Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 31

Onderwerp: Erik's S3

  1. #1
    stigissimo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    342
    Kudos
    3
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Erik's S3

    Hallo allemaal,

    Sinds kort ben ik eigenaar van mijn (voor nu) droom auto, de S3.
    Twee week geleden naar Duitsland geweest om hem te bekijken en later ook gekocht. Hij komt uit sept 2000 en heeft net geen ton gelopen. Hij is licht getuned met een digi-tec chip(iemand bekend mee?) naar 236 pk.
    Er zaten grijze achterlichten op maar die heb ik snel vervangen door de originelen. Op de motorkap zit nog een quattro sticker omdat er een kras onder zit, na de zomer laat ik de kap spuiten. Ik laat de sticker eerst maar even zitten...
    Verder ben ik van plan om hem lekker origineel te houden.

    Hiervoor 2 jaar golf 3 gereden, wat een verschil zeg. Ik ben echt onder de indruk van het 1.8 motortje! Heerlijk die turbo en quattro! Fantastisch al die sjonnie auto's die zich verslikken in de S3.

    Als ik naar de motor code en het bouwjaar kijk moet ik wel een van de laatse S3's hebben uit de eerste serie 8L. Wat zijn eigenlijk de verschillen met de nieuwere 8L types behalve de voor en achterlichten?

    Zijn er ook sites waar informatie te vinden is over dit 1.8T 20V blok?

    Voor zo ver eerst maar even, misschien vul ik later wel wat aan. Ik ben even aan het poetsen geweest, maar de camera was nogal crap..





    Laatst gewijzigd door stigissimo; 01-07-09 om 00:02.

  2. #2

    Standaard

    Fraaie S3! Waarom niet meteen naar een facelift gezocht?

    Verschillen A3 8L (die is in NL vanaf 10.2000 geleverd. In D iets eerder):
    Via http://www.motor-talk.de/
    * ESP Serie in Deutschland
    * Neue Ellipsoid-Hauptscheinwerfer mit Klarglas, Xenon optional für alle Modelle
    * Neue Ellipsoid-Nebelscheinwerfer
    * Neue ESP/ABS-Steuerung
    * Neuer Frontspoiler
    * Neues Ziergitter im Kühlergrill
    * Neue Außenfarben
    * optional: 5-stufigen Tiptronic für 96, 110 und 132 kW
    * Kombifilter für Belüftung (Mikro- und Aktivkohlefilter)
    * rechter Außenspiegel groß
    * Neues Außenspiegeldesign
    * Türverkleidung und Schalttafel mit neuer Narbung
    * Neuer Sportsitz
    * Neue Sitzbezüge und -farben
    * 4-Antennen-Diversity
    * verbesserte Fugenoptik
    * Seitenblinker in weiß
    * Neuer Sitzlängsverstellgriff
    * Neuer Kotflügel
    * Neues Räderprogramm
    * Heckklappe mit 2-stufigen Gasfedern
    * Neue Heckklappenpuffer
    * Bündige Griffleiste mit Soft-Touch-Öffner am Kofferraum
    * Neue Schriftzüge
    * Heckleuchten in neuer Optik
    * Neue Hinterachsdämpferabstimmung
    * Neue Vorderachsdämpferabstimmung
    * Neue Handbremse
    * Neuer Schaltknauf
    * Neues Klimabedienteil
    * Holzeinlagen in Armaturenbrett optional
    * Crashoptimiertes Fußhebelwerk
    * Neuer Stabilisator am Querlenker
    * Neue Federn
    * Lenksäule mit verbessertem Schwingungskomfort
    * Neue Lenkräder/Multifunktionslenkrad
    * Wegfahrsperre der neuen Generation
    * Neue Mittelkonsole, neuer Ascher und Cupholder
    * Navigation Plus/Symphony erhältlich
    * Beleuchtete Ausströmer
    * Sideguard optional erhältlich
    Welcome to the club.
    Laatst gewijzigd door 030; 01-07-09 om 08:36.

  3. #3

    Standaard

    Welkom! Mooie wagen.. Facelift koplampen (simpel) en achterlichten (nog veel simpeler) zou hem goed staan!
    Audi A4 B7 1.9 tdi l 19" New RS6 wielen l 45/30 mm verlaging

  4. #4
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    53
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Welkom

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  5. #5
    KIK's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    34
    Posts
    3.263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    Welkom, leuke auto zeg
    Audi A3 1.8 20v Turbo
    S3 Recaro Interieur zwart zilver


  6. #6
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.687
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Welkom
    Dus....

  7. #7

    Standaard

    Welkom, zeer mooie wagen.
    Net of ik tegen mijn eigen S3 aankijk, ik heb precies dezelfde kleur en ook schuifkanteldak.
    Alleen heb ik een blauw zwart leder recaro interieur.
    Motortje is idd geweldig mijne is getuned naar 260pk en 350nm, best vlot.
    Is idd best leuk af en toe zo'n zogenaamde snelle sjonnie zoek te rijden.
    Laatst gewijzigd door bofkont; 01-07-09 om 11:43.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979

  8. Ad
  9. #8
    stigissimo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    342
    Kudos
    3
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Bedankt voor alle reacties!
    Tja waarom niet direct een facelift. Deze auto had een goede prijs/kilometer/bouwjaar verhouding.

    Geen fansites bekent van de 1.8T 20v motor zoals met de bekende 5 pitter?

    Waar kopen jullie losse onderdelen? Ik heb een nieuwe buiten spiegel nodig, geen spiegelhuis. Bij 220 rammelt hij er bijna uit ;-) Er zijn wat klipjes gebroken waarmee hij aan de verstelling vast zit.

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stigissimo Bekijk Berichten
    Bedankt voor alle reacties!
    Tja waarom niet direct een facelift. Deze auto had een goede prijs/kilometer/bouwjaar verhouding.

    Geen fansites bekent van de 1.8T 20v motor zoals met de bekende 5 pitter?

    Waar kopen jullie losse onderdelen? Ik heb een nieuwe buiten spiegel nodig, geen spiegelhuis. Bij 220 rammelt hij er bijna uit ;-) Er zijn wat klipjes gebroken waarmee hij aan de verstelling vast zit.
    hallo,knappe s3,heb ook ééntje gehad van 9/2000
    waarom niet de face lift achterlichten gestoken?geven de auto een frissere look imo.
    hier een zeer goede S3 site met veel info,wel franstalig http://www.s3-passion.com/
    en nog een zeer intressante (engelstalige)site
    http://www.audi-sport.net/vb/forumdisplay.php?f=17

  11. #10
    stigissimo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    342
    Kudos
    3
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Bedankt voor de sites! Top!

  12. #11

    Standaard

    Welkom hier,

    Mooie, fraaie S3 heb je.

    Veel mensen hier gaan naar Coen Donkers in Veghel. Miss moet je die eens proberen.
    Car: Honda
    Bike: Honda CB600F Hornet '09

  13. #12
    stigissimo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    342
    Kudos
    3
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Ok bedankt, voor mij behoorlijk ver maar een eindje sturen in mn S3 is geen straf ;-)
    Vond via de links van frutos hier nog een mooie vergelijking tussen de s3 en s3 facelift...

  14. #13
    stigissimo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    342
    Kudos
    3
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Erik's S3

    Afgelopen weekend weer eens de olie ververst. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt (na goed voorbeeld van Kil) om de oliepompzeef eens te inspecteren. Een leuke klus! Alles zag er nog prima uit, een paar stukjes uit de zeef gehaald. Daarna met wat remreiniger en de compressor helemaal schoon gemaakt. Ook in de caterpan geen rare dingen gevonden, alles zag er nog prima uit.

    Nog te doen:
    - Nieuwe Autobahn88 Turbo inlaat pijp (TIP) monteren. Nogal een klote klus omdat je er zo slecht bij kunt..
    - Hele secundaire lucht systeem eruit slopen en de vacuumleidingen versimpelen. Het wachten is nog even op de "EGR" blockoff plate (forge).

    Oliepomp en krukas
    IMG_5584kl.jpg

    Schone zeef
    IMG_5585kl.jpg

    Creatieve zuiger foto
    IMG_5586kl.jpg

  15. #14
    stigissimo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    342
    Kudos
    3
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Erik's S3

    Zaterdag weer lekker bezig geweest:
    - Nieuwe turbo inlaat pijp (TIP) gemonteerd van Autobahn88
    - N249 Bypass gedaan - De diverter valve rechtstreek met vacuum aansturen vanaf het inlaatspruitstuk.
    - hele secundaire lucht systeem eruit gehaald

    De nieuwe TIP wilde ik graag vervangen voor de originele omdat deze minder strek zijn en soms erg smal kunnen zijn. De nieuwe TIP is steviger en hopelijk stroomt de lucht er wat makkelijker door. Tevens kon ik gelijk de turbo-as eens controleren op speling.

    Als je de TIP er dan toch af hebt kun je gemakkelijk de EGR leiding(van de sec lucht voorziening) naar het blok eraf halen. Daarom waren de klussen goed te combineren.
    Onder het motto "less is more" heb ik besloten de N249 bypass te doen en ook het sec luchtsysteem te verwijderen.
    Het secundaire luchtsysteem dient ervoor om tijdens een koude start wat extra lucht in te blazen zodat de kat wat sneller warm wordt. De S3 (nieuwere) blokken AMK en BAM hebben dit systeem niet eens meer, dus daarom vond ik dat het er bij mij ook wel uit kon.

    Eerst de TIP
    In het S3 blok is die nogal moeilijk te verwijderen, je kan zowieso erg slecht bij de turbo komen. Daarom eerste de pijpen naar de IC eraf gehaald. Nu had ik wat ruimte om blind de TIP los te schroeven van de turbo en eruit te trekken.

    Het verschil tussen de originele en de nieuwe viel me erg mee, de originele is lang zo slecht nog niet. Maar goed ik was al bezig
    tip.jpg

    Nu kon ik voor het eerst ook eens de turbo inspecteren. Het ding zag er nog goed uit en de speling op de as was ook prima.
    turbo.jpg

    Nu kon ik ook beginnen met verwijderen van overbodige vac slangen en de sec lucht pomp. Dit had ik voor ogen:

    Orgineel:turboschema-origineel.jpg Nieuw:turboschema-sai.jpg
    Daar wordt alles een stuk simpeler van!

    Eerste de "EGR" klep met de leiding naar het blok eraf geschroefd:
    erg-verw.jpg

    Toen de Forge blanking plate er op gezet:
    forge-plate.jpg

    Nu konden de rest van de overbodige slanger van het sec luchtsysteem eruit. Wat restte was de sec luchtpomp zelf. Die zit met een behoorlijke constructie vast aan het blok. Een echte pain in the @** om die er af te krijgen. Om foutmelding en VAG-COM te voorkomen heb ik op de oude stekker aansluiting van de pomp een 10W weerstand van 330 Ohm gesoldeerd.
    sec-pomp.jpg De secundaire lucht pomp.

    Nu was het alleen nog een kwestie van de vacuumslangetjes opnieuw aansluiten. Dat waren er niet zoveel meer dus dat viel mee. De N249(aansturing diverter valve) en N112 (aansturing sec luchtsysteem) heb ik electronisch wel aangesloten gelaten, anders krijg je foutmeldingen. Je kunt ze ook vervangen door een weerstandje..

    Dit hou je dan over:
    troep.jpg

    En lijkt het onder de kap een stuk opgeruimder! Het koste wat bloed, zweet en gebroken nagels maar dan heb je ook wat. Respect voor de monteurs die dit dagelijks doen en waarvan klanten verwachten dat het in 2 uur klaar is!
    klaar.jpg

  16. #15

    Standaard Re: Erik's S3

    Ziet er erg netjes uit hoor. Petje af
    Audi A4 B6, Hartog Tuned

  17. #16
    KIK's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    34
    Posts
    3.263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Erik's S3

    mooi hoor!
    Audi A3 1.8 20v Turbo
    S3 Recaro Interieur zwart zilver

  18. #17
    stigissimo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    342
    Kudos
    3
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Erik's S3

    tnx! zo heb ik ook mooi wat ruimte over om een oil catch can te plaatsen tzt...

  19. #18

    Standaard Re: Erik's S3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stigissimo Bekijk Berichten
    Het secundaire luchtsysteem dient ervoor om tijdens een koude start wat extra lucht in te blazen zodat de kat wat sneller warm wordt. De S3 (nieuwere) blokken AMK en BAM hebben dit systeem niet eens meer, dus daarom vond ik dat het er bij mij ook wel uit kon.
    Eerst en vooral goede uitleg en duidelijke foto's

    Maar volgens mij heeft de BAM dit ook hoor. De luchtpomp heeft bij mij ook zijn beste tijd gehad en zal binnenkort ook verwijderd worden.
    S3 8L BAM Nogaro blauw | Navi + | Bose SS | Forge 007p DV | Samco TIP | H&R monotube schroefset | R32 stabi's | Powerflex dogbone mount

  20. #19
    stigissimo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    342
    Kudos
    3
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: Erik's S3

    Dan is het zeker de amk motor die al geen secundaire lucht pomp heeft. Mocht je een betere uitleg willen met meer fotos dan moet je het maar zeggen. Vergeet de 330 ohm weerstand niet, ik heb geen foutcodes.

  21. #20

    Standaard Re: Erik's S3

    Hij gaat hiervoor niet binnen bij mijn gewone garagist maar bij iemand die veel van Audi's kent. Hij zei ook al dat het een lastige klus is en dat het het gemakkelijkste is om de beugel door te zagen voor te demonteren.
    Voor die weerstanden weet ik het niet, heb het hem vergeten te vragen maar ik ga volgende week toch nog de afspraak vastleggen.
    Bedankt voor de tips alvast
    S3 8L BAM Nogaro blauw | Navi + | Bose SS | Forge 007p DV | Samco TIP | H&R monotube schroefset | R32 stabi's | Powerflex dogbone mount

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •