Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Veel voorkomende kwalen

  1. #1

    Standaard Veel voorkomende kwalen

    Ik ben de meeste veelvoorkomende kwalen inmiddels tegengekomen op mijn Audi en wilde er eens een topic aan besteden.
    Interieur en electronica
    - Contactslot electronische deel
    Onderdeel kost ongeveer 20 euro.
    Vervangen is ongeveer 2 uur werk.
    http://www.audipages.com/Tech_Articl...chreplace.html

    - Electrische hoofdsteunverstelling
    Onderdelen zijn duur, is niet altijd nodig te vervangen. Probleem wordt veroorzaakt door te weinig de functie te gebruiken. Je kan de hoes van de kabel tussen motor en hoofdsteun inkorten. Is redelijk wat werk maar kost niets.
    - Cruise control bediening
    De schakelaar aan het stuur kan het hebben opgegeven (kan ook door rempedaal schakelaar komen!!).
    Onderdeel kost ongeveer 140-200 euro. Is ongeveer 2 uur werk, stuur moet eraf, airbag moet los.
    http://www.audipages.com/Tech_Articl...chreplace.html
    - Startblokkering
    Achter het contactslot zit een spoel. De bedrading hiervan kan slecht worden waardoor de sleutel niet wordt herkend en de auto niet start.
    Onderdelen: 10-20 euro.
    2 uur werk.
    http://www.audipages.com/Tech_Articl...rereplace.html
    - Schakelaar rempedaal
    Deze schakelaar kan de geest (gedeeltelijk) hebben gegeven. Gevolgen kunnen zijn dat je remlicht niet werkt maar het kan ook zo zijn dat deze het nog wel doet maar dat bijvoorbeeld je cruise control niet meer werkt.
    Onderdeel: ongeveer 15 euro.
    < 1 uur werk.
    - Buitenspiegel met parkeerstand schiet te ver terug.
    Basisplaat buitenspiegel moet worden vervangen.
    Duur onderdeel, rond de 300 euro. Let op: Veel verschillende versies beschikbaar binnen zelfde bouwjaar.
    > 2 uur werk, bekleding deur moet los.
    Let op! Grote kans op breken spiegelglas bij verwijderen. Als je geen dimmend glas hebt is het handig deze mee te bestellen, kosten glas ongeveer 35 euro.
    - Informatiedisplay dashboard (FIS).
    Het informatiedisplay tussen de toerenteller en kilometerteller kan slechter worden.
    Als deze geheel niets doet is de kans groot dat dit wordt veroorzaakt door het contactslot, niet door het display zelf.
    Je kan het klokkendeel geheel vervangen. Kosten onderdeel ongeveer 1200 euro. De kilometerstand kan éénmalig worden overgezet dus sloop biedt hier niet echt een oplossing.
    Als je goed kan solderen kan je ook het display zelf vervangen. Kosten onderdeel ongeveer 120 euro. Daarnaast moet je 100 kleine contactpuntjes los en weer vast solderen.....
    Er zijn wat bedrijven die de pixelstoring kunnen oplossing voor 200-300 euro. Ik heb geen idee wat ze hierbij precies doen, wellicht insolderen nieuwe display, wellicht vervangen toplaag display.



    Motorisch
    Vacuumslangen
    De vacuumslangen kunnen gaan lekken. Gevolgen kunnen zijn een (iets) onregelmatiger lopende motor en (iets) verhoogd olieverbruik.
    Onderdelen ongeveer 15 euro (slangen zijn ook 'van de rol' te koop).
    Ongeveer 1-2 uur werk.
    Carterontluchting
    Rubber slangen (3) welke broos kunnen worden.
    Onderdelen ongeveer 50 euro.
    Ongeveer 2-3 uur werk vanwege verwijderen in de weg zittende onderdelen. Handig om mee te pakken bij ander onderhoud.
    http://www.audipages.com/Tech_Articl...atherhose.html
    Klepdekselpakkingen
    Deze zweten standaard bij de V8 motoren. Als ze meer dan zweten is het handig ze te vervangen.
    Als ze lekken komt de olie vooral op het spruitstuk terecht. Bij matig zweten merk je niet veel meer als olieverbruik en eventueel wat stank. De olie komt niet op de grond en niet in de uitlaat.
    Onderdelen: ??
    Werk: ??
    http://www.audipages.com/Tech_Articl...%20rev%200.pdf
    Nokkenaskeerringen
    Ook de keerringen van de nokkenas kunnen gaan lekken. Handig om dit onderhoud mee te pakken bij vervangen van de distributie aangezien deze eraf moet om bij deze nokkenaskeerringen te kunnen komen.
    Distributieriemen
    Is standaard onderhoud maar is wat duurder als bij een 'standaard' auto. Reken tussen de 700 en 1500 euro voor deze beurt. Moet elke 120.000 km gebeuren.
    Versnellingsbakolie
    In de bak zit longlifeolie. Deze kan je beter ook elke 120.000 kilometer vervangen. Hiervoor moet de bak open en dus heb je ook nieuwe pakkingen nodig.
    Let op! Er kan maar 1 specifieke olie in de bak. 1 merk, 1 type.
    Let op! Vervang ook direct de filter

    Als iemand een aanvulling heeft, graag!
    Ik hoop dat dit onderwerp een 'sticky' kan worden, geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg.
    Laatst gewijzigd door theiz; 11-10-10 om 12:14.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    256
    Kudos
    2
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    Wat een goed idee! hier heb je ook zeker wat aan als je gaat zoeken naar een audi A8.
    Ik zal mijn ervaringen erbij zetten.

    Bak olie wordt bij ons geadviseerd deze rond om de 90.000KM te verversen.

    Onderdelen voor automaatbakolie wissel van een tiptronic 5bak.
    Wat de onderdelen ongeveer kosten bij de dealer (heb er expres geen onderdeelnummers bij gezet wat dit verschilt soms wel eens per auto) en de prijzen veranderen ook dus heb die afgerond.
    Carterplug met dichtring ongv. 6 euro
    oliepijl plug met dichtring ongv. 7 euro
    Carterpanpakking ongv. 22 euro
    oliezeef/filter ongv. 34 euro
    ATF olie +/- 6 liter. ongv. 90 euro
    Totaal: 160 euro.
    Met het verversen is diagnose apparatuur nodig en je bent er ongeveer 1,5 tot 2uur mee bezig


    Automaatbakken zijn een zwak punt zeker op de wagens met hogere vermogens, na de facelift zijn betere bakken maar zelfs die gaan nog stuk.
    Van mijn S8 is de bak net bij 190.000 gereviseerd. kosten 2500,- zonder in en uitbouwen. reken op een 8 tot 10uurtjes werk.

    Tandriem met alles erop en eraan dus incl waterpomp, thermostaat en multiriem en alle span en looprollen. zit incl montage bij de Audi dealer zo op een 2000,- voor een audi S8.

    Stuurhuizen gaan wel eens stuk, dan sturen ze de ene kant zwaarder op als de andere. of bij het draaien aan het stuur gaat het soms even zwaar vanuit de middenstand. of er komt speling op het stuurhuis..
    Laatst gewijzigd door Foeglass; 10-04-11 om 16:59. Reden: typefoutje
    Audi S2 coupé "95
    Audi S4 Avant 4.2 V8 ''04
    Audi RS6 Avant 5.0 V10 "09

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S8

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    Ik heb ook nog een leuk lijstje voor mede-A8 en S8 rijders (in spe)
    Audi S8 1999 360pk tiptronic

    N.B. Audi-dealerprijzen:

    Remvloeistof vervangen € 80,-
    Olie verversen, oliefilter en luchtfilter € 190,-
    Krukaskeerring vervangen € 385,-
    Waterpomp en thermostaat vervangen € 510,-
    Distributieriem en spanrollen vervangen € 1.500,-
    Alle EGR-vacuumslangen vervangen € 250,-
    Ruitensproeierpomp vervangen € 235,-
    Aandrijfashoes linksvoor vervangen € 265,-
    Remblokken achter vervangen € 200,-
    Koppelstangetjes voorwielophanging vervangen € 170,-
    Cardanaskeerring automaat vervangen € 650,-
    Carterpan, filter en olie automaat vervangen € 500,-
    Koelvloeistofleidingen vervangen € 225,-
    Koelvloeistoftemperatuursensor vervangen € 140,-
    Spiegelglaasje (ja, alleen het glas) automatisch dimmend € 250,-
    Audi S8 1999 + Volvo V70 D5 2003 + Smart ForFour Passion 2005

  4. #4

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    Voor de A8-en met bouwjaren tot 1996:
    Er zijn redenen waardoor een cilinder uitvalt. Ik heb het gehad door een kappote vermogensmodule, maar het kan ook komen door bijvoorbeeld een Bougie of bobine (1 per cilinder) die de geest geeft.

    De A8 heeft 2 sensoren in de cilinder, een lambda sonde en een O2 sensor. De lambdasonde meet de hoeveelheid onverbrande benzine, de O2 sensor de hoeveelheid zuurstof na de verbranding. Bij een goede verbranding zou van beide zaken niet veel moeten achterblijven want brandstof + zuurstof + verbranding = geen restbrandstof en geen restzuurstof.

    Als een cilinder uitvalt doordat er geen verbranding onstaat heb je in deze cilinder dus Brandstof + zuurstof na het tijdstip waarop verbranding wordt verwacht. De computer wil dit gaan aanpassen want de verbranding was niet goed. De oudere A8-en doen dit helaas niet alleen in de cilinder met het probleem maar over alle 8 de cilinders. Gevolg is dat de 7 resterende cilinders veel te weinig benzine krijgen en de auto niet meer normaal rijdt. De latere modellen kunnen wel met 7 cilinders de weg naar de garage vervolgen zonder al te veel problemen aangezien daar alleen de defecte cilinder minder benzine zal krijgen (eventueel in noodloop).
    Indicatie (oudere modellen, voor 1996): Lampje CAT gaat branden. Sputtende en schokkende en schuddende motor. Weinig vermogen. Slecht of geen stationairloop. Motor gaat niet in normale noodloop.

  5. #5

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    Wat te denken van accuproblemen; eventueel door slecht bijladen (nieuwe dynamo in mijn geval), slechte accu, of te weinig ermee rijden..
    Haperend of weigerend elektrisch raam; circa EUR 200,- incl. monteren als ik het me goed herinner


  6. #6

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    Heeft er iemand ervaring met koppakking problemen bij een 4.2 V8 motor? na 2002, in het algemeen? Of komt dit bijna niet voor bij deze motoren?
    Mvg,
    Shisoshin

  7. #7
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    ik kwam op quattroworld een FAQ thread tegen voor de A8:
    http://forums.quattroworld.com/a8/msgs/15068.phtml


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    72
    Posts
    52
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    Beste Thetz,
    Weet je waar het motortje zit van de electrische hoofdsteun?
    Mijne wekt niet meer.
    dank alvast

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    De beste theiz is hier al 10 jaar niet meer geweest....
    Mss heb je hier iets aan.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    72
    Posts
    52
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Veel voorkomende kwalen

    Beste Kees,
    Dank je voor de informatie. Geeft me in ieder geval een idee waar te kijken. Was wel onduidelijk in mijn vraag. Het gaat om een B7 cabrio uit 2006, maar wellicht heeft audi de opbouw van de stoelen voor de verschillende uitvoeringen niet veel verandert.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •