Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Vervangen katalysator

  1. #1

    Standaard Vervangen katalysator

    Hallo,

    Ik heb me voorgenomen om eens wat meer onderhoud zelf te gaan doen.

    Is het vervangen van de katalysator voor een A3 1.8 een lastige klus? Is het een kwestie van lambda-sonde los halen, oude kat er onderuit en nieuwe eronder en sonde aansluiten? Is dit zonder lassen te doen? Waarschijnlijk zal het wel wat moeite kosten om een ander los te halen?

    Ik had enthousiast al een vraagbaak gekocht voor de A3, waar alles in staat over complexe klussen als het vervangen van de complete krukas, maar iets (te simpels?) als een uitlaat vervangen wordt er niet in genoemd :?

    Ik ben van plan om naar de doe-het-zelf garage te gaan en heb dan dus de beschikking over een brug.

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

  2. #2
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.700
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    ik heb geen ervaring met een a3 ik heb mijn totale uitlaat zelf vervangen vanaf het spruitstuk op een citroen xm 2litr autom ik vond dat als de kat defeckt is; de rest meestal ook niet veel meer is/kan zijn; tevens alles moet toch los zorg er in elk geval voor dat evt rubbers ook vervangen worden dit werkt makkelijker
    ik had in mijn geval genoeg aan een goede slijptol bril hamer en ring/steeksleutel cungum uitlaatpasta. ik had ongv 2 uur werk voor demontage en montage
    ps zorg dat je hem goed uitlijnt ziet er beter uit en voorkomt rammelen :onfire:
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.793
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Volgens mij is de A3-uitlaat één geheel, je moet 'm dus aan elkaar lassen of (makkelijker) met schuifmoffen in elkaar zetten. Dat eruit halen van de lambdasonde zou nog wel eens het moeilijkste van de klus kunnen zijn, die dingen willen nog wel eens zo onmogelijk vast zitten dat je beter een nieuwe kunt kopen...

    Lassen aan of vlakbij een katalysator is overigens geen goed plan, dus de schuifmoffen zijn warm aanbevolen...

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard

    klopt tom je hebt gelijk de uitlaat van een a3 is bijna 1 geheel je moet hem er dan tussen uit slijpen!!
    moest ik ook doen!
    klote werk allemaal heb nu ook 1 open systeem eronder(nog wel althans,binnenkort te keuren)
    AUDI VOORSPRONG OP TECHNIEK!!!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •