Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Massaprobleem Audi 100 2.3e 1990 - ik zoek me rot

  1. #1
    Jaco-Z's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Massaprobleem Audi 100 2.3e 1990 - ik zoek me rot

    Dag allemaal,

    mijn audi100 heeft een massaprobleem. Het treedt op bij inschakelen van de verlichting. Dan gaan vaag de beide richting-aanwijzer-aanduidingen in het dashboard branden. Bovendien valt dan een deel van de dashboardverlichting (in het midden) uit. Zet ik de richtingaanwijzer aan dan knippert de verkeerde aanduider juist fel (mits ik de dashboardverlichtingsregelaar op fel zet).
    Het probleem treedt met name op wanneer het warm is. Nu dus. En in Frankrijk op vakantie. Sóms helpt een klap op het dashboard. Maar die klap moet wel steeds harder. Inmiddels hééééél hard. :shock:

    OK, dat is duidelijk een massprobleem. Maar waar te zoeken. Al enkele malen alles losgeschroefd, contactpunten met contactspray behandeld, lampjes vervangen etc.
    Lastig is dat het je het effect pas kunt controleren als je de boel weer in elkaar hebt gezet. Tot nu toe had al mijn klussen nog geen effect.

    Wel, ik ben vast de eerste niet die dit fenomeen tegenkomt. Mogelijk weet iemand de exacte oorzaak van het probleem.

    Groeten,
    Jaco

  2. #2

    Standaard

    Hoe zit het met de stekkers achterop de schakelaars in de stuurkolom?
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  3. #3
    Jaco-Z's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Hoe zit het met de stekkers achterop de schakelaars in de stuurkolom?
    Ongeveer 27 keer losgehaald en vastgezet. Tussendoor behandeld met contactspray. Zien er goed uit, voor zover ik beoordelen kan. Waar moet ik op lettten?

  4. #4

    Standaard

    ik heb exact het zelfde probleem met bijna exact dezelfde auto

    waarsschijnlijk is het inderdaad de stekker achterop de stuurkolomschakelaar of de schakelaar zelf

    ik moet er ook nog eens serieus mee bezig ik dacht dat ik het met een andere stekker opgelost had maar het probleem is weer terug
    (stekker van een 80 type89 past trouwens ook dat scheelt zoeken op de sloop)

    als je het probleem opgelost hebt kun je het beste je koplampen via een relais schakelen, hoe dat moet staat hier al uitvoerig beschreven ergens op het forum

    zo krijgt de schakelaar minder op zn donder en krijg je het probleem niet weer

  5. #5
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    idd de stekker is de grootste boosdoener.
    zowel het gedeelte in de schakelaar als buiten de schakelaar
    dwz de stekker die je kan zien is buiten en als je de zaak openschroeft dan zit er binnen in nog een gedeelte.
    daar je richting aanwijzer aan de rechterkant zit en je verlichting links praatje dus niet over 1 stekker maar over 2 stekkers.
    mocht je ook nog de evt cc of bc (en ingeval een avant) achterruitewisser hebben zitten er nog 2 of 3 stekkers in.

    in veel gevallen gebeurt het ook nog wel dat de schakelaar intern doorgebrand is en blijft vervangen dan ook wel een oplossing. (dus de kans dat je een schakelaar vind op de sloop (lees vaak dus weg) is al klein, maqar ook deze kan dus defect zijn)
    zoals Herman al aangaf is de verlichting via een relai schakelen wel de oplossing om nog meer te voorkomen. :cry:
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm


  6. #6
    Jaco-Z's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Hoe zit het met de stekkers achterop de schakelaars in de stuurkolom?
    Ho, wacht eens even. Lees ik het goed dat jullie helemaal niet de verbindingsstekker achterop het instrumentenpaneel bedoelen, maar een stekker op de (richtingaanwijzer-)schakelaars? Heb ik dus voor niets tig keer dat instrumentenpaneel uitgebouwd.

    Graag nog even reactie. Ik heb hier overigens nog een CC-schakelaar liggen (en de rest van de cc-onderdelen ook). Nog nooit tijd voor gehad.

    Groeten,
    Jaco

  7. #7

    Standaard

    Ja, die bedoelen we! :-D
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  8. Ad
  9. #8
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Ja, die bedoelen we! :-D
    heb je alvast goed kunnen oefenen
    maar die stekkers die wij bedoelen zitten onder het afdekplaatje voordat je je dashb verwijderd, je was wel goed begonnen :roll:
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je hebt een prefacelifter, helaas zijn die stuurkolomschakelaars niet te splitsen. Post-facelift bestaan ze uit twee delen en kun je relatief betaalbaar een nieuwe helft aanschaffen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10
    Jaco-Z's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Je hebt een prefacelifter, helaas zijn die stuurkolomschakelaars niet te splitsen. Post-facelift bestaan ze uit twee delen en kun je relatief betaalbaar een nieuwe helft aanschaffen.
    Ha, volgens mij heb ik een half-facelifter. Nog niet de mooie achterkant, maar van binnen wel redelijk gelift. In ieder geval de nieuwe schakelaars.

    Overigens nog geen tijd gehad om e.e.a. te bekijken.

    Groeten,
    Jaco

  12. #11
    Jaco-Z's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
    ik heb exact het zelfde probleem met bijna exact dezelfde auto
    Dag Herman, even off topic - als jij 'bijna exact' dezelfde auto hebt heb je waarschijnlijk ook bijna exact dezelfde problemen (gehad) als ik. Ik heb een heel lijstje achter me - in de voorbije 6 jaar: hoofdremcilinder, hydraulische pomp, remdrukaccumulator, zo goed als alle remklouwen, aircopomp, kachelaanjaagmoter, merkwaardige tik bij het sturen (WD40 achter de manchetten, las ik ergens, en het werkt nu al weer 3 jaar) etc. etc.
    Vaak al gedacht dat het tijd werd voor een ander wagen - maar ach, tegenover al deze ellende staat wel een heerlijk rijcomfort, en als ik dat weer terug wil ben ik zelfs op de tweedehandsmarkt heel wat centjes kwijt.
    Jaco

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaco-Z
    hoofdremcilinder, ja waarschijnlijk is die nu aan zn einde
    hydraulische pomp, die gelukkig (nog) niet
    remdrukaccumulator, yep die is bij mij ook meer dood als levend
    zo goed als alle remklouwen, 2 stuks and counting
    aircopomp, aan raammechanismes mankeert vaak weinig
    kachelaanjaagmoter, die bromt bij mij ook als een beer
    merkwaardige tik bij het sturen hier niet
    etc. etc. waar ik nu nog wel last van heb is een brullend steunlager van de cardanas :cry: en slecht starten en doorhangende plafondbekleding
    tja ik heb ook al meermalen op het punt gestaan om m weg te doen, maar waar vind je iets vergelijkbaars voor hetzelfde geld? (en dan bedoel ik vooral de vaste lasten)

    ow en om nog dieper offtopic af te zakken:
    het steunlager van de cardanas (zeg ik dat goed?) bij mij heeft een halve cm speling :shock: (in de hoogte)
    dat mag natuurlijk niet? maar hoe erg is dit? kan ik er nog een tijdje mee doorrijden of sloop ik dan de rest van de auto?
    de bedoeling is om eerst de golf klaar te maken en dan de 100 compleet te restaureren

  14. #13
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaco-Z
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
    ik heb exact het zelfde probleem met bijna exact dezelfde auto
    Dag Herman, even off topic - als jij 'bijna exact' dezelfde auto hebt heb je waarschijnlijk ook bijna exact dezelfde problemen (gehad) als ik. Ik heb een heel lijstje achter me - in de voorbije 6 jaar: hoofdremcilinder, hydraulische pomp, remdrukaccumulator, zo goed als alle remklouwen, aircopomp, kachelaanjaagmoter, merkwaardige tik bij het sturen (WD40 achter de manchetten, las ik ergens, en het werkt nu al weer 3 jaar) etc. etc.
    Vaak al gedacht dat het tijd werd voor een ander wagen - maar ach, tegenover al deze ellende staat wel een heerlijk rijcomfort, en als ik dat weer terug wil ben ik zelfs op de tweedehandsmarkt heel wat centjes kwijt.
    Jaco
    die bovengenoemde probs heeft de vorige eigenaar al gemaakt, ik had alleen het stuurhuis, HDpomp, aircopomp, dynamo,remaccu,slave en master koppelingscilinder.

    dat er wat elk prob zijn betreffende de dashb elk ken ik ook al, maar ach investeren in een oudere auto is noodzakelijk en niet duurder(soms zelfs goedkoper) dan een NW :-D
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard massa

    hoi met rene misschien een trekhaak daar komen ook zulke storingen voor succes.

  16. #15
    Jaco-Z's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard ... ik zoek me nog steeds rot

    Dag allemaal,

    zojuist mijn schakelaar bekeken, en de stekker achterop. Ik kan geen fouten vinden. Alle contacten wat opgeschuurd. Maar het probleem is er nog steeds.
    Tevens een andere schakelaar (incl. cc - wil ik ooit nog eens inbouwen) geprobeerd - die gaf hetzelfde probleem.
    Ik vermoed dus dat de oorzaak niet bij de schakelaar-stekker ligt.
    Waar kan ik verder zoeken?

    Rene, wat bedoel je met de trekhaak?

    Groeten,
    Jaco

  17. #16
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    optie 2:
    het doorsolderen van de printplaat in het dashb.
    kijk maar op:
    http://audi100.selbst-doku.de/Main/KIPlatineNachl%f6ten
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  18. #17
    Jaco-Z's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Wow! Leuk klusje - dat moet dan maar als ik iets meer tijd heb. Maar mooie handleiding. Bedankt! Ik denk dat hier inderdaad de oorzaak van mijn probleem ligt. De beschrijving klopt perfect.

    Jaco

  19. #18
    Jaco-Z's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    [ Hé, geen edit functie ]

    PS - grappig, ik heb echt een half-facelifter. Ik heb inderdaad dat moderne instrumentenpaneel. Maar de genoemde "Kodierstecker (sieht aus wie kleine Platine)" ontbreekt bij mij.

    Jaco

  20. #19
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.703
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    in die selbst doku staan nog veel meer interesante zaken
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •