• Resultaten 1 tot 19 van de 19
    1. #1

      Standaard Massaprobleem Audi 100 2.3e 1990 - ik zoek me rot

      Dag allemaal,

      mijn audi100 heeft een massaprobleem. Het treedt op bij inschakelen van de verlichting. Dan gaan vaag de beide richting-aanwijzer-aanduidingen in het dashboard branden. Bovendien valt dan een deel van de dashboardverlichting (in het midden) uit. Zet ik de richtingaanwijzer aan dan knippert de verkeerde aanduider juist fel (mits ik de dashboardverlichtingsregelaar op fel zet).
      Het probleem treedt met name op wanneer het warm is. Nu dus. En in Frankrijk op vakantie. Sóms helpt een klap op het dashboard. Maar die klap moet wel steeds harder. Inmiddels hééééél hard. :shock:

      OK, dat is duidelijk een massprobleem. Maar waar te zoeken. Al enkele malen alles losgeschroefd, contactpunten met contactspray behandeld, lampjes vervangen etc.
      Lastig is dat het je het effect pas kunt controleren als je de boel weer in elkaar hebt gezet. Tot nu toe had al mijn klussen nog geen effect.

      Wel, ik ben vast de eerste niet die dit fenomeen tegenkomt. Mogelijk weet iemand de exacte oorzaak van het probleem.

      Groeten,
      Jaco

    2. #2

      Standaard

      Hoe zit het met de stekkers achterop de schakelaars in de stuurkolom?
      Appie :cool:

      Een schizofreen is nooit alleen...

    3. #3

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
      Hoe zit het met de stekkers achterop de schakelaars in de stuurkolom?
      Ongeveer 27 keer losgehaald en vastgezet. Tussendoor behandeld met contactspray. Zien er goed uit, voor zover ik beoordelen kan. Waar moet ik op lettten?

    4. #4

      Standaard

      ik heb exact het zelfde probleem met bijna exact dezelfde auto

      waarsschijnlijk is het inderdaad de stekker achterop de stuurkolomschakelaar of de schakelaar zelf

      ik moet er ook nog eens serieus mee bezig ik dacht dat ik het met een andere stekker opgelost had maar het probleem is weer terug
      (stekker van een 80 type89 past trouwens ook dat scheelt zoeken op de sloop)

      als je het probleem opgelost hebt kun je het beste je koplampen via een relais schakelen, hoe dat moet staat hier al uitvoerig beschreven ergens op het forum

      zo krijgt de schakelaar minder op zn donder en krijg je het probleem niet weer

    5. #5
      audi en oldie viermaal's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      47
      Posts
      9.352
      Kudos
      14
      Auto
      Audi 100
      Land
      Land

      Standaard

      idd de stekker is de grootste boosdoener.
      zowel het gedeelte in de schakelaar als buiten de schakelaar
      dwz de stekker die je kan zien is buiten en als je de zaak openschroeft dan zit er binnen in nog een gedeelte.
      daar je richting aanwijzer aan de rechterkant zit en je verlichting links praatje dus niet over 1 stekker maar over 2 stekkers.
      mocht je ook nog de evt cc of bc (en ingeval een avant) achterruitewisser hebben zitten er nog 2 of 3 stekkers in.

      in veel gevallen gebeurt het ook nog wel dat de schakelaar intern doorgebrand is en blijft vervangen dan ook wel een oplossing. (dus de kans dat je een schakelaar vind op de sloop (lees vaak dus weg) is al klein, maqar ook deze kan dus defect zijn)
      zoals Herman al aangaf is de verlichting via een relai schakelen wel de oplossing om nog meer te voorkomen. :cry:
      quattro kent geen tijd; maar op aardgas CNG kun je ook rijden.
      09'MB Sprinter CNG. 78' Honda CBX1000
      89' Audi 100tq 86' bmw K100RT


    6. #6

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
      Hoe zit het met de stekkers achterop de schakelaars in de stuurkolom?
      Ho, wacht eens even. Lees ik het goed dat jullie helemaal niet de verbindingsstekker achterop het instrumentenpaneel bedoelen, maar een stekker op de (richtingaanwijzer-)schakelaars? Heb ik dus voor niets tig keer dat instrumentenpaneel uitgebouwd.

      Graag nog even reactie. Ik heb hier overigens nog een CC-schakelaar liggen (en de rest van de cc-onderdelen ook). Nog nooit tijd voor gehad.

      Groeten,
      Jaco

    7. #7

      Standaard

      Ja, die bedoelen we! :-D
      Appie :cool:

      Een schizofreen is nooit alleen...

    8. #8
      audi en oldie viermaal's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      47
      Posts
      9.352
      Kudos
      14
      Auto
      Audi 100
      Land
      Land

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
      Ja, die bedoelen we! :-D
      heb je alvast goed kunnen oefenen
      maar die stekkers die wij bedoelen zitten onder het afdekplaatje voordat je je dashb verwijderd, je was wel goed begonnen :roll:
      quattro kent geen tijd; maar op aardgas CNG kun je ook rijden.
      09'MB Sprinter CNG. 78' Honda CBX1000
      89' Audi 100tq 86' bmw K100RT

    9. #9

      Standaard

      Je hebt een prefacelifter, helaas zijn die stuurkolomschakelaars niet te splitsen. Post-facelift bestaan ze uit twee delen en kun je relatief betaalbaar een nieuwe helft aanschaffen.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    10. #10

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
      Je hebt een prefacelifter, helaas zijn die stuurkolomschakelaars niet te splitsen. Post-facelift bestaan ze uit twee delen en kun je relatief betaalbaar een nieuwe helft aanschaffen.
      Ha, volgens mij heb ik een half-facelifter. Nog niet de mooie achterkant, maar van binnen wel redelijk gelift. In ieder geval de nieuwe schakelaars.

      Overigens nog geen tijd gehad om e.e.a. te bekijken.

      Groeten,
      Jaco

    11. #11

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
      ik heb exact het zelfde probleem met bijna exact dezelfde auto
      Dag Herman, even off topic - als jij 'bijna exact' dezelfde auto hebt heb je waarschijnlijk ook bijna exact dezelfde problemen (gehad) als ik. Ik heb een heel lijstje achter me - in de voorbije 6 jaar: hoofdremcilinder, hydraulische pomp, remdrukaccumulator, zo goed als alle remklouwen, aircopomp, kachelaanjaagmoter, merkwaardige tik bij het sturen (WD40 achter de manchetten, las ik ergens, en het werkt nu al weer 3 jaar) etc. etc.
      Vaak al gedacht dat het tijd werd voor een ander wagen - maar ach, tegenover al deze ellende staat wel een heerlijk rijcomfort, en als ik dat weer terug wil ben ik zelfs op de tweedehandsmarkt heel wat centjes kwijt.
      Jaco

    12. #12

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaco-Z
      hoofdremcilinder, ja waarschijnlijk is die nu aan zn einde
      hydraulische pomp, die gelukkig (nog) niet
      remdrukaccumulator, yep die is bij mij ook meer dood als levend
      zo goed als alle remklouwen, 2 stuks and counting
      aircopomp, aan raammechanismes mankeert vaak weinig
      kachelaanjaagmoter, die bromt bij mij ook als een beer
      merkwaardige tik bij het sturen hier niet
      etc. etc. waar ik nu nog wel last van heb is een brullend steunlager van de cardanas :cry: en slecht starten en doorhangende plafondbekleding
      tja ik heb ook al meermalen op het punt gestaan om m weg te doen, maar waar vind je iets vergelijkbaars voor hetzelfde geld? (en dan bedoel ik vooral de vaste lasten)

      ow en om nog dieper offtopic af te zakken:
      het steunlager van de cardanas (zeg ik dat goed?) bij mij heeft een halve cm speling :shock: (in de hoogte)
      dat mag natuurlijk niet? maar hoe erg is dit? kan ik er nog een tijdje mee doorrijden of sloop ik dan de rest van de auto?
      de bedoeling is om eerst de golf klaar te maken en dan de 100 compleet te restaureren

    13. #13
      audi en oldie viermaal's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      47
      Posts
      9.352
      Kudos
      14
      Auto
      Audi 100
      Land
      Land

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaco-Z
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
      ik heb exact het zelfde probleem met bijna exact dezelfde auto
      Dag Herman, even off topic - als jij 'bijna exact' dezelfde auto hebt heb je waarschijnlijk ook bijna exact dezelfde problemen (gehad) als ik. Ik heb een heel lijstje achter me - in de voorbije 6 jaar: hoofdremcilinder, hydraulische pomp, remdrukaccumulator, zo goed als alle remklouwen, aircopomp, kachelaanjaagmoter, merkwaardige tik bij het sturen (WD40 achter de manchetten, las ik ergens, en het werkt nu al weer 3 jaar) etc. etc.
      Vaak al gedacht dat het tijd werd voor een ander wagen - maar ach, tegenover al deze ellende staat wel een heerlijk rijcomfort, en als ik dat weer terug wil ben ik zelfs op de tweedehandsmarkt heel wat centjes kwijt.
      Jaco
      die bovengenoemde probs heeft de vorige eigenaar al gemaakt, ik had alleen het stuurhuis, HDpomp, aircopomp, dynamo,remaccu,slave en master koppelingscilinder.

      dat er wat elk prob zijn betreffende de dashb elk ken ik ook al, maar ach investeren in een oudere auto is noodzakelijk en niet duurder(soms zelfs goedkoper) dan een NW :-D
      quattro kent geen tijd; maar op aardgas CNG kun je ook rijden.
      09'MB Sprinter CNG. 78' Honda CBX1000
      89' Audi 100tq 86' bmw K100RT

    14. #14

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2006
      Posts
      217
      Kudos
      1
      Auto
      Audi A3

      Standaard massa

      hoi met rene misschien een trekhaak daar komen ook zulke storingen voor succes.

    15. #15

      Standaard ... ik zoek me nog steeds rot

      Dag allemaal,

      zojuist mijn schakelaar bekeken, en de stekker achterop. Ik kan geen fouten vinden. Alle contacten wat opgeschuurd. Maar het probleem is er nog steeds.
      Tevens een andere schakelaar (incl. cc - wil ik ooit nog eens inbouwen) geprobeerd - die gaf hetzelfde probleem.
      Ik vermoed dus dat de oorzaak niet bij de schakelaar-stekker ligt.
      Waar kan ik verder zoeken?

      Rene, wat bedoel je met de trekhaak?

      Groeten,
      Jaco

    16. #16
      audi en oldie viermaal's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      47
      Posts
      9.352
      Kudos
      14
      Auto
      Audi 100
      Land
      Land

      Standaard

      optie 2:
      het doorsolderen van de printplaat in het dashb.
      kijk maar op:
      http://audi100.selbst-doku.de/Main/KIPlatineNachl%f6ten
      quattro kent geen tijd; maar op aardgas CNG kun je ook rijden.
      09'MB Sprinter CNG. 78' Honda CBX1000
      89' Audi 100tq 86' bmw K100RT

    17. #17

      Standaard

      Wow! Leuk klusje - dat moet dan maar als ik iets meer tijd heb. Maar mooie handleiding. Bedankt! Ik denk dat hier inderdaad de oorzaak van mijn probleem ligt. De beschrijving klopt perfect.

      Jaco

    18. #18

      Standaard

      [ Hé, geen edit functie ]

      PS - grappig, ik heb echt een half-facelifter. Ik heb inderdaad dat moderne instrumentenpaneel. Maar de genoemde "Kodierstecker (sieht aus wie kleine Platine)" ontbreekt bij mij.

      Jaco

    19. #19
      audi en oldie viermaal's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      47
      Posts
      9.352
      Kudos
      14
      Auto
      Audi 100
      Land
      Land

      Standaard

      in die selbst doku staan nog veel meer interesante zaken
      quattro kent geen tijd; maar op aardgas CNG kun je ook rijden.
      09'MB Sprinter CNG. 78' Honda CBX1000
      89' Audi 100tq 86' bmw K100RT

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •