Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Chip voor KG computer

  1. #1
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Chip voor KG computer

    Kan iemand mij vertellen welke chip er in de computer van een KG motor KAN ???

    Zover ik weet/gelezen heb verhoog je (lees: verwijder je niet!) het moment dat de fuel-cut-off inspringt.
    Als de chip erin zit, kun je vervolgens de turbodruk mechanisch verhogen door zwaardere wastegate-veer.
    Als je dit doet is het wel verstandig om een drukmetertje in te bouwen.

    Klopt bovenstaande, of L.L ik uit m`n nek...?
    Vergeet ik nog iets?
    Wat zou een mooie/veilige druk zijn om mee te rijden, en welk vermogen zou dat dan ca. geven?

    Het zou mooi zijn als iemand die hier ervaring mee heeft dit eens duidelijk omschrijft.

    Een aantal mechanische zaken zou ook goed moeten helpen (bedoel spec. 1B of zo)

    Groet Erik
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 20-12-11 om 22:35.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Gaat dat?

    En waarvoor 182 pk niet genoeg?

    Doet het de moter wel goed?

    Allemaal en alleen maar vragen wat bij me op komen niet dat ik niet nieuwgierig ben, blijf het topic ook stiekum en met smart volgen.

  3. #3
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Het gaat zeker, het is alleen wat lastiger/omslachtiger dan met de opvolger de MC-motor.
    De MC-motor heeft ook een turbodrukregeling via de computer, en dat is te chippen.

    De motor is aardig overbemeten, heb begrepen dat 210-220 PK goed mogelijk is zonder motorschade.
    (alles kan natuurlijk stuk, ook met originele PK`s....liefde voor onze Oudi`s houdt ze op de weg!!)

    182 PK is ook voor vandaag de dag best wel genoeg, vooral als je het turbogat verkleint met dump-valve (zoals ik het in het Duits lees)

    Ben gewoon benieuwd wat er relatief eenvoudig mogelijk is. En vooral precies op welke manier, van iemand met ervaring hiermee.
    Misschien dat de vrienden van de Oer-quattro`s hier wat meer ervaring mee hebben?

  4. #4
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Naar mijn weten is het onderblok van een 10vt vergelijkbaar met een 20vt dus sterk genoeg voor circa 400pk. Wat ik heb gelezen is 210-220pk idd mogelijk (ook meteen de max) voor de K-jet.

    The earlier KG engine was 2144cc with solid lifters and was more like the WR spec engine used in the early urquattros but detuned to 182bhp from 200bhp.The KG ECU (Hitachi MAC-5) was slightly more sophisticated than the WR (MAC-01) with a knock sensor and a bit more control over ignition,fuel and boost,but still fairly basic.The KG was fitted with a watercooled K26 turbo,the WR's K26 had no water cooling.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Het zou me verbazen als er nog iemand is die weet hoe je zo'n oude computer moet omprogrammeren. Ik weet dat er jaren geleden nog wel eens mensen bezig waren met EPROM-readers, maar de meest populaire oplossing was de bekende hack met een zenerdiode en een sterkere wastegateveer. Dat haalt alleen wel al je marges eruit en bij 'enthousiast' gebruik is een meltdown op cilinder #5 niet ongewoon.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle.. Bekijk Berichten
    Naar mijn weten is het onderblok van een 10vt vergelijkbaar met een 20vt dus sterk genoeg voor circa 400pk. Wat ik heb gelezen is 210-220pk idd mogelijk (ook meteen de max) voor de K-jet.

    The earlier KG engine was 2144cc with solid lifters and was more like the WR spec engine used in the early urquattros but detuned to 182bhp from 200bhp.The KG ECU (Hitachi MAC-5) was slightly more sophisticated than the WR (MAC-01) with a knock sensor and a bit more control over ignition,fuel and boost,but still fairly basic.The KG was fitted with a watercooled K26 turbo,the WR's K26 had no water cooling.
    Ik heb ook een KG, maar volgens mij is mijn turbo niet watergekoeld. Reden dat ik dat denk is dat ik niet die extra waterpomp heb om de turbo na te koelen....of is die wel watergekoeld, maar heeft ie alleen de feature met de extra pomp voor nakoelen niet?
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  7. #7
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Volgens mij is de turbo watergekoeld om echt te koelen tijdens gebruik en niet om na te koelen. Mijn KG blok is gekomen met een K26 turbo welke olie en water heeft.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    149
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    als alles nog standaard is zit er op een kg motor,
    een oliegesmeerde en watergekoelde kkk k26 turbo.
    gr.edwin
    Gr. Edwin

    Klazienaveen daar moet je heen

    vw scirocco 1 bj.1976
    vw lt camper 6 cil. DIESEL bj.1977
    vw t3 syncro bus bj.1985 (project ombouw naar 1.9 turbo DIESEL)
    audi 200 quattro turbo bj.1986
    audi 200 quattro turbo avant bj.1986

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Ik heb van Monza vernomen dat de eerste versies geen nalooppompje hadden, vanaf 1985 geloof ik kwam het nalooppompje.?

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johnny666 Bekijk Berichten
    Ik heb van Monza vernomen dat de eerste versies geen nalooppompje hadden, vanaf 1985 geloof ik kwam het nalooppompje.?
    Iets dergelijks vermoed ik dan ook. Volgens mij is mijn 2.1T redelijk standaard, alleen is er wat geknoeid met de elektriek, waarschijnlijk vooral ten behoeve van een Audio installatie in de kofferbak. Voor zo'n nalooppompje is trouwens wel wat te zeggen, omdat de turbo echt serieus heet kan worden, zet je de auto vervolgens stil dan loopt de temperatuur van de turbo nog wat op en dus ook van de vloeistoffen die erin zitten, op de duur is dat echt niet goed voor je olie denk ik.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  12. #11
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    de eerdere modellen hebben een olie gekoelde turbo.
    de naloop pomp is ook later geplaatst alleen de stofzuiger (injectorkoeler) heb je wel waarschijnlijk.
    de naloop pomp is herkenbaar aan de plaats boven de ABS unit, de extra aansluiting tussen de koelwaterslangen.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal Bekijk Berichten
    de eerdere modellen hebben een olie gekoelde turbo.
    de naloop pomp is ook later geplaatst alleen de stofzuiger (injectorkoeler) heb je wel waarschijnlijk.
    de naloop pomp is herkenbaar aan de plaats boven de ABS unit, de extra aansluiting tussen de koelwaterslangen.
    De injectorkoeling had ik moeten hebben, maar die zit er niet meer op. Je ziet wel duidelijk waar die had moeten zitten, maar hij zit er niet meer op. Net als de slangen voor de koeling van de dynamo, de koelingsfan, en de motorsteunen.....geen idee of dat erg is....maar ik heb ze niet meer
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  14. #13
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    De injectorkoeling had ik moeten hebben, maar die zit er niet meer op. Je ziet wel duidelijk waar die had moeten zitten, maar hij zit er niet meer op. Net als de slangen voor de koeling van de dynamo, de koelingsfan, en de motorsteunen.....geen idee of dat erg is....maar ik heb ze niet meer
    wat ben je van plan, alleen maar in de kou te rijden en dan geen file oid tegen te komen?
    die "vermiste"delen waren bedoeld om vaporlock ed tegen te gaan, is zomers niet echt fijn om kwijt te zijn als je een dagie zon aanbidden wil doen
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door viermaal Bekijk Berichten
    wat ben je van plan, alleen maar in de kou te rijden en dan geen file oid tegen te komen?
    die "vermiste"delen waren bedoeld om vaporlock ed tegen te gaan, is zomers niet echt fijn om kwijt te zijn als je een dagie zon aanbidden wil doen
    De auto heeft nog nooit APK gehad :-) Nog een paar kleine zaken en dan kan ik APK krijgen, daarna komen andere zaken, zoals deze. Die injectorkoeling snap ik nog wel, maar koeling voor motorsteunen, dynamo en radiatorfan....hoe nodig kan dat zijn?
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  16. #15
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DirkMeV Bekijk Berichten
    De auto heeft nog nooit APK gehad :-) Nog een paar kleine zaken en dan kan ik APK krijgen, daarna komen andere zaken, zoals deze. Die injectorkoeling snap ik nog wel, maar koeling voor motorsteunen, dynamo en radiatorfan....hoe nodig kan dat zijn?
    Ach, hoe heet kan een turbo worden welke net naast de hydro motorsteun ligt.
    ik begrijp je wel, heb (lees een beetje humor) geduld en maak hem eerst goed rijklaar, daarna komt de rest.
    maar je begrijpt al, in D met de juiste omstandigheden en snelheid wordt het een beetje benauwd links van het blok, en aangezien Duitsers een beetje perfect
    willen concurreren met elkaar, zijn er een aantal zaken die gaarne gekoeld willen worden.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  17. #16
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Over de nalooppomp:
    Even een "copy-pate" van post 4101 en 4102 uit het "te koop op .. ." topic.
    http://www.audiforum.nl/forum/marktp...l-3-a-206.html

    begin kopie """"
    Klopt.
    Naloopkoeling.
    De oudste bouwseries hebben dit niet.
    Op de typ44-meet was er ook een 200 zonder dit systeem.
    Pompje loopt mee met de ventilator als de wagen uit is.
    Heeft niets met Quattro te maken, alle typ44 turbo's hebben dat, ook de 100's.
    Althans, die van na 1984 blijkbaar.

    (bij die gobi. hebben ze trouwens de grill ook maar even gespoten . . .)
    Het zijn beide wel mooie wagens (staan al een tijdje te koop)
    Dat lichte leer is mooooooi.
    Maar inderdaad, die gobi, zeker met die rode achterlichten en die V8 velgen is van buiten wel dik.
    (die blauwe heeft de standaard 200-velgen)
    Als die blauwe een heeeel late 1985 is, zou hij volverzinkt kunnen zijn.

    FF gezocht:
    http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ml#watercooled
    Hier word gemeld dat dat naloop gebeuren pas in 1985 geintroduceerd werd, samen met een watergekoelde turbo.
    Dus oudere modellen hebben geen watergekoelde turb o en geeen naloop.
    (wist dit zelf ook niet tot aan gister)

    Momenteel staat er ook weer een 200 uit 1983 op mp, deze: http://link.marktplaats.nl/511810806
    En die heeft ook geen nalooppomp

    trouwens ook weer zo een mooie text: "2.1 turbo 182pk (zelfde motor als het beruchte oer quattro rally monster)"
    """""""
    Einde kopie
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    786
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Dat ding lijkt als 2 druppels water op mijn 200, alleen die van mij remt niet zo goed :-) Maar wel een ton minder gelopen. Maar back to topic inderdaad....ik heb geen idee wat voor chip erop zit, maar je zou er 1 open kunnen slopen om te kijken hoe het zit.

    Echter voor wat de TS wil bereiken zou ik denk ik proberen de bestaande computer voor de gek te houden door de sensor / bedrading te modificeren. Je wilt dat de sensor een lagere druk afgeeft dan er daadwerkelijk is, zodat de brandstofpomp niet wordt uitgeschakeld. Je zou dat kunnen doen door een "standaard mistlamprelais" te plaatsen on plaats van het brandstofpomprelais, dan loopt je brandstofpomp gewoon altijd door zo lang het contact erop staat. Ik weet alleen niet of hij ook iets met de ontsteking gaat doen als de turbodruk te hoog wordt. Ik vermoed van niet, ik denk dat die gewoon een vervroegingscurve erin heeft zitten puur daarop stuurt tenzij de knocksensor een signaal afgeeft, dan vervroegt ie nog meer totdat het kloppen weg is.

    Alternatief zou je misschien een andere sensor kunnen plaatsen of een kunstmatig turbodruksignaal aanbieden aan de computer.
    1981 Kawasaki z550
    1984 Audi 200 c3 2,1 Turbo
    1986 Kawasaki Gpz750 Turbo
    1989 Kawasaki GPz1000RX ==> Afgebrand :-(

  19. #18
    monzadriver's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    5.043
    Kudos
    24
    Auto
    Audi 200
    Land
    Land

    Standaard Re: Chip voor KG computer

    Bij mij zat er een draad tussen om die beveiliging te bruggen.
    Ik weet alleen echt niet meer precies waar, ik zou eens moeten zoeken waar dat staat.
    Draadje is er inmiddels weg.

    Misschien dat Sander dat kan vertellen, die had hem geplaatst.
    Op straat leert ge meer dan uit duizend boeken. Zelfs als ge die boeken op straat leest.

    Don't get mad. Get even.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •