Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: How-to: Inbouw van een toerenteller bij een Audi 80 B4 TD

  1. #1

    Standaard How-to: Inbouw van een toerenteller bij een Audi 80 B4 TD

    Om dat te kunnen doen zal ik eerst uitleggen hoe je een instrumentenpaneel kan demonteren.

    Het instrumentenpaneel zelf is eenvoudig te demonteren. Het bovendeel(dat bovenste stuk tussen het stuur en dachbord) zit vast met 2 vijzen. Wanneer dat bovendeel verwijderd is zie je de 2 vijzen zitten waar mee het instrumentenpaneel vast zit. deze eruitschroeven en dan het instrumenten paneel naar je toe trekken.
    Op de achterkant zitten er drie stkkers. een kan je er gewoon af trekken, de andere twee moet je eerst het paarse stuk achteruittrekken en dan pas de gehele stekker.
    Door het instrumenten paneel naar achter te kantelen kan je het paneel er zijwaards uitnemen.

    Je hebt twee merken van instrumentenpanelen: VDO en UN4

    Bij VDO zijn er dan nog verschillen.

    Zowel bij UN4 als bij VDO zijn er twee verschillende toerentellers geleverd.
    Zo is er een toerenteller voor een TDI en een voor een TD.

    Die van een TDI wordt aangestuurd door een signaal van de krukassensor
    Die van een TD wordt aangestuurd door de alternator.

    Nu het instrumenetenpaneel demonteren in de verschillende onderdelen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  2. #2

    Standaard

    8) mooie uitleg Jan.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  3. #3

    Standaard

    Als je de vier moertjes lost op de printplaat kan je kan je de behuizing van de snelheidsmeter en van de toerenteller/klok van de printplaat verwijderen.

    Op onderstaande figuur zie je tot hoever je kan demonteren.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  4. #4

    Standaard

    Voor de mensen die last hebben van een snelheidsmeter die het af en toe niet meer doet dan moet je die 4 pinnetjes doorsolderen.
    Let wel op als je dit doet het heel moeilijk zal zijn om in de toekomst de snelhiedsmeter van de printplaat de verwijderen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  5. #5

    Standaard

    Nog een paar kleine opmerkingen:

    1) Onderdelen van een UN4 instrumentenpaneel passen niet in een VDO instrumentenpaneel en omgekeerd!

    2) Hetgeen wat geschreven is heb ik toegpast op een VDO-instrumentenpaneel.
    Vermoedelijk kan dit ook toegepast worden op een UN4 instrumentenpaneel.

    De printplaat van een paneel met toerenteller is niet hetzelfde als een paneel zonder toerenteller. Echter de printplaat is heel eenvoudig aan te passen.
    De onderdelen die nodig zijn: een paar weerstanden, een paar diodes en een transistor en een paar pinnetjes

    Vertrekkende van de oude printplaat moeten eerst een paar dingen verwijderd worden. Die staan op onderstaande figuur in het rood.
    Daarna moeten er een paar componentjes opgesoldeerd worden en een paar pinnetjes

    Component 1, 2, 4, 7 zijn diodes
    Component 3 is een transistor met de platte kant tegen de printplaat gemonteerd
    Component 5, 6 zijn weerstanden.
    Kleurcode van 5: Groen/bruin/bruin/bruin/bruin
    Kleurcode van 6: Rood/zwart/zwart/bruin/bruin
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)


  6. #6

    Standaard

    Aan het sleutelen Jan ?
    Altijd leuk om daar foto's van te zien .
    Keep up the good work .

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  7. #7

    Standaard

    Nu de printplaat klaar is kan je de toerenteller monteren.
    Eventueel kan je de pinnetjes doorsolderen.
    Nu mag het instrumenetnpaneel terug in elkaar gestoken worden

    Heb je het geluk gehad om een toerenteller van een TD te kunnen bemachtigen dan moet je enkel het dashbord monteren en rijden.
    Helaas zijn er niet zoveel toerentellers geleverd voor een TD, Daarom zal je waarschijnlijk eerder een toerenteller van een TDI tegenkomen.
    Mits een kleine aanpassing is deze ook werken te krijgen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Wanneer je een toerenteller hebt van de TDI

    De toerenteller van een TDI word aangestuurd via een toerentalsensor.
    (of een krukassensor). Nu moeten we dus een sensor plaatsen op het vliegwiel. In de versnellingsbak is er een opening voorzien maar er moet een bevestigingsstuk gemaakt worden.
    Moet ik nog doen maar dat zal hopelijk dit weekend gebeuren. momenteel zit die van mij er niet echt vast op en is er een geimproviseerd afstandbusje gemaakt van lakkers. :oops:
    De sensor is te lang om te monteren.
    De sensor die gebruikt is een krukassensor die in de meeste TDI's gebruikt is. Diegene die ik heb is van het nieuwere type.
    Op de stekkers zijn er drie pinnetjes. De middelste is het signiaal en op de andere twee zet je 12V en de massa.
    Op de gele stekker komt het signiaal toe voor de toerenteller.
    Er moet dus een kabel getrokken worden van de sensor naar de gele stekker.
    De gele stekker is eenvoudig te demonteren.
    Eerst de snelbinder kapot knippen en dan kan je de stekker uit de houder schuiven.
    Dan moet je op zoek gaan naar een blauw/groen draad. Dit is de kabel die van de alternator komt. Deze moet je demonteren en op die plaats moet de signiaal kabel van de toerentalsensor komen.
    Zie figuren
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  10. #9

    Standaard

    na dit alles je alles terug monteren en hopen dat het werkt. de toerentller kan een beetje afgeregeld worden. (zie een van bovenstaande figuren).
    Het wordt nog vervolgd omdat de houder van de sensor nog niet klaar is.
    De afmetingen zullen dan ook op het net geplaatst worden.
    (bij een TDI zit de sensor ergens onderaan op het motorblok gemonteerd. deze opening is er niet bij een TD maar kan wel gemaakt worden maar doe ik niet.)
    Vragen mogen altijd gesteld worden. :wink:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Aan het sleutelen Jan ?
    Altijd leuk om daar foto's van te zien .
    Keep up the good work .

    Pat
    Het zit er bij mij al een week of twee in en het werk nog.
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Mooie beschrijving!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard

    Mooie beschrijving Jan! Denk dat er een hoop mensen met een TD zijn die nu ook aan de slag gaan...

    Richard.


    (Reclame: ik heb nog een TDI teller voor een Audi 80 liggen zoals bovenstaande met temp meter, 35 euri)
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klaasklapschaats
    Mooie beschrijving Jan! Denk dat er een hoop mensen met een TD zijn die nu ook aan de slag gaan...

    Richard.


    (Reclame: ik heb nog een TDI teller voor een Audi 80 liggen zoals bovenstaande met temp meter, 35 euri)
    Heb je die klok nog? Werkt de km teller er ook nog van? Wat is de km stand??

  14. #13

    Standaard

    Tis alleen de toerenteller met temp meter. Niet de hele klokkenwinkel. Kun je dus zo omzetten net als JM heeft gedaan, dan houd je je eigen km-stand ook.

    Richard.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  15. #14

    Standaard

    Hmm jammer, ik ben eigenlijk op zoek naar een tellerklok.... de mijne telt niet meer...

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jay-Jay...
    Hmm jammer, ik ben eigenlijk op zoek naar een tellerklok.... de mijne telt niet meer...
    Offtopic:

    Dat komt helaas meer voor.. een snelheidsmeter heb ik echter niet meer liggen helaas..
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  17. #16

    Standaard Toerenteller in 80 B4 1,9 TD

    Met de hulp van JM ben ik een heel eind gekomen .

    Ik heb alleen een S2 tellerunit dus hoefde ik niet alle aanpassingen te maken omdat de complete print paste ..
    de S2 heeft een 5 cylindermotor en mijn TD 4 ....
    volgens veel mensen op dit forum zou dit een onbegonnen zaak zijn en zou ik de toerenteller nooit aan de gang krijgen , laat staan dat hij het juiste toerental zou gaan aangeven ..

    na het verhaal hieboven helemaal doorgelezen te hebben heb ik gemaild met JM om te vragen of ik het signaal niet ergens anders vandaan kon halen

    hij vertelde me dat als ik een unit van een TD of TDI zou hebben het wel zou lukken maar een andere zou een probleem worden ..

    opeens dacht ik aan een kastje van het merk clifford (alarmsystemen)
    het gaat om een klein zwart kunstof kastje wat je met 2 bindstrips om de voedingskabel van je dynamo kunt binden en waaruit een pulssignaal komt wat oploopt bij een hoger toerental
    het gaat om een mooie puls die ik dus aan de in het bovenstaande verhaal doorgeknipte kabel het verbonden
    en na het starten van de auto deed hij het !
    stationair 3000 toeren leek me alleen iets teveel !

    op het kastje zitten een aantal opties waarmee je het aantal pulsen kunt instellen en na een paar opties geprobeerd te hebben heb ik de juiste instelling gevonden

    alles werkt nu perfect

    Marco
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door tom; 10-11-09 om 17:40. Reden: zielige reclamepogingen weer eens verwijderd.
    Ubervag!

  18. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JM Bekijk Berichten
    Nu de printplaat klaar is kan je de toerenteller monteren.
    Eventueel kan je de pinnetjes doorsolderen.
    Nu mag het instrumenetnpaneel terug in elkaar gestoken worden

    Heb je het geluk gehad om een toerenteller van een TD te kunnen bemachtigen dan moet je enkel het dashbord monteren en rijden.
    Helaas zijn er niet zoveel toerentellers geleverd voor een TD, Daarom zal je waarschijnlijk eerder een toerenteller van een TDI tegenkomen.
    Mits een kleine aanpassing is deze ook werken te krijgen.


    hallo weet soms iemand hoe je ze moet aanpassen ik heb namelijk een van een TDI
    nu momenteel daait hij op 6000rpm op ralanti maar ik heb geen zin om de sensor over te bouwen

    PS. erop klopen helpt niet

  19. #18

    Standaard Re: How-to: Inbouw van een toerenteller bij een Audi 80 B4 TD

    Hallo,

    Hoe ver kan je zo'n VDO afregelen?
    Ik heb een audi 80 1.9TD (B4) en heb nog een toerenteller liggen van een B3 diesel.
    Wanneer ik hem monteer heb ik een 300tal toeren teveel.

  20. #19
    Shifu's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    576
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Inbouw van een toerenteller bij een Audi 80 B4 TD

    Even een klein vraagje tussendoor.

    De Groen gekleurde onderdelen op de foto, wat is/was daar de bedoeling van, wil het even zeker weten

    Ik neem aan dat dit zowel voor diesel als voor benzine geld kwa ombouw van de printplaat? zou geweldig zijn ;-)

    Alvast bedankt! de rest is duidelijk


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JM Bekijk Berichten
    Nog een paar kleine opmerkingen:

    1) Onderdelen van een UN4 instrumentenpaneel passen niet in een VDO instrumentenpaneel en omgekeerd!

    2) Hetgeen wat geschreven is heb ik toegpast op een VDO-instrumentenpaneel.
    Vermoedelijk kan dit ook toegepast worden op een UN4 instrumentenpaneel.

    De printplaat van een paneel met toerenteller is niet hetzelfde als een paneel zonder toerenteller. Echter de printplaat is heel eenvoudig aan te passen.
    De onderdelen die nodig zijn: een paar weerstanden, een paar diodes en een transistor en een paar pinnetjes

    Vertrekkende van de oude printplaat moeten eerst een paar dingen verwijderd worden. Die staan op onderstaande figuur in het rood.
    Daarna moeten er een paar componentjes opgesoldeerd worden en een paar pinnetjes

    Component 1, 2, 4, 7 zijn diodes
    Component 3 is een transistor met de platte kant tegen de printplaat gemonteerd
    Component 5, 6 zijn weerstanden.
    Kleurcode van 5: Groen/bruin/bruin/bruin/bruin
    Kleurcode van 6: Rood/zwart/zwart/bruin/bruin
    It's not what you do it's how you do it, It's not what you got, it's how you use it!

  21. #20
    Shifu's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    35
    Posts
    576
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: How-to: Inbouw van een toerenteller bij een Audi 80 B4 TD

    Bump! Ik neem aan dat bovengenoemde methode ook werkt voor een tellerprint van een B3 aan te passen voor het gebruik met toerenteller?
    It's not what you do it's how you do it, It's not what you got, it's how you use it!

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •