de rechterspanner (kleinste) die lek raakt en daarom niet meer op druk komt alle andere delen waren volledig in takt.
Uiteraard wel alles meteen vervangen, want het lag toch allemaal los en open.
Voor de rest snel vergeten en weer lekker aan het rijden, want dat blijft toch wel een genot
Staat in de TPI over dit probleem. Gaat om deze softwareversies:
SW: 4G0 907 311 E <=0003 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 311 B <=0002 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 311 G <=0003 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 401 F <=0006 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 401 P <=0004 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 401 B <=0002 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 311 D <=0005 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 401 <=0003 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 401 S <=0001 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 589 C <=0002 HW: 4G0 907 589
SW: 4G1 907 401 C <=0002 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 401 Q <=0003 HW: 4G0 907 401
SW: 4G0 907 401 D <=0004 HW: 4G0 907 401 E
SW: 4G0 907 401 R <=0002 HW: 4G0 907 401 E