Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 59 van de 59

Onderwerp: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

  1. #41
    Akita's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    2.625
    Kudos
    281
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    En die bidon vul je dan weer bij de pomp voor €0,65?
    A4 Allroad Pro Line Business 2.0 TFSI 2011.
    A4 Allroad Quattro Edition 2.0 TFSI 2018.

  2. #42
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Per liter ja
    '01 rs4 641 ps

  3. #43

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Zoals beloofd wou ik nog mijn ervaring delen met de "VW-Audi Magnetic AdBlue Adaptor" via E-bay

    Het stuk er gewoon opschroeven en het past als gegoten. Als je het pistool erin schuift hoor je het magneet ventiel open klikken. Alleen moet je nog altijd heel langzaam vullen omdat de tank zelf geen ontluchting heeft. Maar nu was ik met 13 L tanken na 10 minuten al weer weg (met betalen inbegrepen). En er is geen lek!
    Ook hoef ik niet te sleuren met slangen of vaatjes. Alleen na het tanken de adapter eraf schroeven, even droog schudden en in een doekje draaien en opbergen voor de volgende keer.

    Met een dergelijk magneet pistool kan je helaas ook geen vaatjes of flessen vullen, maar ik weet niet of elk merk wel met zo'n magneet vulpistool werkt?
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  4. #44

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    ik heb ook net een Q5 met ad blue, ook aan het zoeken geweest en kwam deze set tegen:

    http://www.produsblue.com/adblue-thu...n-vulset1.html

    Vulstang en tankje en magneet om gewoon aan de pomp het tankje te kunnen vullen.

    Ook nog overleg gehad over rechtstreeks vullen aan de pomp, dit gaat niet omdat antwoord van de leverancier:
    De tanksystemen voor vrachtwagens zijn gebaseerd op 35 L/min vloeistof levering, en jou auto (welke Audi heb je precies ? ) heeft een veel kleinere tank en ook nog eens een lastige tank-inlaat.
    De inlaat van de tank is kleiner en zit vol lastige bochten daarom kan deze de vloeistof niet zo snel verwerken, de ideale vulsnelheid is 6 L/min voor personen wagens.


    Ze hebben ook nog een set met alleen een slang en een tankje

  5. #45

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Leeftijd
    57
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Heb z,n vulslang besteld bij:
    http://www.produsblue.com/adblue-thu...n-vulset1.html
    ben benieuwd of dat werkt, bedankt voor de tip zover.


  6. #46

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    @CADA4. Laat even weten of dit goed werkt!

  7. #47

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    @CADA4. Laat even weten of dit goed werkt!

  8. Ad
  9. #48

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Even wat belgische ervaringen met Adblue

    auto : A6 Avant my 2014 CNHA 2.0 tdi Ultra

    Adblue Tank van de wagen is 17 liter.

    Verbruik Adblue : 1 liter / 1000 km zegt men maar VCDS (VAG COM DIAGNOSTIC SERVICE) geeft aan 22kg en de auto heeft nu 12500km dus praktisch verbruik is ongeveer 1,75l / 1000km (bij een verbruik van gem. 6,5l diesel / 100km oftewel 1 op 15)

    Over het tanken en resetten van de computer (al dan niet automatisch) doen veel verhalen de ronde maar het zit zo :

    Je kan altijd bijtanken maar moet er wel rekening mee houden dat je minstens 5,7 liter moet tanken om de sensor te laten "weten" dat er getankt is, zie ook de gebruikershandleiding waar dit duidelijk in vermeld staat. Anders zal hij de meetgegevens in de boordcomputer niet aanpassen en gaat de vulstand foutieve waarden noteren met alle foutboodschappen als gevolg. Maw de boordcomputer denkt dat de tank eerder leeg is omdat hij geen weet heeft van de extra 2 liter die je getankt hebt. Dus krijg je vroegtijdig meldingen dat de tank dreigt leeg te vallen. Eens verlopen kan je dit niet meer corrigeren en moeten via VCDS de waarden weer ingesteld worden. Lees hieronder hoe dat moet indien je zelf over VCDS beschikt.
    Indien je een melding op uw display had om adblue bij te tanken kan het na het tanken even duren vooraleer deze verdwijnt.

    In VCDS worden vele parameters mbt Adblue bijgehouden maar de belangrijkste voor de vulling van de tank zijn :

    649 Reducing agent fill level 99.98 %
    => deze waarde varieert meestal tussen 95 en 100% , ik gok dat deze iets zegt over de 17 liter (dus een soort calibratie is waarbij 95% betekent dat je tank slechts 16,15 liter kan bevatten om "vol" te zijn. Deze waarde wijzigt dus ook niet na verbruik van Adblue. Je kan 10000km rijden, waarde wijzigt niet. Als hier staat 100% zegt dat niets over de huidige vulling.

    666 Reducing agent tank fill level indicator; raw value 100.00 %
    => deze waarde zegt wat het systeem denkt dat uw huidige vulling is. "Denkt" want de waarde wordt berekend uit het verbruik en de vermeende vulstand van de sensoren.

    675 Remaining vehicle distance until reducing agent deficiency 7556.50 km
    => deze waarde lijkt aan te geven hoe ver je nog kan rijden tot je zonder Adblue valt maar het rare is dat ze bij vullen van de tank wel omhoog gaat maar niet in verhouding met de bijgevulde Adblue. Zo heb ik eens 6 liter bijgetankt en werd de waarde verhoogd met slechts 1000km. Anderzijds bleef deze waarde nadien ook stabiel. Je zou verwachten dat deze per gereden km ook verhoudingswijs naar beneden aftelde maar dat was ook niet zo.
    Weet iemand misschien beter hoe deze waarde zich gedraagt en waarvoor deze parameter dan staat?

    730 Status of a reducing agent warning-Bit 0 : 0 => indien deze anders dan "0" is heb je in het display dus een waarschuwing dat je Adblue moet gaan tanken (2300km, 1500km, 700km ....).

    738 Status of reduction agent level-Bit 0 : 7
    => "7" wil zeggen dat de status OK is en dat er voldoende Adblue in de tank zit om nog te kunnen rijden (zegt niets over de hoeveelheid). Ik denk dat een andere bit hier zou betekenen dan de motor niet meer start. "7" is ook voor 3.0Tdi motor "OK".

    830 Used reducing agent since last service 22925.410 g
    => totaal verbruikte Adblue sinds laatste onderhoud.

    De gegevens hierboven zijn van een tank die volledig gevuld is en daarna met VCDS de waarden gereset zijn. Bovenstaande waarden zijn dus de meetwaarden van een volle tank.

    In VCDS heb je de mogelijkheid om de vulling terug te resetten en de "lock" bit uit te zetten (mocht inmiddels uw wagen geblokkeerd zijn om te starten).
    Hier is de info te vinden en deze werkt ook voor Audi en heb ik getest op de 2014 2.0tdi ultra.
    OPGELET : procedure alleen uitvoeren nadat je eerst de tank VOL gedaan hebt anders heb je er niets aan.

    http://malonetuning.com/how-reset-adblue-2011-vag-ecus

    Het TANKEN op zich :

    methoden en technieken van duur naar goedkoop voor de doe-het-zelver

    EEN (10€ / liter)

    Met de "dure" vulflessen van Kruse/Hoyer/Bluesky (of de originele van Audi want dat zijn dezelfde) met een inhoud van 1,89Liter.
    Dit is de eenvoudigste maar tevens duurste oplossing.
    De speciale tuit met automatische afsluitklep schroef je eenvoudigweg op de Adblue aansluiting waarna je een duw op de fles geeft om het anti-lek ventiel te openen.
    De tuit bevat ook een ingebouwde ontluchting die ervoor zorgt dat de fles gemakkelijk leegloopt in de tank. Ik heb ergens gelezen dat het duwen op de fles een klep moet openen (door de druk die hierdoor zou ontstaan) maar dat is niet zo. Het duwen is enkel om het ventiel in de fles te openen.
    Je kan zo vullen totdat de laatste fles niet meer geheel leeg loopt. Door de druk op de fles te lossen sluit het ventiel weer en kan je de halfvolle fles van de adblue vulstop afschroeven zonder te morsen. Dat is de functie van die speciale hals.
    Er zijn ook slangen op de markt met dezelfde functie als de hals op deze speciale fles maar deze zijn in België NIET verkrijgbaar. Ik heb 5 webshops in het buitenland geprobeerd om deze te bestellen maar telkens kreeg ik de melding dat deze niet in het buitenland geleverd werden. Misschien weet iemand waarom?
    Deze slangen kan je op een vaatje van 5 of 10 liter aansluiten en verder is de werking hetzelfde als de fles.

    TWEE (0,5 - 0,7€ / liter)

    Tanken bij het tankstation (ja, daar waar de vrachtwagens tanken). Hiervoor zijn er adapters verkrijgbaar. Origineel Audi onderdeel is 2E0201135D.
    Ook deze adapter wordt NIET in België geleverd. Het is gemakkelijker om terroristen het land in te smokkelen dan Adblue onderdelen blijkbaar.
    Maar ten tijde van dit schrijven heb ik toch een webshop gevonden die dit onderdeel wil exporteren naar het verre, afgelegen en geïsoleerde Belgenland.
    Partacus.de

    Deze adapters zijn er in vele soorten en maten. Er zit een magneet in die het magneetventiel in de speciale tankpistolen voor vrachtwagens ontgrendeld. Heb je deze adapter niet zal er slechts druppelsgewijs of helemaal geen Adblue uit het pistool komen.

    Ik heb deze adapter zelf besteld maar heb er nog geen ervaring mee. Het is wel een feit dat het debiet van de vrachtwagen-adblue-installaties 35 liter per minuut is. Het optimale debiet om een personenauto te vullen is 6 liter per minuut. Je kan natuurlijk wel het pistool voorzichtig indrukken zodat er een lager debiet uit komt maar eens flink knijpen kan voor een behoorlijke knoeiboel zorgen als het pistool niet tijdig afslaat. De pistolen worden geacht om tijden af te slaan maar de vulleiding van een personenwagen is zo klein en smal dat deze het debiet niet kan verwerken. Opletten voor overlopen dus!

    Samengevat : ik heb hiermee verder nog geen ervaring maar laat het jullie graag weten als het zover is

    DRIE (1 - 1,5€ / liter)

    Met de standaard vaatjes van 10 liter die je bijna in elk tankstation langs de snelweg kan kopen voor +/- 10 - 15€.
    Ze worden dikwijls geleverd met schenktuit maar dat is alleen handig als je weet dat het volle vaatje erin kan, anders ga je morsen. Maar aangezien het aangewezen is om de tank telkens volledig te vullen heb je altijd nog het tweede vaatje wat er niet geheel in kan.
    Om deze vaatjes netjes en zonder morsen te tanken is er nog een andere vulslang dan deze van Kruse ter beschikking.

    http://www.shop.audi.be/nl/AdBlue/AU...ire/2938/23591

    Deze slang is van BASF, ze leveren deze ook samen met vaatjes van 5L adblue bij bijvoorbeeld Auto 5.

    Deze slang kan je ook op de adblue tank aansluiting schroeven en heeft net zoals de Kruse slang ook een ontluchting. Het verschil is dat deze slang geen automatische afsluitklep heeft die de vultuit afsluit zodra je er niet meer op duwt.
    Echter, ik heb deze zelf geprobeerd en deze slang werkt perfect, zelfs als je halfweg het vaatje erachter komt dat de adblue tank vol is en dus het vaatje niet meer verder leeg loopt.
    Hoe werkt dat dan?

    Wel, je zet het vaatje gewoon op de grond als het gestopt is met leeglopen in de autotank. De vulslang loopt weer leeg in het adblue vaatje. De ontluchtingsslang zal de bovenste 10cm van de vulleiding van de auto weer leegzuigen en laten leeglopen in het vaatje (wet van de communicerende vaten).

    Je kan nu de vulslang losschroeven en er zal geen drup Adblue meer uitlopen.

    Om dit goed te laten werken moet je ervoor zorgen dat de ontluchtingsslang zo'n 10 cm voorbij de vultuit van de vulslag steekt (de slang wordt meestal zo geleverd).

    Methode 3 vind ik zeer praktisch werken.


    En denk eraan : Adblue spaart het milieu !!!

  10. #49
    kobold's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    96
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Zojuist via andere advertentie van dezelfde verkoper een adaptor gekocht die gewoon naar NL wordt verzonden.
    http://www.ebay.nl/itm/Magnetadapter...L:COSI:NL:1123
    A5 Sportback 2.0 TDI H6 S-Line - Phantom Black
    VCDS regio Brabant

  11. #50
    kobold's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    96
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    gisteren getankt bij een BP tankstation. Je moet wel veel geduld hebben (10 - 15 min) voor 18 liter en je kan de hendel van de pomp maar minimaal indrukken omdat het er anders te snel uit komt. Maar voor 0.72 euro de liter is het een snelle besparing.
    A5 Sportback 2.0 TDI H6 S-Line - Phantom Black
    VCDS regio Brabant

  12. #51

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kobold Bekijk Berichten
    Zojuist via andere advertentie van dezelfde verkoper een adaptor gekocht die gewoon naar NL wordt verzonden.
    http://www.ebay.nl/itm/Magnetadapter...L:COSI:NL:1123
    Ja, naar Nederland wel! Maar naar België niet ...

  13. #52
    kobold's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Posts
    96
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neutebol Bekijk Berichten
    Ja, naar Nederland wel! Maar naar België niet ...
    Ik wil er best een voor je bestellen en meenemen naar België of opsturen. Het ligt er een beetje aan waar je woont in België.
    A5 Sportback 2.0 TDI H6 S-Line - Phantom Black
    VCDS regio Brabant

  14. #53

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Bedankt daarvoor maar zoals ik in mijn vorige (wel erg uitgebreide post) had staan kan je ze in België aanschaffen via Partacus.de en daar heb ik er dus inmiddels eentje gekocht. Ik heb het nog wel niet geprobeerd (omdat ik vorige keer met bidon gevuld heb).

  15. #54

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    ik kreeg zaterdag ook de vermelding om adblue bij te vullen in mijn A7 3.0tdi biturbo (facelift)
    omdat mijn garage wegens verlof dicht was, heb ik busje van 10 l met bijgeleverde vuldarm bij autocenter gehaald,
    erop geschroefd en bus helemaal erin gekieperd
    volgens instructie boekje moet je minstens 5.7 l vullen, om sensor vulling te laten detecteren, en daarna ritje doen

    echter: vermelding vullen adblue blijft op dashboard staan, en nog aantal te rijden km telt af

    heeft hier iemand ervaring mee ? (het niet lukken van resetten ???)

    groeten,

    eddy den Belz

  16. #55

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Is het nog gelukt?

    Laatst ook laten bijvullen ( garagebedrijf vulde gewoon bij vanuit 10 liter bus)
    Aanvankelijk geen storing
    Kort daarna melding dat er nog 1000 km kon worden gereden
    Omdat op zondag toen geen dealer kon worden bezocht, doorgereden. Melding is verdwenen en niet meer teruggekeerd

    Als ik hier zo lees, had toch op andere wijze bijgevuld moeten worden

  17. #56

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A7

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Audi is naar dealer gegaan en na resetten bleef foutmelding bestaan, na resetting moest ik alles terug laten inleren, moest telkens van 90 tot 120 gaan, maar toen dit niet hielp is
    er na zoekwerk een nieuwe sensor geplaatst , waarbij de tank geledigd werd, en achteraf volledig gevuld door dealer.

    er is proefrit door dealer mee gereden en alles was weer in orde
    dus kan weer een jaartje voort, eer ie weer adblue dorst krijgt

  18. #57
    GSPeP's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Gisteren de eerste keer AdBlue getankt (Q7, 4M, bj 2016)

    Na wat rondzoeken op diverse fora en Facebook Q7-groepen, blijkt dat de Q7 4M zonder problemen AdBlue kan tanken aan de pomp. Geen adapters of magneten nodig.

    18,5L getankt à 59 cent/L. Heb de grote tank 85L diesel en 24L AdBlue.
    Uitbater kwam zeggen dat dit niet ging lukken, maar werkte zonder problemen.

    Ik vermoed dat de tank vol was bij aflevering, dus komt mijn verbruik op ongeveer 1,5L AdBlue per 100L diesel. Bericht dat ik nog 2400 Km kon rijden kwam op 17000 Km.
    Laatst gewijzigd door GSPeP; 20-02-17 om 09:05.
    Peter,
    2016 Audi Q7 3.0 TDI
    2011 BMW R1200GS Adventure

  19. #58

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Ik gebruik om bij te vullen deze handpomp van ca. € 10,-
    Koop een vaatje van 10 liter AdBlue zet een krukje naast de auto zodat de 10 liter hoger komt te staan dan hoef je hem niet op te tillen.
    Stop de pomp in het vaatje tutje in de opening van de AdBlue ( past precies )
    De 10 liter is binnen 2 min leeg.
    En ik kan voorlopig weer rijden.

    https://www.123planten.nl/handpomp.html

  20. #59

    Standaard Re: Zelf AdBlue bijvullen - ervaringen

    Hier bij ons in België, ( Helchteren) kan je gewoon aan de pomp tanken zonder problemen Audi a4avant 2017 pistool is speciaal voor personenwagens.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •