Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Draagarmrubbers zelf vervangen?

  1. #1
    JeroenE's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    30
    Posts
    408
    Kudos
    36
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Draagarmrubbers zelf vervangen?

    Ik heb dus afgelopen zondag een lekker band gehad. Gelijk set gewisseld, andere velgen plus banden. Hierbij kwam aan het licht dat er speling op de draagarm lv zit (achterste rubber). Kan ik dat zelf enigzins vervangen (op de krik?). Ik zou het graag zelf doen aangezien ik het afgelopen jaar al een paar duizend euro aan de cabrio heb uitgegeven en nu toch even zuiniger moet doen.... heb ook andere rekeningen

    Graag jullie mening/bevindingen/uitleg
    Audi Cabriolet 2.3E softtop 1991

  2. #2
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    Draagarm vervangen is goed zelf te doen.
    Kijk eens op misterauto.nl voor de onderdelen, als je een beetje in de buurt woont wil ik je er ook wel even mee helpen.
    A4 B6 Avant, work in progress

  3. #3
    JeroenE's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    30
    Posts
    408
    Kudos
    36
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    Is het niet zo dat als de draagarmen vervangen zijn dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden? Of is dat een fabeltje... Ben zelf woonachtig in Assen, heb de parkeerplaats voor mijn huis ter beschikking.
    Audi Cabriolet 2.3E softtop 1991

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    De fusee zit vast op de draagarm, deze kan je gewoon los maken en de armen eronder vandaan halen.
    Vastmaken gaat idem net zo simpel, er valt niks te stellen.
    Let op: de bouten van de draagarm hebben ovale gaten, teken de bouten af en zet ze op dezelfde plek terug.
    Als de stuurkogel of stabilisatorstang los moet, dan heb je een ander verhaal...

  5. #5
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    oneens!

    Draagarmrubbers verslijten natuurlijk langzaam. Tijdens deze slijtage wordt (als het goed is..) de boel wel eens uitgelijnd, en wordt dus telkens ook de slijtage gecompenseerd met stellen tijdens uitlijnen. Als je nu nieuwe draagarmrubbers monteert moet je die compensatie weer opheffen door opnieuw uit te lijnen.

    Wat bedoel je trouwens met ovale gaten in de bouten van de draagarm?

    Verder, let op dat je alle bouten van het onderstel pas vastdraait als de auto weer op z`n wielen staat! (of draagarm omhoog drukken o.i.d.)
    Als je ze vastdraaid als de draagarmen hangen, en je zet de auto daarna op de wielen dan zet je veel spanning op je nieuwe rubbers. Met een paar honderd km liggen ze er dan weer uit.

    Wil je de oude rubbers er netjes uit drukken en de nieuwe er netjes in, dan werkt dat eigenlijk alleen mooi met een pers.
    Ik heb het ooit 1x met een grote bankschroef gedaan, maar dat was een hoop gedoe!

    En gebruik alsjeblieft een paar assteunen, kost relatief weinig. Dat gewiebel op een krik...gevaarlijk!

    Verder goed te doen idd


  6. #6
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    Ik zou er trouwens niet eens nieuwe rubbers in gaan persen, gewoon de complete armen vervangen.
    Kost je voor spul van moog 6 tientjes per zijde.
    Ik zou hem wel uit laten lijnen hierna, hoeft niet meteen natuurlijk maar zou het binnen afzienbare tijd wel doen, het moet sowieso eens in de zoveel tijd.

    Als jij de onderdelen besteld en zin hebt om deze kant op te komen (vlak bij Arnhem) wil ik het er samen met jou wel onder knutselen.
    A4 B6 Avant, work in progress

  7. #7
    JeroenE's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    30
    Posts
    408
    Kudos
    36
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    Oke, duidelijk. Ik heb een set draagarmen incl. stuurkogels, stabistangen en fuseekogels besteld. Ik heb een maat gevraagd of hij mij kan helpen met het vervangen. Uitlijnen laat ik doen bij Euromaster oid.

    Dank voor jullie hulp.
    Audi Cabriolet 2.3E softtop 1991

  8. Ad
  9. #8
    Bas82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.232
    Kudos
    322
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    Top, dan ben je natuurlijk ook in 1 keer klaar, elke keer een deeltje schiet ook niet op en dan blijf je bezig.
    A4 B6 Avant, work in progress

  10. #9
    JeroenE's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    30
    Posts
    408
    Kudos
    36
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    Daarom... zoveel kost het niet extra.
    Audi Cabriolet 2.3E softtop 1991

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Draagarmrubbers zelf vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro_Vaassen Bekijk Berichten
    oneens!

    Draagarmrubbers verslijten natuurlijk langzaam. Tijdens deze slijtage wordt (als het goed is..) de boel wel eens uitgelijnd, en wordt dus telkens ook de slijtage gecompenseerd met stellen tijdens uitlijnen. Als je nu nieuwe draagarmrubbers monteert moet je die compensatie weer opheffen door opnieuw uit te lijnen.

    Wat bedoel je trouwens met ovale gaten in de bouten van de draagarm?

    Verder, let op dat je alle bouten van het onderstel pas vastdraait als de auto weer op z`n wielen staat! (of draagarm omhoog drukken o.i.d.)
    Als je ze vastdraaid als de draagarmen hangen, en je zet de auto daarna op de wielen dan zet je veel spanning op je nieuwe rubbers. Met een paar honderd km liggen ze er dan weer uit.

    Wil je de oude rubbers er netjes uit drukken en de nieuwe er netjes in, dan werkt dat eigenlijk alleen mooi met een pers.
    Ik heb het ooit 1x met een grote bankschroef gedaan, maar dat was een hoop gedoe!

    En gebruik alsjeblieft een paar assteunen, kost relatief weinig. Dat gewiebel op een krik...gevaarlijk!

    Verder goed te doen idd
    Excuses, de gaten van de Fuseekogel zijn ovaal... Het hangt ook af welke versie draagarmen je hebt, ze zijn niet gelijk! er zijn 2 type kogels....

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •