Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Koelventilator slaat niet aan

  1. #1

    Standaard Koelventilator slaat niet aan

    Hallo forummers,

    Vanmiddag had ik ineens te maken met dat de watertemperatuur hoog opliep van mijn cabriolet.
    langs de kant gezet, aanjager op sambal en motorkap open.

    Ik zag dat beide ventilatoren op de radiateur niet draaien, na het aanzetten van de airco gingen deze wel aan en kwam de temperatuur (bij stationair toerental) weer richting de 90gr.
    Airco uit en beide vinnen vielen weer uit.

    Nu vermoed ik dat een Relais of zekering de geest heeft gegeven, te meer omdat de temperatuur meter werkt en het waarschuwingslampje ook werkt.
    Koelvloeistof wordt nog rondgepompt zag ik in het reservoir.
    helaas kan ik geen schema van de relaiskast vinden voor mijn auto. heb alle 30A zekeringen optisch gecontroleerd op doorbranden en niets kunnen vinden.

    aangezien er dus geen schema bijzit, heeft iemand die of kan iemand op basis van de bovenstaande informatie al een conclusie trekken?

    alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door coolkast_Audi80; 12-04-15 om 20:27.

  2. #2
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    Twee koelvinnen, dus een V6 neem ik aan? Is de thermoschakelaar in de radiator niet overleden? Dan gaan ze ook niet aanslaan.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  3. #3

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    Nee, is een 1.8 20v

    De thermoschakelaar, die zit als ik het goed heb toch onderaan de radiateur?
    Nog niet gecontroleerd, dmv doorverbinding zou dan als het goed is de vinnen aan moeten slaan? dan ga ik dat vanavond eens testen
    Laatst gewijzigd door coolkast_Audi80; 13-04-15 om 11:05.

  4. #4

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    update:
    - thermosensor in de radiateur vervangen
    - thermostaat vervangen
    - Relais getest en goed bevonden (op de plek van de heater geplaatst en sloeg bij beide relais aan) volgens het schema moet er nog een relais zijn, maar geen idee welke.
    - zekering 15 vervangen (25A) maar geen effect

    na vervanging van thermostaat de boel ontlucht.
    bij het warm worden zie ik dat er koelvloeistof via het overdruk slangetje weer in het reservoir komt, bovenste koelslang wordt warm, motor loopt warm, maar onderste blijft koel, maar geen fan die aanslaat.

    nu vermoed ik nog 3 dingen, wellicht dat iemand me uitsluitsel kan geven:
    - niet goed ontlucht/ verstopte radiateur
    - kapotte waterpomp (onwaarschijnlijk, heater wordt warm en blaast warme lucht in de auto)
    - de relais die ik niet kan vinden die wel op het schema staat

  5. #5

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    gister de thermostaat vervangen en gelet op hoe deze in het motorblok zit, met de veer in het huisje en zo ook weer teruggeplaatst, maar nu ik verschillende schema's bekijk, zie ik dat de veer naar buiten moet, kan iemand dit bevestigen voor een ADR motorblok (1.8 20v)?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen


  6. #6

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    echt niemand een idee? of komen er gewoon heel weinig mensen op dit gedeelte?

  7. #7

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    Aan allen, bedankt voor het meedenken , had toch wat meer van het audiforum verwacht eerlijk gezegd.

    waterpomp was kapot gegaan.... vervangen en is weer als nieuw

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    voor de geintresseerden:
    binnenste (plastic) gedeelte van de waterpomp is doormidden gebroken
    IMG-20150523-WA0004.jpg

  10. #9
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    Komt puur door veroudering. Weekmakers gaan uit de kunststof, en daardoor wordt het broos. Dit proces wordt versneld door verhitting, afkoeling, verhitting, enz. Eigenlijk gewoon een slechte constructie om op productiekosten te sparen.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    Hoeveel mensen er in het Cabrio-subforum komen is niet zo van belang, het gaat er meer om hoeveel mensen er met verstand van jouw specifieke motor toevallig je vraag lezen. Er zijn niet zoveel Cabrio's met de 1.8 geleverd, ik weet niet of er een tweede forumlid met zo'n auto is.

    Het probleem met de pomp is inderdaad bekend, komt voor bij meer Audi's.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    40
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    Beste mensen. Ik heb een Audi Avant 80 B4 ABT 2liter c8. Mijn koel ventilator slaat ook niet aan.
    Ventilator zelf heb ik rechtstreeks getest op de accu en blijkt gewoon te werken.
    Temperatuur sensor aansluiting door verbonden nog steeds geen verbetering en de tempratuur loopt door naar een min 100 graden.
    Wat mij opvalt na het uitzetten van het contact en ik er de sleutel uit haal dat de binnen kachel ventilator blijft draaien? Zou dit ook niets met een water pomp samen kunnen hangen en dat de temperaturen niet op de juiste punten goed gemeten kunnen worden omdat er te weinig door stroom in zit? De onderste leidingen blijven iets koeler?

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    Als je de temperatuurzender doorverbind en je vin draait niet, dan is je temperatuurzender defect.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    40
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koelventilator slaat niet aan

    temperatuurzender defect? Daar heb ik nog niet naar gekeken. ik ben ook opzoek naar een elektrisch schema voor mijn audi 80 b4 abt 2 liter.
    Maar om even terug te komen op jou antwoord op mijn vraag? Waar kan ik de temperatuurzender vinden op welke plek bevind deze zich? en hoe ziet jij er uit? ik neem aan dat als deze niet werkt dat er geen uitgaande spanning gemeten word? Groetjes, William

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •