Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Verkleuring xenon

  1. #1
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Verkleuring xenon

    Hallo allemaal,

    Enige tijd geleden heb ik een ongeluk met mijn A1 gehad. Gelukkig niet mijn schuld, dus de schade werd volledig vergoed. Maar ik was maar aan een kant geraakt, de rechter voorkant. Mijn rechter xenon unit is vervangen. Naar eigen zeggen door de schadereparateur is de xenon lamp zelf niet vervangen, alleen de unit die daarvoor zit.

    Sindsdien zie ik dat mijn rechter xenon lamp anders eruit ziet dan mijn linker xenon unit. Ik zie dat de bol glas/plastic dat over de xenon lamp heen zit een stuk minder wit is dan die van de linker unit. De linker unit geeft een mooie egale witte bol terwijl de nieuwe dat nog niet doet..

    Is het bekend dat deze lampen tijd nodig hebben om in te branden?
    Laatst gewijzigd door AudiRS5; 25-07-14 om 10:33.

  2. #2
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Niemand die hier ervaring mee heeft?

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Lampen worden in de loop van de tijd geler en geven minder licht, maar hoeven niet 'in te branden'. Als de lamp niet vervangen is, kan dat het probleem ook niet zijn. Als de lamp wel is vervangen dan kan een lamp van de verkeerde kleurtemperatuur zijn gemonteerd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Lampen worden in de loop van de tijd geler en geven minder licht, maar hoeven niet 'in te branden'. Als de lamp niet vervangen is, kan dat het probleem ook niet zijn. Als de lamp wel is vervangen dan kan een lamp van de verkeerde kleurtemperatuur zijn gemonteerd.
    De lamp is naar zeggen van het schadeherstelbedrijf niet vervangen, enkel de unit die daar over heen zit. Zou het kunnen dat het glas dat over de lamp heen zit doffer wordt na enige tijd?

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Door steenslag en UV-inwerking wordt de polycarbonaat kap van een koplampunit inderdaad wat minder doorzichtig. Nog nooit gezien dat een lamp hierdoor juist witter licht geeft, integendeel.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Door steenslag en UV-inwerking wordt de polycarbonaat kap van een koplampunit inderdaad wat minder doorzichtig. Nog nooit gezien dat een lamp hierdoor juist witter licht geeft, integendeel.
    Hoi Tom, dank voor je antwoord. Ik denk haast dan dat UW-inwerking zijn werking moet doen. Hoe komt daar steenslag?
    Enig idee hoe lang UW-inwerking kan duren? En hoe kan ik dit eventueel versnellen?

  7. #7
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vintelligence Bekijk Berichten
    Hoi Tom, dank voor je antwoord. Ik denk haast dan dat UW-inwerking zijn werking moet doen. Hoe komt daar steenslag?
    Enig idee hoe lang UW-inwerking kan duren? En hoe kan ik dit eventueel versnellen?
    Tom heeft het over UV inwerking. Dat is Ultra Violet straling in zonlicht. Dit UV licht zorgt ervoor dat sommige kunststoffen worden aangetast. Dit effect "duurt" eeuwig. Het is dus niet omkeerbaar, wel zijn er bedrijven die de kappen kunnen polijsten (en als het goed wordt gedaan UV bestendig maken) zodat ze weer helder zijn. Dus niet de nieuwe kap doffer maken, maar de oudere kap helderder maken.
    En steenslag daar is een heel normaal verschijnsel.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  8. Ad
  9. #8
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    Tom heeft het over UV inwerking. Dat is Ultra Violet straling in zonlicht. Dit UV licht zorgt ervoor dat sommige kunststoffen worden aangetast. Dit effect "duurt" eeuwig. Het is dus niet omkeerbaar, wel zijn er bedrijven die de kappen kunnen polijsten (en als het goed wordt gedaan UV bestendig maken) zodat ze weer helder zijn. Dus niet de nieuwe kap doffer maken, maar de oudere kap helderder maken.
    En steenslag daar is een heel normaal verschijnsel.
    Hoi Madfred, ook dank voor jouw antwoord. Hoe lang zou het ongeveer nodig hebben om bij te kleuren met zonlicht? Gaat hier een hele lange tijd over heen? Stopt dit proces op een gegeven moment? Het punt is dat mijn andere xenon lamp al is bijgekleurd door UV straling. Verkleurt deze ook verder, ga ik altijd verschil blijven zien?

  10. #9
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    De verkleuring blijft doorgaan, maar de andere ook. Dus je zal altijd wel verschil blijven zien.
    Of je laat de oudere lamp polijsten. Kost iets van €25-30.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  11. #10
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    De verkleuring blijft doorgaan, maar de andere ook. Dus je zal altijd wel verschil blijven zien.
    Of je laat de oudere lamp polijsten. Kost iets van €25-30.
    En wordt de verkleuring gedaan door zonlicht, of door de xenon lamp die er doorheen schijnt?

  12. #11
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.369
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Verkleuring xenon

    Door beide want de xenon lamp straalt ook uv uit.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •