Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 42

Onderwerp: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

  1. #1
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Ik heb een probleem met mijne Coupé 2.3 NG 5-cilinder motor. Wanneer de motor warm is schommelt stationair toerental tussen de 900 en 1200 toeren. Iemand goede raad?

    Bij warme motor blijft het stationair toerental op 1200 toeren of wanneer er eens gas wordt gegeven wisselt het continu tussen de 1200 en de 900 toeren in plaats van op 900 toeren te blijven.
    De auto heeft wel een tijdje stil gestaan maar ik denk niet dat dit direct de reden is.
    De auto heeft als ik het goed voor heb een KE-jetronic.
    Alvast bedankt voor jullie hulp.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Heb je de zoekfunctie gebruikt? Dit is al tientallen keren aan de orde geweest.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Heb je de zoekfunctie gebruikt? Dit is al tientallen keren aan de orde geweest.
    Hey Tom
    Heb ik gedaan maar niet echt iets gevonden wat me kan helpen.
    Hopelijk vind ik via deze weg een antwoord, misschien is dit een specifiek probleem van dit model/motor?
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Bij mijn sedan met ABT-motor schommelt het toerental bij warme motor ook wat, maar niet zo heftig.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Ga eens naar de Google Custom Search rechtsboven en tik in '2.3 NG stationair'. Meer dan genoeg resultaten, en ook bij de vragen die niet helemaal jouw probleem beschrijven vind je suggesties die je kunt proberen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    IVS (de stationair regelaar) is vervuild. Schoonmaken biedt soms (tijdelijk) soelaas, maar ik zou op zoek gaan naar een andere 2de handse. Ze zijn bij verschillende motoren binnen het VAG concern gebruikt, oa Golf.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  7. #7
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ga eens naar de Google Custom Search rechtsboven en tik in '2.3 NG stationair'. Meer dan genoeg resultaten, en ook bij de vragen die niet helemaal jouw probleem beschrijven vind je suggesties die je kunt proberen.
    Hey Tom

    Dank je voor de tip, ik heb je raad gevolgd.
    Ik heb dit grotendeels doorgenomen maar heb niet zo direct een passend aantwoord gevonden dat een oplossing kan zijn voor het probleem dat ik heb. Wel kom ik regelmatig een begrip tegen waarvan ik nie weet waarvoor het staat, nl de 'sigaar'. Kan jij me vertellen wat hiermee bedoeld wordt aub? Alvast bedankt.
    Laatst gewijzigd door Quattro'ke; 28-10-16 om 21:03.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  8. Ad
  9. #8
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thalys Bekijk Berichten
    IVS (de stationair regelaar) is vervuild. Schoonmaken biedt soms (tijdelijk) soelaas, maar ik zou op zoek gaan naar een andere 2de handse. Ze zijn bij verschillende motoren binnen het VAG concern gebruikt, oa Golf.
    De ivs, waar vind ik die, is dit het zwarte blokje op de luchtsensor en valt het mee om dit schoon te maken en indien ja hoe kan ik hier dan het beste aan beginnen? Alvast bedankt voor je reacties.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  10. #9
    Grifke94's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    29
    Posts
    299
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    https://i.ytimg.com/vi/cs3oeHo5DFw/maxresdefault.jpg

    Het apparaatje onder het inlaatspruitstuk waar je op de foto tegenaan kijkt (met de haast dubbelgevouwen aansluitstekker).

    Het zwarte blokje op de luchtweger (luchtsensor zoals jij het noemt) is een elektrohydraulische drukregelaar die wordt aangestuurd vanuit de ECU na verwerking van sensorsignalen.

  11. #10
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RvdG94 Bekijk Berichten
    https://i.ytimg.com/vi/cs3oeHo5DFw/maxresdefault.jpg

    Het apparaatje onder het inlaatspruitstuk waar je op de foto tegenaan kijkt (met de haast dubbelgevouwen aansluitstekker).

    Het zwarte blokje op de luchtweger (luchtsensor zoals jij het noemt) is een elektrohydraulische drukregelaar die wordt aangestuurd vanuit de ECU na verwerking van sensorsignalen.
    Dank je hiervoor, dus als ik het goed begrijp zit de IVS direct links langs de oliedop (cilindervormig)? Heb je een idee hoe ik deze kan demonteren en best kan schoonmaken?
    Laatst gewijzigd door Quattro'ke; 29-10-16 om 20:17.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  12. #11
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Hij zit vast in een rubberen houder, die geschoven zit op een ijzeren steun. (zie je ook duidelijk op de foto). Je moet de connector loshalen en de 2 luchtslangen. That's it.

    Bij terug montage is de slang die onder de luchtinlaatgalerij loopt moeilijk, maar met een beetje beleid lukt het je wel.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 31-10-16 om 10:47.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  13. #12
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thalys Bekijk Berichten
    Hij zit vast in een rubberen houder, die geschoven zit op een ijzeren steun. (zie je ook duidelijk op de foto). Je moet de connector loshalen en de 2 luchtslangen. That's it.

    Bij terug montage is de slang die onder de luchtinlaatgalerij loopt moeilijk, maar met een beetje beleid lukt het je wel.
    Dank je wel. Ik heb hem eraf gehaald. Wat me wel opviel is dat de rubberen darm die op de achterkant zit (dus in lijn met de nullastregelklep om de officiële naam te noemen :-) heeft referentienummer 034133455b) redelijk vettig aanvoelt.
    Nu de IVS gedemonteerd is zou ik deze willen zuiver maken. Wat kan ik hier aan zuiver maken en hoe en met welk product doe ik dit het best?
    Nogmaals bedankt voor jullie goede hulp.
    Laatst gewijzigd door Quattro'ke; 31-10-16 om 18:52.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  14. #13
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Ik lees op het forum tegenstrijdige berichten. WD40 lees je veel maar ook remmenreiniger maar deze laatste heeft zowel voorstanders als serieuze tegenstanders.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  15. #14
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro'ke Bekijk Berichten
    Ik lees op het forum tegenstrijdige berichten. WD40 lees je veel maar ook remmenreiniger maar deze laatste heeft zowel voorstanders als serieuze tegenstanders.
    Ik heb ze intussen mooi zuiver gemaakt met WD40, het ventiel zit niet geklemd maar ik zie wel dat het een 2-tal mm open staat. Dit heeft misschien te maken doordat de motor nog warm was toen ik ze heb gedemonteerd?

    Vervolgens heb ik nu de connector achteraan aangesloten en het contact opgezet (niet gestart) bij koude motor maar de klep blijft in dezelfde positie staan.

    Ik heb de weerstand over de aansluitklemmen gemeten en deze bedraagt 8.2 Ohm, dit is volgens wat ik op het forum kan terugvinden een normale waarde (zou tussen de 2 en 10 Ohm moeten liggen). Wanneer ik op het stekkertje de spanning meet die aankomt meet ik zowel bij uitgeschakeld als bij ingeschakeld contact niets, maw 0 Volt gelijkspanning.

    Wat misschien ook nog van belang is is dat er een EURO TR2 module opzit van HJS (deze zorgt ervoor dat het stationair toerental bij koude start tijdelijk verhoogt wordt zodat de katalysator sneller is opgewarmd).
    Laatst gewijzigd door Quattro'ke; 01-11-16 om 12:25.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Wd 40 laat gummi toch uitzetten?
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  17. #16
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjonnie999 Bekijk Berichten
    Wd 40 laat gummi toch uitzetten?
    Ben hier niet mee op de rubberen slang geweest. Enkel de regelklep zuiver gemaakt.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  18. #17
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Zoals gezegd, het brengt niet altijd soelaas. Ik heb mijn oude toen schoongemaakt, en na montage deed hij het in het begin goed, maar na verloop van tijd werd de werking weer wisselvallig. Dan daalde het stationair soms naar een zo'n laag toerental, dat de motor haast afsloeg.

    Toen maar een andere opgesnord, en zoals gezegd, het ding zit bij vele VAG motoren erin gemeubeld. Maar Opel heeft dezelfde in verscheidene modellen zitten, o.a. Calibra. Bosch nummer is hetzelfde.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  19. #18
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thalys Bekijk Berichten
    Zoals gezegd, het brengt niet altijd soelaas. Ik heb mijn oude toen schoongemaakt, en na montage deed hij het in het begin goed, maar na verloop van tijd werd de werking weer wisselvallig. Dan daalde het stationair soms naar een zo'n laag toerental, dat de motor haast afsloeg.

    Toen maar een andere opgesnord, en zoals gezegd, het ding zit bij vele VAG motoren erin gemeubeld. Maar Opel heeft dezelfde in verscheidene modellen zitten, o.a. Calibra. Bosch nummer is hetzelfde.
    Dat die ook in andere merken zitten is wel een goede tip.
    Eerst moet ik eens zien te weten te komen of die zijn sturing krijgt, en hoe ik dit best kan testen.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  20. #19
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Vandaag de luchtregelklep terug gemonteerd maar het probleem is nog steeds niet verholpen.
    Ik heb de stekker die erop zit eens los getrokken wanneer het probleem zich voor deed maar er was geen verschil, ik denk dat die niet gestuurd wordt. Zal moeten verder zoeken.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  21. #20
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Warm stationair toerental te hoog, schommelt tussen 900-1200 toeren (NG motor)

    Ga maar op zoek naar een tweede handse (zijn er genoeg te vinden).
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •