Zo, daar zit een partij bende in :shock:
Zou je dus zo elke ton moeten doen (grote beurt).
Hello,
Merkte dat hier nog geen topic over inlaatreiniging stond, dus dacht ik maar eens een verslagje met wat foto's te geven van hoe het bij mij verlopen is, wat de voordelen en resultaten zijn.
Zoals iedereen hier weet zorgt de EGR op onze tdi's voor roetaanhechting in het inlaattraject. Met 134.000km op de teller van de A4 vond ik het mss wel eens handig om dit te doen.
Doel is dus het inlaatspruitstuk eraf te halen en te reinigen. Hiervoor moet een beetje gedemonteerd worden maar geen zware klussen
voornaamste dingen die gedemonteerd moeten worden:
-Luchtaanzuigtraject
-Filterhuis (gewoon trekken, zit met rubbers vanonder geklikt
-Bouten van EGR losmaken zodat die van het inlaatspruitstuk verwijdert is
Na dit het je aan de linkerkant al genoeg plek om met een inbus (6?) het inlaatspruitstuk los te krijgen. Niet al te simpel met een gewone inbus. één met een afgeronde top waarmee je onder een hoek kan werken is een aanrader en mss zelfs een must. Het zou veel makkelijker zijn als de turbo weg zou zijn maar eigelijk is dit nutteloze moeite. Middelste 2 bouten onder de turbo zijn dus mss wat moeilijk maar moet lukken.
Dan heb je het inlaatspruitstuk vast en hou je dan vast...zeker als je tdi als wat kilometers gelopen heeft :shock:
Bij de A4 met slechts 134.000km was dit dus vrij gevorderd hoewel er erger bestaat. 4-5 mm koek was toch een feit. Als je dan even een rekensommetje maakt van hoeveel debiet je verliest snap je rap dat dit niet positief kan zijn.
De reiniging:
Goed schrapen met zelfgebogen/gemaakte krabbers is een goed begin. Wat dan zeer goed bleek te werken was benzine....weken die boel, en terug schrapen. Blijft simpelweg komen. Probeer natuurlijk geen grote krabben of diepe krassen te maken in je spruitstuk, maar het nodige gekrab is toch nodig om het proper te krijgen. Het moeilijkste is de binnenste kamer helemaal clean krijgen. Tools een beetje buigen en het lukt wel.
Inlaten aan het blok zelf zijn ook rampzalig. Bij mij was de eerste cilinder de minst erge. Daar kreeg in mijn middenvingen achteraan nog door de opening... In de 4'e botste ik op een muur...mijn vinger kon daar dus niet meer door! Moet je je inbeelden dat daar elke second tientallen liters lucht door moet stromen. Wel opletten dat je niet te diep gaat en de kleppen beschadigt.
Nadat je het helemaal clean gekregen hebt is het klaar voor terug te monteren. Spoel het nogeens helemaal uit met benzine en klaar. Schoonbranden was een gedacht, maar met dat aluminium wijselijk toch maar niet gedaan.
Nu wat waren enkele van de 'problemen' van de A4:
- Na weeral juist LMM vervangen te hebben terug héél even inhouden rond 3000 tpm.
- Merkbaar minder graag in de hoge toeren klimmen.
- Kon af en toe wel eens flink roeten.
Resultaten na deze reiniging:
- trekt duidelijk beter op en houdt terug meer van hoge toeren, kleine hik rond 3000 tpm is verdwenen en hij is er rapper bij als je plots gas geeft.
Roetproductie is door controle van buiten af ook duidelijk sterk verminderd!
En final step: plaatje tussen EGR steken om deze rommel te voorkomen
Echte aanrader dus.
groeten,
Steve
Zo, daar zit een partij bende in :shock:
Zou je dus zo elke ton moeten doen (grote beurt).
Steve,
Ik heb je tip opgevolgd en ookhet inlaatspruitstuk gereinigd. Ik heb een Audi A4 tdi quattro van 2002 met 165000 op de klok. Werd dus ook wel tijd om dit te reinigen. Er kwam niet zoveel troep uit als bij jou, maar toch...
Resultaat: Betere trekkracht, soepeler hoger in de toeren en... jawel zuiniger.(volgens de boordcomputer tussen 5 en 10% zuiniger).
groeten
Maarten
ook een goede manier om de inlaatcollector te reinigen is om met een lang smal borsteltje bv. om de loop van een remington te reinigen.
Hiermee hoef je niet zoveel produkt te gebruiken aangezien je het meeste er kunt afschrapen. :idea:
Dan voor het laatst nog even inspuiten en eventueel droogblazen.
Mss wel een leuke tip?
Ja, dat zeker. Wat ik wel heb gedaan, is na het demonteren van het inlaatspruitstuk, de inlaatkanalen ook even schoonmaken. Het kleppendeksel er even af, dan is wel te zien welke kleppen gesloten zijn, en dan alles even goed reinigen en goed uitblazen, zodat er geen roetdeeltjes in de verbrandingsruimte komen. Alles weer monteren met schone pakkingen, de EGR afdoppen d.m.v. plaatje of nog makkelijker, het vacuumslangetje even afdoppen.Oorspronkelijk geplaatst door pietersoenens
@steven
nou even geprobeerd dus, slang er af , boutje er in maar na aantal sec al een motorstoringlampje branden
Dus echt afdoppen kan dan ook niet zeker ?
de storing:
1 Fault Found:
19586 - EGR System Regulation Range Exceeded
P3130 - 35-10 - - - Intermittent