Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    Guten Abend,

    In m'n Audi 200Q van 1990 zitten voorin normale speakers en in de hoedenplank zitten actieve speakers, welke worden aangestuurd door een versterker onder de achterbank.
    De originele Delta 2 Radio was gefrituurd. Ik heb een Blaupunk Bremen DAB+ Radio ingebouwd en de voorste speakers worden normaal aangestuurd. Hun + en - draden zitten in de normale ISO stekker (versterker = radio) van de auto. Dus dat was simpel.

    De draden van de speakers achterin zitten in de grotere 10-pins rode ISO stekker (dus niet in de normale "speakers ISO stekker). Kan ik de + en - van die achterste speakers (die dus eigenlijk van die losse versterker onder de achterbank komen) pakken, er CINCH stekkers aan solderen en ze in de Line-Out aansluitingen "achter links" en "achter rechts" van de Blaupunkt (CINCH) aansluiten en klaar is Steefje, of denk ik nu te simpel?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    Moet idd zo kunnen, vergeet de remote 12 volt voor de versterker in te schakelen niet.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    vergeet de remote 12 volt voor de versterker in te schakelen niet.
    Ah ja klopt. Kan ik daar de antenne-power aansluiting voor gebruiken of de normale geschakelde plus (klemme 15) die naar de radio gaat?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    Kan op beide.
    Als je Klemmen 15 gebruik is de versterker altijd aan als hij op contact staat... Al zet je de radio uit.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    Omdat ik als de dood ben 12V op iets te zetten en het dan op te blazen, Google ik me gek. Het gaat om wat Fons en ik bespreken: waar komt de stroom voor de versterkers van het actief-systeem vandaan (ik vermoed dat elke speaker-cluster in de hoedenplank een eigen versterker bij zich heeft want het hele spul, wat onder de hoedenplank uitsteekt is groot en er komen 1000000000 draden uit, zowel links als rechts.

    In het ISO blok van de originele radio (Delta 2 met code) zit pin 5 en volgens de originele stroomschema's van de radio-kant, gaat pin 5 naar de achterspeakers L + R en ook naar de zoemer voor "licht vergeten uit te zetten na contact-uit". Het is een witte draad die uit pin 5 komt en zich splitst naar zoemer en achter-speakers.
    Helaas heeft mijn boek met stroomdiagrammen wél het diagram voor het BOSE Systeem maar de pagina(s) voor het Aktiv-System zit er niet in

    Ik heb dit gevonden:
    "Bei den neueren Fahrzeigen...92-96 ist neben dem Dicken Pluskabel am schwarzen 8Pol Stecker meist ein weisses dünnes Kabel....da muss geschaltetes Plus vom Radio drauf...Power Antenna oder Remote. Das Kabel ist für die Versorgung des Antennenverstärkers..wenn vorhanden, den Lichtwarnsummer und freischaltung des Aktivsystems..."

    De Blaupunkt Radio heeft een Antenne-stroomverzorging-uitgang waar 12V uit komt zodra de radio wordt uitgezet. In m'n Cabrio heb exact de zelfde radio en daar gebruik ik die uitgang om de gemotoriseerde uitschuif-antenne aan te sturen. Het lijkt me voor de hand liggend dat ik deze uitgang aan die witte draad voor "zoemer + speakers achter" aansluit als bovenstaande ook waar is voor een Audi 200 modeljaar 1990.

    Ik heb de radio antenne aansluiting aangesloten op die witte draad en zie daar, geen paddestoel-wolk boven Luzern en de "radio staat nog aan" zoemer werkt ook :-)
    Ik neem aan dat de speakers achter nu geactiveerd zijn. Nu nog de audio-kabels solderen van Cinch (Radio line-out) naar de 10-pin ISO stekker (rood aan kabelboom van auto) en dan komt er hopelijk geluid uit.
    De voorste speakers werken. Achter hoop ik ook. De Nokia speakers achterin de Cabrio waren gescheurd en konden alleen nog scheten produceren (pffffffrrt pffffrrttt) en die waren 10 jaar jonger als deze speakers. Let's hope for the best...
    Laatst gewijzigd door Steven; 26-03-24 om 21:26.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    En zo geschiede. Ik heb een adapter gemaakt van de 10-pins rode ISO stekker van de auto, naar de line-outs van de Blaupunkt Bremen. En het werkt

    Audi 200 Cinch LineOut Adapter 2.jpg

    Audi 200 Cinch LineOut Adapter 3.jpg

    Audi 200 Cinch LineOut Adapter 1.jpg

    Het volume van de achter speakers is zachter als voor (die worden door de Radio's eigen versterker aangestuurd). Maar dat is met de fader makkelijk op te lossen. De boel 3 tandjes naar achteren en het klinkt voor en achter het zelfde

    Wat me het meeste verbaast is dat de, in totaal 6 speakers, het allemaal nog doen na 35 jaar. Die van m'n Cabrio waren, vooral achter, al weggeteerd.
    Laatst gewijzigd door Steven; 27-03-24 om 17:29.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    Het verbaast me vooral dat de versterkers het nog doen. Er staan wat berichten op internet over brandjes doordat de componenten in de versterkers de strijd opgeven, vooral de condensatoren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    Van die condensatoren heb ik ook gelezen. Ook dat het zwakkere volume er aan te danken kan zijn. Ik ben van plan nieuwe erin te solderen.
    ik restaureer oude Amiga computers en heb al menig condensator in de handen gehad. In deze versterkers zitten volgens mij „through-hole“ condensatoren dus dat is makkelijk.
    Laatst gewijzigd door Steven; 27-03-24 om 18:09.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #9
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 200 actieve speakers hoedenplank aansturen

    Through-hole is idd lekker makkelijk, net bij ff een Icom 2730E de mars mod gedaan en dat lukt enkel met een goede loop met die kleine smd componenten van 1mm.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •