Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Youngtimers en E10 benzine

  1. #1
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Youngtimers en E10 benzine

    Aangezien ik dicht bij de grens woon, ga ik eigenlijk altijd tanken in Belgie.
    Nu is er sinds 1 januari geen normale euro95 te koop in Belgie, maar de E10 versie met 10% bio-ethanol. Deze is ook gewoon met een 95 octaangetal. De 98 blijft wel in de normale variant bestaan.

    Aangezien ik een oudere auto rij (Audi 80 B3 met Mono-motronic injectie) ben ik eens gaan kijken of het verstandig is om zonder meer E10 te tanken.
    Nieuwssites stellen heel eenvoudig; is je auto jonger dan 2000 dan kun je zonder problemen E10 tanken. Dat is sowieso niet waar aangezien afgeraden wordt voor FSI motoren tussen 2003 en 2005.
    Als ik mijn eigen auto bekijk van bouwjaar 1991 op E10check.nl dan staat er dat een Audi vanaf 1992 wel geschikt is voor E10. Ik zou dan net buiten de boot vallen. Maar mijn motorvariant PM is in feite gewoon in de B4 geleverd als ABT en die zou dan wel geschikt zijn voor E10, dus echt eenduidig is het allemaal niet.
    Wat is wijsheid?

    Daarbij is het zo dat er in Nederlandse benzine ook al vaak tot 7% bio-ethanol wordt gemengd en op termijn zullen wij in Nederland ook voornamelijk de E10 aan de pomp krijgen. Zijn we dan straks uitgereden met bepaalde auto's? Of wordt het lastiger de geschikte benzine te vinden? In het laatste geval zul je je oude auto ook minder snel gaan gebruiken als daily.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Ik heb juist gelezen dat bepaalde recentere motoren van VAG niet geschikt zijn voor E10. Er is ook spul in de handel waarmee je de schadelijke nevenwerking van ethanol zou neutraliseren.

    Terpstra in Sexbierum raadde me af om in Frankrijk gewone Euro95 te tanken met mijn B4. Hij vertrouwde het niet zo.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 05-01-17 om 14:03.

  3. #3
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Ik zou de gok niet durven nemen. Dan zou ik overstappen op 98. Duurder, maar in ieder geval veilig.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  4. #4
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    idem hier; ik tank in al mn Oudi's 98, 95 is bijna overal al E10 en ik vond de uitleg over wel of niet geschikt op de Audi site wat te vaag. Bij weinig kms per jaar is het niet zo spannend die paar knaken per tank.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Ik tank in de zeven jaar dat ik mijn B4 heb altijd gewoon Euro95 en zonder problemen tot nu toe.


  6. #6
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Aansluitend aan jouw verhaal Jim_S: De NG werd in 1992 ook nog steeds geproduceerd. Dus hoezo is die ineens wel resistent vanaf 1992 en voor '92 niet?. Laten we het nog gekker maken: Doe je de E10 check voor Volkswagen dan wordt aangegeven dat alle volkswagenmodellen E10 aankunnen, evenals BMW. De motoren en brandstofsystemen van Volkswagen zijn niet veel anders als die van Audi, dus in theorie zouden Audi's het ook aan moeten kunnen. Mercedes geeft aan dat alles vanaf 1985 geschikt is voor E10 terwijl die toen volop in de K(E)-Jetronics zaten waarvan andere motor- en autoforums aangeven dat bepaalde membranen in de brandstofverdeler het begeven door de E10.
    Echter zwerven er op diezelfde forums ook verhalen rond over mensen die E85 in hun B2 gooien en 11.000 km zonder problemen rondrijden.

    Ik ben ook wat concreter gaan rondkijken wát een auto E10 bestendig maakt of niet. Vooral aluminiumdelen en rubberdelen ondervinden problemen. De eerste corroderen, de laatste lossen op. Rubber slangen is geen probleem; uitzoeken welke slangen resistent zijn tegen E10. Een van die materialen is NBR rubber. Bij rubber winkels zijn die voor 20-30 euro per meter altijd wel te bestellen. Aluminium is lastiger, echter ook hier zijn er tegenstrijdigheden te vinden. Audi zou hebben aangegeven dat qua verbranding er geen probleem is met E10 en dat de problemen vooral in de brandstoftoevoersystemen zitten. Wat rondzoeken op internet over de reactie tussen ethanol en aluminium, leverde op dat de reactie tussen aluminium en ethanol vooral bij hogere temperaturen plaatsvindt en er op kamertemperatuur een zeer trage reactie optreedt. Hoe hoger de temperatuur, hoe vlotter de reactie. Tenzij de ethanol eerder verbrandt als dat het kan reageren met aluminium, zou de motorkop (en tegenwoordig ook onderblok) theoretisch meer schade moeten lijden als het toevoersysteem.

    Er zwerft ook het verhaal rond over de Opel Signum van de ADAC die tegen advies in E10 werd getankt om te kijken of er problemen mee zouden ontstaan. De pomp begaf het inderdaad na 27.000 km doordat het aluminium behoorlijk was aangevreten. Echter heb ik de indruk dat het nogal voorbarig is om op één individueel geval te baseren dat E10 absoluut onveilig is voor alles en iedereen waarvoor geen E10 geadviseerd wordt. Hiervoor moet meer onderzoek bij meer modellen gedaan worden om hier een sluitende conclusie over te kunnen geven.

    In de tussentijd stuit je ook op zaken zoals het toevoegen van 2 takt olie voor kettingzagen of andere additieven aan de benzine, om de E10 te neutraliseren. Geloof maar dat die markt steeds groter wordt, eveneens als de (after)market aan onderdelen die E10 resistent zijn. Vanaf 2020 moet 10% van de brandstof hernieuwbaar zijn binnen de EU. Ik kan de bron zo snel niet meer vinden, maar de tekst interpreteerde ik dat alle brandstofsoorten voor 10% hernieuwbaar moeten zijn. Om dan old- en youngtimers te kunnen blijven rijden, vereist dat wel dit soort additieven en e.v.t. andere onderdelen om E10 bestendigheid te garanderen. Als de old- en youngtimers tegen die tijd nog niet volledig verbannen zijn door belastingmaatregelen en andere milieuwetgeving...

    Wat je voorlopig het beste kunt doen: Euro 95 tanken in Nederland of Euro 98 als dit in België (veel) goedkoper is als Euro 95 in Nederland. Het E10-verhaal komt uiteindelijk wel een oplossing voor. Persoonlijk heb ik ook wel de indruk dat de boel met E10 enigzins opgeblazen wordt.

  7. #7

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Ik rij al heel lang met een Audi 80, B3 , 1991 met een PP, 1600, motor. Daar tank ik al jaren E10 mee. Geen problemen.

    Wat betreft het verhaal van de Opel Signum het volgende. Opel heeft de zgn Z22YH motor, een benzine met directe inspuiting. Deze kunnen niet tegen E10, de brandstofpompen en drukregelaars kunnen hier niet tegen. Dat word ook geadviseerd deze motoren niet te tanken met E10. Verder kan elke Opel tegen E10.

  8. Ad
  9. #8
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Ik had elders al signalen opgevangen dat de betreffende Opel motor doorgaans een rampending was. Ook had ik opgevangen dat vooral de eerste generatie directe inspuitmotoren het meeste last hebben van E10.

  10. #9
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Ik ben sinds een maand Texaco Euro XL gaan tanken. Iets meer dan 10 Cent duurder.
    Dit bevalt erg goed. Ik denk te zien dat hij zuiniger rijdt. Normaal in winterweer ongeveer 1 op 13 en nu 1 op 13.6. Of meer. In precies dezelfde condities.
    En ik merk na een paar honderd KM dat de auto lekkerder doortrekt in hogere snelheden. De koppen, en meer, worden door de benzine schoner.
    Audi 80 1.8 1991

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Interessante bevindingen, al blijft het natuurlijk een beetje gissen.

    Mijn B4 moet komende week even naar de garage. Al jaren heb ik last van koelvloeistofverbruik of een lek en ik wil graag weten waar dat zit. Hopelijk kan ik het zelf oplossen, maar dat staat even te bezien.

  12. #11
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Door het inlaat spruitstuk loopt ook koelwater in een kanaal het blok in. Tussen spruitstuk en blok zit derhalve een pakking/rubberen ring. Daar lekte die van mij ook behoorlijk. Moet je van onderuit kijken met warme lopende motor.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Youngtimers en E10 benzine

    Ok, bedankt voor de tip.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •