Bob, mijn ex 1.8T heeft ooit eens 4 maanden stil gestaan, en na 100km rijden maar weer eens flink laten werken (150-160 is toch niet laten werken man... ). Na 10 minuten ook (flinke) walmen onder de kap. Bleek ook om wat rest zweet/lek olie te gaan dat op de spruitstukken zat. Is vanzelf weggegaan, en sindsdien ook niet meer teruggekomen.
Bij regelmatig verbruik verbrandt dat meteen zonder dat je 't ziet, als je 'm een tijdje stil laat staan of echt zelden goed heet stookt kan 't wat aankoeken. Gebeurt 't vaker, dan is er misschien wel wat aan de hand, dus hou 't in de gaten. Hoeft in elk geval niet meteen klaar te zijn .
Tot dusver geen last meer gehad, dus ik vind het opgelost
Zondag mag-ie naar de poetsmeeting, de planning is als volgt:
Zaterdag het eerste (oeps!) wasbeurtje voor de A4, en wellicht ook meteen eventjes met kleien aan de slag
Planning is om in ieder geval de liggende delen (dak, motorkap, kofferklep, misschien bumpers) klaar te hebben, de rest kunnen we dan op de poetsmeeting doen.
Interieur is 90% (helaas alweer wat viezigheid na bezoekje plantjeskweker gisteren) dus daar weinig eer te behalen, behalve de ramen.
Ben echt benieuwd hoe die opknapt en hoe het poetsen me gaat bevallen op mn eerste niet-zwarte auto!
Oja, jammer punt; Zomervelgen na 2 weken alweer helemaal zwart
Ondanks flinke schoonmaakbeurt en lekkere waxlaag voor het plaatsen.
Hopelijk zit het vuil door die waxlaag niet al te vast.
Waarschijnlijk nogal stoffende remblokjes die eronder zitten.
Okee luitjes, even een velgenvraagje mijnerzijds.
Toen ik de A4 kocht, stond-ie op 16 inch paraboolvelgen, met winterbanden;
audi-a4-avant-1-8-t-180pk-verkocht-4448021-2.jpg
Die heb ik in het voorjaar netjes opgeborgen tot de volgende winter.
Vervolgens heb ik 'm voorzien van een zomerset;
Dezelfde paraboolvelgen, maar dan 1 maat groter;
IMAG0218.jpg
Ik vind ze qua looks fantastisch, maar in combinatie met het sportonderstel, is de auto er wel wat stug van geworden.
Voor mezelf niet zo'n probleem, maar het is de family-racer, dus er moeten ook af en toe nog wat kotertjes achterin.
Dus ik wil na deze zomer eigenlijk weer terug naar 16 inch.
Geen ramp, want de banden zijn al niet zo heel best meer, en de velgen zijn ook niet 100%.
(kan ik de banden mooi oprijden op de S/RS meeting )
Nu wil het geval dat ik nog een extra setje 16 inch in de schuur heb liggen, origineel van de A3;
2382900_70SFXP_2.jpg
Die lijken me eigenlijk best wel heel netjes staan onder de A4.
Plus dat ze 95% smetteloos zijn (1 krasje)
Echter 1 probleempje; ET-waarde wijkt danig af;
Standaard voor de A4: ET42
Standaard voor de A3: ET56
Dus een verschil van 14, en dat is véél te veel.
Kan ik zoiets oplossen met een spacer? Ik neem aan van wel, maar hoe raadzaam is dat?
Wat heeft 't voor invloed op mn onderstel, assen etc etc?
En waarschijnlijk moet ik ook een set langere wielbouten aanschaffen?
(ooit bij de S6 ook zoiets gehad; daar ging ik van ET48 naar ET37 met een 11mm spacer, dit zou dan nog ietsje meer worden)
Jullie adviezen worden gewaardeerd!
Zoals al eerder op dit forum verkondigd (door onder andere mijzelf ): spacers zijn niet slecht. Verkeerd gebruik is slecht. Een verkeerde ET waarde is niet goed voor je auto (rijkarakteristiek, slijtage), en dát is wat voor de problemen zorgt.
3/4 van de spacers gaat bij sjonnies onder een reeds correcte setup, waardoor de breedte TE ver gaat afwijken. Als je spacers gebruikt om een te hoge ET op te vullen, dan werk je juist goed: je gaat terug naar de juiste waarde. Een velg met ET30 heeft eigenlijk grof gezegd gewoon een 20mm spacer ingebakken ten opzichte van een identieke ET50 velg.
Dus, als jij van ET56 naar ET42 gaat met een 14mm spacer, dan is er NIETS aan de hand.
Waar ik wel even naar zou kijken: als de velg bij ET42 erg naar binnen valt (zoals eigenlijk altijd wel bij de B5 en 16 inch..), kan je wellicht naar een iets dikkere spacer toe. Je mag gerust een paar millimeter afwijken van de 'juiste' ET, dus ET35 is geen punt. Je hebt dan 21mm spacers nodig.
Voordeel? Eigen bouten! Je kan de spacer dan zo kopen dat deze 5 eigen bouten heeft, en dus beter vast zit (geen ellende met langere bouten), en dat het gewicht niet alleen door de bouten opgevangen wordt, maar door een tiental bouten + 2 centreerringen.
Thanks voor de tip!
Inderdaad kan iets meer naar buiten wel netjes staan.
Ik ga 'ns rustig rondkijken, voorlopig nog geen haast.
Ik heb nog een setje 25mm's liggen, mocht je willen . ET30 jonguh! (Ik reed daarop rond in de winter; ook op 18" A3-ET52 oid, stond wel breed!)
Ai Bob, gewetensvragen Die paraboolvelgen vind ik echt heel erg gaaf, echt "mijn" Audi-velg uit die tijd Dus los van de technische aspecten, stem ik dan voor de 16" parabool als 'nieuwe' zomervelg en de winterbanden overleggen op de A3-velgen.
Dat wordt allemaal maar even beslist voor mij ...
Even toelichten;
De 17 inch parabool velgen zijn opzich qua uiterlijk netjes, maar niet 100% recht meer, Pedro merkte dat op bij 't monteren, en ik merk het ook heel licht bij het rijden.
Vandaar dat ik er niet echt gecharmeerd van ben; voor het goede zouden ze gericht moeten worden én moeten er nieuwe banden om (die kunnen deze zomer nog wel, maar niet langer)
Rekensommetje; 4 nieuwe 17 inch banden met omleggen +/- EUR 450,- en 4 velgen richten á eur 50 per velg = EUR 200,-, totaal EUR 650,-
Goedkopere optie 2 zouden dan de 16 inch wielen van de A3 zijn; die zijn 100% in orde, maar ook daar moeten ook nieuwe banden om.
Rekensommetje; 4 nieuwe 16 inch banden met omleggen +/- EUR 350,-
Scheelt toch ff 300 euro.
De 16 inch parabool velgen zijn qua uiterlijk niet echt super, beetje gecorrodeerd hier en daar, maar verder wel 100% recht.
Winterbanden die er nu omzitten zijn ook nog perfect, volgens mij nagenoeg nieuw.
Dus eigenlijk een beetje zonde om die dan met de A3 velgen te wisselen; Dan rijd ik 's winters op smetteloze velgen, en 's zomers op minder mooie.
Vandaar mijn gedachte.
Ben het wel met jullie eens dat de paraboolvelgen - in beide maten - erg mooi staan.
En wellicht geeft een nieuw setje 225/45/17 om de huidige zomerwielen ook al een betere rij-ervaring hoor, de huidige banden zijn niet echt best meer.
Een goed setje spacers kost je tussen 80 en 200 euro, afhankelijk van je bron/eisen/dikte/etc... Bob, PB me even voor details als je ze nodig hebt.