Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

    Na ongeveer 5 tot 10 minuten rijden op een snelheid van 200-220 km (Duitsland...) valt het vermogen van mijn Q7 weg en wil de auto niet harder dan 130 en heeft nauwelijks trekkracht.

    Er branden geen lampjes op het dashboard en er verschijnen ook geen waarschuwingen. Als ik stop en de motor laat lopen is er ook niets raars te horen.

    Wanneer ik het contact uit- en weer aanzet, is het vermogen terug. Na enige minuten hard rijden valt het vermogen weer weg. De auto gaat dan niet harder dan 130 en trekt heel langzaam op.

    Bij het uitlezen van de auto eerder vandaag waren geen storingsmeldingen zichtbaar. De monteur kon het niet plaatsen.

    Iemand idee wat de oorzaak kan zijn?

  2. #2

    Standaard re: 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

    Je kan denk ik het beste een log maken tijdens het nabootsen van het probleem. Wat voor motor heb je?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard re: 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Je kan denk ik het beste een log maken tijdens het nabootsen van het probleem. Wat voor motor heb je?
    Het is een 3.0 TDI motor. Deze is ABT getuned via de Audi dealer.

    Wat bedoel je precies met een log maken?

  4. #4

    Standaard re: 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

    Precies dat: een log maken. Logboek, loggen, geschiedenis opslaan.. Uitlezen is een moment opname, en met een logboek kan je achterhalen wat er fout ging om iets te 'triggeren'. Je kan bijvoorbeeld een zwakke drukslang hebben, die pas boven een bepaalde temperatuur zodanig uitzet dat-ie gaat lekken. De lekkage is dan misschien niet genoeg om een noodloop met bijbehorende foutmelding af te laten gaan, maar hij kan wel groot genoeg zijn om significant boost te verliezen.

    Stel je moet 2200mbar turbodruk hebben, en de eerste 5 minuten haal je dat ook. Na 5 minuten kakt-ie ineens in naar 1700mbar druk (waar noodloop inschakelt bij 1200mbar, bijvoorbeeld). Je zal dan met geen mogelijkheid in staat zijn om >200km/u te handhaven, maar je zal geen foutmelding lezen. De enige manier om hierachter te komen is een log maken van turbodruk, inspuitmoment en hoeveelheid, inlaattemperatuur, en dat soort zaken.

    Je zal dan een verschil moeten kunnen zien in de meetwaardes. Je kan dan het loggen starten zodra je 210km/u gaat rijden (cruise control, bij voorkeur); zodra je het probleem ervaart klik je op de knop 'marker' (of hoe het ook precies heet), en kan je je probleem later terug lezen. Het is mogelijk dat je het een paar keer moet doen om alle groepen die nodig zijn te loggen. Welke dat precies zijn kan ik je helaas niet vertellen - misschien dat bijv. @jos_br er meer over kan vertellen.

    ABT is overigens wel vrij notoir als zijnde niet de beste tuner. Het kan dus ook zelfs de software zijn, en een hertune bij JD Engineering (Lochem) of Hartog Tuning (Alkmaar) kan dan misschien wel eens helpen (samen met een soepeler / sterker motorloop).

    Zeer belangrijke tip: zet even je auto informatie in je profiel, en op z'n minst in dit topic. Van de 3.0TDI zijn in de loop der jaren veel versies geweest, allemaal technisch anders. Zo blijven we gokken naar wat er bij jou onder de kap ligt. Dus, ALTIJD bouwjaar, motor(code) / vermogen en aandrijving vertellen. S-Line of niet boeit niet, wel of je een handbak, DSG/S-Tronic of Tiptronic automaat hebt, en of je een 2006 3.0TDI met 210pk of een 2014 3.0 BiTDI met 330pk hebt.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard re: 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

    Dank voor je reactie! De mijne heeft even geduurd...

    Heb mijn auto informatie ingevuld. Waar vind ik de motor code? In het onderhoudsboekje zit een sticker met allerhande codes, als ik me goed herinner zijn dat ook die van de opties etc. Welke info is nog meer handig om te geven naast wat er nu staat?

    Dank verder voor je uitleg. Het is me nog onduidelijk hoe ik die log start. Ik vind die opties niet via het MMI systeem, kan je aangeven wat concreet te doen?

    @jos_br je werd in bovenstaand bericht getagged door Bastet. Kan jij me wellicht verder helpen?
    Laatst gewijzigd door iGeneric; 04-08-16 om 15:32.


  6. #6

    Standaard re: 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

    Logs maken doe je niet met MMI - MMI is een leuk speeltje maar totaal niet bedoeld als diagnosemiddel. We praten hier over VAGCOM / VCDS. Kijk even in het locatietopic naar iemand bij jou in de buurt die je er mee kan helpen - die weet ook hoe je een log moet maken.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard re: 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

    OK nu duidelijk dank je

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.0 TDI, langer >200 km/u vermogensverlies - na herstart ok - geen lampjes of waarschuwingen

    Topictitel aangepast, bij vragen over de motor altijd even motortype vermelden in de titel.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •