Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Bonkende wielen bij insturen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    32
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Bonkende wielen bij insturen

    Hoi Allen!

    Super tof dat ik dit forum heb gevonden! Sinds een tijdje eigenaar van een 1997 Audi Cabriolet.
    Hopelijk zijn er wat briljante ideeën over een probleem waar ik tegenaan loop met mijn Audi Cabrio.

    Sinds kort bij volle stuuruitslagen het gevoel dat de auto over zijn voorwielen 'glijdt'. Dit gaat gepaard met het nodige gebonk en omhoog komen van de auto. Niet erg fijn. De wiellagers zijn recent vervangen om het trillen van het stuur te verhelpen en daarbij zijn de Homokineten bekeken omdat dit de voor de hand liggende schuldige zijn. Deze bleken in orde te zijn.

    De auto staat op 17' velgen die er door de vorige eigenaar onder zijn gezet, met 215/45/17 banden.
    Dit past in principe allemaal prima omdat ik nergens iets zie, voel, of hoor aanlopen en dit probleem er niet was toen ik de auto kocht.

    Heeft er iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken of misschien zelfs ervaring met dit eigenaardige probleem?
    Laatst gewijzigd door Ryan225; 24-01-17 om 16:14.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Bonkende wielen bij insturen

    Klinkt als een probleem met de ophanging. Draagarmen?

  3. #3
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Bonkende wielen bij insturen

    Kan verschillende oorzaken hebben...Mijn gedachten gaan uit naar toplagers (taatspots) van de veerpoten, maar ik zou sowieso even de gehele voorwielophanging checken incl. fusees, stabilisator koppel stangen, rubbers, enz.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    32
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Bonkende wielen bij insturen

    Bedankt voor de reacties!

    Heb begin januari wat dingen aan de ophanging laten vervangen. Toen was het probleem er al, en dat werd afgedaan als, de wielen zijn te groot voor de auto. Onzin natuurlijk, daar ligt het niet aan.
    Ik ga op onderzoek uit!

  5. #5
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Bonkende wielen bij insturen

    Audi heeft na 1996 de Cabriolet ook geleverd op de Boleros en die zijn ook 17 inch . Als je wielen nog nog een maatje groter zouden zijn dan had het daar aan kunnen liggen. Nu geloof ik dit niet zo 123.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Bonkende wielen bij insturen

    De afrolmaat van de banden lijkt me inderdaad wel te kloppen, maar kan het zijn dat de velg te breed is, of de ET afwijkend?
    Standaard is 7J breed en ET37.
    Veel aangeboden (aftermarket) velgen hebben een ET van rond de 20 (geschikt voor Ford en Citroen/Peugeot) en komen dus verder naar buiten. Dan kan het wiel bij insturen de buitenkant van de wielkast raken.

    Alle overige opties zijn natuurlijk ook mogelijk het is een dame op leeftijd... Maar wel een fraaie dame :-P
    Groeten uit een immer zompig De Meern

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    32
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio

    Standaard Re: Bonkende wielen bij insturen

    De velg is volgens mij inderdaad iets te breed met een afwijkende ET.
    Ik weet de precieze waardes niet omdat de auto al op deze velgen stond toen ik hem kreeg.

    Dit gebonk en gestuiter had de auto het eerste jaar dat ik hem had echter niet, vandaar dat ik de velgen/banden niet verdenk.
    Ik ga binnenkort even voorin twee kleinere velgen monteren om dit te bevestigen, maar ik vermoed dat het zoeken wordt in de ophanging!

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    327
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Bonkende wielen bij insturen

    Alle afmetingen van de velg, waaronder de ET, staan als het goed is in de velgrand vermeld. Nieuwe banden geven ongeveer 8mm extra hoogte aan de band.
    Ik heb met mijn standaard 16inch velgen met winterbanden ook eens de rand van de wielkast geraakt (waarschijnlijk op een onregelmatig parkeerveldje)
    Hebben ze bij de APK nergens melding van gemaakt? Dan wordt in principe ook speling op de ophanging gecontroleerd. Bij mij hielp het enorm toen er nieuwe rubbers bij het subframe gemonteerd werden. En verse schokdempers: als nieuw!
    Groeten uit een immer zompig De Meern

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •