Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Bandenspanning B3 1.8

  1. #1
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    66
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Bandenspanning B3 1.8

    Mijn bandenspanning hoort 1.9 te zijn. Nu het weer warmer wordt gaat deze weer naar 2.1 toe.
    Waarom? Strak en zuiniger rijden. (Ik heb er vrij goede banden onder zitten)

    Maar nu twijfel ik, wat doen jullie?
    Audi 80 1.8 1991

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Bij de 80 met stuurbekrachtiging stond-ie op de voorgeschreven waarden of net daarboven. Met RSI en zonder stuurbekrachtiging ging er 2.8 in de voorbanden. Geen rare slijtage, iets meer onderstuur maar wel veel makkelijker inparkeren. Achterbanden gewoon standaard.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Bandenspanning moet je eerder achterhalen bij de bandenfabrikant dan de algemene norm die door Audi zelf wordt voorgeschreven. Ik heb een set Vredestein Sportrac 5 als zomerbanden. Die waren eerst opgepompt naar de 2,1-2,2 bar die Audi voorschreef. Echter zagen de banden er nogal uitgezakt uit onder de auto, alsof ze dringend opgepompt moesten worden. Toen ben ik gaan kijken op de site van Vredestein zelf en die raadden aan om de banden naar 2,5-2,6 bar op te pompen.

    Verder pomp ik ze gewoon op tot de voorgeschreven druk van de bandenfabrikant, soms een 0,1 bar hoger. Je moet ze niet veel te hard gaan oppompen om ongelijkmatige slijtage tegen te gaan. Dan bespaar je uiteindelijk niets meer op dat beetje wat je zuiniger rijdt.

  4. #4

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Bandendruk advies heeft als doel om er voor te zorgen dat als je de technische maximum snelheid van de auto rijdt , met gewichten op de assen/wielen die de autofabrikant wijs acht, dat dan geen stukje van het rubber van de band zo hoge temperatuur bereikt dat er te veel zwavelbruggen gaan vormen, waardoor rubber hard wordt op die plekken, en beschadigd bij volgende buigingen door inveringen.
    Besef dat ieder segmentje van de bandomtrek pakweg 10X per seconde inveert en weer terugveert bij een snelheid van pakweg 80 km/u.
    Dit veroorzaakt warmteontwikkeling , wat weer afgevoerd moet worden aan de buitenlucht.

    Die afkoeling is afhankelijk van temperatuursverschillen, tussen rubber en lucht in en buiten de band, en tussen lucht in en buiten de band. Kortom een ingewikkeld proces.
    Maar bandendruk advies is voor 18 gr C , dan is als opwarming en afkoeling in evenwicht zijn, geen stukje van het rubber boven die critieke temperatuur ( denk zelf ongeveer 130 gr C, maar kan er naast zitten).

    Wordt het nu warmer dan 18 gr C , dan zijn de temperatuursverschillen kleiner , dus minder afkoeling, maar door de drukstijging die die hogere temperatuur met zich mee brengt , wordt de invering van de band minder, waardoor minder warmteproductie.

    En andersom bij kouder dan 18 gr C temperatuursverschillen groter , dus meer afkoeling, maar ook lagere druk in band, waardoor meer opwarming.

    Mijn vermoeden is dat zo binnen een bereik van de buitentemperatuur van -10 tot +40 gr C het afkoelings/opwarmings verhaaltje in evenwicht is en er voor zorgt dat geen stukje rubber boven die critieke temp ( 130 gr C??) komt , als je daadwerkelijk je max technische snelheid rijdt met de gewichten op de banden waarvoor de adviesdruk bepaald is.

    .
    Dit betekent dat je 's winters je druk op 1,9 bar koud mag zetten, voor bijvoorbeeld brandstofbesparing, maar voor de veiligheid van de band hoeft het niet.
    Andersom bij bijv 30 gr C moet je de koud gemeten druk niet verlagen tot die 1,9 bar , want dan produceert de band te veel warmte.

    Koude druk is als de temperatuur van het gasmengsel in de band zelfde is als buiten de band, dus de omgevingstemperatuur.
    Dat is dus niet als er mee gereden is dus de bandinhoud opgewarmd is waardoor de druk stijgt.
    Maar ook bijvoorbeeld door zonneschijn op de band die de inhoud verwarmt, of uitlaat die voor het wiel geplaatst is ( maar dat zal bij een audi niet zijn).

    zal een plaatje bijvoegen van drukverandering door temperatuur , kan je er mee spelen, en zien of je drukstijging een beetje klopt met de temperatuurstijging .
    Moet even zien of deze engelse versie de drukken ook in kPa geeft , anders zoek ik even een andere ( 100 kPa=1 bar).
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door jadatis; 20-02-17 om 11:18.
    aangemeld voor bandendruk

  5. #5
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    66
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    In de winter heb ik de bandenspanning lager omdat ik geen winterbanden neem. Voor meer grip op de weg.
    Ik heb geen specifieke regenbanden. Dus banden met 3 of 4 diepe profielen die rondom de band lopen.

    Ik maak ook bijna nooit kleine ritten. Veel op de snelweg waarbij rustig, iets onder de 120 KM per uur, wordt gereden.
    Audi 80 1.8 1991


  6. #6

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Auto-fabrikant geeft in overleg met bandenfabrikant tegenwoordig alleen maar adviesdruk voor vol beladen tot maximum technische wagensnelheid.
    Daarvoor gebruiken ze de maximum toegelaten aslasten, en verhogen ze de referentiedruk ( gewone autoband meest 2,5 bar en is niet de maximum koude druk op zijwang van tussen 3 en 3,5 bar) voor de hogere snelheid dan 160 km/u waar de meeste autobanden de maximum load voor uitgerekent is.

    Nu worden die MTA's bij normaal gebruik niet benut, en ook de snelheden zijn in de regel niet die maximum van de auto.
    Zo kun je voor lagere snelheid en bijvoorbeeld alleen bestuurder , zelfs nog met lagere druk toe.

    Die zou ik voor je uit kunnen rekenen als je 100% nauwkeurig even de gewichten op de individuele wielen geeft en de maximum snelheid waar je in je gebruik geen minuut overheen gaat.
    100% nauwkeurigheid is echter nooit mogelijk , dus daarom moeten we met zoveel mogelijk reserve rekenen , en kan door de onnauwkeurigheid in gewichts bepaling en aflezing drukmeter, je uiteindelijk toch eindigen met een druk die nog maar net veilig is voor je snelheid en gewichten .

    Ook heb ik dan de gegevens van band nodig, maximum load of loadindex, soort band ( SL of XL) om de referentiedruk te bepalen, en snelheidscode ( letter Q R S T H,V,W,Y)

    Je snelheid zou ik rekenen met 140 km/u omdat je ondanks 120 km onder blijft je soms even iets daarboven komt, dat is dan de eerste reserve die we inbouwen.
    Gewichten zou ik in kunnen schatten aan de hand van opgegeven leeggewicht, en de MTA's en MTM ( max toelaatbare massa), en hoe zwaar de inzittenden en vracht zijn .

    Dan alleen nog de bandgegevens en ik kan aan de gang.

    's Winters lagere bandendruk geeft volgens mij ook meer grip, mogelijk niet in zachte sneeuw omdat dan de band eerder gaat drijven.
    Heb zelf 50000 km gedaan met winterbanden hele jaar door en scheef afslijten kwam door uitlijning dus anders nog langer, maar grip was niet altijd beter.
    En de hogere druk is dan wel voor brandstofgebruik beter, maar daar zit een Audi-rijder meestal niet zo mee.
    aangemeld voor bandendruk

  7. #7
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Ongeacht of het nou winter of zomersloffen zijn, en of ze nu onder de B3 of B4's liggen..altijd rond de 2.5 bar.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  8. Ad
  9. #8
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    66
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Zo hoog, Thalys?
    Ik ben de laatste 2 weken steeds wat aan het experimenteren geweest. Mijn garage ziet mij steeds aankomen.
    Met de info hier maar ook andere aspecten.
    In de Audi 80 b3 hoor je de banden meer dan in de a4 of een oude Passat. Het optrekken en grip op de weg spelen een rol. De wegligging op zich, zachte banden rijden lekkerder dan keiharde.
    De bandenmaat is 185/60/14.
    Ik ben iemand die bijna nooit zijn radio aan heeft en in alle rust huiswaarts keert of op naar het werk gaat. Een auto moet ontspannen. Ik rijd naar adressen in een omtrek tot 70 Km. Dus als ik op een zondagochtend de Flevopolder in rijd dan moet dat op een prettige manier zijn.

    Ik ben terug gekomen op mijn verhaal. Met vrij nieuwe en goede banden. Ik zit weer op de 1.9. Want bij optrekken merkte ik dat de banden sneller slipten. Dat het geluid harder was en dat de grip bij bochten beter aanvoelt. Het is maar een paar bar, maar toch.

    Ik moet zeggen dat als ik snel thuis wil zijn en lang 140 rijdt de auto als een speer gaat en op de weg zich lijkt vast te plakken.

    En de banden staan netjes met hun contactvlak op de weg.

    Maar als het zomer is, en warm, dan zal ik ze een paar bar meer geven. Geluid zal dan een rol spelen. Warme dagen is warm wegdek.
    Laatst gewijzigd door Frans Pan; 21-02-17 om 20:33.
    Audi 80 1.8 1991

  10. #9
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Het ligt natuurlijk ook eraan van welke fabrikant de banden zijn. De ene band zal er sneller uitgezakt uitzien als de andere. Afhankelijk hoe de band is geconstrueerd. Mijn zomerbanden zien er snel uitgezakt uit. 185/60/14 is wel klein voor op een B3, van de fabriek uit is het 175/70/14 waar een bandenboer er misschien nog een 185/65/14 oplegt, wat al voor een grotere tellerafwijking zorgt.

  11. #10
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    66
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    Het ligt natuurlijk ook eraan van welke fabrikant de banden zijn. De ene band zal er sneller uitgezakt uitzien als de andere. Afhankelijk hoe de band is geconstrueerd. Mijn zomerbanden zien er snel uitgezakt uit. 185/60/14 is wel klein voor op een B3, van de fabriek uit is het 175/70/14 waar een bandenboer er misschien nog een 185/65/14 oplegt, wat al voor een grotere tellerafwijking zorgt.
    Er is anderhalf jaar geleden met de vorige eigenaar plotseling 40.0000 KM gereden in 10 maanden tijd. (NAP)

    Ik heb in de schuur nog een paar verse Vredestein regenbanden op (verkeerde maat) velgen zitten. Misschien zet ik die er wel aan de voorkant op deze zomer.
    Audi 80 1.8 1991

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    In mijn benzinetankklepje staat 2.0 bar als advies bij normale belading. Daar houd ik me meer aan.

  13. #12
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frans Pan Bekijk Berichten
    Er is anderhalf jaar geleden met de vorige eigenaar plotseling 40.0000 KM gereden in 10 maanden tijd. (NAP)

    Ik heb in de schuur nog een paar verse Vredestein regenbanden op (verkeerde maat) velgen zitten. Misschien zet ik die er wel aan de voorkant op deze zomer.
    Met tellerafwijking bedoel ik de snelheidsafwijking op de teller. Die is bij de 80 standaard al vrij hoog.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    Met tellerafwijking bedoel ik de snelheidsafwijking op de teller. Die is bij de 80 standaard al vrij hoog.
    Ik krijg dan ook zelden boetes (afkloppen!)

  15. #14
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    De aanwijzing van de snelheidsmeter is optimistisch bij de 80's.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  16. #15
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    66
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    Met tellerafwijking bedoel ik de snelheidsafwijking op de teller. Die is bij de 80 standaard al vrij hoog.
    Dat klopt. Als ik langs die dingen rijdt waarbij je snelheid wordt gemeten klopt er niets van.
    Audi 80 1.8 1991

  17. #16
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frans Pan Bekijk Berichten
    Het is maar een paar bar, maar toch.
    Maar als het zomer is, en warm, dan zal ik ze een paar bar meer geven.
    Je maakt een hele studie van het verschil 1,9 versus 2,1. En dat nog op een band die feitelijk een 'vierkant' contactvlak met de weg heeft, in tegenstelling tot motor of fiets. Maar vergeet niet dat je het hebt over tienden van bar. Geen groot verschil.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  18. #17
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frans Pan Bekijk Berichten
    Dat klopt. Als ik langs die dingen rijdt waarbij je snelheid wordt gemeten klopt er niets van.
    Ik heb nu op mijn B3 als wintersloffen 195-65-15 liggen en nu wijkt de teller nog maar 2 km af in het positieve. Deze maat gaat trouwens prima.

    Maar als de snelheidsmeter dus te optimistisch is, betekend dat dus ook dat de kilometer teller te veel aangeeft. Dat zou dan weer inhouden, dat alle 80's te hoge kilometrages aangeven (zo'n 5 tot 10 procent).
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  19. #18
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frans Pan Bekijk Berichten
    Dat klopt. Als ik langs die dingen rijdt waarbij je snelheid wordt gemeten klopt er niets van.
    Op sommige plaatsen geven die dingen opzettelijk een te hoge snelheid aan, doorgaans 5 kmu. Is de keuze van de gemeente waar het wordt geplaatst. Deze informatie heb ik van een monteur die deze kasten installeert. Je kunt ook zien dat sommige van die kasten wel jouw juiste snelheid aangeven en andere niet.

  20. #19
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    Op sommige plaatsen geven die dingen opzettelijk een te hoge snelheid aan, doorgaans 5 kmu. Is de keuze van de gemeente waar het wordt geplaatst. Deze informatie heb ik van een monteur die deze kasten installeert. Je kunt ook zien dat sommige van die kasten wel jouw juiste snelheid aangeven en andere niet.
    Mwah valt wel mee. Mijn snelheidsafwijking is toch echt 10-12 km/u te veel aangegeven door het klokkenspel. Als ik het tempo van normaal rijdend verkeer volg zit ik doorgaans aan deze afwijking. Ook rijd ik vrijwel dagelijks langs de radarcontrole op de Kennedylaan met 80 op de klok en nog geen bonnen gehad. Überhaupt nog geen bonnen gehad terwijl ik altijd 10 km 'te hard' rijd.

  21. #20
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Bandenspanning B3 1.8

    Als je de werkelijke snelheid wilt weten kan je Tomtom of Flitsmeister gebruiken. Moet je wel even een vaste snelheid aanhouden, want beide reageren wat traag op snelheidsveranderingen. Bij mij scheelt het dan maar 1 kmu. (de auto geeft 1 kmu meer aan bij 100 kmu). Ik heb wel nog frisse banden. Als die een paar mm. zijn afgesleten kan het verschil groter worden.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •