Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.464
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Bonjour,

    m‘n 20 kleppert, Motorcode 3B, heeft een eenvoudige verdeelkap met rotor. Dus nix met ontstekingsmomenten aanpassen adv. input von klopsensoren etc.
    Volgens het boekje moet er Euro95 in. Heeft Euro98 überhaupt een meerwaarde?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    175
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Tja, wellicht betere verbranding en betere efficiëntie = minder verbruik met 98? Bij mijn K-jet kan de ontsteking op 95 worden gezet, gaat die wel meer verbruiken en waarschijnlijk wat minder vermogen, zo staat het in mijn boekje, maar dat is misschien niet helemaal gelijkwaardig. Als er niks staat over 98 voor de 3B dan kun je eigenlijk wel 95 gaan rijden mocht het voordeliger zijn, een 3B is sowieso al aardig dorstig .

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  3. #3
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    De euro 95 is niet meer hetzelfde als jaren geleden en bevat nu meer ethanol, ethanol sloopt best veel.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  4. #4
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    175
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    De euro 95 is niet meer hetzelfde als jaren geleden en bevat nu meer ethanol, ethanol sloopt best veel.
    Ja de benaming is ook aardig slinks geworden in Nederland in iedergeval, je hebt nu Euro 95 E10 en Euro 95 E5, en dan nog Euro 98 E5 (2-5% ethanol). Dus het kan zijn dat je bij 98 ook gewoon bijna aan de standaard E5 zit.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.464
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MechielHoenink Bekijk Berichten
    Tja, wellicht betere verbranding en betere efficiëntie = minder verbruik met 98? Bij mijn K-jet kan de ontsteking op 95 worden gezet, gaat die wel meer verbruiken en waarschijnlijk wat minder vermogen, zo staat het in mijn boekje, maar dat is misschien niet helemaal gelijkwaardig.
    Mijn Cabrio, met de 2.8 V6 (AAH) is gemaakt voor "Super Plus". Dat is wat we tegenwoordig 98 noemen. Als ik haar Euro95 (vroeger "Super") te drinken geef, is het verbruik meetbaar slechter en heeft ze voelbaar minder porrie (niet veel hoor, maar het is wel te merken, vooral het doortrekken). In het boekje staat duidelijk "Super Plus" (Euro98) maar "Super Benzin" is ook toegestaan (Euro95)".
    Maarja, die heeft elektrieke onsteking met een primitive compjoetert en past de timing automatisch aan als pingelen wordt waargenomen.
    De Opel Omega van m'n vader (ja, is lang gelee :-) had een schakelaar om tussen "Super" en "Super Plus" te schakelen. Dus ook ontstekingstiming aanpassen, maar dan met het handje.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MechielHoenink Bekijk Berichten
    Als er niks staat over 98 voor de 3B dan kun je eigenlijk wel 95 gaan rijden mocht het voordeliger zijn, een 3B is sowieso al aardig dorstig .
    Gemiddeld 1 op 10 (10 liter per 100km om ff modern te doen). Vind ik wel meevallen.
    Mies Cabbie met 2.8L V6 doet gemiddeld 1 op 11.2 (8.9 liter per 100km)
    (ik meet met aantal liters tanken vs. aantal gereden kilometers. Ik gebruik de verbruiksindicator in de boordpjoeter van de 200Q niet want die meet "de laatste 30km" wat ik een land vol bergen niet heel nuttig is (going up or down ze long mountain pass = big verschil)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    De euro 95 is niet meer hetzelfde als jaren geleden en bevat nu meer ethanol, ethanol sloopt best veel.
    In Zwitserland is bijna geen E5 of E10 te krijgen (himmel sei dank, E10 is troep). Alleen aan de grenzen (vooral die met Germanistan) is het te krijgen. E10 etc. is hier namelijk niet verplicht.
    Laatst gewijzigd door Steven; 09-04-24 om 21:37.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Als je geen klop sensor hebt heeft 98 ook geen voordeel.
    Dan gewoon 95 tanken.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.464
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Heb net het boekje van de 20V nog eens zitten bekijken. Er staat iets in wat ik wel begrijp maar niet snap. Er staat:

    "Der 121-kW und 162-kW Motor mit Katalysator (ik heb de 3B, dus 162 kW) sind mit einer vollelektronischen Zündung mit selektiver Klopfregelung ausgestattet. Das System ist in der Lage, den Zündzeitpunkt Kraftstoffen mit unterschiedlicher Klopffestigkeit automatisch anzupassen und lässt ausser bleifreiem Superbenzin 95 ROZ auch die Verwendung von bleifreiem Normalbenzin mit mindestens 91 ROZ bei geringer Leistungsminderung zu.
    Die Anlage errechnet für den jeweiligen Betriebszustand des Motors auf der Basis gespeicherter Kennfelddaten den optimalen Zündzeitpunkt. Im Kennfeld ist leder Motorlast und -drehzahl der entsprechenden Zündzeitpunkt zugeordnet.
    Der Verbrennungsvorgang im Motor wird von einem Klopfsensor überwacht. Treten klopfende Verbrennungen auf, wird kurzzeitig de Zündzeitpunkt für den betreffenden Zylinder entsprechend zurückgenommen (selektive Klopfregelung)"


    Vertaald naar het Niederländisch:
    "De 121 kW en 162 kW motoren met katalysator (ik heb de 3B, dus 162 kW) zijn uitgerust met een volledig elektronisch ontstekingssysteem met selectieve klopregeling. Het systeem kan het ontstekingstijdstip automatisch aanpassen aan brandstoffen met een verschillende klopvastheid en maakt naast loodvrije superbenzine 95 RON ook het gebruik van loodvrije normale benzine met minimaal 91 RON mogelijk met een licht prestatieverlies.
    Het systeem berekent het optimale ontstekingstijdstip voor de betreffende bedrijfstoestand van de motor op basis van opgeslagen kaartgegevens. Het corresponderende ontstekingstijdstip wordt toegewezen aan de motorbelasting en het toerental in de kaart.
    Het verbrandingsproces in de motor wordt bewaakt door een klopsensor. Als er een kloppende verbranding optreedt, wordt het ontstekingstijdstip voor de betreffende cilinder dienovereenkomstig kortstondig verkort (selectieve klopregeling)."


    Dat hele verhaal ken ik van de Cabrio met z'n 2.8er. Dat begrijp ik allemaal. Maar wat ik niet snap is: hoe kan een wagen, met een simpele, mechanisch aangedreven verdeler met rotor (zoals de Audi 200 20V, 3B met 162 kW, Modeljaar 1990) de ontstekingstiming aanpassen??? Het is fixed. Ikke nie snap nie.

    By the way, in het boekje staat ook dat de modellen zonder katalysator "Super Plus" (98) moeten tanken (en 95 is toegestaan in noodgevallen en de motor mag niet sterk belast worden anders kans op motorschade) en de voertuigen mét katalysator moeten "Super" (95) tanken en 91* is toegestaan in noodgevallen en de motor mag niet sterk belast worden anders kans op motorschade (ja dat staat er echt zo in).

    * Euro 91, wat vroeger "normale benzine" genoemd werd, bestaat overigens al lang niet meer.
    Laatst gewijzigd door Steven; 09-04-24 om 22:47.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #8
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Volgens mij kan hij wel een paar graden het tijdstip verlaten, rotor strip is best breed en is dus een aantal graden bij de bougie aansluiting in de verdelerkap.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  10. #9
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.464
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Volgens mij kan hij wel een paar graden het tijdstip verlaten, rotor strip is best breed en is dus een aantal graden bij de bougie aansluiting in de verdelerkap.
    Hoe werkt dat dan?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  11. #10
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    De Elektronische ontstekingsmodule kan de spanning aan de bobine bv 2 graden later geven.
    Of er moet een mechanische in het ontsteking huis zitten wat hij kan verdraaien, je had in die tijd ook een vacuum vervroeger.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  12. #11
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.590
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Hier Steven. wat leesvoer...
    https://www.mvwautotechniek.nl/ontsteking/
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Je kunt het allicht een keer proberen. Mijn ongeblazen 2.3 liep iets fijner op 98, maar had niet merkbaar meer vermogen. De 2.0 vierpitter deed het veel beter op 98.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.464
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Je kunt het allicht een keer proberen. Mijn ongeblazen 2.3 liep iets fijner op 98, maar had niet merkbaar meer vermogen
    Die rode Cabrio die in ik Nederland had toen, was ook een NG (2.3E) en liep idd net ff smoother op 98. Het verbruik was ook net ff beter en genoeg om de hogere kosten van 98 bijna te compenseren (we gaan niet lopen miepen over een eurocent, dan moet je maar een Prius kopen :-)

    Ik heb vanmiddag 70 liter Euro 95 E0 (geen ethanol) getankt en ben dan een uurtje gaan rijden. Van b-wegen tot ff doortrekken op "se autobahn". Merk tot nu toe geen verschil met 98. Maar kiek'n wat het verbruik doet. Na 3 tanks met 95 moet ik een goed beeld hebben of er verschil met 98 is of niet.
    Laatst gewijzigd door Steven; 10-04-24 om 23:34.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  15. #14
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.464
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    De Elektronische ontstekingsmodule kan de spanning aan de bobine bv 2 graden later geven.
    Dat klinkt pausibel. ikke snap.

    Is er overigens een best-practice, betreffende "om de hoeveel Kilometer, uit voorzorg vervangen van de verdelerkap en rotor" aan te bevelen is? Het is tenslotte een slijtdeel.
    Hessel Terpstra heeft in 2015 en nu ca. 15000km geleden, een nieuwe kap en rotor gemonteerd (Bosch) dus dat gaat zeker en vast nog wel ff mee. Maar hoeveel? Praten we over "om de 50k", om de 100k?

    Ik houd niet van geld in de plee gooien maar ik ben ook niet het type dat gaat zitten wachten tot ik onderweg stil kom te staan met een slecht lopende of zelfs uitgevallen motor, als ik het door zinvol voortijdig vervangen had kunnen voorkomen. Ik vervang slijtdelen met de voorgeschreven, of wanneer niet bekend, met nuchtere/realistische intervallen en heb nog nooit trubbels gehad met de, inmiddels 9 oudere Audi's op m'n kerfstok sinds 2001. Ze hebben me nog nooit laten staan.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #15
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.590
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Mijn goede vader heeft een A-Ford gehad.
    Zijn gewoonte was om een paar kritieke zaken in de auto mee te nemen. Zoals een startmotor, dynamo, maar ook ontstekingsdelen.
    Zou jij ook kunnen doen met rotor, puntjes, verdeelkap.

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Kijk even in je tank klepje of daar de sticker nog zit,
    AAN en ABY is in ieder geval 98 only of dat ook bij de 3B zo is weet ik niet maar acht de kans heel erg groot.
    AAH mag zoals genoemd beide hebben waar met 95 zo'n 5Nm verloren gaat volgens het boekje.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  18. #17
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.464
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 20V 3B Motor - Euro95 of Euro98

    Tankklep van m'n 1990 Audi 200 quattro Turbo 20V zegt: "Bleifrei Super. Bleifrei normal zul min 91 roz"

    Uitgeschreven: "Bleifrei Super. Bleifrei Normal zulässig mindestens 91 ROZ"

    In het Niederländisch translated, vertaald und übersetzt:
    "Loodvrij Super. Loodvrij Normaal toegestaan minimaal 91 RON"


    Ik merk tot nu toe geen verschil met 98. Hij trekt nog steeds als een beer (de motor loopt echt fantastisch mooi).
    Die elektronische ontstekingstiming waarvan het boekje spreekt, begrijpt denk ik alleen 91 en 95 en reageert op geen enkele manier als er meer octaantjes in gaan.
    Laatst gewijzigd door Steven; 15-04-24 om 23:04.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •