als je op de plaats waar de dempers zitten , ff de auto indrukt, en loslaat zal je zien dat de wagen terug veert.
als dit binnen 1 1/2 vering gebeurt heb je eigenlijk geen probs,
maar blijft de auto nadeinen zit er echt iets niet goed
Ik rijd nu al bijna 2 jaar met de B4,maar ik vind hem erg hard worden,volgens mij word er weinig meer gedempt.
Als ik over slecht wegdek rijd,voel ik elke oneffenheid in het wegdek,ook met met mijn 195/65/15 winterbanden.
Er staat nu 210.000 op de teller,en volgens mij is het onderstel nog origineel.
Loont het om naar een zaak te rijden om hem daar op een schokbrekertest bank te zetten,kun je daar een goede conclusie uit trekken?
Zou ik niet zomaar doen. Die gasten overstelpen je met getalletjes en gezwam en zelf vrij nieuwe dempers keuren ze af om maar een paar nieuwe aan je te kunnen slijten.Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
Het is heel simpel. Na 2 ton op de teller zijn dempers niet fris meer maar ze hoeven niet altijd stuk te zijn.
Volgens de kwik en dat soort baggertoko's zijn ze natuurlijk wel leeeeevensgevaarlijk en moet je zo snel mogelijk nieuwe hebben...
Probeer een eerlijke garage te vinden en rij niet zomaar ergens naar binnen.
Hard word de dempkwaliteit niet. Eerder begint het deuntje " ik heb een boot " spontaan in je hoofd op te wellen.
Wat betreft de klassieke " druk op de hoek van de wagen - test":
Op deze manier kan je wel een kapotte schokdemper gaan detecteren. Maar licht versleten schokdempers kunnen gerust nog deze test paseren.
Het ligt er natuurlijk aan wat je gaat definiëren als zijnde versleten. Maar het autorijden moet een beetje leuk/veilig blijven naar mijn normen.
Dan heb je een goede kans dat ze af zijn.Oorspronkelijk geplaatst door 2.3
En een testbank is je reinste kul heb ik ontdekt. Bij mij waren de dempers volgens dat ding nog 75%, dus prima. Kom je dus ook gewoon mee door de keuring.
Na het monteren van andere dempers gingen m'n ogen wel open: Ze waren er beroerd aan toe...
Ik had: Zweverig weggevoel, in de bochten wou hij er bij het minste knikje in de weg al uit, zijwindgevoelig, deinen. Wel comfortabel in de zin van drempels en zo. Die dreunden niet door je auto heen.
Mijn 80 1.8S voelde na bijna 3 ton aan als de Titanic, geen demping meer over. Harder was-ie er zeker niet van geworden, wel ontiegelijk week en gevoelig voor spoorvorming en andere oneffenheden en voor zijwind.
De dempers van mijn 80 2.0E (bijna 2 ton) voelen zelfs vergeleken bij de verse dempers van mijn 1.8S nog best strak aan. Er is dus geen algemene norm te stellen, maar de dempers zullen bij die kilometerstand in ieder geval niet vers meer zijn.
De rubbers in het onderstel en de toplagers van je schokbrekers kunnen trouwens ook aardig wat aan het weggedrag veranderen.
Zeker als die winterset al een paar jaartjes oud is, zou het gebrek aan zijdelingse grip op rotondes hier wel eens vandaan kunnen komen.
Winterbanden hebben meestal ook zachtere wangen dan zomerbanden, wat ook niet helpt.
Het verschil in bandenmaat/wanghoogte tussen je zomer- en winterset heeft tenslotte ook nog invloed- je laagprofiel zomerbanden zijn veel strakker.