Ze zijn er wel autoscout24 .nl/Details.aspx?id
Hallo audi liefhebbers,
Hoeveel zijn er hier op het forum met een audi 80 quatro competition ik heb er namelijk ook eentje uit 1995 en was wel benieuwd na die van anderen .
en hoeveel rijden er van in nederland want je ziet ze weinig
ik heb een zwarte
190.000km
supergave wagen
gr gerrit
Ze zijn er wel autoscout24 .nl/Details.aspx?id
140pk 2.0 16V met coupe V6 voorbumper en Votex 16 inch velgen eronder, en een vleugeltje op de kofferbak.
Als ik me niet vergis is 'ie destijds eigenlijk voor de Italiaanse markt ontwikkeld; het belastingsysteem aldaar is (was?) gebaseerd op cilinderinhoud i.p.v. voertuiggewicht.
Ik heb er destijds een geadviseerd aan een kennis, en ben ook voor hem op zoek gegaan naar een goede.
Persoonlijk had er wat mij betreft een vijfpitter in gemoeten.
De productie ervan was ook tegen het eind van de lifecycle van de B4; er waren ook colour editions en sport editions leverbaar. Audi kon aldoende mooi van een overkill aan partsstock af, en kon de B4 nog in opgefrisde vorm aan de man brengen voor de introductie van de A4.
Helaas waren ze in Ingolstadt vergeten een vijfcilinder in het program voor de A4 op te nemen... ;o)
Bijna: het is een homologatiemodel voor de Italiaanse toerwagenraces. Zelfs de spoiler met verhogers moest gehomologeerd worden.
Jaren met plezier in gereden, en ik weet er ook aardig wat van.
Meeste hierboven al genoemd.
Die verhogers zijn inderdaad een bekende, maar lastig te vinden soms.
Zelfde geld voor de spoilerverlenger en de spoilerlip voor onder de voorbumper
(ik had ze allemaal, die laatste wel als imitatie, staat wel echt dik)
Mijne was getuned tot ongeveer 170pk, en dat gaf 'm wel wat extra's.
Toch wordt de competition vaak betiteld als "ondergemotoriseerd", ik heb 1x in de standaarduitvoering (140pk) gereden, en die vond ik niet bepaald rap.
Ik heb met Hartog-Tuning nog wel 'ns gesproken om in mn competition een A4 1.8T blok te lepelen (past prima, ook op de versnellingsbak), daar zit meer potentie in.
Maar toen kwam er een S6 op mn pad, dus uiteindelijk niet doorgezet
Er zijn er inderdaad 2500 van gemaakt, in NL zijn er nog weinig over, maar hier op het forum weet ik er wel 2 te noemen.
Ze worden helaas ook vaak gesloopt voor onderdelen.
Hm...weet je het zeker? Dit is Spa Francpchamps en de spoiler lijkt niet op het verhoogde standaard model...
http://youtu.be/4FDA7wUVXyg
Maar 2500 stuks klinkt idd als een homologatiegetal...
Heb er een met een maat van me omgebouwd, hij is van hem maar ik rijd er volgens mij meer in... deze. Als ik ooit nog eens wat budget heb wil ik ook graag een comp, maar dan wel ook met 3B / ABY / AAN ombouw oid.
zijn dus inderdaad maar weinig van ben die van mij aan het opknappen , door de vorige eigenaren helaas niet goed opgepast qua uiterlijk .
Auto zijn net kleine deukjes uitgehaald en wat nieuwe deuren geplaatst en helemaal laten polijsten en poetsen , toch iets kleur verschil met de nieuwe deuren , laat ze denk ik maar overspuiten dan heb ik een supermooie quattro competition.
Hulde! idd er zijn weinig competitionliefhebbers. Behalve liefhebbers van sloopdelen...
Echt by far out mijn favo B4, gewoon een lekkere bak met veel stijl.
Ik snap eigenlijk niet waarom ik er zelf geen heb.
Er is geen Zermatt B4 volgens mij... dus.... Moet ergens een grens trekken. (B4 in mijn geval)
Mijn Coupé is mijn enige vreemde eend in de bijt.
En een type audi vernoemen in je nickname heb ik altijd vreemd gevonden, 80% van de forummers rijdt binnen een jaar wat anders, wat dan?
Vind dat altijd lullig staan... 'PietertjeV6' in een 4cyl dieseltje en 'S8Kareltje' in een A3tje 5drs.
....En de stickers en extreme verlaging waren ook niet nodig voor Homologatie?
En dan was ik jou voor het gemak even vergeten ... maar idd.
"SjorsQuattroSlineV8Turboooow" !
Homologatiespecial klinkt enorm indrukwekkend; maar het betekend dat de basisauto die het grote publiek gewoon kan kopen een X aantal keer geproduceerd moet zijn.
(Let op: ZIJN, en niet WORDEN. Ze moeten dus eerst gebouwd ZIJN alvorens men er een race of rally 'special' van kan presenteren)
Een model wat 2500 keer gebouwd is, is in die zin een "beetje" exclusief. Exclusiever in iig dan alle GrpA rally kanonnen, daar moesten er 5000 gebouwd zijn.
De GrpB wagens, die waren wel echt exclusief; het aantal lag daar op 200 stuks.
Mijn eigen B2 quattro met de kleine vijfcilinder is met 2790 gebouwde exemplaren ook best exklusief. (geen homologatie model)
Maar door z'n leeftijd en het feit dat ze niet verzinkt werden zijn daar nu in Duitsland en in Nederland nog minder dan 40 van overgebleven.
De vraag die de TS hier stelt hoef ik mijzelf niet te stellen: Ik ben de eerste in NL met dit type; de RDW kende hem niet in zijn systeem.
Ik vind de competition zeker een kloeke uitstraling hebben met al die goodies erop en eraan; alleen die viercilinder blijft een misser. Als het een speciale versie zou zijn die om belastingtechnische redenen onder die 2.0L grens had moeten blijven (Italiaans en Iers wegenbelastingsysteem), dan had Audi wat mij betreft er een JS of een RT in mogen hangen.
edit: ik realiseer me opeens dat ' ie dan met 115 pk geen "competizione"-prestaties zou leveren; daar is een B4 te zwaar voor...
De toerwagens moesten inderdaad maximaal tweeliter motoren hebben. De ACE was een typische multiklepper met hetzelfde makke als de 7A en alle andere multikleppers voor dit werd opgelost met handige snufjes als variabele spruitstukken en nokkenassen, namelijk te weinig power onderin. Hierdoor is het niet bepaald een plezierige motor voor filerijden geworden, maar als je 'm op z'n donder geeft gaat-ie best aardig.