Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: How-to: Reparatie lendensteunverstelling A6 4B / C5

  1. #1
    ChronoworX's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    368
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A1 SB
    Land
    Land

    Standaard How-to: Reparatie lendensteunverstelling A6 4B / C5

    Ik had altijd het idee dat de lendensteun-verstelling van mijn bestuurdersstoel niet 100% was, maar het werkte gewoon. Tot ik eind vorige week mezelf rechtop zette in de stoel en met een luide knak de steun inzakte. Ik dacht dat wordt een kloteklusje, maar achteraf viel het wel mee. Denk alles bij elkaar met daadwerkelijk iets klussen een uurtje bezig geweest.

    Een veelvoorkomend euvel is dat de onderste staaf waar de steun mee gemonteerd is afbreekt, zoals hieronder is te zien:
    IMG_1606.jpg

    Op het internet circuleert deze gangbare fix, maar die is best wel nasty. Dat moet beter kunnen dacht ik.

    Kopen:
    - IJzeren staaf 3 à 4 mm (bouwmarkt, € 1,50)
    - 4 staalkabelklemmen 3mm (bouwmarkt, € 2,-)

    Ja, voor wel € 3,50 krijg je dit gefixt.

    Stap 1: Bekleding verwijderen
    De bedekking van de achterkant van de stoel moet verwijderd worden. Korte versie: bekleding rondom de bedekking lospielen, dan aan de onderkant de twee klemmen lostrekken en de bedekking naar beneden toe verwijderen. Redelijk naar klusje, zorg er vooral voor dat je je bekleding niet beschadigd. Ik heb uiteindelijk het beginhoekje met een priem gedaan en de rest met de hand. Zie filmpje hieronder voor de how-to. Het interessante stuk begint op 11:12.


    Stap 2: Spalk maken
    Het afgebroken stuk van de staaf uit het stoelframe halen en meenemen naar de schuur. Daar van de staaf een spalk met dezelfde bocht maken, waarbij je het rechte stuk zo lang mogelijk maakt. Afhankelijk van hoe sterk de staaf is die je hebt kan het zijn dat je door te strakke bochten de staaf afbreekt (had ik dus). Met een brandertje heb ik de staaf verhit om dit tegen te gaan.
    IMG_1607.jpg

    Stap 3: Spalk monteren
    Spalk in het juiste gaatje in het stoelframe steken en de klemmen om beide staven steken (#proptip: de klemmen al om de spalk heen doen en dan de spalk plaatsen, zodat je ze enkel over de andere staaf heen hoeft te schuiven i.p.v. 8 kleine moertjes los en weer vast te maken).
    Daarna uiteraard aandraaien (niet te lomp, het is slechts gegalvaniseerd ijzer, tenzij je RVS klemmen hebt gehaald).
    50454237774__604746BF-AB7F-4092-9C13-7B1F95E76276.JPG.jpg

    Stap 4: De boel weer opruimen
    Hierbij de bedekking weer van onderuit op de juiste plek terugplaatsen en aan de onderkant vastklemmen. Bij deze stap heb ik de twee gele klemmetjes waar de bedekking aan de onderkant mee vastgeklikt zit gesloopt (geprobeerd ze vast te klikken met de vuist terwijl ze niet in het gaatje zaten). Als de bekleding eenmaal weer vast zit, merk je er weinig van als ze missen.
    Dan de bekleding weer in de gleuf vastdrukken: ik ben bovenaan begonnen en links en rechtsom naar beneden gewerkt. Het hoekje bekleding wat je als allereerste loshaalt heb ik ook weer als eerste vastgezet.

    Hierna werkt alles weer zoals behoren en in mijn geval zelfs beter dan ooit!
    Laatst gewijzigd door ChronoworX; 27-12-16 om 17:12. Reden: How-to erbij gezet

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •