Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Versnellingsbakolie verversen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Versnellingsbakolie verversen

    Iemand ervaring met het verversen van de versnellingsbakolie van een A8 3.0TDI?

    De Audi-dealer geeft aan dat de olie niet vervangen hoeft te worden, maar is dat écht zo?
    Km-stand is 220.000 en ik vraag me af:
    1. Of vervanging inderdaad niet nodig is;
    2. Als vervanging van de olie toch aan te raden is, wat de kosten zijn


    Dank!

    Gr, Fred.

  2. #2
    Dedde's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    45
    Posts
    1.450
    Kudos
    113
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Zeker vervangen. Ik zou het zelfs elke 60.000 om eventuele storingen te voorkomen en soepel te houden.
    Kosten zal tussen 3 a 500 zijn.

  3. #3
    DJS8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    41
    Posts
    1.393
    Kudos
    663
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Hier zit een ZF versnellingsbak in en die adviseren om de olie te verversen.
    En als je naar een ZF servicepunt gaat, vervangen ze niet alleen de olie en het filter, maar ook een hoop kleine onderdeeltjes.
    Het kost alleen wel meer dan 500 euro.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Er is dus een ZF sevicepunt begrijp ik. Weet iemand waar die zit? Of is dat een soort dealership principe?
    Ook hier ben ik weer geinteresseerd in ervaringen van Audi-rijders die olieverversing hebben laten uitvoeren bij een ZF servicepunt.
    Hoe is het bevallen, waar heb je het laten doen, wat waren de kosten.....

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    779
    Kudos
    75
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Versnellingsbakolie verversen

    Klopt. Ik heb het bij ZF in Dortmund laten doen. Olie en filter wisselen als onderhoudsmaatregel. Volgens de dealer niet nodig en volgens de fabrikant wel. Volgens mij ook. De bak is een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn en dus moet het onderhouden worden. Er liepen een aantal topics over met alle details inclusief foto's. Mijn advies is om de zoekmachine te gebruiken.


  6. #6
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Ik wissel elke 100k.
    Ze zijn absoluut niet onderhoudsvrij.
    Voor verversen niet naar de stealer gaan.
    Veel te duur.
    Laatst gewijzigd door Bert A4; 08-04-13 om 12:41.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT S
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Net een email naar Herr Sagert van ZF Dortmunt gestuurd met de vraag voor een oliewissel, kosten, termijn voor afspraak etc.
    Geloof dat ik dat toch maar preventief ga laten doen, ook al heb schakelt de bak nog steeds perfect, zonder schokken of geluiden.

  8. Ad
  9. #8
    EddyUnk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    453
    Kudos
    5
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Ik heb het bij Coen Donkers in Veghel laten doen, kostte ongeveer €400. Stuk dichterbij, scheelt weer een hoop brandstof. Houdt er rekening mee dat de bak afgekoeld moet zijn voordat de nieuwe olie erin kan, dus hoe verder je rijdt, hoe langer je zult moeten wachten ;-)

    Eddy
    Audi e-tron S

  10. #9
    DJS8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    41
    Posts
    1.393
    Kudos
    663
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Bij ZF doen ze meer dan alleen de olie en het filter wisselen, ze controleren alles en vervangen een hele rits onderdeeltjes.
    Dus dat het duurder en verder weg is, heeft een reden, het is namelijk beter en uitgebreider.
    Je bent zo'n 4 uur kwijt in Dortmund.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    50
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Hallo!


    Ik ben nieuw hier...

    Heb vorige week 'n A8 4.2 uit 2003 (185.000km) gekocht die geweldig schakelt, maar overweeg de bakolie preventief te verversen.

    Iemand ervaring met ZF in Delfgauw?
    Ze zeggen zelf exact dezelfde methode te hanteren als in Dortmund. Kost vlg mij wel wat meer dan daar: € 575,= voor:

    Een onderhouds- servicebeurt voor een 6HP26A transmissie bestaat uit de volgende werkzaamheden :

    ·Proefrit vooraf aan de servicebeurt
    ·Verversen van de olie van de transmissie en van de differentieel(s) in de transmissie
    ·Vervangen van het filter
    ·Vervangen van diversen klein materiaal (rubbers, dichtdelen, boutjes etc etc)
    ·Demontage van hydraulische schakelunit (mechatronik) om oude olie te verwijderen
    ·Evt wissen van storingen, resetten van adaptiewaarden (in geval van klachten)<
    ·Proefrit na de servicebeurt






    Doen?




  12. #11
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.663
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Bij een betere kun je het niet laten doen.
    Voor alleen spoelen en een nieuw filter kun je ook prima bij THS-automotive terecht, scheelt 200euro.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  13. #12
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Doen, voorkomen is beter dan genezen, ik heb de mijne vorig jaar laten flushen bij Hans Sloot in Lochem.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Benzine
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  14. #13
    pimgmx's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    48
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S8
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lodi Bekijk Berichten
    Iemand ervaring met ZF in Delfgauw?
    Ik was er nog geen twee weken geleden met onze 2001 S8, één generatie ouder dan jouw A8.

    We hadden 'm net gekocht, er is weinig onderhoudsgeschiedenis bekend én de bak is de duurst te repareren zwakke plek als het misgaat. Daar hoefde ik niet lang over na te denken...

    De service bij ZF is van een niveau waar de doorsnee (luxe) autodealer VEEEEEEEL van kan leren: vriendelijk, transparant en servicegericht.
    Ik werd geparkeerd in de 'wachtruimte', stel je daar wat meer bij voor dan de doorsnee tandarts: een moderne vergaderruimte met je eigen koffie-automaat, prima internetverbinding en - mocht je de tijd willen doden met wat anders dan werken - een flatscreenTV in maatje onbeschoft.
    Aan de inwendige mens is gedacht: tussen de middag kon ik meelunchen in hun bedrijfskantine, wel zo handig als je zelf geen bammetjes bij je hebt.

    Ik heb gekozen voor the full Monty: bakonderhoud + bakflush + diffolie, en was voor de S8 iets meer kwijt dan het bedrag dat jij noemt.
    ZF doet véél meer dan wat er bij een reguliere bakflush (carter losschroeven/schoonmaken, spoelen, nieuw filter, nieuwe vloeistof) gebeurt, zie ook eerdere opmerkingen in dit topic.
    Ter vergelijking: alleen flushen kost ongeveer een uurtje, ZF is rond de 5 uur(!) met mijn auto bezig geweest.
    Wat overigens suggereert dat ze een heel bescheiden werkplaatstarief hanteren...

    Mocht 't een té grote uitgaaf zijn, laat je bak dan in ieder geval spoelen, als dat GOED gebeurt ben je een bedrag rond de EUR 350-400 kwijt. Hier kan goedkoop duurkoop zijn: vergewis je ervan dat het juiste spoelmiddel en de juiste bakolie gebruikt wordt, anders is de pret van korte duur...
    Ik heb meerdere Jaguars met ZF-bakken gereden, vaak matig onderhouden voor ik ze kocht. 't Schakelgedrag was zonder uitzondering MERKBAAR beter na een spoelbehandeling!

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    50
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Thanx Pimgmx,

    Je hebt me overtuigd.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    59
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Versnellingsbakolie verversen

    Yep, zeker doen.
    Als ik zie welke prut er uit mijn bak kwam, hoef je er niet lang over te denken.
    mijn bak schakelde koud een beetje zweverig ( schommelend toerental bij weinig toeren )
    Na de beurt bij ZF in delfgauw, weer helemaal goed.
    Ik heb trouwens gelijk een flush van de restolie laten doen, Kwam in totaal op € 663,- voor mijn a8.
    Succes.

    ( en ja ik zal hem binnenkort voorstellen

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •