Ohja, en het begint meestal als je al een tijdje gereden hebt
Onlangs heb ik beide remklauwen voor uitelkaar gehaald en schoon en soepelwerkend weer ingesmeerd met kopervet met het idee dat ik het vervelende piepen wel kwijt zou zijn. Maar nee.... het is er nog steeds in alle hevigheid. Ik begrijp niet hoe dat kan, als ik mijn stuur iets naar links beweeg begint het, meer naar linksdraaien houdt het weer op. Wanneer ik tijdens het piepen (meestal met snelheid vanaf 60 km/u) iets de rem aantip is het ook weg.
Heeft er iemand een idee wat het evt. nog meer kan zijn?
jah, het komt me bekend voor dit verhaal, ik heb het namelijk ook.
als ik een tijd onderweg ben, begint het te piepen.
raak ik de rem maar héél iets aan, dan is het weg, als ik het stuur naar links, of rechts beweeg verdwijnt het ook.
nu wist mijn zwager me te vertellen dat inderdaad mijn voorwiellagers aan vervanging toe zijn.
kan iemand dit bevestigen, want mijn remmen waren dik in orde tijdens de laatste keuring (mei 2007).
audi 80 1988 65 kw
Misschien is het een idee om naar de schijven te kijken. Als deze aan het slijten zijn ontstaat er vaak een randje rondom de schijf.Dat komt omdat de blokken nooit de gehele schijf raakt. Soms als je zijwing hebt of net iets aan het stuur draait dan kunnen de blokken net even tegen dit randje komen. Ik heb het zelf gehad met zowel de Audi RS2 als mn A4. Heel erg irritant. een oplossing is dit randje weglaten draaien of andere schijven. Afdraaien kost een eurootje of 30 maar de schijf wordt dan wel weer een fractie dunner en dus meer vatbaar voor kromtrekken en dergelijke.
Ik heb dit eens gehad bij m'n oude getrouwe Audi 100.
Achter de remschijf zit nog een metalen plaat. Deze trekt soms krom en alzo bij het maken van bochten of forse stuurbewegingen komt deze tegen de remschijf. Ik weet niet juist of dit op een A6 ook zit maar mocht dit zo zijn zorg dan dat er overal evenveel speling is.
Nadien was het probleem opgelost.
Wel irritant he
Ook ik heb hetzelfde probleem, soms begint hij onder het rijden gewoon in een keer te piepen en als ik dan even de rem aanraak is het weg.
Tevens heb ik ook de wielen eraf gehaald de blokken geschuurd en de klauwen met een remreiniger ingespoten.
Heeft geen effect gehad.
Ik denk zelf dat het iets met de zuiger te maken heeft dat die niet goed terugkomen.
Het kan ook in de blokken zelf zitten.
Al een paar keer gahad bij een alfa en ook bij volvo. Nieuwe blokken er op gezet en ze piepen. ga je bij de dealer een setje blokken gehaald, piepen ze niet. Kijk je goed naar de blokken en dan is het gewoon hetzelfde merk. Ik weet niet waar het aan ligt (samenstelling materiaal in de blokken?) maar het is wel gek.
Hallo,
Hier heb ik ook zoon soort probleem. Piepte rechts voor (bestuurderskant = rechts ?).
Van het weekend wiel eraf, klauwen eraf. Remankerplaat schoongemaakt en gangbaar gemaakt. Mooi soepel bewoog het toen allemaal weer. Zat op de schijf inderdaad ook een rand en grotendeels weg geslepen met de dremel.
De remschijf opgemeten en was 22mm. minimaal moest hij 23mm zijn volgens het boek.
De remklauw zat wat vast en gingen er dus vanuit dat het nu over moest zijn. Helaas niet dus, wel minder voor mijn gevoel maar niet over.
Bij mij begint het net zoals het bij sommigen hier boven gaat. Eerste 500m dat ik rij hoor ik hem meestal niet. even remmen en een paar bochten, vaak lange rechter dan begint hij te piepen.
We gaan nu eerst zien als er misschien nog een andere remklauw vast zit, want het gepiep is wel minder nu.
Zijn hier mensen die nog tips of ideeen hebben waar het aan kan liggen?
Lijkt me sterk dat het door die remschijf komt die 1mm te dun is ?
Remblokken zijn als nieuw.
Alvast bedankt
Lijkt wel of iedereen er over heen leest, is toch een hele goeie opmerking van de king............beetje kopervet hier en daar doet wonderen tegen pieperdepiep..... (glijvlakjes, aanlegvlakken)Oorspronkelijk geplaatst door quattro_king
Nou ik hoop dat hier mensen zijn die nog ideeen hebben. Recht voor (bestuurderskant) piept hij bij de aandrijving! Dachten dat het dus de remmen waren zoas ik hier boven vermelde.
Net stukje gereden en het 1 en ander geprobeert.
Nu reed ik de straat in en was stil. Scherpe bocht naar links met een 40km ong. en toen scherpe bocht er achteraan naar rechts. Hij begon toen weer te piepen.
IK HEB DE REM NIET AANGERAAKT.
Wie heeft een vermoeden?
Piepen lijkt mij niets anders dat de blokken heel snel aan het trillen zijn doordat ze kontakt maken met de remschijf. Misschien zitten de blokken los waardoor dit mogelijk is?
Pas geleden blokken en schijven van m'n A4 vervangen. Wat ik zag was dat het buitenste blok een plaklaag (met beschermfolie!) had om deze aan de remklauw te 'plakken'. Binnenste blok had een metalen klem die in de zuiger klikte. Ook zie je vaak dat de remblokken een veer aan de bovenkant hebben om deze goed vast in de remklauw/anker te drukken.
Misschien dit eens nakijken?
Sindsdien heb ik er al >5dkm erop zitten zonder piepen. Ook helemaal niets ingevet trouwens...
toen ik de remblokkenn pas verwisseld had, had ik geen gepiep en nu.... als ik de rem nog maar aanraak begint het serieus te piepen in alle noten die er bestaan, is soms wel grappig om te horen maar ik word er echt gek van en de auto is een automaat, dus ik moet remmen
helpt het om de randen af te vijlen ? of wat kopervet achter de blokken te zetten ? ik had ergens via google gelezen dat ge geen kopervet op de blokken mocht gebruiken bij een auto met abs ?
zondag ga ik de blokken eens demonteren en eens nazien
de schijven ga ik ook eens nakijken
met de vorige blokken had ik totaal geen gepiep en nu opeens wel, als het nog niet opgelost is ga ik gewoon andere blokken bestellen
Ik heb ergens gelezen (dacht amt.nl) dat je geen kopervet mag gebruiken, maar keramisch vet. Kopervet blijkt het metaal aan te tasten?
Na ~10dkm piept het bij mijn A4 nog steeds niet. Ik had wel de schijven+blokken vervangen.
Misschien dat bij jouw de opstaande rand v.d. schijf de oorzaak is?