Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Verslag: Reinigen inlaatspruitstuk.

  1. #1

    Standaard Verslag: Reinigen inlaatspruitstuk.

    Hello,

    Merkte dat hier nog geen topic over inlaatreiniging stond, dus dacht ik maar eens een verslagje met wat foto's te geven van hoe het bij mij verlopen is, wat de voordelen en resultaten zijn.

    Zoals iedereen hier weet zorgt de EGR op onze tdi's voor roetaanhechting in het inlaattraject. Met 134.000km op de teller van de A4 vond ik het mss wel eens handig om dit te doen.

    Doel is dus het inlaatspruitstuk eraf te halen en te reinigen. Hiervoor moet een beetje gedemonteerd worden maar geen zware klussen

    voornaamste dingen die gedemonteerd moeten worden:

    -Luchtaanzuigtraject
    -Filterhuis (gewoon trekken, zit met rubbers vanonder geklikt
    -Bouten van EGR losmaken zodat die van het inlaatspruitstuk verwijdert is

    Na dit het je aan de linkerkant al genoeg plek om met een inbus (6?) het inlaatspruitstuk los te krijgen. Niet al te simpel met een gewone inbus. één met een afgeronde top waarmee je onder een hoek kan werken is een aanrader en mss zelfs een must. Het zou veel makkelijker zijn als de turbo weg zou zijn maar eigelijk is dit nutteloze moeite. Middelste 2 bouten onder de turbo zijn dus mss wat moeilijk maar moet lukken.

    Dan heb je het inlaatspruitstuk vast en hou je dan vast...zeker als je tdi als wat kilometers gelopen heeft :shock:
    Bij de A4 met slechts 134.000km was dit dus vrij gevorderd hoewel er erger bestaat. 4-5 mm koek was toch een feit. Als je dan even een rekensommetje maakt van hoeveel debiet je verliest snap je rap dat dit niet positief kan zijn.

    De reiniging:

    Goed schrapen met zelfgebogen/gemaakte krabbers is een goed begin. Wat dan zeer goed bleek te werken was benzine....weken die boel, en terug schrapen. Blijft simpelweg komen. Probeer natuurlijk geen grote krabben of diepe krassen te maken in je spruitstuk, maar het nodige gekrab is toch nodig om het proper te krijgen. Het moeilijkste is de binnenste kamer helemaal clean krijgen. Tools een beetje buigen en het lukt wel.
    Inlaten aan het blok zelf zijn ook rampzalig. Bij mij was de eerste cilinder de minst erge. Daar kreeg in mijn middenvingen achteraan nog door de opening... In de 4'e botste ik op een muur...mijn vinger kon daar dus niet meer door! Moet je je inbeelden dat daar elke second tientallen liters lucht door moet stromen. Wel opletten dat je niet te diep gaat en de kleppen beschadigt.

    Nadat je het helemaal clean gekregen hebt is het klaar voor terug te monteren. Spoel het nogeens helemaal uit met benzine en klaar. Schoonbranden was een gedacht, maar met dat aluminium wijselijk toch maar niet gedaan.

    Nu wat waren enkele van de 'problemen' van de A4:

    - Na weeral juist LMM vervangen te hebben terug héél even inhouden rond 3000 tpm.
    - Merkbaar minder graag in de hoge toeren klimmen.
    - Kon af en toe wel eens flink roeten.

    Resultaten na deze reiniging:

    - trekt duidelijk beter op en houdt terug meer van hoge toeren, kleine hik rond 3000 tpm is verdwenen en hij is er rapper bij als je plots gas geeft.
    Roetproductie is door controle van buiten af ook duidelijk sterk verminderd!

    En final step: plaatje tussen EGR steken om deze rommel te voorkomen

    Echte aanrader dus.

    groeten,

    Steve
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Quattro Powaa

  2. #2
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Zo, daar zit een partij bende in :shock:
    Zou je dus zo elke ton moeten doen (grote beurt).

  3. #3

    Standaard

    je hebt de EGR klep als 1 van de weinige nog niet dicht gemaakt? er zit wel veel troep in
    my first quattro was a wilkinson

  4. #4

    Standaard

    Mooi klusje.
    Daar begin ik bij mijne TD niet aan.
    (Steek nog liever een gereviseerd TDI blok in het vooronder)
    Veel succes met de A4.
    Is het een 90 of een 110pk versie?

    gegroet Jan
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  5. #5

    Standaard

    Is een 90. Verschil bij testrijden inmiddels 8 jaar geleden was naar mening bijzonder klein tss een 90 en 110. Komt goed vooruit voor 90pk vind ik. Maar toch komt daar in de toekomst verandering in
    Quattro Powaa


  6. #6
    st_nick's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    ONESHOT is een goed product om EGR te reinigen

  7. #7

    Standaard

    En een paar dagen achtereen over de autobahn jakkeren was geen optie? :mrgreen:
    S6

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dEX
    En een paar dagen achtereen over de autobahn jakkeren was geen optie? :mrgreen:
    Waarom zou je dat doen? Dat helpt niets aan het feit dat het inlaatspruitstuk volgekoekt zit. Maar één manier op dat op te lossen... erafhalen en schoonmaken.
    Quattro Powaa

  10. #9

    Standaard

    Steve,

    Ik heb je tip opgevolgd en ookhet inlaatspruitstuk gereinigd. Ik heb een Audi A4 tdi quattro van 2002 met 165000 op de klok. Werd dus ook wel tijd om dit te reinigen. Er kwam niet zoveel troep uit als bij jou, maar toch...
    Resultaat: Betere trekkracht, soepeler hoger in de toeren en... jawel zuiniger.(volgens de boordcomputer tussen 5 en 10% zuiniger).

    groeten

    Maarten

  11. #10

    Standaard

    Leuk om horen dat het resultaat heeft gehad
    Quattro Powaa

  12. #11
    st_nick's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Inlaatspruitstuk reinigen

    ook een goede manier om de inlaatcollector te reinigen is om met een lang smal borsteltje bv. om de loop van een remington te reinigen.
    Hiermee hoef je niet zoveel produkt te gebruiken aangezien je het meeste er kunt afschrapen. :idea:
    Dan voor het laatst nog even inspuiten en eventueel droogblazen.

    Mss wel een leuke tip?

  13. #12

    Standaard

    Hoi

    Moet je niet heel erg opletten dat er geen stukje roet met de lucht meegaat en tussen de kleppen terecht komt?
    Ik zal anders eens vragen aan mijn garagist om daar ook eens voor te kijken

    groeten

  14. #13
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.390
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    @ Steve

    Ik zie dat je geen pakkingen hebt gebruikt met het EGR plaatje. Zo is ie niet 100% luchtdicht vrees ik.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pietersoenens
    Hoi

    Moet je niet heel erg opletten dat er geen stukje roet met de lucht meegaat en tussen de kleppen terecht komt?
    Ik zal anders eens vragen aan mijn garagist om daar ook eens voor te kijken

    groeten
    Ja, dat zeker. Wat ik wel heb gedaan, is na het demonteren van het inlaatspruitstuk, de inlaatkanalen ook even schoonmaken. Het kleppendeksel er even af, dan is wel te zien welke kleppen gesloten zijn, en dan alles even goed reinigen en goed uitblazen, zodat er geen roetdeeltjes in de verbrandingsruimte komen. Alles weer monteren met schone pakkingen, de EGR afdoppen d.m.v. plaatje of nog makkelijker, het vacuumslangetje even afdoppen.
    Huidig: '98 A4 Limousine 1.8 20V ADR Quattro
    Vorig: '91 80 type 89 1.8S Comfort Edition

  16. #15
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.390
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evers
    de EGR afdoppen d.m.v. plaatje of nog makkelijker, het vacuumslangetje even afdoppen.
    *als* de EGR klep *goed* dicht staat is de truuk met het slangetje voldoende inderdaad.
    "als"...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  17. #16
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard

    @steven

    nou even geprobeerd dus, slang er af , boutje er in maar na aantal sec al een motorstoringlampje branden

    Dus echt afdoppen kan dan ook niet zeker ?

    de storing:

    1 Fault Found:
    19586 - EGR System Regulation Range Exceeded
    P3130 - 35-10 - - - Intermittent
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2006
    Leeftijd
    46
    Posts
    42
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Verslag: Reinigen inlaatspruitstuk.

    Even een oude koe uit de sloot halen.

    Ik week meestal de spruitstukken in met Dasty en daarna met remreiniger goed schoonspoelen
    Groetjes,

    Bert

    "Because there's a thin line between hobby and mental illness!"

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •