Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Auto gaat niet in slaapstand

  1. #1
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Auto gaat niet in slaapstand

    Hallo heren,

    Ik rij in de winter niet of nauwelijks met de A8, meestal 1x per 2 weken. Accu haal ik er niet uit, maar doe de Ctek 3.6 aan vast en laad dus altijd in de auto. Ik heb in het verleden een aantal keren accu problemen gehad, steeds op 10% vallen van de accu etc. Hierop heb ik gelezen dat de BEM aanstuurapparaat update een mogelijke verbetering zou geven en hierop heb ik een andere aangeschaft waarop de nieuwste BEM software opstaat, namelijk de SW550 BEM apparaat oem nummer 4E0915181"C".
    Met deze nieuwe aanstuur apparaat heb ik mijn huidige oude accu (wat 12,4V aangaf in rust en 13,4V met draaiende motor) ingeleert en dat is allemaal probleemloos goed gegaan, tot vanochtend ... Mijn MMI software is trouwens 3460

    Gisteren had ik er nog mee gereden en eens in de zoveel tijd doe ik een autoscan via VCDS, daarop kreeg ik geen enkele foutmelding mbt accu!

    Vanochtend zag ik dat mijn alarmknipperlichten niet knipperden en ik kijk in de auto, ik zie dat de verlichting van mij waarschuwingslampje en de lichten van de automaatpook nog steeds branden! Dus de auto is sinds gisteren 15:00 na vergrendelen niet in slaapstand gegaan (zucht)...... Auto op contact, stond accu op 10% en kreeg melding Accu batterij manager op scherm te zien...


    Hierna heb ik de auto uitgelezen en kreeg foutmeldingen bij accu manager voor de ruststromen 1,2,3 en 5 = limiet overschreden.... Ook gekeken in accuwaarden, deze gaf in vcds onder accuspanning maar 10V aan!

    Foutcodes heb ik gewist, dat ging goed, auto weer vergrendelen, wachten, maar de verlichting van de waarschuwing als automaatpook gaan niet uit! Gezien ik naar werk moest, nam ik de andere auto en ben naar werk gereden en de audi staat voor de deur, vergrendeld maar niet in slaapstand dus (wel nog aan de ctek, die volgens mij weinig nog doet ivm niet in slap gaan!)


    Ik dacht ook aan het volgende:
    Gisteren heb ik tijdens rijden de stoelverwarming enkel aangehad en ook even de achteruitrijverwarming. Achteruitrijverwarming heb ik na een kort stuk uitgezet en de stoelverwarming stond nog aan.... Ook tijdens uitlezen (niet draaiende motor), heeft natuurlijk de stoelverwarming aangestaan en zo heb ik de auto uiteindelijke uitgezet (zonder stoelverwarming handmatig uit te zetten)... Kan hiermee iets te maken hebben?

    Ook dacht ik, misschien moet ik de accu uit de auto halen, zodat alles aan electronica zonder stroom komt te zitten en dus alles reset, accu helemaa juist opladen en deze weer monteren, of dit dan een uitkomst bied?

    Of iets anders die ik kan opsporen? Dus een apparaat dat niet uitgaat na vergrendelen....? Is dit op te sporen via VCDS?

    Moet ik misschien MMI update doen naar de nieuwste 5570 of naar 5150?

    HELP
    Laatst gewijzigd door darkrider; 20-01-17 om 08:03.

  2. #2
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto gaat niet in slaapstand

    Heb vanavond toen ik thuis was de auto wederom gecontroleerd. Nog steeds op 10%... uitlezen mer vcds gaf letterlijk op ELKE stuurmodule foutmeldingen, alles was rood!! In algemeen kwam bij elke module het volgende foutmelding voor:
    - voedingsspanning
    - boordspanning kontakt 30

    Volgens gerritspeek kan het volgende problemen zijn:

    - Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect (komt regelmatig voor)
    -De accu was losgekoppeld
    Accu niet fris meer / defect / leeg
    -Dynamo defect
    -Spanningsregelaar defect
    - Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule defect
    - Relais voor Klem 30 (J317) doet het niet (defect, klemt, doet het af en toe)

    Via vcds heb ik meetwaarden van de accu bekeken en deze lijken goed:
    Draaiende motor 14,35V
    Zonder draaiende motor 12,9V (dit was wel snel na stoppen motor, normaal is dit 12,35V)
    Vanochtend was dit 10V tijdens niet gestarte motor, maar hoogstwaarschijnlijk doordat de auto niet in slaapstand was de hele nacht!?
    -Dynamo lijkt mij goed gezien met draaiende motor 14,35V is..
    -Spanningsregelaar?? Geen idee!
    -Bedrading naar de Bem? Kan zijn dat de min en plus niet goed contact maken op de accu??
    - Relais voor Klem 30 (J317)? Waar zit deze en kan dit de boosdoener zijn?!

    Graag hulp van de kenners aub!

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Auto gaat niet in slaapstand

    Zou niet gewoon je accu stuk zijn? 10v lijkt mij een kapotte cel je hebt 6 cellen van 2 volt.

    Ik zou hem eens met een goede tester laten testen. Zo een waar een printje uit komt.
    Of meteen een nieuwe nemen. En dan gewoon de accu die er in hoort, dus geen agm accu of zo.

    En om alles uit te sluiten zou ik er gewoon een Originele inzetten met BEM code. Wat kost dat nou? 2x tanken

  4. #4
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Auto gaat niet in slaapstand

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonvanveen Bekijk Berichten
    Zou niet gewoon je accu stuk zijn? 10v lijkt mij een kapotte cel je hebt 6 cellen van 2 volt.

    Ik zou hem eens met een goede tester laten testen. Zo een waar een printje uit komt.
    Of meteen een nieuwe nemen. En dan gewoon de accu die er in hoort, dus geen agm accu of zo.

    En om alles uit te sluiten zou ik er gewoon een Originele inzetten met BEM code. Wat kost dat nou? 2x tanken
    Kapotte accu zou best kunnen want de accu is van 2013 en gezet door de vorige eigenaar, ik heb hem sinds 2014 april.
    Maar ik ben van plan om juist AGM accu in te zetten, reden? AGM accu's zijn zeer bestemd voor auto's die korte ritten maken en veel vermogen vragen ivm veel electronica waar de a8 dus er vol mee zit!
    Mijn eigen accu is een standaard 110ah accu, origineel.... testen lijkt mij wel een goed plan. Ik weet dat klem 30 de minpool is die van de accu naar de BEM gaat... deze zat niet goed vast constateerde ik. Deze maar gelijk heel goed vastgemaakt. Codes zijn op dit moment gewist en komen niet terug..
    wil ook eens de accu testen in rust om te kijken of er lekstroom is....
    maar waarom geen AGM? Ivm BEM?
    Laatst gewijzigd door darkrider; 22-01-17 om 00:17.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Auto gaat niet in slaapstand

    Hoe het precies zit weet ik eerlijk gezegd niet meer precies. De strekking van het verhaal wel. Monteer de accu die erin hoort, die gaat het langste mee en zorgt niet voor vreemde storingen.

    AGM accu's zijn specifiek voor auto's met start-stop systeem, en worden anders opgeladen als lood-zuur accu's namelijk 14.6 -14.8 volt, en omdat een a8 14.4 bij laad in de top, verkort dat de levensduur van de AGM accu aanzienlijk.
    OP een gepantserde A8 zit een 2e accu die wel van een AGM type is geloof ik.

    Er bestaan ook accu's die zijn weer speciaal om remenergie op te slaan.

    Maar ik denk dat je probleem grotendeels is opgelost met het vast zetten van de accu pool. Nu even afwachten of je accu het heeft overleefd. Of even laten testen.


  6. #6
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Auto gaat niet in slaapstand

    Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik heb vele forums gelezen en dat heel veel mensen zijn overgestapt naar de AGM accu's die ook origineel later in de modellen vanuit audi zijn gemonteerd. Wel is het belangrijke dat je de nieuwste software voor je BEM hebt omdat deze dan wel om kan gaan met laadcyclus en waarden van een AGM, anders gaat inderdaad de levensduur van je accu achteruit. Mijn BEM software is op dit moment op de laatste versie, namelijk SW550... hoger voor de 4e bestaat niet ... dus daarmee kan ik gegarandeerd een AGM accu monteren en dat wil ik dan ook doen omdat ik de a8 zeer weinig gebruik en ook voor korte ritten die ik maak, hiermee komt een normale accu aan laden niet tot zijn recht! Een normale accu kan moeilijker hiermee omgaan en geeft daardoor veel vaker problemen met ruststromen op STG61 (accu regeling!)... ook omdat de laadcyclus niet goed wordt vast gehouden wat bij AGM vele malen beter is!
    Hoe denk jij hierover?
    Want een Varta silver dynamic 110ah kost mij rond de 100€ terwijl een varta AGM 105ah rond de 240€ kost ....
    Laatst gewijzigd door darkrider; 22-01-17 om 21:44.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Auto gaat niet in slaapstand

    Ja maar een D3 is nooit uitgevoerd met een start stop systeem of regeneratief remmen. Er is origineel geen enkele AGM accu voor te koop. Dus waarom zou je zoveel geld uitgeven? Als je een nieuwe accu koopt, ben je ook bij weinig gebruik, zeker de komende 3 jaar van accu problemen af.

    En die AGM gaat echt niet langer mee als een gewone. Eerder korter omdat het laadsysteem niet geschikt is voor AGM accu's.

    Het beste wat je kunt doen als je een auto een tijdje niet gebruikt is de accu - pool eraf halen.

  8. Ad
  9. #8
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Auto gaat niet in slaapstand

    Geen enkele originele agm accu te koop?
    Nummer: 7P0915105D (105ah agm)...
    Ik zie echt zeer veel forum gebruikers van motortalk bijna allen enkel AGM accu aan te bevelen voor de a8 4e model rijders... vele rijden ook met deze accu's, zonder enige problemen in gebruik van standkachel, korte ritten, auto langer stil laten staan, etc. Bij gebruik van een "normale" accu, 110ah, melden vele mensen dat die accu's veel vaker problemen geven bij vaak gebruik van standkachel, korte ritten en vaker de auto laten staan.. onder anderen ook vaak ruststroom problemen!
    Er is wel een randvoorwaarde bij gebruik van AGM accu's in een a8 4e model. Je BEM stuurapparaat voor je accu moet de laatste versie van software hebben, namelijk de SW510 of hoger. Deze kunnen namelijk WEL omgaan met de juiste laadcyclus van agm accu's... daarom wil ik dus ook een agm accu monteren....
    is er dan ook niemand op deze forum met een agm accu in zijn a8 4e??

    Hier een thema van motortalk, waar dit wordt besproken (een van de vele thema's die over accu/agm gaan):

    http://www.motor-talk.de/forum/agm-b...78.html?page=0
    Laatst gewijzigd door darkrider; 26-01-17 om 20:40.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    42
    Posts
    154
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Auto gaat niet in slaapstand

    Voor een A8 d3 (4e) is geen originele Agm accu te koop, die 7p accu is voor een Tourag van na 2010, en dan alleen voor die met start stop en regeneratief remmen.

    Ik heb de link niet doorgelezen. Maar volgens mij heeft de software versie van je Bem stuurapparaat niets te maken met de spanningregelaar van je dynamo. Bovendien is het amperage ook anders.

    1 ding is zeker weinig rijden, lang stilstaan en of veel korte stukjes, daar kan geen enkele accu tegen.

    Maar goed als er mensen zijn die daar goede ervaringen mee hebben, waarom niet?

    Ik denk dat het dan verstandiger is een 92ah Agm er in te zetten. Als je weinig en korte stukjes rijdt. Die iets kleinere accu heeft de auto dan eerder volgeladen.

  11. #10
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Auto gaat niet in slaapstand

    Het laatste gedeelte, met 92ah agm, wordt ook vaker aangeraden om die reden wat je al noemt! Het is niet zo dat IK er heeeel veel verstand van heb en daarom wil zeggen dat een agm accu WEL kan. Echter heb ik wel erg veel thema's hierover gelezen en dat waren alleen maar positief in vergelijking met een originele (niet agm) accu. Mocht ik er een nemen en goed bevallen, laat ik het natuurlijk ook hier weten!

    Dank!
    Laatst gewijzigd door darkrider; 27-01-17 om 08:07.

  12. #11
    darkrider's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    740
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto gaat niet in slaapstand

    Afgelopen week heb ik een ctek 5.0 gekocht en deze was maandag binnen. Ik heb de originele accu gedemonteerd en een hele dag aan de ctek gehangen. Ik heb hierbij ook de "RECOND" functie van ctek gebruikt. 18-20 uur later gaf de indicator aan dat de accu volledig was opgeladen. Heb daarna de accu weer gemonteerd en via vagcom deze opnieuw ingeleerd (aangemeld) als zijnde nieuwe accu. Accu polen licht opgeschuurd en de klemmen goed vastgemaakt. Zolang de originele 110ah het goed doet, blijft die erin.
    Fingers crossed

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •