Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

  1. #1
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Ik heb een Audi 80 b2(type 81 ) met de 4 cylinder 1.3 motor en een 3+e 4bak
    nu is mijn vraag past een 1.8turbo aeb motor op deze bak ?

    Ik heb op een ander forum gezien dat het zou moeten passen als je het vliegwiel en koppeling van de 1.3 gebruikt , klopt dit heb ik een andere pilot lager nodig ?

    Iemand ervaring met deze swap

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Los van of het past:
    De 1.3 heeft denk ik ongeveer 70 PK, de 1.8T minimaal 180 PK. Ik neem aan dat de koppeling van een 1.8T dan ook wat meer koppel aan moet kunnen.
    Een turbo heeft in het algemeen een wat beperkter werkgebied dan een atmosferische motor: Dan is een 5 of 6 versnellingsbak wel handig. Los van de uiteindelijke overbrenging, die waarschijnlijk bij de 1.8T een stuk langer zal zijn (in combinatie met een zesversnellingsbak).
    Alleen al om profijt te hebben van de veel modernere motor, zou ik daar een aangepaste versnellingsbak en koppeling voor kiezen.
    Ben bang dat je anders best veel moeite doet voor de swap die niet veel oplevert.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Ik zou zeggen: laat die B2 lekker zoals ie is. Vrij weinig kans dat dit allemaal gaat passen, lijkt me.

  4. #4
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Persoonlijk zou ik er een vroeg model 5-bak bij zoeken, dan past de AEB sowieso en kun je vliegwiel en koppeling laten zitten. De homokineet-flenzen uit je 4-bak kun je overzetten in de 5-bak, mits het een oudje betreft. Dan hoef je ook niet met aandrijfassen te klooien. Tenzij de as-lengte verschilt tussen 4- en 5 bak. dat weet ik niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Vrij weinig kans dat dit allemaal gaat passen, lijkt me.
    Lijkt je dat of wéét je dat?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Lijkt me. Weten doe ik niks. Het kan een interessant project zijn natuurlijk. Zul je ook niet de complete voorwielophanging etc moeten aanpakken?


  6. #6
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Voorophanging van een 5 pitter oid is netjes, maar niet noodzakelijk. Remmerij een slagje groter is sowieso op elke 80/90 muv de V6 en 20V wel zinvol. (Slechts mijn mening) Maar dat kan achteraf ook nog vrij eenvoudig.

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    De koppeling van een 1.3 zal vermoedelijk bij de eerste keer optrekken meteen doorslippen en verbranden. Bakverhoudingen kloppen ook voor geen meter, wordt geen fijne combinatie.

    De 1.3 is best zeldzaam in de type 81, zeker met een 3+E. Goed voor zorgen en een andere auto kiezen om te vertimmeren is mijn advies.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Oké dus nog geen duidelijke antwoorden , ik maak me niet zoon zorgen om de 4 bak eind overbrenging scheelt niet zo heel veel van de 5 bak , en daarom wil ik ook de aeb deze is 150 pk of anders zonder turbo de 1.8 met 125 , een koppeling pak ik dan van een 2.0 B3 bijvoorbeeld of een op maat laten maken , het gaat mij er om past de bak past het oude vliegwiel op de nieuwe motor

    Deze auto word een wiekend cruiser niet om te crossen en gek te doen remmen zijn een Latere zorg dat is allemaal geen spannend werk ik wil gewoon wat meer power , maar niks met kjet ( verschrikkelijk )

  10. #9
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Verpest is die btw al door de vorgen eigenaar

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Ik ben slechts een a-technische leek, doe wat onderhoud en kleine vervangingen zelf, dus mijn mening weegt niet echt zwaar. Maar ik heb wel gemerkt dat zelfs een officieel garagebedrijf soms al moeite heeft met het correct uitvoeren van een motorwissel (van het zelfde type). Vandaar dus mijn vraagtekens.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Om ook inhoudelijk wat inbreng te leveren: een AEB swap op een Golf Mk1
    http://forums.vwvortex.com/showthrea...-1-8T-AEB-swap

    Weliswaar gaat de motor dan overdwars onder de motorkap, dat kan ook nog lastig zijn: in de Golf en A3 zitten ze nog steeds zo: in jouw 80 ligt het blok in de lengterichting. Uit wat voor wagen zou die 1.8T moeten komen? Die Mk1 Golf is nog een generatie ouder dan de 80, maar ik verwacht dat de moeilijkheidsgraad vergelijkbaar gaat zijn. Kijk ook naar het werk om de kabelboom op orde te krijgen.

    Als je er heel veel zin in hebt: gewoon doen, maar ik denk dat je voordeliger uit bent met een originele A4 met een 1.8T blok van rond de eeuwwisseling. Zeker wanneer je de arbeidstijd erbij rekent en alle gezellige dingen die je in die tijd ook kunt doen :-)
    Laatst gewijzigd door Marinus; 06-02-17 om 08:52.
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Van die overdwarsplaatsing was nog niet eens bij me opgekomen. De kabelboom lijkt me ook een flinke klus. Ik weet ook niet waar je tegenaan loopt als je een zeer krachtige motor uit 1200 of 1300 kg zware moderne auto in een kleinere, nog geen 900 kg zware auto zou willen zetten.

    Anderzijds, als je een vindingrijke techneut bent heb je een uitdagend project.

  14. #13

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Waarom wil je de 5 bak die bij de motor zit niet gebruiken?
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  15. #14
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Ik wil de 4 bak gewoon houden vanwege de makelijkheid van de kabel koppeling en hij is gratis , kabelbomen zijn niet spanend alles met vagcom en uit leren zo als de start onderbreker en alles er uit dunnen , zo i zo zijn erg genoeg jongens die die kabelbomen voor de golf 4 passend maken op een golf 2 zekeringen kast ik denk dat die jongens ook wel zo iets kunnen voor mijn combo ,

    Mischien dat ik een golf 2 blok ga zoeken een 1.8 of 2.0 8v of 16v maakt dan allemaal niet zo veel uit en daar dubbelen webbers op dat zal ook genoeg vermogen leveren en een beetje in de richting van het origineel

  16. #15
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Die laatste ombouwbewerking zal inderdaad een stuk makkelijker zijn. De kabelbomen daarvan zijn sowieso wel plug-and-play. Als basis iets in de geest van een NE, DZ, PV of SD zoeken. Dit zijn allemaal al blokken met een compressieverhouding van 10:1 of hoger. De laatste drie motorcodes hebben ook al de spitsere nokkenassen en grotere inlaatkleppen als de standaard 1.8-jes. Zitten oorspronkelijk op K(E)-jetronic. Maar achteraf inbouwen van een brandstofpomp en carburateur is geen moeilijkheid. Mogelijk dat de aandrijftandwiel van de verdeler al de excenter heeft voor de brandstofpomp. 2.0 blok is al wat moeilijker omdat daar op het onderblok al een constructiewijziging is geweest waardoor een koelcomponent is geplaatst op het deel waar voorheen de brandstofpomp werd gemonteerd. Echter staat het er op Youtube al het een en ander van 2.0 16v's waar dubbele Webers op zijn vertimmerd.

    Overigens zal 110 pk (standaard-power van de DZ, PV en SD) al een hele vooruitgang zijn op de 60 pk die je nu hebt, zeker met wat een B2 weegt.

  17. #16
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Dat is al een handige tip 110 pk is zekker al voldoende verlopig , ik ga opzoek , ik zag op marktplaats een pl 1.8 van een golf met dubbele webbers deze zou ook moeten passen neem ik aan

  18. #17
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Mischien een gek idee als ik een sd motor vind zou ik daar alles van de 1.3 op kunne. Zetten inlaat en uitlaat met carb en alles natuurlijk wel de carb aanpassen/ afstellen

  19. #18

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marinus Bekijk Berichten
    Om ook inhoudelijk wat inbreng te leveren: een AEB swap op een Golf Mk1
    http://forums.vwvortex.com/showthrea...-1-8T-AEB-swap

    Weliswaar gaat de motor dan overdwars onder de motorkap, dat kan ook nog lastig zijn: in de Golf en A3 zitten ze nog steeds zo: in jouw 80 ligt het blok in de lengterichting. Uit wat voor wagen zou die 1.8T moeten komen? Die Mk1 Golf is nog een generatie ouder dan de 80, maar ik verwacht dat de moeilijkheidsgraad vergelijkbaar gaat zijn. Kijk ook naar het werk om de kabelboom op orde te krijgen.

    Als je er heel veel zin in hebt: gewoon doen, maar ik denk dat je voordeliger uit bent met een originele A4 met een 1.8T blok van rond de eeuwwisseling. Zeker wanneer je de arbeidstijd erbij rekent en alle gezellige dingen die je in die tijd ook kunt doen :-)
    Passat B5 en B5.5, A4 B5, A6 C5 hebben allemaal lengterichting motoren, en daar komt de AEB ook uit (A4 B5 1995-1998).

    Kabelbomen hou je zo compleet mogelijk bij de motor; alles uit die tijd zit op of rond de motor, dus als je de hele boom hebt kom je al een aardig eind qua draaiende motor. Startonderbreking eruit, en that's it lijkt mij (gut feeling). Die motoren zijn nog niet zo verweven met de rest van de auto (comfort modules, CANBUS en dat soort grappen, die bij B8 etc. in de kofferbak liggen). Hou de ECU er bij, en gaan.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Ik neem aan dat het zelfde basisblok ook in A3'tjes en Golfjes zat? Dan met een andere code? Het belangrijkste verschil tussen lengterichting en overdwars zal denk ik de plaatsing van de motorsteunen zijn? Inderdaad de originele kabelboom erbij houden is het belangrijkst. Als moet het ergens weer verbonden worden met de zekeringenkast/dash en contact. Dus ergens ben je denk ik toch wel aan het knopen en solderen. Maar ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van dit project :-)
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  21. #20

    Standaard Re: 1.8T AEB op B2 1.3 versnellingsbak?

    Klopt, moet aan de zekeringkast en aan 't dash, maar in principe is dat weinig meer dan een of twee constante en/of geschakelde plusjes verbinden. Dashboard heeft - buiten de startonderbreking - bij mijn weten niets te maken met het lopen van de motor in de B5, het leest alleen data uit... motor werkt prima zonder dash iirc.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •