• Resultaten 1 tot 18 van de 18
    1. #1

      Exclamation gevaar: lassen en remmenreiniger

      dat kan dodelijk zijn, zie onderstaand verhaal.

      http://www.brewracingframes.com/id75.htm

      is geen broodje aap, ik heb chemie gestudeerd en wat daar staat klopt, die gast heeft nog mazzel gehad dat hij het kan navertellen. Fosgeen is een van de gevaarlijkste en dodelijkste gassen, echt gemeen spul.


      quartet quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5, '96 A4 2.8 30V quattro, '01 A8 3.7 quattro

    2. #2

      Standaard

      Ooops... Ik denk dat het goed is dat je dit verhaal gepost hebt. Wel een beetje onverstandig dat ie zolang gewacht heeft met naar het ziekenhuis te gaan.
      Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
      Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

    3. #3

      Standaard

      ja, vooral omdattie wel wat had gegoogled over fosgeen... wat hij omschrijft is typisch, eerst een klap, dan lijkt het mee te vallen, maar dan begint de ellende pas...


      quartet quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5, '96 A4 2.8 30V quattro, '01 A8 3.7 quattro

    4. #4

      Standaard

      Misschien ook wel bekend, maar het is ook ongezond om verzinkt materiaal te lassen, wat bij een audi kan voorkomen.
      hifi challenge for audi(o)

    5. #5

      Standaard

      voor dat soort dingen hebben ze nu Persoonlijke beschermingsmiddelen uitgevonden.....
      Hic finis fandi
      A6 Avant 2.0 TDI Multitronic Business Edition


    6. #6

      Standaard

      Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met minder ernstige gevolgen gelukkig (wist ik ook niet) even een uitlaat schoonmaken met remmenreiniger, daarna mig-lassen, tot m'n scheenbeen wel erg warm werd, toen had ik in de gaten dat ik in een brandende poel remmenreiniger stond ......had dus ook anders af kunnen lopen. Goed dat je het gepost heb, nu ben ik nog voorzichtiger!
      Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
      Chipuning 3.0TDI BiT 380pk 820Nm + Vmax 750,-.
      www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.

    7. #7
      rolf's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2004
      Leeftijd
      50
      Posts
      5.543
      Kudos
      110
      Auto
      Audi A2

      Standaard

      Teflon tape en lassen/solderen gaan ook niet goed samen........ blauwzuurgas, dodelijk in kleine hoeveelheden.
      Ik: VW Passat 3C Variant Sportline 2.0TDI 4-Motion, Vrouw: A2 1.4 ColourStorm Open Sky.

    8. #8
      Meeting crew coupé's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2004
      Leeftijd
      35
      Posts
      10.188
      Kudos
      155
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard

      das geen misselijk verhaal.
      @pedro, voor zulke klusjes is de medewerker van de maand beter geschikt..
      [B][I]Volkswagen Touran TSI

    9. #9
      Y0®iZz
      Guest

      Standaard

      Zo, das geen kattepis! Goed dat je het hier plaatst...

    10. #10

      Standaard

      Ik zal even checken of mijn schoonvader - en veelvuldig hobby-lasser - dit wel weet. Waarschijnlijk wel, want hij zit zelf in de gassen.

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coupé Bekijk Berichten
      das geen misselijk verhaal.
      @pedro, voor zulke klusjes is de medewerker van de maand beter geschikt..
      ROTFLMAO!

    11. #11

      Standaard

      ik hoorde ergens in de afgelopen 24 uur nog een nieuwsberichtje over een jongen van 16 die ernstig gewond geraakt was bij slijpwerkzaamheden aan een vat.

      dat remmenreiniger en acetyleengas zo eng kunnen reageren heb ik ook nooit geweten. zullen we iig onthouden.
      Carburateur reiniger is trouwens zeker zulke erge rotzooi als remmenreiniger, misschien zelfs erger, maar daarbij is het voordeel dat het zo vluchtig is dat het bijna meteen verdampt bij voorkomende buitentemperaturen.
      Laatst gewijzigd door antiekeradio; 28-09-09 om 13:43.
      "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
      deserves neither and will lose both!"

    12. #12

      Standaard

      met argon reageert niets (daarom gebruik je het ook als dekgas), het zijn de hoge temperaturen (en het acetyleen) die er voor zorgen dat uit het oplosmiddel (dat remmenreiniger is) fosgeen ontstaat. carb cleaner is iirc meestal een koolwaterstof en zou dan "alleen maar" explosief kunnen worden... maar beter geen risico nemen tot je het echt zeker weet.


      quartet quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5, '96 A4 2.8 30V quattro, '01 A8 3.7 quattro

    13. #13

      Standaard

      ik heb mijn bericht bijgewerkt, waar Argongas stond is het nu verbeterd in Acetyleengas. Argon was een vergissing
      "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
      deserves neither and will lose both!"

    14. #14

      Standaard Lassen n remmenreiniger.

      Geachte Audi vrienden,

      Waar ook vaak geen rekening gehouden word..

      Na het schoonmaken van de handen, met een oplosmiddel, en daarna een sigaretje of een shagie opsteken.
      Dit kan ook wel eens gevaarlijk zijn.
      Vaak word er Tri gebruikt om de handen schoon te maken, daarna een peukje, lekker.
      Maar wel erg gevaarlijk, verwarmen van Tri geeft fosgeen gassen.
      Zo zijn vele chemische middelen zeer gevaarlijk bij opwarming, en toch zeker bij het lassen.

      Let goed op uw veiligheid en uw gezondheid.

      Met vriendelijke groet,

      Ad

    15. #15

      Standaard

      Tri is zowieso kankerverwekkend en al lang niet meer volgens ARBO normen toepasbaar om je handen mee te wassen

      zelfs in tipp-ex zit het niet meer in
      "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
      deserves neither and will lose both!"

    16. #16

      Standaard

      Nou is je handen wassen met tipp-ex ook niet wat ik adviseer ..
      ZE hebben allemaal meer vermogen maar omdat ik later kan remmen en eerder op het gas ga kan ik ze net bijbenen.

      Er stond een man op de bus te wachten, de chauffeur zei "kom daar eens van af."

      Een rookworst zonder r is ook worst..

    17. #17

      Standaard

      In de meeste moderne spuitbussen wordt butaan gebruikt als drijfgas dat is buiten de inhoud van de bus dus al hardstikke brandbaar.
      Voor de ontdekking van de ozonlaag werden er andere gassen gebruikt die vergelijkbaar zijn met de gassen die ook in je airconditioning voorkomen (CFC's en HFC's). Als je deze gassen in aanraking laat komen met open vuur ontstaat er blauwzuurgas. Dus ook bij werkzaamheden aan je aico waarbij de inhoud zou kunnen ontsnappen en open vuur is het opletten geblazen.
      S4 stage 3 tuned by Hartog. 403pk 580Nm

    18. #18

      Standaard Re: gevaar: lassen en remmenreiniger

      Dit verhaal werd ook op het Porscheforum geplaatst, waarop deze reactie volgde:

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coen Jansen
      Is niet erg waarschijnlijk!!!!!!

      De remmenreinigers van tegenwoordig worden meestal samengesteld uit diverse oplosmiddelen zoals o.a. kookpuntbenzine (aromaat vrij) ethanol, isopropylalkohol, pentaan e.d. Dit zijn chloorvrije oplosmiddelen

      In mosterdgas en fosgeen zit chloor, dat kan dus nooit een reactie product zijn van de eerder genoemde oplosmiddelen.

      "Vroeger" werden wel gechloreerde oplosmiddelen (zoals methyleenchloride of "Tri (Trichloormethaan)) in remmenreinigers gebruikt, maar dat gebruikt men vanwege gezondheidsrisico's (en de veel hogere prijs van deze oplosmiddelen) niet (nauwelijks) meer. Groot voordeel was wel dat ze niet brandbaar waren.
      Dus tenzij je nog een zeer oude partij chloorhoudende remmenreiniger hebt staan, is het niet waarschijnlijk dat je blootgesteld wordt aan fosgeen en mosterdgas ten gevolge van de gebruikte remmenreiniger.

      Het wordt natuurlijk anders als je the te lassen deel niet goed schoon gemaakt hebt van de chloorhoudende (PVC) underbodycoating dan kunnen er wel ongezonde chloorhoudende gasvormige verbindingen ontstaan, maar dat komt dus niet door de remmenreiniger

      De huidige remmenreinigers zijn wel licht ontvlambaar, dus je moet zeker weten dat je werkstuk en de omgeving daarvan “droog” is en dat er geen brandbare dampen meer hangen, voordat je gaat lassen, in verband met brand en explosie gevaar........

      Ik ken een verhaal van een autorestauratiebedrijf waar men tijden lassen de gewoonte had, om als de boel begon te branden, het te blussen met chloorhoudende remmenreiniger/ontvetter. Dat werkte prima, (afgezien van de schadelijke stoffen die hier wél bij vrijkomen), totdat men overgegaan was op een chloorvrije (betere term halogeenvrije) remmenreiniger, die dus licht ontvlambaar was......
      Het werd net geen uitslaande brand, maar de schade aan de oldtimer was aanzienlijk!

      En natuurlijk…. het inademen van lasdampen is niet gezond.

      O… ja…. ik werk op het ontwikkelings laboratorium van een fabriek waar met chemische producten maakt. o.a. remmenreinigers (in vloeistof en spuitbus),
      En ik las ook wel eens aan mijn oldtimertje (we maken ook anti lasspat sprays)

      Las veilig,

      Coen.
      FWIW...
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •