Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: Is mijn koppakking stuk?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Leeftijd
    35
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Is mijn koppakking stuk?

    Hallo beste leden,

    ik heb nu al een tijdje een mooie audi 1.8s met 130.000 km in mijn bezit, maar toen ik gisteren mijn motorkap nog eens omhoog deed (na een aantal maanden ) was ik toch wat geshockeerd :s

    Ik zag namelijk een behoorlijke olielek, en mijn ooit roze koelvloeistof zag er zeer smerig uit! Ik veronderstel dat dit op een kapotte koppakking wijst maar ik heb geen idee van de kosten die daarmee komen. Dus ik hoop dat ik het mis heb!
    Ik zag ook dat mijn koelvloeistof niveau zeer laag was (had hem 2-3 maanden geleden nog tot max gevuld, is nu nog maar tot de helft gevuld...). Ik dacht eraan om deze te laten uitlekken & vervangen maar dacht toch maar eerst te rade te gaan op het audiforum.

    Ik rijd in het algemeen maar een 100 tot 150 km per week, dus ik had deze dingen echt niet verwacht op zo'n korte tijd.

    Hebben jullie enig advies wat dit zou kunnen betekenen of wat ik het best zou kunnen doen in deze situatie? Hieronder een aantal foto's.

    Alvast veel dank
    Naudi




    WP_20170512_13_33_30_Pro[1].jpgWP_20170512_13_33_38_Pro[1].jpgWP_20170512_13_33_47_Pro[1].jpg

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Oei, die kleur, dat hoort niet en roze vloeistof aan de buitenkant evenmin. Ook gele prut in je olie waarschijnlijk.

    Tja, een lekke koppakking kan voor komen, zeker bij een oudere auto. De kosten kunnen flink oplopen als je het moet laten repareren, maar er zijn veel mensen op dit forum die je kunnen helpen.

  3. #3
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    De kosten zijn afhankelijk van in hoeverre je zelf handig bent met het gereedschap. De onderdelenprijzen zijn pakweg 40-50 euro voor enkel de koppakking en zo'n 130 euro voor een koppakkingset waarbij o.a. ook een kurken kleppendekselpakking, in- en uitlaatpakkingen, nokkenaskeerringen en klepsteelgeleiders zijn inbegrepen. Wat het inclusief arbeid gaat worden weet ik niet. Heel duur kan het eigenlijk niet worden, naar mijn idee. Het motortje zit vrij simpel in elkaar en in theorie hoeft de kop niet gevlakt te worden. Dit hoeft pas als er schade aan het cilinderkopvlak te zien is of de motor ooit te warm is geweest. Dan heeft de cilinderkop kans op kromtrekken. Toch blijft het dan een gepeperde rekening. 500 euro gaat het altijd wel kosten en ook rekeningen van 1000 euro zijn niet uit te sluiten.

    Koelvloeistof kan ook weglekken via de plastic flens op de achterkant van de cilinderkop (veelvoorkomend) en ik zie ook dat de flens met de sensoren (op de foto) van plastic is gemaakt. Dat is ook een mogelijk lekpunt. Smerige koelvloeistof kan ook een indicatie zijn van vervuiling of roest in het blok. Dat wordt sowieso goed schoonspoelen. Het olielek kan zijn oorsprong hebben van de kleppendekselpakking, dit is ook een veel voorkomend iets.

    Je zult vooral kritisch moeten kijken naar de oorsprong van de lekken en de vervuiling. Als je nog mayo aan je oliedop hebt na een rit langer als 20-30 km en/of je hebt nu al mayo aan je peilstok, dan kun je de koppakking gaan vervangen.

  4. #4
    Bouke222's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    322
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    voelt de vloeistof ook aan als olie in de expansie vat of is het gewoon gewoon erg oud en vies?

  5. #5
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Die kunststof buis waar de twee koeltemperatuur sensoren in zitten is berucht. Die wordt oud en gaat lekken. Kost je de kop niet. Voor rond de 15 a 20 euro heb je een nieuwe. Daar komt geheid die koelvloeistof lekkage vandaan.

    En ik zou ook eens je koelvloeistof vervangen.

    En zoals gezegd..heb je witte sludge aan je dop of peilstok? En het verdwijnt niet na een behoorlijke rit. Dan kan dat op een lekke koppakking duiden.

    Maar ik zou het eerst eenvoudig houden. Eerst de twee zaken die ik het eerst genoemd hebt doen. Dat is te overzien qua kosten en is zelf goed te doen. Dat is geen rocket sience.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Op zich is het vervangen van de pakking met goed gereedschap wel te doen. Waar het lastig wordt is met de uitlaat, die zit vaak goed vastgeroest en is lastig los te krijgen.
    Hoe het met jouw motortype zit weet ik niet, maar bij mijn 2.0 mochten de kopbouten één keer hergebruikt worden. Probleem is natuurlijk dat je niet weet of de boel sl eens los is geweest. Die bouten zijn best serieus duur bij elkaar.

    Zelfs als je het helemaal zelf doet, is het geen goedkope klus.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Och natuurlijk de kopbouten. Die zijn inderdaad 3 euro per stuk. Koppakkingsset plus bouten zijn dus al gauw 160 euro voor een 1.8. Dan heb je wel goed materiaal (Victor Reinz). Voor een 1.9/2.0 is de set 250 euro en dan komt daar nog de boutenset bij, ook voor 30 euro. Voor een 1.9/2.0 is het al helemaal een dure grap als je de pakking lek hebt. Een goedkope klus is het inderdaad niet, maar als je het zelf kunt zijn de kosten nog te overzien.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Koelsysteem afvullen en dan koud afpersen, meestal zie je dan lekkage via slangen en aansluitingen.
    Als dat verholpen is gewoon een tijdje gaan rijden en kijken of de koelvloeistof op peil blijft.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    De kosten voor onderdelen zouden wel eens mee kunnen vallen. Ik heb gisteren een nieuwe radiateur gekocht, omdat de oude slecht wordt, voor 27 euro. De auto-onderdelenhandel gaf me nog een tientje korting, waarschijnlijk omdat het ding al jaren in het magazijn lag.

    Bij mij zijn een paar maanden terug ook enkele flenzen van het koelsysteem vervangen. Toen de garage het systeem onder druk zette stonden plassen onder de auto. Die onderdelen zelf kostte enkele tientjes.

    In principe is het de moeite waard om deze 1.8 motor te herstellen, indien echt nodig. Een fatsoenlijke andere auto kost je bovendien nog veel meer.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Hebben we bij onze 2.0 ook gedaan. Was 2 keer drie uur sleutelen. Goed te doen dus.

    Die verdomde plastic flenzen hebben wij allemaal vervangen. Kleredingen! (Was de oorzaak van de koppakking)

  12. #11
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    66
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Nou lullen we wel lekker door over een koppakking maar volgens mij is het koelvloeistof en is de slang of aansluiting lek, al eerder genoemd.
    Ik ben wel afgeleerd het ergste te vermoeden bij een Audi 80.
    Laatst gewijzigd door Frans Pan; 13-05-17 om 19:16.
    Audi 80 1.8 1991

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Dat zij ik ook al afvullen en afpersen.

  14. #13
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Door de bank heen mankeren die 4 pittertjes maar heel weinig. Simpel en degelijk. Dus ik ga, nogmaals, mee met het bovenstaande en doe eerst eens even de simpele zaken.
    Kunststof flenzen vervangen, koelvloeistof nieuw en eventueel slangen, als je het gelijk goed wil doen. Ben je voor 5 a 6 tientjes klaar.

    Ik heb toen preventief bij mij B3 alles vervangen, incluisief waterpomp, radiateur, expansievatdop en thermostaat en ik was bij elkaar nog geen 120 euries kwijt.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 14-05-17 om 13:39.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  15. #14
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.783
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Idd eerst de meest goedkope oplossing proberen. Afvloeien de vloeistof. Netjes weer bijvullen en ontluchten en de komende tijd in de gaten houden. Heb je het idee dat je ook koelvloeistof mist? Dat je elke keer moet bijvullen?
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Zoals Naudi schrijft: koelvloeistofniveau flink gedaald. Foto 3 toont zwarte koelvloeistof. Kan dat ook uitwendige lekkages komen?

  17. #16
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Hoe zouden uitwendige lekkages in het koelsysteem kunnen komen? Dat kan volgens mij alleen maar door inwendige lekkages.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Inderdaad, uitwendig lijkt me geen realistische optie.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Dat bedoelde ik dus. Naudi laat weinig meer van zich horen.

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Overigens snap ik dat je schone koelvloeistof in het reservoir gooit en dat er dan een vieze vloeistof inzit als je in het reservoir kijkt. Bij zo'n oude auto is het koelsysteem zelden schoon. Verdwijnende koelvloeistof is nooit goed.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20
    Joop Stoeptegel
    Guest

    Standaard Re: Is mijn koppakking stuk?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Dat bedoelde ik dus. Naudi laat weinig meer van zich horen.
    Hij leest volgens mij wel mee.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •