Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

  1. #1
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Vandaag o.a. voor apk naar de garage geweest. Wat blijkt, voor t eerst is de roet uitstoot niet goed en komt hij dus niet door de apk. Afgelopen jaar was het nog nihil, maar nu kennelijk 2x de norm.

    Geen idee wat de oorzaak is. Garage weet t ook niet, kan vanalles zijn.
    Oplossing: of digitaal het roetfilter bij de RDW laten verwijderen (bouwjaar 2013), wat €65 kost plus vanaf nu €30 per maand extra MRB.
    Óf het roetfilter voor heel veel geld laten vervangen en hopen dat de verstuivers nog goed genoeg zijn.

    Is dit probleem bij iemand bekend en is er nog een andere oplossing mogelijk?
    Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic 130kw C7/4G
    Audi A4 1.9 TDI Avant 81kw B5
    Audi 80 1.8 55kw B3

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Is er een fout van de roetfilter aanwezig? Deze kan ook gereinigd worden als ze vol zit.
    Verder kan je ook een regeneratie forceren en dan nogmaals meten.

    De multitronic wat meer in sport mode instellen en hogere toeren rijden kan ook helpen om alles eens goed door te blazen en warm te laten krijgen.

    Als de wagen aan het regenereren is merk je dit aan hoger motortoerental en zijn de fans ook op max aan het draaien

  3. #3
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Regenereren doet hij als het goed is op de snelweg. Af en toe doet hij dat ook als ik hem parkeer. Dan is die een kwartier bezig met blazen.
    Geen enkele storing aanwezig. Komt alleen niet door de keuring met deze waardes.

    Sport stand zal ik wat vaker gebruiken. Al rijd ik zelden korte stukken met deze auto dus wordt hij vaker prima warm.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    53
    Posts
    58
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Vervelend, was de auto niet aan het regenereren bij de meting? Dan heb je ook een verhoogde uitstoot.

  5. #5
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Niet dat ik weet. Maar ik geef toe, de uitlaat ziet ook wat zwart aan de binnenkant en dat is niet heel standaard voor een diesel met een goed functionerend DPF roetfilter.


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.160
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Mooi he dat ontmoedigingsbeleid voor diesels, nu zelfs met roetfilter de sjaak. Oplossingen zijn.

    Reinigen roetfilter
    Vervangen roetfilter
    Toevoeging in de brandstof
    Ander apk station

    Maar de komende jaren zal je hiermee te maken krijgen, het uitschrijven is ook een oplossing maar betaal je meer, ook al gevallen gehoord van het nieuwe apk roetfilter in de schuur en elk jaar wisselen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    53
    Posts
    58
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Misch is er een injector niet goed meer, dat kan je uit laten lezen op correctie. Als dat zo is dan heb je ook meer roet. Wel vervelend 😣

  8. Ad
  9. #8
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Reinigen roetfilter, kan dat ook al?
    Ik kreeg van de garage terug dat ik een ruil roetfilter van Audi er onder kan zetten. De mijne ruilen voor een gereviseerde. Kosten ruim €2800 ex montage. Er zijn kennelijk ook after market roetfilters te koop. Maar ik heb geen idee of ik dan straks aanhoudende electronische meldingen blijf krijgen dat het roetfilter niet goed communiceert. Iemand ervaring met een after market filter? Zitten daar veel sensoren aan gekoppeld die storing kunnen geven?

    En reinigen? Iemand een tip voor een goed adres om eens naar toe te gaan?

    Heb gisteren al een fles Rapid in de tank gegooid voor de reiniging. Gebeurt eigenlijk ieder jaar wel. Geen idee of dat gaat helpen.

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.160
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Proost Bekijk Berichten
    Reinigen roetfilter, kan dat ook al?
    Ik kreeg van de garage terug dat ik een ruil roetfilter van Audi er onder kan zetten. De mijne ruilen voor een gereviseerde. Kosten ruim €2800 ex montage. Er zijn kennelijk ook after market roetfilters te koop. Maar ik heb geen idee of ik dan straks aanhoudende electronische meldingen blijf krijgen dat het roetfilter niet goed communiceert. Iemand ervaring met een after market filter? Zitten daar veel sensoren aan gekoppeld die storing kunnen geven?

    En reinigen? Iemand een tip voor een goed adres om eens naar toe te gaan?

    Heb gisteren al een fles Rapid in de tank gegooid voor de reiniging. Gebeurt eigenlijk ieder jaar wel. Geen idee of dat gaat helpen.

    Deze bijv
    https://dpfservice.nl/roetfilter-reinigen
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    57
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Idee om bij een warme motor eens flink in de toeren een eind over de rijksweg te rijden? Dat hij goed schoon/warm geblazen wordt?

  12. #11
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Vandaag de tank helemaal leeggezogen en gevuld met 100% pure GTL. Morgen de Duitse autobahn opzoeken en dan gaat alles wat los kan branden, "gereinigd" worden. Daarna nog een keer meten. Kijken of dat werkt.

    Roet kan er niet meer komen door de GTL dus zou in principe roetvrij moeten zijn. Kan alleen nog wat mee komen uit het volle DPF maar hopelijk blijft dat binnen de norm.

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.160
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Heb je vcds? Je kan ook kijken wat je drukverschil is van je roetfilter, hij zit vast niet dicht maar stoot meer dan een miljoen deeltjes uit dus voor de keuring niet goed.
    Ook zijn die meters niet heel betrouwbaar hoor, al vreemde dingen gehoord, je zou ook eens ergens anders kunnen gaan meten en kijken hoe het daar uitvalt
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    55
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Proost Bekijk Berichten
    Vandaag o.a. voor apk naar de garage geweest. Wat blijkt, voor t eerst is de roet uitstoot niet goed en komt hij dus niet door de apk. Afgelopen jaar was het nog nihil, maar nu kennelijk 2x de norm.

    Geen idee wat de oorzaak is. Garage weet t ook niet, kan vanalles zijn.
    Oplossing: of digitaal het roetfilter bij de RDW laten verwijderen (bouwjaar 2013), wat €65 kost plus vanaf nu €30 per maand extra MRB.
    Óf het roetfilter voor heel veel geld laten vervangen en hopen dat de verstuivers nog goed genoeg zijn.

    Is dit probleem bij iemand bekend en is er nog een andere oplossing mogelijk?
    Dat uitschrijven mag tot maar tot bouwjaar 2011?
    Laatst gewijzigd door arthurss; 24-04-24 om 23:21. Reden: verduidelijking
    ̶1̶;̶ ̶A̶8̶ ̶Y̶o̶u̶n̶g̶t̶i̶m̶e̶r̶ ̶4̶.̶2̶ ̶q̶u̶a̶t̶t̶r̶o̶ ̶t̶o̶t̶ ̶2̶0̶1̶6̶

  15. #14
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Heb geen VCDS. Uitschrijven mag tot 2017 (dus tm bj 2016).

  16. #15
    Proost's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    220
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Na heel wat uitzoekwerk en proberen verder staat het er nu als volgt voor:

    -tank leeggezogen en 100%GTL volgetankt. Deze "schoon geblazen" op de Duitse autobahn. Daarna met een hete motor naar een APK keuringsstation en de uitslag van de deeltjes teller was exact hetzelfde.
    -bedrijf benaderd voor reiniging maar kennelijk heb ik vrijwel zeker een gescheurd filter dus moet hij gereviseerd worden (nieuwe steen er in).
    Kosten zijn €1650 incl uit programmeren EGR
    -ik kan hem alsnog uitschrijven op de RDW voor het roetfilter maar betaal dan €30 per maand extra. Echter, het duurt 4.5 jaar voordat ik dat quitte speel met een gereviseerd filter. Ik weet alleen niet of ik dan gezeik krijg op den duur met roetfilter storingen als die nog voller raakt.
    -imitatie filter plaatsen. Die kosten ongeveer €500 per stuk maar geen idee wat hier de ervaringen mee zijn.

    Ik hoor graag of jullie me zinnige adviezen (liefst op basis van enige ervaringen) kunnen geven

    Ieder jaar een hele dag sleutel (montage demontage) voor enkel de apk ga ik niet doen. Diesel cleaner ook al geprobeerd.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    53
    Posts
    58
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    😣 vervelend, via bv een onderdelelijn/site kan je ook jong gebruikte roetfilters kopen die zijn een stuk goedkoper en als je zelf handig bent kan je hem zelf ook monteren. En er zijn apk keurmeesters die op afstand je auto goed kunnen keuren😂 daar betaal je een paar 10 tientjes extra voor. Maar dat is niet legaal🤭

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.160
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carbohans Bekijk Berichten
    😣 vervelend, via bv een onderdelelijn/site kan je ook jong gebruikte roetfilters kopen die zijn een stuk goedkoper en als je zelf handig bent kan je hem zelf ook monteren. En er zijn apk keurmeesters die op afstand je auto goed kunnen keuren😂 daar betaal je een paar 10 tientjes extra voor. Maar dat is niet legaal🤭
    En dat 4-5 jaar is ook een filter prijs.
    Gebruikt is ook risico van kapotte steen, ik ging voor nieuwe, gebruikt of imitatie prijs vergelijken en overwegen.

    hoeveel zit je boven de 1 miljoen?
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 27-04-24 om 00:46.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    53
    Posts
    58
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Ze blijven ind erg duur, ik heb zelf nog geen problemen met mijn roetfilter laatste meting was 1500ppm dus die werkt nog goed. Collega’s van mij rijden bijna allemaal in zwaar getunde auto’s zonder cat en teveel herrie die gaan dan naar alie in Rotterdam die doet apk op afstand😂 maar ik zou dat persoonlijk niet snel doen zeker met een diesel niet. Heb je de verstuivers al uitgelezen?

  20. #19
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.160
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carbohans Bekijk Berichten
    Ze blijven ind erg duur, ik heb zelf nog geen problemen met mijn roetfilter laatste meting was 1500ppm dus die werkt nog goed. Collega’s van mij rijden bijna allemaal in zwaar getunde auto’s zonder cat en teveel herrie die gaan dan naar alie in Rotterdam die doet apk op afstand😂 maar ik zou dat persoonlijk niet snel doen zeker met een diesel niet. Heb je de verstuivers al uitgelezen?
    Diesel ontmoedigingsbeleid, als het voor het milieu zou zijn wat er geclaimd wordt kan je er toch niet af komen met 20,- per maand meer en je kan hem er onder uit zagen en uitschrijven.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  21. #20
    daniela4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    829
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 TDI stoot teveel roet uit (komt niet door APK)

    Heb je al eens contact gehad met roetfilter centrum Zwolle? Zij kunnen je roetfilter reviseren.

    https://roetfilter-centrum.nl/roetfilter-revisie/
    Audi A4 pro-line S Edition. Vcds 18.9 OBDeleven Pro

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •