Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Peugeot velgen onder 80 B3?

  1. #1
    DeVries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Peugeot velgen onder 80 B3?

    Goeiedag,

    Ik hoop dat ik hier geen haatreacties van krijg, maar ik ben van plan Ariane velgen van Peugeot te kopen voor m'n audi 80 b3. Heeft er iemand ervaring met peugeot velgen onder audi's? De ET waarde is iets lager dan origineel maar het lijkt mij zelf geen probleem. Ik kan echter geen andere audi's vinden die met peugeot velgen rijden, dus misschien kan het wel helemaal niet op één of andere manier?

    Ik hoor het graag!

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Een lagere ET kan wel degelijk negatieve gevolgen hebben voor de rijeigenschappen. Naast de steek is ook de naafdiameter van belang, die wijkt volgens mij af bij Peugeot. Tenslotte moeten de bouten dezelfde maat hebben, als de boutgaten in de Peugeotvelgen te klein zijn gaat het nooit passen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    DeVries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    De naafdiameter komt inderdaad niet overeen, maar dit is op te lossen met een naafring. Hoe kan ik checken hoe het zit met de boutgaten? is dit een kwestie van opmeten of kan ik dit ergens aflezen oid?

  4. #4
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Lagere ET kan negatieve gevolgen hebben, ook positieve gevolgen. Mij 80 rijdt een stuk stabieler op ET37 velgen als de originele ET45 velgen. De Audi 80 heeft M14x1.5 wielbouten en een naafdiameter van 57,1 mm. Wat ik van de Ariane kan vinden (ontdek nu toevallig dat ons mam die op haar auto heeft liggen) is dat ze met M12x1,5 gemonteerd moeten worden en een naafdiameter van 65.1 mm hebben. Dus die gaan niet passen. Ook de ET waarden van 27-31 zijn wel aan de extreme kant. Bandenboeren adviseren vaak om niet meer als 5 mm van de voorgeschreven ET waarde af te wijken en dat had volgensmij meer te maken met de verhoogde belasting van de lagers.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Niet alleen dat, ik merkte zelf een erg onprettige besturing nadat ik ET35 op mijn 80 had gemonteerd. Een dood gevoel in de middenstand en een zwaar punt waar je doorheen moest, als gevolg van een niet meer kloppende stuurgeometrie. De ET van de Peugeot-velgen is erg ver van die van de 80, dat zou ook nog wel eens kunnen aanlopen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Mijn huidige setup met de 15" putdeksels voor de Coupé B3 (ET37) en 195/55/R15 banden loopt net niet aan bij de achterste wielkasten. Ik vind het wel prettig. De besturing wordt er zwaarder van, wat ik persoonlijk fijner vind. Bij de ET45 velgen heb je een omslagpunt waarbij de besturing zich juist naar de uiterste stand toe "centreert" als je over dat punt gaat. Met de ET37 velgen is dat verdwenen. Ook merkte ik bij op hoge snelheid rijden dat met de standaardbanden (175/70/14) dat de auto bij 180-190 nog net niet voelde alsof ie elk moment kon opstijgen terwijl de auto met de huidige setup dan best stabiel aanvoelt (waar ik geen sport van maak). Voor een deel zal dit o komen doordat het fatsoenlijke zomerbanden zijn die breder zijn als de standaardmaten. Een dood gevoel in de middenstand en het zware punt herken ik dan weer niet. Dit kan ook een bandenverhaal zijn.

  7. #7
    DeVries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Ik dacht altijd dat mijn audi een standaard ET waarde had van 37.

    Als ik het zo hoor zal ik om andere velgjes uitmoeten. Als iemand nog iets weet ( het liefst 16 inch met knappe banden) voor een redelijke prijs dan hoor ik dat graag!

  8. Ad
  9. #8
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    De standaard van de B3 is ET45, ET37 gaat prima maar je moet de ET-waarde niet kleiner gaan pakken.

  10. #9
    DeVries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    www.steekmaat.nl zegt wel iets anders. Ben er altijd vanuit gegaan dat 37 standaard was. Rij nu met ET 33 zonder enkele problemen.

  11. #10
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Ik zag dat net ook van steekmaat.nl, maar die info klopt dus niet. Wel als je een coupé B3 rijdt of de B4 die vanaf 1991 op de markt kwam. Maar er zwerft op internet nog steeds veel informatie rond die niet of half klopt over de 80-ers.

  12. #11
    DeVries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Dan is het toch nog wel apart dat ik met velgen rondrijd met een ET waarde van 33 (een verschil van 12 mm met origineel dus) en dat de velgen gewoon keurig netjes onder mijn auto hangen (geen onnatuurlijke look en banden lopen niet aan tegen wielrand). Het is zelfs veel minder mooi als de velgen meer naar binnen staan, wat dus origineel zo is. Daarom geloofde ik ook meteen dat de standaard ET waarde 37 is. Ik twijfel dus toch nog wat ik moet geloven..

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    37 is niet correct, zoals gezegd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Zie de auto-handleiding en Duitse forums.

  15. #14
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Ik rij op 15 inch Speedlines (van de B4) met 195 bandjes erom en die rijden veel prettiger dan de originele 14 inch velgen met standaard 175-70-14 bandjes. Een stuk minder zweverig en veel stabieler.

    P.S.

    Heb nog wel een nette set Aero's met goede banden voor je liggen. Zijn 15 inch.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 09-05-17 om 15:46.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  16. #15
    DeVries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2017
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Oke bedankt allemaal dit gaat me enorm helpen met de zoektocht.

    @Thalys daar ben ik wel geinteresseerd in. (ik weet echter niet hoe je een PB doet en of dat überhaupt mogelijk is)
    graag zou ik wat extra informatie willen weten over die Aero's.

  17. #16
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Peugeot velgen onder 80 B3?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeVries Bekijk Berichten
    Oke bedankt allemaal dit gaat me enorm helpen met de zoektocht.

    @Thalys daar ben ik wel geinteresseerd in. (ik weet echter niet hoe je een PB doet en of dat überhaupt mogelijk is)
    graag zou ik wat extra informatie willen weten over die Aero's.
    Jij kan nog geen PB's maken en ontvangen.
    Stuur maar een mailtje naar : rinus_de_boer@hotmail.com. Komt het voor de rest wel goed.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 10-05-17 om 12:50.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •