Tsja, lijkt me een vraag voor Pedro...
Bak lijkt me idd ook een "begrenzing"
Gaat t na een behandeling door Pedro nog niet hard genoeg dan?
K heb deze vraag al eens eerder gesteld maar kan het topic niet meer vinden...
Hoe zit het met tuning van een 3.0TDI wat iets verder gaat dan een chip?
Is het bv mogelijk om en andere turbo te plaatsen om over de 300pk te komen?
K neem wel aan dat je dan op de grens gaat van wat de bak aankan.....
is zeer interessant topic.
Ik heb ook een 3.0 tuned bij pedro en gaat al zeer goed vooruit. echter voor mij mag het ook sneller.
Ik weet dat de bak een limiet heeft op 650Nm koppel.
Op dit moment is de uitlaat mijn beperkende factor en zou deze dan ook nog graag vervangen door een rvs exemplaar. Maar eerst wat sparen.
Maar ben inderdaad benieuwd wat uitlaat en eventueel andere turbo opleveren.
Mijn pa heeft het afgelopen weekend de auto bij Pon moeten achterlaten.
Tijdens het tunen is de computer opgeblazen en die moest uit Duitsland gehaald worden.
Gisteren de A6 3.0 (net nieuw) weer opgehaald, maar ongetuned.
Ze willen hem binnenkort 4 dagen 'lenen' om de tuning voor elkaar te krijgen.
Oh ja, het betreft hier tuning van OCT naar ik meen 295 pk en 580 nm.
Het gaat wel vaker mis bij de dealer wanneer ze een OCT tuning proberen te laden.....Of daarna....
Hallo Marc, ik heb een hele tijd geleden in een ander topic hier ook over gesproken. Ga binnen kort mijn 3.0tdi aanpakken om 325pk+ te realiseren, en een koppel van 650Nm+.
Alleen een andere turbo zal helaas niet voldoende zijn. Verstuivers, rails, pomp etc zal ook aan gepast moeten worden.
Helaas is er geen bolt-on upgrade turbo te koop. ABT bied een turbo aan in hun tuningspakket voor de 3.0tdi, maar is niet los te koop. Daarbij heb ik op Duitse forums ook erg slechte berichten over deze turbo gelezen.
Ik laat de bestaande turbo aanpassen. Daarnaast wordt ook de volledig uitlaat van voor tot achter aangepast. Kats worden verwijderd, grotere downpipe, dubbele pijp van voor tot achter vanaf de downpipe ipv de enkele plat geslagen 55mm pijp die nu van voor naar achter loopt.
Daarnaast ga ik experimenteren met water/methanol injectie en monteer ik het ecomix lpg injectie systeem dat ik in mijn vorige 3.0 tdi ook had.
320pk en 630NM is geen probleem. Maar wil graag over de 330pk en 650Nm. Waterinjectie moet hierbij een belangrijke rol gaan spelen. De boel koel houden is het belangrijkste en moeilijkste.
De vraag is dan ook hoever ik kan gaan met de aangepaste software van de tiptronic. Maar zoals bij alle extreme projecten die voor het eerst wordt gedaan, is het resultaat altijd afwachten en ook de bedrijfszekerheid hiervan.
In dit topic werd ook de naam B&B autotechnik uit Duitsland genoemd. Die halen 325pk en 640Nm halen uit een 240pk motor. Een kennis van me uit Duitsland is zo dom geweest om een dergelijke set te laten monteren. En inderdaad die 325pk werd wel gehaald, maar na 5 seconden klapte deze waarde als een kaartenhuis in elkaar naar een schamele 300pk.
Kijk 325pk halen is niet het probleem. Maar bij een dergelijk vermogen in de 3.0tdi speelt de uitlaatgas temperatuur en beperkende factor. Bijna direct na die piek van 325pk wordt die grens bereikt en regelt het motormanagement de brandstof toevoer terug totdat deze waarde weer acceptabel is. En dan houdt je ongeveer 300pk over. En dat is ook de waarde die elke goede chiptuner uit deze motoren haalt.
De meest tuners maken reclame met hoge waardes, maar die blijken veelal niet gehaald te worden of in het geval van B&B werden die waardes wel gehaald, maar niet lang.
Maar.......... ik zal jullie hier op de hoogte houden van de vorderingen. Geduld is wel gewenst. Heb mijn auto geschorst neem er de tijd voor.
Deze motoren lopen zo makkelijk naar de 5000 toeren. Is het echt zo lastig om 540Nm vast te houden tot 4800 toeren (360PK) en het max toerental te verhogen tot 5400 toeren oid? Andere injectoren zal dan wel nodig zijn, andere nokken en andere turbo ook. Zou ik wel wat geld voor willen uitgeven!