Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Typische afkeurpunten APK?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Typische afkeurpunten APK?

    Hallo collega Audi 80-bezitters, ik ben benieuwd naar de typische afkeur-/aandachtspunten van jullie bolides. Sinds mijn motorwissel enkele jaren terug kost mijn keuring me jaarlijks nog geen 200 euro, met vorige week als positieve uitschieter naar beneden: 60 euro. Alleen een klemmetje van de stuurhuishoes los of kapot, begreep ik.

    Vooral de eerste jaren na aankoop heb ik nogal wat laten vervangen, zoals remschijven en -blokken voor, dynamo en brandstofpomp (beide kapot, geen apk), banden, midden- en einddemper. Er zijn wel eens remslangen vervangen, maar de remleidingen, brandstofleiding of de handrem zijn nooit punt van aandacht geweest. Een keer een opmerking bij een ander keuringsstation gekregen over roest op mijn achterremschijven, maar dat kwam nadien niet meer aan de orde. Vast zittende achterremmen zijn ook wel eens voor gekomen.
    De rubbers in de ophanging en de stabilisatorstangen kraken vooral als het warm is, maar een afkeurpunt is dit (nog) nooit geworden. Volgens de monteur die de keuringen doet bij mijn garage kun je daar nog jaren mee doorrijden. Zelf heeft hij ook een B4 gehad.

    Ik ben heel benieuwd welke punten anderen hebben meegekregen.

  2. #2
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Typische afkeurpunten bij de 80 B3 en B4 alle varianten:

    * Achter remschijven verroest aan de binnenkant schijf.
    * Daardoor ook handremwerking.
    * Speling op de stuurdelen en fusees.
    * Speling op de stabilsatorkoppelstangetjes.
    * Verroeste benzineleidingen.
    * Wat ook nog wel eens voorkomt...de opmerking "overmatig olieverli8es"
    * En voor de rest alle zaken waar andere auto's ook op afgekeurd kunnen worden.

    Kraken van de rubbers waar jij het over hebt is een bekend fenomeen. Ook speling op de toplagers en dat daardoor de veren geluid kunnen maken is een bekend euvel. Ik heb hiervoor versterkte toplagers laten monteren van Meyle.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 10-01-17 om 10:44.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  3. #3

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Bij mijn B2/B3's zijn vaak de vaste klanten:

    -Remslangen voor (knikjes worden scheurtjes)
    -Remverschil achter (lekkende remcillindertjes)
    -Wiellagers (ergens)
    -Ashoezen voor
    -(buiten APK maar mijn b3's vreten) voetpakkingen van carburateurs

    Verder weinig of specifieke problemen, maar altijd is er wel 'iets'
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Ok, interessant. Bij verroeste remleidingen, spreek je dan over aangetast of al echt lek, Thalys? Wiellagers heb ik nog niets van vernomen. Dit jaar hield ik wel al rekening daarmee, evenals de schokbrekers, maar nee.

    De voetpakking van mijn monopoint heb ik een kleine twee jaar terug vervangen. Dat loste een slechte motorloop niet op (distributie/ontsteking niet op tijd, bleek later), maar kon gezien de kosten ook geen kwaad.

  5. #5
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Ik heb vaker langs horen komen dat als er roest op de leidingen staat, de APK niet wordt verlengd en de leidingen dus eerst vervangen moeten worden. Wat ook logisch is omdat het veiligheidsrisico veel te groot is.


  6. #6
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Lang geleden, toen ik een B2 had, vertelde mijn zwager met 2 rechterhanden mij dat het goed is om alles in de afgewerkte olie te zetten.
    Dat doe ik nu ook bij mijn oude B3. De remleidingen en van alles en nog wat achter de schijven en trommels. Maanden na dato zie ik dat het effect heeft.
    Audi 80 1.8 1991

  7. #7

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frans Pan Bekijk Berichten
    Maanden na dato zie ik dat het effect heeft.
    En? vieze smeerboel?
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  8. Ad
  9. #8
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Op verroeste leidingen zit wel een gradatie uiteraard. Doorgeroest is afkeur, want gevaarlijk. Wat aanslag die weg te halen is is geen punt. Gewoon die leidingen schoonmaken en in de tectyl zetten (of in de afgewerkte olie , enz) . Vooral als je in de winter doorrijdt.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Ok. Ik heb er nooit opmerkingen over gehad. Vorig jaar wel brandstoffilter vervangen en toen hebben we de leiding wel bekeken.

    Nuttige tips en info in elk geval.

  11. #10
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Leidingen liggen behoorlijk beschermd, maar daar waar ze naar de benzinetank lopen (en benzinepomp / filter) willen ze nog wel eens roesten op de bochten. Gewoon om de zoveel tijd checken.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  12. #11
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Ik volg de remleidingen vanaf remtrommel naar achteren toe met een kwast en oude olie. En na maanden zie ik dat de bescherming, een laagje, er nog op zit. En zo ook met andere delen.
    Audi 80 1.8 1991

  13. #12
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Typische afkeurpunten APK?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
    En? vieze smeerboel?
    Ik volg de remleidingen vanaf remtrommel naar achteren toe met een kwast en oude olie. En na maanden zie ik dat de bescherming, een laagje, er nog op zit. En zo ook met andere delen.
    Audi 80 1.8 1991

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •