Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 28

Onderwerp: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Hallo iedereen,

    Ik heb een probleem met mijn Audi.

    Hij houdt erg in bij het optrekken en als het buiten goed koud is ook bij 120kmh.
    Zou dit een probleem kunnen zijn met een temperatuursensor? De meter in mijn dash komt lang niet aan de 90C tijdens het rijden.
    Als ik de wagen stationair laat draaien dan gaat ie naar de 90C en slaat de fan netjes aan.
    Ik nam aan de thermostaat dit probleem veroorzaakte dus.. vervangen, maar helaas zonder resultaat de meter en de motor reageren exact
    hetzelfde als eerder. De verwarming word ook goed warm dus het lijkt mij dat de thermostaat zijn werk wel goed doet. Tevens ging het ontluchten ook prima (ik las in andere topics dat daar problemen mee waren) (<<Ja)

    Ik heb even geen idee wat ik met dit vreemde verschijnsel aan moet.
    Is er iemand die hier een oplossing voor weet?

    Met vriendelijke groet. Machiel

  2. #2
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Temperatuursensor voor het motormanagement is een andere sensor als die welke je metertje in het dashboard aanstuurt. Ik zou die dus eerst vervangen, makkelijke klus.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Het gaat om een ABT-motor neem ik aan? Niet op temperatuur komen is het gevolg van een defecte of overlijdende thermostaat. Slecht voor je motor op termijn.

    Bovenop het blok, naast het gasklephuis, zit een koelwatertemperatuursensor (scrabble), die een signaal geeft aan het motormanagement. Kun je snel verwisselen. Wel de nieuwe goed vast zetten met dat beugeltje en checken of ie er echt goed in zit, anders spuit het koelwater eruit bij warme motor. Van dat motormanagement moet je bij deze motoren niet al te ingewikkelde dingen verwachten trouwens.

    Zit er geen rommel of lucht in het koelwatercircuit? Staat de ontsteking/distributie goed op tijd?

    Is de voetpakking nog in orde? Dat test je door bij draaiende motor een beetje aan het gasklephuis te jutteren. Verandert de motorloop, dan is ie niet in orde. De pakking wordt na verloop van tijd slecht. Kost 20 euro, dacht ik. Kun je zelf vervangen met goed gereedschap, maar pas op voor bouten en moeren in het inlaatgedeelte.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 04-01-17 om 08:18.

  4. #4
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Temp sensor probleem motormanagement of een beetje valse lucht aangezogen. Zou me hier eerst op concentreren. Daarnaast kan de ontsteking een probleempje hebben. Bijvoorbeeld slechte contacten in de verdeelkap. Ook al een keertje meegemaakt .
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Het gaat hier niet over een abt maar om motorcode ABC dit is een 2.6 v6 motor. Deze heeft geen verdelerkap. En ook geen voetpakking helaas. De thermostaat zit er net een week in. Dat er een temperatuur sensor voor de meter en eentje voor de ecu in zit is mij bekend. Maar welke van de 2 bedoel je jim? Ik heb de 3 polige gemeten vanaf 1 pin naar de massa. Deze waarde verandere als ik de sensor warm of koud maakte. Dus hij lijkt wel te werken.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Ok, excuses. Dacht dat het een tikfout was :-) Van dergelijke ingewikkelde machinerieën heb ik geen verstand. Succes.

  7. #7
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Machielbos Bekijk Berichten
    Het gaat hier niet over een abt maar om motorcode ABC dit is een 2.6 v6 motor. Deze heeft geen verdelerkap. En ook geen voetpakking helaas. De thermostaat zit er net een week in. Dat er een temperatuur sensor voor de meter en eentje voor de ecu in zit is mij bekend. Maar welke van de 2 bedoel je jim? Ik heb de 3 polige gemeten vanaf 1 pin naar de massa. Deze waarde verandere als ik de sensor warm of koud maakte. Dus hij lijkt wel te werken.
    Thermostaat is in de juiste richting gemonteerd neem ik aan? Je gaf aan dat je dashboardklok niet aan de 90 graden komt en dat je motor inhoudt onder bedrijfstemperatuur. Houdt "onder bedrijfstemperatuur" in dat ie dit bokken en inhouden doet enkel als ie onder de bedrijfstemperatuur zit of ook als ie aan de bedrijfstemperatuur komt? In principe heb je koudstartmaatregelen vanaf een graad of 50-70 niet meer nodig.

    Als je zeker weet dat de thermostaat juist zit gemonteerd zou ik beginnen met beide sensoren te vervangen. De dashboardsensor zodat je iets meer indicatie hebt of de motor wel op temperatuur komt (ook al is het geen precisie-instrument) en de motorsensor omdat de weerstandswaarden waarschijnlijk niet meer kloppen. In werkplaatshandboeken m.b.t. motormanagement is te vinden of het weerstandsbeeld van de huidige sensor nog klopt of niet.

  8. Ad
  9. #8
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Machielbos Bekijk Berichten
    Het gaat hier niet over een abt maar om motorcode ABC dit is een 2.6 v6 motor. Deze heeft geen verdelerkap. En ook geen voetpakking helaas. De thermostaat zit er net een week in. Dat er een temperatuur sensor voor de meter en eentje voor de ecu in zit is mij bekend. Maar welke van de 2 bedoel je jim? Ik heb de 3 polige gemeten vanaf 1 pin naar de massa. Deze waarde verandere als ik de sensor warm of koud maakte. Dus hij lijkt wel te werken.
    Het feit dat de motor wel op temperatuur komt als hij niet-rijdend stationair draait, zou normaal inderdaad betekenen dat de thermostaat kapot is. Deze blijft open staan als de 88 graden Celsius nog niet is bereikt en als het koud is buiten en je rijdt met de auto dan komt de motor niet op temperatuur.
    Je thermostaat is vervangen en het probleem blijft, dat is vreemd.

    Dan ga je in tweede instantie denken aan de sensor voor het instrumentarium. Volgens mij noemen de Duitsers dit ook wel de Multifuzzy. Deze is 3 of 4 polig en schakelt bijvoorbeeld ook je klima uit als het te koud is. Als je googled kun je wellicht de uitgangswaardes van deze sensor vinden. De weerstandswaarden kun je dan checken met jouw sensor bij bv 5 graden als motor volledig is afgekoeld en 85 graden als motor volledig warm is.

    Het probleem van inhouden staat misschien wel los van je temperatuursprobleem dus ik zou niet direct een link gaan zoeken aangezien je dat op een dwaalspoor kan zetten. Je temperatuurssensor voor het motormanagement is volgens mij tweepolig, net zoals bij mijn 4-cilinder 80, deze kun je ook checken zoals ik hierboven aangaf. Ik heb ook een grafiekje staan in een van mijn topics:
    http://www.audiforum.nl/forum/model-...tml?highlight=

    Overigens, dat de kachel goed op temperatuur komt, wilt niet per direct zeggen dat je motor ook 90 graden is. Als je KVS slechts 50 graden is, kun je het in de auto toch aangenaam warm krijgen. Hopelijk heb je hier wat aan.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    bedankt Jim.

    ik heb beide sensoren vervangen maar helaas zonder resultaat. Dat grafiekje is wel iets waar ik misschien wat mee kan! Ik ga dat binnenkort nog even meten.
    destijds heb ik de inlaat schoongemaakt, gaskeleppenhuis gereinigd, stappenmotor gereinigd en getest en 1 uitlaatspruitsuk gedicht plus alle vacuumslangen vervangen.
    maar die temperatuur krijg ik niet voor elkaar

  11. #10
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Eventjes ter lering en vermaak, een foto van het binnenwerk van een temp-klokje. (Of brandstofniveau meter, dat is hetzelfde stuk schroot.)
    IMG_20170104_175347.jpg
    Een bimetaaltje en een gloeidraadje. Da's alles. Draadje wordt warm, hoe warmer hoe meer het bimetaaltje krom trekt en dat is dan je temperatuur of brandstof niveau.
    Nauwkeurig? Nope.
    De enige functie die het klokje heeft is om een plotselinge verandering tijdens het rijden weer te geven, verder is 'ie voor de sier.

    Wat je klachten betreft; heb je de oude thermostaat getest nadat hij uit het blok kwam? Eerst uitsluiten of dat de fout was, anders blijf je dingen vervangen zonder resultaat.
    Aftermarket thermostaten hebben vaak een behoorlijk andere karakteristiek dan de originele VAG onderdelen (ook al zegt de fabrikant van niet), dus dat is ook iets om naar te kijken. Hetzelfde geldt voor aftermarket sensoren, je kunt ze vaak beter origineel 2ehands op de sloop halen dan nieuw bij de chinees.

    Buiten het bovenstaande, koop een origineel VAG dealerhandboek dat bij deze motor hoort, van het Einspritz en Zündung gedeelte. Ebay staat er vol mee.
    Daar staat in hoe alles werkt, welke Ohmse waardes horen bij welke temperatuur, welke procedures je gebruikt om motor-electronica te testen etc.
    Zonder die info ben je nergens en kun je bij wijze van spreken stukje bij beetje de hele motor gaan vervangen tot de klachten over zijn. En dan weet je nog steeds niks.

  12. #11
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Klopt inderdaad, nauwkeurigheid hoef je niet te verwachten al moet ik zeggen dat ik geen klagen heb over de meters. Misschien eens met andere klokkenwinkel proberen? Kun je weer wat testen /uitsluiten.

    Handboek is inderdaad wel aan te raden. Ook op audi 80 scene.de en motortalk.de kun je veel beschrijvingen vinden.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Na zoveel kms rijden blijkt dat er nog lucht in zit! Ongelooflijk maar waar.. Het eerste wat ik nu ga doen is dagelijks ontluchten.
    Dat die meter niet nauwkeurig is geloof ik ik zeker.. Maar dan is het nog vreemd dat hj zakt als ik een kilometer gereden heb.
    Ik hoop dat het oplost door hem dagelijks te ontluchten.

  14. #13
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Maar stel motor komt goed op temperatuur en meter geeft straks netjes 90 graden aan.
    Dan blijft je probleem van slecht lopen toch bestaan? Tenzij de storing optreedt door lucht bij de sensor wellicht?
    Probeer eens te ontluchten met warme motor waarbij je de auto tegen een heuvel zet en bv zijwaarts schuin stelt zodat reservoir het hoogste punt is.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Ik dacht dat het misschien een kapotte temperatuur sensor zou zijn, dat die dan foute waardes door zou geven dat hij daarom slecht zou lopen.
    Maar hij loopt opzich helemaal niet zo slecht. Nadat ik mijn spruitstuk heb gedicht is het al een stuk beter geworden qua inhouden.
    Dat tegen een heuvel aanzetten en dan ontluchten heb ik net toevallig gedaanXD. Hierdoor kwam er wel meer lucht vrij. Het resultaat gaan we goop ik morgen zien.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Ik dacht dat het misschien een kapotte temperatuur sensor zou zijn, dat die dan foute waardes door zou geven dat hij daarom slecht zou lopen.
    Maar hij loopt opzich helemaal niet zo slecht. Nadat ik mijn spruitstuk heb gedicht is het al een stuk beter geworden qua inhouden.
    Dat tegen een heuvel aanzetten en dan ontluchten heb ik net toevallig gedaanXD. Hierdoor kwam er wel meer lucht vrij. Het resultaat gaan we hoop ik morgen zien.
    Laatst gewijzigd door Machielbos; 05-01-17 om 10:30.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Om nog even terug te komen op de reactie van user typ89.
    ik had te thermostaat klakkeloos omgeruild.. Heb de oude getest voor ik weg ging.. Bleek gewoon ten werken.
    Dus ik hoop dat het gewoon een gevalletje lucht is.. dat die meter niet juist aangeeft zal mij een worst wezen. Als hij maar ziet zo'n eind zakt met het rijden

  18. #17
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Machielbos Bekijk Berichten
    Ik dacht dat het misschien een kapotte temperatuur sensor zou zijn, dat die dan foute waardes door zou geven dat hij daarom slecht zou lopen.
    Maar hij loopt opzich helemaal niet zo slecht. Nadat ik mijn spruitstuk heb gedicht is het al een stuk beter geworden qua inhouden.
    Dat tegen een heuvel aanzetten en dan ontluchten heb ik net toevallig gedaanXD. Hierdoor kwam er wel meer lucht vrij. Het resultaat gaan we goop ik morgen zien.
    Foute waardes kunnen dus alleen komen van de 2-polige sensor en komt niet indirect van je dashboard indicatie zoals al eerder gemeld. Of ze zouden toevallig beide kapot moeten zijn
    Het inhouden is minder geworden nadat je je spruitstuk hebt gedicht. Dat is wat ik al zei; het inhouden heeft waarschijnlijk niks te maken met de temperatuur. Immers, je auto moet het bij alle temperaturen gewoon doen.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Machielbos Bekijk Berichten
    Om nog even terug te komen op de reactie van user typ89.
    ik had te thermostaat klakkeloos omgeruild.. Heb de oude getest voor ik weg ging.. Bleek gewoon ten werken.
    Dus ik hoop dat het gewoon een gevalletje lucht is.. dat die meter niet juist aangeeft zal mij een worst wezen. Als hij maar ziet zo'n eind zakt met het rijden
    Die nieuwe thermostaat, was dat origineel of imitatie? Ik heb met slechte imitatie verdeelkap en rotor al eens een minder mooi lopende motor gehad. De originele Bosch bleek de oplossing.

  20. #19
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    Ik doelde nog niet eens op de kwaliteit, de karakteristiek is vaak gewoon anders.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: ABC-motor houdt in onder bedrijfstemperatuur

    De nieuwe is eentje van valeo. Zou bij 87C open moeten gaan. Ik heb wel het idee dat de temperatuur minder snel op en neer gaat naarmate ik hem vaker ontlucht.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •