Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Airco koelcapaciteit vermindert na enige tijd rijden.

  1. #1

    Standaard Airco koelcapaciteit vermindert na enige tijd rijden.

    Bij warm weer en een instelling van 18 gr C, werkt de climatronic airco van mijn Q3 bij aanvang van een rit prima (koelt af tot ongeveer 5 gr C). Na ongeveer een uurtje loopt de temperatuur van aircolucht geleidelijk op tot ongeveer 17 gr C en verandert dan niet meer. Het wordt dan te warm in de auto. Allerlei instellingen zoals stand LOW hebben geen invloed. Wanneer de airco enige tijd wordt uitgezet (b.v. 5 minuten) werkt deze daarna weer geruime tijd goed.
    Mijn garage herkent dit probleem niet. Zelf denk ik aan bevriezing van het expansieventiel. Heeft iemand een idee of soortgelijke ervaring?

  2. #2

    Standaard Re: Airco koelcapaciteit vermindert na enige tijd rijden.

    Vaker gezien in extreme weersomstandigheden, met name bij Touaregs in de USA in Texas. Daar gaat de airco na 2-3 uur in self-protect omdat de boel anders bevriest.

    http://forums.vwvortex.com/showthrea...124-AC-Problem
    http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1147631

    Punt is met name dat de airco wat te sterk werkt, waardoor de leidingen en andere systemen bevriezen. Om te voorkomen dat er schade ontstaat wordt dan de boel uitgezet. Daarnaast vind ik het persoonlijk wel heel erg koud, die 5 graden; dat is zowat bevriezen in de auto. Daarnaast kan vocht al bevriezen bij 5 graden (en als de lucht al 5 graden is, dan de metalen buis waar de (nog koudere) vloeistof doorheen loopt echt niet (ver) boven nul. Kan niet gezond zijn...

    Koude lucht (koudere lucht, beter gezegd) is prettig, en nodig om de temperatuur te laten dalen, maar als tip zou ik je meegeven om de verschillen met buiten klein te houden.

    Buiten 30+ graden? Dan is 23 graden in de auto al erg aangenaam. Buiten 23 graden? Zet 'm in de auto dan op 20 graden. Dat voorkomt ook zo'n klap tegen het hoofd als je uitstapt en ineens 25 graden temperatuurverschil in je mik krijgt.

    Probeer eens rond te rijden met de climate control op zo'n 22 graden op een normale dag, in plaats van 18 graden. Als het goed is zorgt de duty cycle van de aircopomp er dan voor dat de lucht niet 5 graden maar zo'n 10 graden wordt. Met als gevolg dat het hele systeem niet op of onder het vriespunt werkt, maar er net boven blijft. Kijk eens of je dan langer dan 1 uur kan rijden (dat kan mijn ouwe A4-tje namelijk wel, met airco ingeschakeld, op 20-23 graden ).


    Dat gezegd hebbende:

    The same issue was happening to me. I finally, on a very humid morning took the car for a drive and then brought it into the dealership (about an hour or so). When parked with the engine still idling, a large amount of water began pouring from under the car and eventually some ice fell out. The service technician determined that the sensor that sensed the temp of the internal coil (under the dash) was not connected properly. The A/C compressor would not cycle on and off. It stayed on all the time because the sendor thought the coil was not cold. After 2 years it's finally fixed.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Leeftijd
    65
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Airco koelcapaciteit vermindert na enige tijd rijden.

    Mij lijkt het eigenlijk normale werking.
    Als je iets kent van regeltechniek lijkt het redelijk evident :
    Als je buiten een hoge temperatuur hebt en je vraagt een lage temperatuur, dan zal de airco 2 zaken doen : met hoog debiet blazen en met lucht van een zo laag mogelijke temperatuur.
    Naarmate de binnentemperatuur zakt, zal de airco het luchtdebiet verlagen en de blaasluchttemperatuur verhogen.
    Als je dan dicht bij je gewenste temperatuur komt zal de airco op laagste debiet blazen en met een blaasluchttemperatuur iets onder de gewenste temperatuur. (Tenminste in de zomer : in de winter zal het met een blaasluchttemperatuur zijn iets boven de gewenste temperatuur)
    Eigenlijk is een automatische airco een P- regelaar (regelactie proportioneel met het verschil tussen gewenste temperatuur en actuele temperatuur) met 2 gemanipuleerde variabelen (debiet en blaasluchttemperatuur).

    Keep it (not too) cool,

    Luc
    Laatst gewijzigd door lucdewilde; 25-08-15 om 18:37.

  4. #4

    Standaard Re: Airco koelcapaciteit vermindert na enige tijd rijden.

    Luc, dat klopt, maar, op stand LO moet de airco gewoon 'zo koud mogelijk' werken. Simpele airco systemen hadden inderdaad een on/off functie voor de compressor, en dat is geheid nog net zo op de eenvoudige systemen (denk een Dacia met airco en handmatige fan controls). Deze auto's hebben duty cycle valves (N297) die de compressor (deels) laten draaien zodat je het door jou beschreven effect krijgt (minder koud icm minder lucht bij bereikte doeltemperatuur), en werkt het als een 'climate control' systeem.

    Zodra de target temp LO is, is de duty cycle 100% open aangezien het 'zo koud mogelijk' moet worden, en moet er los van de blazerstand (debiet) een zo laag mogelijke blaasluchttemperatuur komen. Omdat deze systemen behoorlijk sterk zijn bevriezen ze volledig (althans, kunnen ze..). Zelfs als het buiten 30+ graden is; kan je nagaan als het buiten 20 graden is en de airco staat op 16 graden.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5

    Standaard Re: Airco koelcapaciteit vermindert na enige tijd rijden.

    Bedankt voor de reacties. Zoals ik vermoedde bleek inderdaad het expansieventiel met temperatuurvoeler defect. Hierdoor bleef de airco maximaal koelen met na verloop van tijd als gevolg een bevroren verdamper en bevroren retourleiding. Na vervanging expansieventiel met temperatuurvoeler werkt alles weer perfect.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •