Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: Welke silentblocks voor mijn Audi 80?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Welke silentblocks voor mijn Audi 80?

    Goedemiddag allen!

    Wij hebben hier thuis nu al 2 jaar een Audi 80 B4 met de 2.0ABT motor. Eerste jaar wat problemen gehad (afgebroken tuitje van de KVS waardoor de koppakking door was) maar nadien eigenlijk een betrouwbaar ding (en dat met 30K per jaar!)

    De koppakking hebben we zelf vervangen. Maar op de keuring wisten ze me dit jaar te zeggen dat we een olielekkage hadden (en wat versleten silentblocs). Aangezien ik niet de tijd had om het zelf te doen, hebben we hem naar een garage gebracht die er wat hebben mee zitten kl*ten.

    Maar nu heb ik de olielekkage (denk ik) zelf gevonden en het komt volgens mij tussen de kop en het kleppendekselpakking. Dus eerst en vooral eens kijken voor een nieuw kleppendeksel en -pakking.

    Zou iemand me kunnen vertellen of de deksels nog te krijgen zijn en welke pakking ik best koop (welk materiaal/merk)? Kan ik die meteen bijbestellen bij de stukken voor mijn Opeltje!

    Alvast bedankt!

    Audi 80 B4
    2.0ABT
    Eind 1991 eerste inschrijving
    Chassisnummer: blablabla 8C ZNA 03 XXXX(XX)
    Laatst gewijzigd door PieterE1988; 16-03-17 om 15:24. Reden: Nieuwe vraag

  2. #2
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Elring of Victor reinz wordt vaak OEM gebruikt. Maar als je je koppakking vervangt, gaat je kleppendeksel er vanaf, normaal vervang je dan gelijk die pakking?
    En waarom deksel vervangen, als deze recht is is het goed.
    Laatst gewijzigd door Jim_S; 02-02-17 om 20:55.

  3. #3
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    pakkingset: 026198025C --> voor stiftboutjes zonder kraag (een verdikking van de draadeindjes waarop de de deksel vast zit)
    026103483F --> voor 'omgebouwde' wagens, dus waarschijnlijk stiftboutjes met kraag?

    In deze set zit ook halve maantje en een stukje wat over de nokkenas lagerkap gaat. In alle aansluithoeken tussen deze onderdelen en de grote pakking moet je een druppeltje afdichting doen, anders gaat het daar lekken.
    Je kan daar bv blauwe silicone kit (Loctite 5926) of Reinzoplast van Victor Reinz voor gebruiken.

    Bij het vervangen de boutjes kruislings aandraaien, en daarna vastzetten met rond de 10 a 15Nm. Je moet ze niet te vast zetten, anders gaat het zeker lekken.

    Kleppendeksel is 026103469E, maar ben je al snel ~120euro voor kwijt bij de dealer.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Natuurlijk is de kleppendekselpakking vervangen. Maar of niet de goede, of iets fout gedaan bij montage. Hoe dan ook, ze lekt. En als het kleppendeksel 120,- euro kost dan loont het inderdaad om eerst te kijken of hij krom is. Kon even goed een tientjes-geval zijn.

    En herinner me niks van die halve maantjes, dus wie weet is het daarom wel dat ze lekt!
    Laatst gewijzigd door PieterE1988; 04-02-17 om 12:23.

  5. #5
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Zie dat zeer waarschijnlijk deze onderdelen al in de pakking zitten, dus de pakking is 1 geheel.
    die halve maan sluit een gat af waar je je vinger in kunt stoppen, dus dan lekt het zeker. Verwacht dat dit er toch in zit bij jouw motor

    mbt die boutjes, zie hier: https://www.fcpeuro.com/blog/posts/h...t-mk1-mk2-4000
    Als je dus de verkeerde pakking hebt voor de tapeindjes dan kan dit wel gaan lekken.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Dan zal dat er inderdaad wel inzitten Maar de boutjes van het kleppendeksel kon ik met de hand vaster en losser draaien (zonder gereedschap). Waardoor ik dit verdenk. En anders kan ik altijd nog verder zoeken (lekkages vinden is niet mijn grootste talent).

  7. #7
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    67
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Op die foto's zie ik de kurk pakking. Na een jaar gaan die al lekken. Vastdraaien doe je zo: Een kleine ratel op de boutjes zetten. Vastdraaien en de laatste draai met je duim op het hart of tegen het hart van de ratel en 2 vingers aan het einde van de ratel. Met de kracht die je daarin hebt vastdraaien.
    Laatst gewijzigd door Frans Pan; 14-02-17 om 00:12.
    Audi 80 1.8 1991

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Goedemiddag allen!

    Binnen 2 weken worden de silentblocks achteraan vervangen van de Audi! Nu is alleen mijn vraag, welke silentblocks heb ik nodig? Want ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Of als iemand me de referentienummer van Audi zelf kan geven?

    Het gaat dus over mijn Audi 80 B4 benzine (ABT) van november 1991. Chassisnummer is WAUZZZ8CZNA enzovoort.

    Alvast bedankt!

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Ik heb daar geen antwoord op, maar vroeg me wel af of die olielekkage echt heel problematisch is/was? Mijn ABT-blok zit er ook redelijk onder, maar zolang mijn oliepeil niet dramatisch snel daalt en mijn garage niks zegt, laat ik het maar zo.

    Verder durven de oliedruksensors wel eens een lekkage te veroorzaken.

    Wat is de km-stand van jouw B4? De mijne staat nu op 269.000, maar ik heb enkele jaren terug een ruilblok van de sloop laten plaatsen met minder kilometers.

  11. #10
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    je hebt een nieuwere achteras als het goed is dan de voorgaande A80 modellen.
    8A0501541 moet je hebben.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 17-03-17 om 12:41.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Lekkage is beter nu, heb ik toch de indruk. Maar een blok moet lekvrij kunnen zijn. En dan heb ik dat ook graag zo!

    En onze 80 zal op een 150.000km staan nu. Maar zit een nieuwe teller in, dus zeker weten doe ik dat niet!

    Trouwens al een kleine 50.000 mee gereden sinds aanschaf zo'n 2 jaar geleden. Prijs/km ligt op een 5cent.
    Laatst gewijzigd door PieterE1988; 21-03-17 om 16:00.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Lekvrij is een nobel streven, maar hoe realistisch is dat bij een auto van 25 jaar oud? Houd de onderhoudskosten laag en je rijdt nog jarenlang goedkoop.

    Ik maak me ook wel eens zorgen als ik zie dat een deel van het blok bedekt is door zwarte olie, maar zolang het peil niet dramatisch zakt en mijn garagist stelt dat de wagen wellicht nog wel vijf jaar mee kan, tja...

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Mijn Volvo Amazon is lekvrij... en die is dubbel zo oud!

    Maar ik snap wel je redenering dat lekvrij rijden vaak wat extra geld kost. Maar dan ook, als het de kleppendekselpakking is die lekt, dan is er geen excuus om die lekkage op te lossen. Bij een koppakking, lastige keerring enzovoort kan dat inderdaad wat anders liggen!

    Gisteren de nodige stukken, inclusief bougies, verdeelkap en rotor besteld. Auto schokt tegenwoordig nogal serieus als hij koud is, ontsteking gaat al 50.000km mee, dus eerst dat maar eens proberen. Nieuwe lambda (was het vorige keer) kan altijd nog!

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Neem voor die rotor en verdeelkap wel Bosch. Ik had een keer Facel, van de Brezan en die was anders. De rotor lag bijna los het asje. Gevolg: schokkerig rijden in lage toerentallen.

    Dat schokken bij koude motor heb ik ook. Gaat na een minuut over. Zo niet, laat dan de distributie/ontsteking checken.

    En ja, oude Volvo's zijn geweldig.

  16. #15
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Had je niet gewoon de verkeerde? Kan me niet voorstellen dat Facet al 20 jaar een niet passend onderdeel verkoopt.

  17. #16
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Lijkt mij ook, op de verschillende verdelers zitten namelijk ook verschillende asdiameters voor de rotor. Ik wilde na mijn motorswap de rotor van mijn JN overzetten omdat die nog vrij nieuw was. Helaas is de rotor-as van een SD motor te dun daarvoor, dus moest ik daar later een andere rotor voor aanschaffen. Deze is notabene van Facet en zit gewoon strak om de as.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Ik heb de onderdelen destijds op nummerplaat laten checken. Het viel me later op dat de oude Bosch-verdeelkap en die van Facet (of Facel) er anders uitzagen. vervolgens heb ik de oude rotor er terug in gezet (ik bewaar altijd veel te veel) en daarna liep de motor lekkerder.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Zit een barstje in de verdeelkap. Dus de oorzaak van het stotteen is waarschijnlijk gevonden!

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    Ben benieuwd, kan heel goed de oorzaak zijn.

    Is je brandstoffilter ook wel eens vervangen? Bij mij is dat schokken alleen even bij echt koude motor. Ik verdenk vocht op contacten ook wel eens.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Welke kleppendekselpakking voor Audi 80 ABT

    jup! Bij aanschaf. Net als de rest van de filters.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •