Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Head-unit aansluitingen richting versterker

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Head-unit aansluitingen richting versterker

    Bonjour,

    Nog steeds rondlopend met plannen om een versterker in te bouwen heb ik de volgende vraag.

    M'n JVC head-unit (die ik niet weg ga doen) heeft de 4 speaker aansluitingen in het ISO blok maar ook 2 line-out uitgangen (L+R).

    Ik heb, vanwege de lokatie en specificaties van de speakers, de voor-achter instelling altijd op R+3 staan (dus iets meer volume op de achterspeakers, dat geeft het beste geluid).

    M'n gevoel zeg dat als ik de line-out's ga gebruiken, die dus alleen "Links" en "Rechts" kennen, ik de "voor-achter funtionaliteit" kwijt raak.
    Dus zou je zeggen, dan moeten de normale 4 uitgangen maar naar de versterker zodat voor-achter toch te regelen valt.
    Maar kun je een versterker zo wel aansturen of moeten er dan speciale maatregelen getroffen worden omdat het geluid uit normale ISO aansluitingen al versterkt is (speciale versterker, filters) ?

    (ps. ik heb geen aparte subwoofer uitgang op de head-unit maar ik wil sowieso een 5-kanaals versterker hebben om een woofer goed aan te kunnen sturen)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2

    Standaard

    Ik kan je niet helemaal volgen...

    A: Of je houdt de bestaande speakers op de head-unit en er veranderd niets. En gooit alleen de subw. op een versterker via line-out (line out staat los van radio instellingen)

    B: Of je houdt de front speakers op de head unit, en je doet de subwoofer en de rear speakers op de versterker. Je houdt de huidige instellingen in je head-unit gelijk en er veranderd wederom niets.
    ( ik persoonlijk zou er nu wat bass uitdraaien e.d. zorg dat je vrijwel alleen hoog draait op de normale speakers de bass haal je wel uit je subw. ) Zo heb ik het in mijne aangesloten.

    C: Je gooit alle speakers op een versterker en regelt i.pv. met de head unit, alles in via de versterker.

    Vergeet niet; op een goeie versterker kun je alles gewoon inregelen. Sterker nog hiermee ben je wel ff zoet. Ik heb eventueel wel wat test cdz van Rockford Fosgate voor je. (kan je wel wat bestanden sturen t.z.t.)
    Met behulp van die cdz kun je de boel instellen. Tijdens de laatste meeting draaide dat van mij ook nog niet helemaal naar behoren. Met name de subwoofer stond wel erg laag afgesteld.

    (kreeg hier nog commentaar op van "Eszes" :wink: )


    Als ik het verkeerd heb begrepen hoor ik het wel.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  3. #3

    Standaard

    Omdat je maar 1 line out op je radio hebt zou ik alleen een versterker met basskist erin zetten. Want dan en de huidige speakers via de radio naar meer alleen hoge/midden tonen filteren. Want die sub vult het toch wel aan. Dat is de beste oplossing.
    Aangezien ik denk dat je nog de originele speakers hebt zou ik ze niet gaan versterken, mocht je andere speakers gaan kun je dat maby wel doen in de toekomst.

    Of je moet alles gaan versterken. Maar dan heb je een crossover of radio met 3 uitgangen nodig. Want splitten enzo is niet echt aan te raden van 1 naar 3..

    Mvg
    dave
    Soms moet je met de overtreffende trap op pad... RB26..

  4. #4
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    oookiedoookie, let mie expleen:

    In Breukelen heeft iemand die veel meer verstand van zaken heeft als ik, naar m'n setup'je geluisterd en gaf aan dat er met deze speakers veel meer uit te halen valt als ik ze achter een versterker zou hangen. De head-unit zou niet genoeg power leveren om de magneten van de speakers goed en snel genoeg te kunnen laten bewegen als het allemaal wat harder gaat.
    Dat klonk heel plausibel.

    Het gaan om 4 speakers.
    2 voor in het dashboard (50W) en 2 achter in de flanken van de achterbank (150W).
    (Het zijn Pioneer Emotion's maar da's niet echt relevant denk ik)

    Nu kan ik de twee line-outs (links en rechts) gebruiken om een versterker aan te sturen maar dan moet de balans tussen vóór en achter wel regelbaar zijn (*in* de versterker want de head-unit kan het dan niet meer).
    De reden is dat als voor een achter *evenveel* power krijgen het geluid teveel van voren lijkt te komen.
    De head-unit voorziet hierin door de balans een tandje naar achter te kunnen zetten waardoor het geluid mooi in evenwicht komt.

    Dus OF de versterker in kwestie moet regelbaar zijn in de zin dat de achterste speakers iets meer volume / power krijgen OF , als dat niet kan, zal ik dus de 8 draden uit het ISO blok op de versterker moeten kunnen aansluiten waarna er 8 draden naar de speakers gaan.
    De versterker moet dan (ook) in staat zijn om de lage tonen weg te filteren van de speakers en deze naar een nog te plaatsen woofer te sturen maar dat zal wel een standaard functionaliteit zijn.

    Dus ik denk in termen van een 5-kanaals versterker (de 5e voor de woofer).

    Dus terugkomend op m'n vraag: Kan je de 8 uitgangen ( 4x "+" , 4x "-" ) direct op een versterker aansluiten (en dan dus weer 8 x naar de speakers) of moet het echt met de line-out's (wat dus een regelbare "voor-achter volume" vereist).
    M'n gezond verstand zegt me dat het line-out verhaal het beste is want dat is, neem ik aan, een onversterkt signaal.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  5. #5

    Standaard

    Je hebt wel vreemde speakers als de magneten bij jou bewegen :wink: De conus beweegt doordat die vast zit aan een spoel die aan de binnenkant van de magneet zit (magneer en spoel raken elkaar niet!).


    [img][400:480]http://www.eurotec-intl.co.uk/Services/R_D/RaDLgImg02/400-3d_cad_model_Ck17_speaker.jpg[/img]

    onderste schijven zijn de magneten, rood rondje is de spoel waar de conus aanvast zit.

    Ik deel de mening van miniA3t:

    Als je er een versterker aan hagnt met een subwoofer zodat die je laaggebied verzorgt kan je de voorspeakers higpass af-filteren of gewoon minder bass geven zodat deze minder belast worden in dat gebied (laag komt toch uit je sub) waardoor die speakers minder snel zullen gaan vervormen.

    De achterspeakers versterkeren raad ik af omdat je dan een onnatuurlijk geluidsbeeld krijg, bij een concert sta je ook met je gezicht naar het podium toch


    als je maar 1 preout hebt (L+R) dan is dat meestal de achteruitgang, dus als je die aansluit verliest je geen voor/achter fader.
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D


  6. #6
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorningLight
    Je hebt wel vreemde speakers als de magneten bij jou bewegen :wink: De conus beweegt doordat die vast zit aan een spoel die aan de binnenkant van de magneet zit (magneer en spoel raken elkaar niet!).

    [img][400:480]http://www.eurotec-intl.co.uk/Services/R_D/RaDLgImg02/400-3d_cad_model_Ck17_speaker.jpg[/img]

    onderste schijven zijn de magneten, rood rondje is de spoel waar de conus aanvast zit.
    :oops: :oops:


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorningLight
    Ik deel de mening van miniA3t:

    Als je er een versterker aan hagnt met een subwoofer zodat die je laaggebied verzorgt kan je de voorspeakers higpass af-filteren of gewoon minder bass geven zodat deze minder belast worden in dat gebied (laag komt toch uit je sub) waardoor die speakers minder snel zullen gaan vervormen.

    De achterspeakers versterkeren raad ik af omdat je dan een onnatuurlijk geluidsbeeld krijg, bij een concert sta je ook met je gezicht naar het podium toch
    Daarom heb ik de head-unit ook op "achter plus drie" staan zodat het geluid mooi vol klinkt en van alle kanten lijkt te komen. De ruimte wordt mooi gevuld zeg maar.
    Het geluidsbeeld is prima zo.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorningLight
    als je maar 1 preout hebt (L+R) dan is dat meestal de achteruitgang, dus als je die aansluit verliest je geen voor/achter fader.
    Raakt de boel dan niet helemaal uit balans ?
    Dan is achter zwaarder versterkt terwijl vóór alleen de amp van de head-unit heeft.
    Dan moet ik de vóór-achter balans waarschijnlijk juist naar voren gaan zetten (ipv. naar achter) en dat zijn maar 50W speakers.

    Ik heb nog es ff in de manual van de head-unit zitten neuzen en de line-out's (L+R) zijn inderdaad voor "achter" (er staat een aansluiting-schema in waar het zo wordt weergegeven).

    Wat hebben die voorspeakers, die 1/3 van de power van de achterspeakers hebben, dan nog voor nut ?

    Of krijg je dan toch een schema waarbij *alleen* de line-out's worden gebruikt. De versterker *wel* alle 4 de speakers aanstuurd (naast een optionele woofer) en dat er op de versterker een "vóór-achter balans" wordt ingesteld.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  7. #7

    Standaard

    Je achterspeakers zijn eigenlijk te zwaar en je voorspeakers te licht.

    Mijn idee om je geluid "perfect" te krijgen:

    Voorspeakers vervangen door de beste speakers die binnen je budget vallen.

    2 kanaals versterker kopen en een sub of een actieve sub.


    Bij mijn setup heb ik mijn fader bijna helemaal naar voren staan zodat de achterspeakers alleen maar wat "rearfill geven" de voorspeakers en de sub geven al het geluid zodat het geluid echt van voren lijkt te komen


    Morgen ga ik op Full speed meedoen aan SQ (Sound quality) wedstrijd
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ik kan de meeste herrie ook van achter laten komen, maakt mij niet uit, achter is nu eenmaal meer ruimte voor goeie speakers. Heb het echter ook zo afgesteld dat het voor het gehoor ongeveer evenredig is.

    Ik wil echter nog wel eens upgraden qua fron-speakers. Maar dan wel zonder me hele deurbakken te verbouwen. En een auto is een kleine ruimte die vult nogal snel met geluid, dus ach dan maar wat meer van achter.

    Ik zie verder ook geen probleem in het op de versterker gooien van de speakers... Je kunt die kanalen apart afregelen qua volume en klankbeeld bij een goeie versterker, dan geef je ze gewoon zoveel power als je mooi vindt klinken..[/i]
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  10. #9

    Standaard

    Het probleem is eenvoudig op te lossen.. De lijnuitgang van je JVC aansluiten op je versterker. Dan met behulp van de gevoeligheid voor het ingangssignaal het geluid naar jouw tevredenheid instellen.

    Je kunt dan het geluid van de achterspeakers meer laten versterken dan het geluid van de voorspeakers...

    Je moet dan bij de aanschaf van de versterker letten op 2 dingen:
    - ingangsgevoeligheid voor/achter moet te regelen zijn (dat hebben praktisch alle 4-kanaals versterkers)
    - doorschakelmogelijkheid van het lijnsignaal van kanaal 1+2 naar kanaal 3+4

    Klaar is kees (of hoe je ook mag heten) ;-)

    Mzl,

    Adw0
    1997 BMW E39 540i touring
    1988 BMW E30 M3 Evolution II Nogarosilber

  11. #10
    Bertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    59
    Posts
    451
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Met adwo eens, ieder z'n smaak. Ik hou ervan als de muziek van voren komt, en niet vanachter, maar dat is met de huidie speakers niet echt goed te doen waarschijnlijk.

    Indien de 4 kanaals geen mogelijkheid heeft tot doorschakelen van de RCA's, dan kan je de RCA uitgang van de HU nog gaan splitsen met een z.g. Y-splitter. Dan heb je wel 2 stereo line-uitgangen.

    Rob.

  12. #11
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Okay, thanks voor the info
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  13. #12
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Question Re: Head-unit aansluitingen richting versterker

    Even nog een klein vraagje. Ik zou eventueel een Pioneer actieve subwoofer type TS-WX120A willen aansluiten op een fabriek af gemonteerde radio. De radio heeft geen RCA uitgangen, enkel line-uitgangen voor 4 luidsprekers die ook effectief in gebruik zijn en die ik niet wil opofferen. Wanneer ik de handleiding van deze actieve subwoofer inkijk zie ik dat deze op een line-uitgang kan geplaatst worden maar zoals ik op het schema zie zijn er op die uitgang dan geen luidsprekers aangesloten. Nu is mijn vraag, kan en mag deze actieve subwoofer parallel over de achterste bestaande luidsprekers worden aangesloten zonder dat dit een schadelijke invloed heeft voor de bestaande radio (lagere totaal impedantie aangesloten op de radio) of moeten deze luidsprekers worden afgekoppeld?
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

  14. #13
    Quattro'ke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    202
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Lightbulb Re: Head-unit aansluitingen richting versterker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quattro'ke Bekijk Berichten
    Even nog een klein vraagje. Ik zou eventueel een Pioneer actieve subwoofer type TS-WX120A willen aansluiten op een fabriek af gemonteerde radio. De radio heeft geen RCA uitgangen, enkel line-uitgangen voor 4 luidsprekers die ook effectief in gebruik zijn en die ik niet wil opofferen. Wanneer ik de handleiding van deze actieve subwoofer inkijk zie ik dat deze op een line-uitgang kan geplaatst worden maar zoals ik op het schema zie zijn er op die uitgang dan geen luidsprekers aangesloten. Nu is mijn vraag, kan en mag deze actieve subwoofer parallel over de achterste bestaande luidsprekers worden aangesloten zonder dat dit een schadelijke invloed heeft voor de bestaande radio (lagere totaal impedantie aangesloten op de radio) of moeten deze luidsprekers worden afgekoppeld?
    Intussen heb ik dit gedaan. Kan gewoon over de achterste luidsprekers. Tussen de signaalkabels zit een weerstand die het niveau van het signaal verlaagt richting ingang versterker en zorgt voor een grote weerstand zodat die zo goed als geen invloed heeft voor de radio.
    1 dag geen Audi gereden, dag komt nooit meer terug. ;-)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •