Als je de trekhaak onder een B6 gaat plaatsen, heb je geen canbus nodig.
Tsja nu weet ik het niet meer. Mijn dealer zei dat ik dat wel nodig had en het ook ingeleerd moet worden in de boordcomputer. Het is wel een VW/Audi specialist... ik durf het niet meer aan eerlijk gezegd. En het door de dealer laten doen vind ik veel te duur. Maar het zou kunnen dat het bij jouw B6 anders is, want dat zei mijn dealer ook.Oorspronkelijk geplaatst door rogek
Je zou natuurlijk eerst een mede forumlid met VAG-COM of VCDS kunnen laten kijken of de auto echt een CAN-BUS heeft.
Ook het inleren stelt niet zo heel veel voor, is met VAG-COM een half uurtje (ruim gemeten) werk.
Even inhaken: ik heb vandaag samen met Leslie een trekhaak onder m'n B6 gemonteerd (simpele vaste, tezijnertijd eens kijken naar een uitneembare). Montage is peanuts, om 11:00 begonnen en tegen 13:00 was alles al hard op de terugweg (interieurbekleding). In een uurtje tijd alle elektra aangesoldeerd (ik moest de dikke kabel doormidden knippen om 'm door het achterpaneel te krijgen, en alle draden op de lamp-kabels gezet), dus feitelijk net aan in 3 uur tijd 'klaar'.
Het enige dat we nog moeten doen is de kabelboom naar de voorkant. Ik heb een, bij mijn weten, OEM Audi Bosal trekhaak met bijbehorende kabelboom (ECS, en Audi-branded stekkers), geen CAN draden in de boom aanwezig. Wel lopen er vier kabels naar voren:
- 1x dik geel (4mm²) (geschakeld +12V, ik gok 15A zekering nodig)
- 1x dik rood (4mm²) (constant +12V, ik gok 20A zekering nodig)
- 1x dik bruin (4mm²) (massa, er liggen ook al 3 dikke massakabels in de kofferbak)
- 1x medium (max 2mm²) blauw/rood
Drie van die vier kan ik wel plaatsen (aftakken onder dashboard, kabeltje naar zekeringkast, en aldaar de rode draad aansluiten; de gele doe ik dan via een zweefzekering op een geschakeld aftakpunt), maar waar moet die blauwe met een rood streepje heen? Achteruitrijlichten hebben dezelfde kleur, maar die zijn allebei al afgetakt in de achterlichten.
De betreffende boom kan ik maar niet vinden in how-to's en/of manuals.
Anyone?
Misschien helpt dit je, zie plaatje 20.
Trekhaak Schema.pdf
Daar staat idd een blauw/rode, en die zou dan het remlicht moeten zijn? De andere kabels komen niet overeen met de kleuren die ik heb (geel/bruin/rood, geen groen oid), dus of deze dan ook wel overeen komt?
Sowieso zou ik het gek vinden als het remlicht vanaf de voorkant afgetakt moet worden, aangezien alle lampen anders al van achter afgetakt worden. Het enige dat ik me kan voorstellen wat er met die draad moet gebeuren is dat het een signaaldraad is die de boordcomputer vertelt dat er een aanhanger oid is aangesloten, maar of dat ook echt moet....
Ik zal wel weer eens stom wezen..
Hallo, ga me ook maar wagen aan dit project. Heb een A4 2003 avant 1.8t. Op mp een originele westfalia afneembaar gevonden maar helaas zonder bevestigingsmateriaal. Ik kan nergens de how-To vinden waar jullie het over hebben? Is er iemand die deze nog heeft? De bekabeling is overigens duidelijk.
Thanks!
Dat snap ik - de vraag is dus of dat met deze blauw/rode draad gebeurt, en zo ja, waar deze draad dan op moet. Ik probeer het over een tijdje gewoon eerst zonder - als de boel werkt, dan vind ik dat prima. PDC is voorlopig toch defect bij mij. Ik zie trouwens op een van de foto's van @bleuq20v dezelfde kabels lopen volgens mij, dat maakt het extra jammer dat er geen elektraverslag meer bij te vinden is .
@marionijhof: zoals te lezen in dit topic is de how-to verloren gegaan bij een forum migratie. Je kan enkel de foto's vinden in de eerste 3 posts van dit topic, en misschien ergens nog een PDF bijlage die halverwege overgaat in halve tekst. Wat mis je van je trekhaak? In mijn geval was het bevestigingsmateriaal eenvoudig: het is gewoon een bumperbalk vervanger. Eén ding, groot log en zwaar. De bouten hergebruik je van je bestaande bumperbalk. Verder is er geen bevestigingsmateriaal.
Bastet bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad gelezen dat de how-To verloren is gegaan, vandaar mijn vraag of er nog iemand iets over heeft. Ook is te lezen in dit topic dat je voor de Westfalia trekhaak vierkante plaatjes met opgelaste moeren nodig hebt. Dit bedoel ik met bevestigingsmateriaal.
@bleuq20v - ik heb volgens mij exact dezellfde kabelboom als die jij in je eerste posts hebt beschreven. Ik zie eenzelfde zwart-ommantelde kabelset van vier kabels:
- rood
- geel
- blauw/rood
- bruin/wit
Ik kan nergens vinden waar ik die kabels moet laten, en of dat voldoende is. De beschrijving hierboven laat dit helaas niet zien (sorry @Rodelschwein), aangezien dit een CAN systeem lijkt te zijn.
Ik heb nu +12V (permanent, als test) op zowel de gele als de rode draad gezet, en de bruin/witte kabel op massa (permanent). Ik meen me te herinneren dat een bruine draad met gekleurde streep een geschakelde massa is, dus het kan daar ook nog aan liggen. De blauw/rode draad is nu niet aangesloten.
Ik meet 0 tot 0,05V op de 58R/58L pinnen op de trekhaak (ik heb er een 13>7 verloop op zitten), dus er komt (vrijwel) niets doorheen lijkt mij. Helaas moet ik binnenkort een bankstel ophalen, en heb ik dus echt een aanhanger nodig.
Kan je mij nog vertellen waar je die vier kabels op hebt aangesloten, en of er aan de voorzijde nog meer nodig is? De achterkant met bijbehorende ECS modules zitten er in en zijn (correct, kleur-op-kleur) aangesloten.
Edit: volgens Westfalia is bruin/wit ook +12V, en moet blauw/rood ergens bij de remschakelaar bijgeprikt. Helaas heb ik die kabel dus NIET. Bummer.
Westfalia-non-CAN-trekhaak.pdf
Edit 2: remsignaal afgetakt (even open snijden, draadje eraan, en gaan), op alle drie de andere draden +12V vanaf punt +30 afgetakt. Straks gebruiken, daarna weer loskoppelen want ik heb er geen zekeringen bij. Moet dus nog even een 3-way zekeringhouder scoren.
Edit 3: 6-way zekeringhouder besteld. Komt komende week ergens binnen; kan ik er netjes 3x 15A zekeringen in plaatsen, en heb ik nog 3 plekken over voor oa een DRL project .
6waybladehldrfse300-2.jpg6waybladehldrfse300.jpg
Kleine update: de zekeringhouder is gemonteerd, en nadien één keer de trekhaak gebruikt. Alles werkte, op het richting aangeven naar rechts na. Dat kan natuurlijk een los contactje zijn, dus toen even geen aandacht aan besteed.
Twee weken later een fiets opgehaald, dus een fietsendrager op de trekhaak gezet. Wat schetst de verbazing: niets werkt. Geen lampjes, geen richting... helemaal niets. Er komt géén spanning op welke trekhaakpool dan ook. Ik heb de zekeringen gecontroleerd; deze doen het allemaal. De ingaande spanning naar het bovengenoemde zekeringblokje is ook aanwezig, en er is 12V na de zekering (gemeten). Ik ga zometeen de auto weer open maken in de hoop dat ik misschien een losse (massa) draad zie, maar heb er weinig hoop op. Kapotte ECS modules? Leuke grap dan, één keer kunnen gebruiken, en eigenlijk is-ie morgen weer nodig (sloop afval!).
Als het kapotte units zijn... geen OEM meer voor mij dus. Bah.
Ik ben op zoek naar een 7-polige kabelboom voor mijn A4 B5 sedan uit 1995. Op verschillende sites kom ik het onderscheid tussen Check Control versus geen Check Control tegen.
Ik vermoed dat het er bij mij wel in zit, aangezien er o.a. een check gedaan wordt of mijn remlicht functioneert ja/nee. Na één keer op het rempedaal drukken verschijnt er 'OK'. Maar of dit de 'Check Control' is die ze bedoelen is me onduidelijk.. Wie kan mij helpen aan een antwoord?