Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 45

Onderwerp: Experiment, condensator accu

  1. #1
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land

    Standaard Experiment, condensator accu

    Hallo allemaal,

    ik ben van plan om te gaan experimenteren met een "nieuw" soort accu,
    namelijk een Condensator accu.

    dit heeft meerdere voordelen, maar de grootse is natuurlijk starten in de winter.
    als het namelijk lekker koud is buiten, wil de accu wel eens moeite hebben met de startmotor een slinger te geven...
    (ik ga hier niet allemaal uitleggen waarom dat is en hoe dat kan, dat moet je maar op Google zoeken )

    een condensator(accu) daarentegen heeft nagenoeg geen last van de kou..

    mijn theorie is dat als je een Condensator accu naast een kleine normale accu zet, en deze 2 parallel aan elkaar koppelt,
    je een soort van "super" accu hebt in de winter..

    de kleine normale accu houd de condensator op spanning, en wanneer je start kunnen de condensatoren aan het werk..

    ik praat niet over condensatoren die je in pc's of radio's tegen komt van een paar micro farad,
    maar over heuse "ultracaps" van 2600 Farad en dat x6 in een accu die je in de auto kan gebruiken..

    ik heb dit weekend besteld, ze moeten alleen helemaal uit de USA komen, dus het kan een paar weekjes duren..

    ik hou jullie op de hoogte!

    Laatst gewijzigd door orcinuses; 30-09-13 om 18:54.
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

  2. #2
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard re: Experiment, condensator accu

    Ik wacht in spanning af ..... (hoe flauw )

    Wat gaat de output van zoiets worden?
    One liter, driver's licence eater...


  3. #3
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land

    Standaard re: Experiment, condensator accu

    zo'n accu kan een output geven van een kortsluitstroom, gigantisch veel ampere's.. ik zal als ik hem binnen heb gelijk een ampere meter kopen....
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard re: Experiment, condensator accu

    Over veel stroom ik weet er natuurlijk niks van maar heb wel eens een stel accu van scheerapperaat in mijn zak gehad samen met de nodige muntstukken, ik denk dat je hem al snapt. Op een gegeven moment dacht ik mijn broek staat in brand, volgens mij kan je ermee lassen ! Kort wel te verstaan.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    54
    Posts
    48
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Experiment, condensator accu

    hou r wel rekening mee dat condensatoren maar een hele korte puls geven voor ze alweer leeg zijn , zou ook je bedrading dan van startmotor en dynamo naar accu vervangen voor iets degelijks. Vergeet de massa niet mee te nemen :-)


  6. #6
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land

    Standaard re: Experiment, condensator accu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richard Loots Bekijk Berichten
    hou r wel rekening mee dat condensatoren maar een hele korte puls geven voor ze alweer leeg zijn , zou ook je bedrading dan van startmotor en dynamo naar accu vervangen voor iets degelijks. Vergeet de massa niet mee te nemen :-)
    Ik weet niet of je het filmpje hebt bekeken,
    maar die condensstoren zijn sterk genoeg om meerdere keren achter elkaar te starten...

    Ik zal zeker rekening mee moeten houden dat ik de bedrading moet aanpassen...

    Voor 2e accu denk iets aan een motor accu oid...
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

  7. #7

    Standaard re: Experiment, condensator accu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door orcinuses Bekijk Berichten
    Ik weet niet of je het filmpje hebt bekeken,
    maar die condensstoren zijn sterk genoeg om meerdere keren achter elkaar te starten...

    Ik zal zeker rekening mee moeten houden dat ik de bedrading moet aanpassen...

    Voor 2e accu denk iets aan een motor accu oid...
    Volgens mij gebruiken ze deze techniek ook in de F1 vanwege het gewicht.
    3 keer links is ook rechts

  8. Ad
  9. #8
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard re: Experiment, condensator accu

    F1 wordt toch gestart met perslucht oid?
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  10. #9

    Standaard re: Experiment, condensator accu

    ik verwacht ook dat je maar een korte puls zal hebben als het echt condensatoren zijn. Hoogstwaarschijnlijk is dit ook het probleem anders zouden ze al lang standaard in een auto zitten. Die gast heeft het over 6 dollar per condensator en dat x 6 is 36 dollar en een stuk lichter en het werkt beter (als we alles moeten geloven).
    Ik twijfel aan het laatste en ben dus benieuwd naar je ervaringen.

    Ps bij zware car hifi installaties worden er al tijden condensatoren in de voedingsspanning opgenomen op de spanning vlak te houden. Meestal van 1 Farad.

  11. #10
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    1 Farad ja... We spreken hier over 6x 2600 farad...
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

  12. #11

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door orcinuses Bekijk Berichten
    1 Farad ja... We spreken hier over 6x 2600 farad...
    Vandaar ook dat ik benieuwd ben naar je ervaring
    Laatst gewijzigd door kwastmichiel; 01-10-13 om 13:25.

  13. #12

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    Zo'n condensator kan best een grote hoeveelheid spanning afleveren in korte tijd (meer dan een accu kan). Wat mensen vaak vergeten, echter, is dat de verbruiker stroom VRAAGT, het is niet zo dat een condensator (accu, stopcontact) stroom LEVERT. Hieronder wat meer uitleg..

    Spanning staat er altijd op: dat is het potentieelverschil tussen punt A en punt B (12 tov 0 = 12V). Stroom kan bij elke bron (vaste spanning) altijd variëren naarmate er vraag is. Als je een gloeilampje van 5W op een 12V bron aansluit, dan moet deze 0,4A leveren. Als je een 21W lampje aansluit, dan moet deze echter 1,75A leveren. De vraag is gestegen, dus stijgt het geleverde, tot de maximale output die de voeding kan leveren.

    Daarbij kom je op het piekvermogen. In versterkers is de output bijvoorbeeld 2x 50W continu. De voeding zal dan vaak 'maar' 80W kunnen leveren (opgenomen vermogen versterker is dan 90W oid volgens de sticker). Dat komt omdat die 2x 50W nooit 100% van de tijd worden geleverd, maar als piekgemiddelde gelden: continu 50W is doorgaans continu 20W, met pieken naar 60W (+5dB, bassdrum bijv.). Die extra 'klap' wordt door condensatoren opgevangen. Kostenbesparend, omdat er geen 140W voeding (trafo) hoeft te worden gemonteerd.

    Datzelfde geldt ook in auto's: verbruikers vragen een stroom; meer dan dat zal er nooit over de kabel kunnen lopen, tenzij er een kortsluiting optreedt. Accu's leveren, net als versterkervoedingen, een continu vermogen (Ah; Ampere per hour) en een piekvermogen (A; Ampere).

    Een startmotor draait nominaal bijvoorbeeld op 12V/20A (=240W). De accu kan bijvoorbeeld 12V/55Ah leveren, met een piek van 400A (voor een x-aantal (milli)seconden). 's Winters is de capaciteit met 40% afgenomen tot 33Ah (240A piek). Theoretisch. Waar we rekening mee moeten houden, is dat de allereerste stroomstoot die nodig is om de startmotor in beweging te krijgen tot wel tientallen keren het continu vermogen kan zijn (dit wordt maar een fractie van een seconde gevraagd, zodra er een beweging is, is er al véél minder nodig; zie het als een 'elektrische choke van een paar milliseconden'). Stel, dit is 15x. Dan kom je op 15x20A = 300A.

    Je accu kan nog maar 240A piek leveren - dus niet meer voldoende voor de startmotor.

    Condensatoren kunnen honderden zo niet duizenden ampères piek leveren. Als hulp voor de accu kan dat ruim voldoende zijn, omdat die maar enkele milliseconden aan het werk hoeven. In de seconden daarna laadt de accu de condensatoren weer rustig bij.

    Ik zie potentie hierin. De houdbaarheid is echter anders - de kosten die er bij komen om zo'n systeem betrouwbaar en massa-ready te maken zijn dan denk ik ook te hoog vergeleken met een simpele 50-70Ah accu...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    54
    Posts
    48
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    weet je wel zeker dat het 2600 farad per stuk is ??
    ik ken alleen de caraudio condensators maar als ik er een neem van 20 farad dan is ie al aardig groter dan eentje die ik op jouw foto zie ....zou eerder denken aan 2,6 farad per stuk

  15. #14
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    2600 Farad indeed.....

    Zoek op google naar power supercaps
    Laatst gewijzigd door orcinuses; 02-10-13 om 17:53.
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    54
    Posts
    48
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    ahh zie het al , voltage is veel lager per stuk.Dus je zal ze moeten doorkoppelen om gewenste voltage te krijgen
    2,5 volt 2600F is ff andere maat dan een 16 volt 2600Fwel lachen ook hoe die kerel uitlegt hoe snel ze weer worden opgeladen ..hij meet gewoon op de plus en minpool.tja dan meet je de dynamo output en die loopt snel op naar boven de 14 volt maar leuk experiment , benieuwd of het werkt in de praktijk
    Laatst gewijzigd door Richard Loots; 03-10-13 om 10:17.

  17. #16
    draadloos
    Guest

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    Doe je wel een luier aan voor het geval je toevallig plus en min gelijktijdig vastapakt ;-) ?

  18. #17
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    Ik weet dat je er mee zou kunnen lassen... Dus ik kijk wel uit
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

  19. #18
    orcinuses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    35
    Posts
    560
    Kudos
    12
    Auto
    Audi V8
    Land
    Land
    '98 Kia Sephia 2007 - 2011
    '85 Audi 100CC DT 2011 - 2014
    '93 Audi V8 4.2L 2014 - heden

  20. #19
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    Leuke dingen Maar pas wel erg op...

    Deze ultracaps kun je gebruiken om kortstondig >600A te trekken (en ja, dat ook op 2.5V...). Maar ze kunnen totaal niet tegen een hogere spanning.
    Er moet dus een actief systeem komen om de spanning in de gaten te houden, en indien deze te hoog wordt dat dan de ultracap ontladen wordt (via een weerstand).
    Als je dit niet doet dan worden ze heet en gaat het veiligheidsventiel open.
    BTDT... was er gelukkig snel erbij, dus ventiel bleef dicht.

    Leuke vids die ik jaren terug had had gemaakt:
    http://youtu.be/kNrgIH_Kqiw
    http://www.youtube.com/watch?v=wP4QUH51oV0

    Die draden bewegen dus door het magneetveld wat opgewekt wordt door de hoge stroom.
    Na deze test waren de caps nog bijna vol. Kun je nagaan wat voor een berg energie erin zit.

    Nog een puntje om over na te denken. Deze caps zijn beveiligd (veiligheidsventiel), maar ik heb van Maxwell gehoord dat ze zeker niet tegen trillingen/vibraties kunnen. Een plaatje van een geëxplodeerde Nacelle (bovenste gedeelte van een windturbine) was als voorbeeld gegeven.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 04-10-13 om 20:50.

  21. #20
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: Experiment, condensator accu

    geinig. hoe ga je spannings balancering doen?
    All capacitors have voltage limits. While the electrostatic capacitor can be made to withstand high volts, the supercapacitor is confined to 2.5–2.7V. Voltages of 2.8V and higher are possible but they would reduce the service life. To achieve higher voltages, several supercapacitors are connected in series. This has disadvantages. Serial connection reduces the total capacitance, and strings of more than three capacitors require voltage balancing to prevent any cell from going into over-voltage


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •