Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Wanneer moeten schokbrekers vervangen worden?

  1. #1
    2.3
    Guest

    Standaard Wanneer moeten schokbrekers vervangen worden?

    Ik rijd nu al bijna 2 jaar met de B4,maar ik vind hem erg hard worden,volgens mij word er weinig meer gedempt.

    Als ik over slecht wegdek rijd,voel ik elke oneffenheid in het wegdek,ook met met mijn 195/65/15 winterbanden.
    Er staat nu 210.000 op de teller,en volgens mij is het onderstel nog origineel.

    Loont het om naar een zaak te rijden om hem daar op een schokbrekertest bank te zetten,kun je daar een goede conclusie uit trekken?

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    als je op de plaats waar de dempers zitten , ff de auto indrukt, en loslaat zal je zien dat de wagen terug veert.
    als dit binnen 1 1/2 vering gebeurt heb je eigenlijk geen probs,
    maar blijft de auto nadeinen zit er echt iets niet goed
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.387
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Wanneer moeten schokbrekers vervangen worden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Loont het om naar een zaak te rijden om hem daar op een schokbrekertest bank te zetten,kun je daar een goede conclusie uit trekken?
    Zou ik niet zomaar doen. Die gasten overstelpen je met getalletjes en gezwam en zelf vrij nieuwe dempers keuren ze af om maar een paar nieuwe aan je te kunnen slijten.

    Het is heel simpel. Na 2 ton op de teller zijn dempers niet fris meer maar ze hoeven niet altijd stuk te zijn.
    Volgens de kwik en dat soort baggertoko's zijn ze natuurlijk wel leeeeevensgevaarlijk en moet je zo snel mogelijk nieuwe hebben...

    Probeer een eerlijke garage te vinden en rij niet zomaar ergens naar binnen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ik geloof wel in de duitse norm: 120.000km.

    Maar het gekke is dat jij praat over 'hard worden'. Versleten dempers worden juist slap.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  5. #5

    Standaard

    ligt misschien wel aan je banden....
    All women are the same, they just look different so you know which ones yours


  6. #6

    Standaard

    Hard word de dempkwaliteit niet. Eerder begint het deuntje " ik heb een boot " spontaan in je hoofd op te wellen.

    Wat betreft de klassieke " druk op de hoek van de wagen - test":

    Op deze manier kan je wel een kapotte schokdemper gaan detecteren. Maar licht versleten schokdempers kunnen gerust nog deze test paseren.

    Het ligt er natuurlijk aan wat je gaat definiëren als zijnde versleten. Maar het autorijden moet een beetje leuk/veilig blijven naar mijn normen.
    B58D1Z www.audib5.blogspot.com

  7. #7
    2.3
    Guest

    Standaard

    Het is idd ook niet hard,ik zeg het verkeerd.
    De wagen zwabbert soms over de weg,ook als ik sportief door bochten ga heb ik het idee dat ik er snel uitvlieg.

    Niet echt een supoer veilig gevoel.

    Mischien maar eens kijken naar een Weitec setje.

  8. Ad
  9. #8
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.387
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Mischien maar eens kijken naar een Weitec setje.
    Levert Weitec ook dempers dan want met veren alleen los je het probleem niet op natuurlijk.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #9

    Standaard

    weitec levert ook dempers, weet alleen niet of ze die los leveren dus zonder veren.

    ben over het algemeen tevreden over weitec, behalve over de set die er bij mij onder ligt :-?
    my first quattro was a wilkinson

  11. #10
    2.3
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Mischien maar eens kijken naar een Weitec setje.
    Levert Weitec ook dempers dan want met veren alleen los je het probleem niet op natuurlijk.
    Weitec levert complete sets,Tens3 heeft ook zo'n set onder de Comp liggen dacht ik.

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
    Het is idd ook niet hard,ik zeg het verkeerd.
    De wagen zwabbert soms over de weg,ook als ik sportief door bochten ga heb ik het idee dat ik er snel uitvlieg.

    Niet echt een supoer veilig gevoel.

    Mischien maar eens kijken naar een Weitec setje.
    Dan heb je een goede kans dat ze af zijn.

    En een testbank is je reinste kul heb ik ontdekt. Bij mij waren de dempers volgens dat ding nog 75%, dus prima. Kom je dus ook gewoon mee door de keuring.

    Na het monteren van andere dempers gingen m'n ogen wel open: Ze waren er beroerd aan toe...

    Ik had: Zweverig weggevoel, in de bochten wou hij er bij het minste knikje in de weg al uit, zijwindgevoelig, deinen. Wel comfortabel in de zin van drempels en zo. Die dreunden niet door je auto heen.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  13. #12

    Standaard

    tens3 heb geen comp maar een coup
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  14. #13
    PuSSieCat
    Guest

    Standaard

    Kzou persoonlijk niet voor weitec gaan. Maar eerder voor k&n of h&r, kost dan wel wat meer maar veel betere kwaliteit

  15. #14
    2.3
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maarten
    tens3 heb geen comp maar een coup
    Je heb gelijk,ik verwar hem altijd met Arlo.

  16. #15
    2.3
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PuSSieCat
    Kzou persoonlijk niet voor weitec gaan. Maar eerder voor k&n of h&r, kost dan wel wat meer maar veel betere kwaliteit
    Ja,kan wel zijn,maar mijn b4 is nu 14 jaar oud,en deze blijf ik geen 10 jaar meer rijden.

    En een Weitec set zal niet levengevaarlijk zijn.

    Ik heb net een huis ingericht voor 25K,het geld groeit me niet op de rug .

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Mijn 80 1.8S voelde na bijna 3 ton aan als de Titanic, geen demping meer over. Harder was-ie er zeker niet van geworden, wel ontiegelijk week en gevoelig voor spoorvorming en andere oneffenheden en voor zijwind.

    De dempers van mijn 80 2.0E (bijna 2 ton) voelen zelfs vergeleken bij de verse dempers van mijn 1.8S nog best strak aan. Er is dus geen algemene norm te stellen, maar de dempers zullen bij die kilometerstand in ieder geval niet vers meer zijn.
    De rubbers in het onderstel en de toplagers van je schokbrekers kunnen trouwens ook aardig wat aan het weggedrag veranderen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17
    2.3
    Guest

    Standaard

    draagarmrubbers en toplagers zitten er net een jaar in,dus dat zal wel goed zitten.

    ik kijk het nog even aan,maar dadelijk de zomerbanden er weer onder met 205/45/17,dat zal sowieso wel weer even wennen worden.

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Zeker als die winterset al een paar jaartjes oud is, zou het gebrek aan zijdelingse grip op rotondes hier wel eens vandaan kunnen komen.
    Winterbanden hebben meestal ook zachtere wangen dan zomerbanden, wat ook niet helpt.
    Het verschil in bandenmaat/wanghoogte tussen je zomer- en winterset heeft tenslotte ook nog invloed- je laagprofiel zomerbanden zijn veel strakker.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •