Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Rammelende uitlaat.

  1. #1
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    46
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard Rammelende uitlaat.

    Sinds een half jaar rammelt er iets in of bij de uitlaat van mijn 100. Dit doet zich voor tussen de 2500 en de 3500 toeren en lijkt van de voorkant af te komen. Ik ben zelf bang dat het iets met de kat. te maken heeft en ik weet niet in hoe verre dit een punt van afkeur is bij de APK (komt er weer aan ). Ik heb eens met de gehele uitlaat geschud, maar dan hoor ik niets, maar ja, je weet nooit waar trillingen op gaan treden bij bepaalde toerentallen.
    Hebben meerdere mensen dit probleem gehad? En zo ja, is hier iets aan te doen (heb al eens van iemand gehoord om een paar parkertjes in de kat. te draaien zodat het binnenwerk weer vast zit maar dat lijkt me revolutiewerk :? ).
    Wordt hij hier op afgekeurd?
    Of kan het zijn dat dit één of ander hittescherm is wat los gaat zitten bij dit model?

  2. #2
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Mijn oom had zoiets met zijn passat en daar was het inderdaad de Kat.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  3. #3
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Bij de Micra van m'n zus rammelt de uitlaat ook (de gehele auto ook maar dat terzijde) bij haar zijn het "losse schotjes" in de tussen demper.

    Iemand heeft haar ook aangeraden om er gaten in te boren en dan parkers in te draaien maar dat vind ik ook een beetje een laatste redmiddel.
    Ik ben er even onder geweest en heb met een kuststof hamer een lichte tik op het tussendemper gegeven......naar de apk toe gereden zonder gerammel (goedgekeurd) en op te terugweg begon de boel weer te rammelen

    Ik zou natuurlijk zeker geen klap op je kat geven!! maar ga er met een draaiende motor even onder luisteren.....dan kan je beter horen waar het geluid vandaan komt. Want als je in de auto zit kan de richting van de geluidsbron nog wel eens afwijken.

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  4. #4
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    46
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    De tussendemper is nieuw (jaartje of zo), daar zal het dus niet snel aan liggen. Het lastige is, dat bij stilstand het gerammel zelden te horen is (en die keren dat je probeert te luisteren natuurlijk net niet). Alleen als hij belast wordt bij dat toerental is het hoorbaar.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Als het inderdaad de kat is en niet de schotjes, zoals Arlo terecht opmerkte, dan kun je dat horen door er tegenaan te tikken.

    Als het de kat is: zo snel mogelijk vervangen of tijdelijk leegmaken en niet aan knoeien met schroeven! Als het binnenwerk van de kat afbreekt (is keramisch materiaal) en in je uitlaat terechtkomt, kan de hele boel verstoppen en ben je nog niet klaar.

    Bij mij was het inderdaad de kat. Op een gegeven moment ging de auto niet harder dan 80 en werd loeiheet, want het binnenwerk van de kat was in de behuizing gekanteld en verstopte de afvoer.

    Tom


  6. #6
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    46
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Mag je een kat leeg halen dan?????? APK!

  7. #7

    Standaard

    Hangt van het bouwjaar af,denk ik.
    De APK-meester zij tegen mij:als hij ouder is dan "89" en er zit een kat onder,hoeft ie het niet te doen (mag stuk zijn)
    Auto'jonger dan "89" dan moet de kat werken en mag hij niet ontbreken of stuk zijn.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Mag je een kat leeg halen dan?????? APK!
    Als de auto aan zijn emissiewaarden komt, kunnen ze niets anders doen dan een visuele inspectie op de aanwezigheid van een kat... of een lege behuizing, in dit geval.

    Tom

  10. #9

    Standaard

    Tom schreef:
    Als de auto aan zijn emissiewaarden komt, kunnen ze niets anders doen dan een visuele inspectie op de aanwezigheid van een kat... of een lege behuizing, in dit geval.
    Is dat verschil dan niet erg groot,Die eisen zijn allemaal weer scherper geworden sins Europa een is geworden,Volgens de keur-meester heb ik massel,want als ie jonger dan "89" had geweest,had ut gewoon een nieuwe kat moeten worden.
    Bij oude en of versleten motoren is het zowiezo al moeilijk om aan die waarde's te komen,en daar komt bij dat door die olie-uitstoot (lekkende kleprubbers)de kat z'n werking niet goed kan doen en dat zeker bij veel stads-verkeer omdat dan de kat niet heet genoeg wordt,en dus niet werkt.
    Mijn Audi zit nu echt tegen de grens,hij moest het c.o zo afstellen,dat de motor nauwelijks nog normaal liep,ook toen hij de motor ±3 min op 3500 liet lopen gaf de kat geen kik meer,waarschijnlijk leeg.
    Weggegooit met de tussendemper die ik vervangen heb.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De auto mag nooit getest worden op waarden die strenger zijn dan in het jaar waarin-ie gefabriceerd werd. Als een '94er in goede staat is, zie ik niet waarom-ie zonder kat niet aan zijn waarden zou komen.

    Tom

  12. #11
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    46
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Blijft natuurlijk een gok. Zal me er eens onder gooien en hem er onderuit draaien. Kijken of ik er iets aan kan doen.

  13. #12

    Standaard

    Tom schreef
    De auto mag nooit getest worden op waarden die strenger zijn dan in het jaar waarin-ie gefabriceerd werd. Als een '94er in goede staat is, zie ik niet waarom-ie zonder kat niet aan zijn waarden zou komen.
    Daar heb je gelijk in,Denk zelf teveel aan de wat oudere auto's die bij mij niet altijd (motor-technisch)in goede staat waren,maar met wat afstel-werk lukt het in de meeste gevallen altijd wel.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  14. #13
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    46
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Maar kan ik er zonder kat van uit gaan dat hij die waarde haalt?

  15. #14

    Standaard

    Kun je gewoon ff bij een garage laten testen,koste mij 5 Euries om ff het c.o.af te laten stellen,toen heb ik het meteen gevraagd.

    Kun je ook meteen vragen of je hem (de kat)weg mag halen.
    Denk zelf van niet .

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  16. #15
    funs
    Guest

    Standaard Regelementen mbt je Kat

    Zijn nogal vaag enzo, ik heb er eens naar lopen zoeken omdat ik hetzelfde probleem heb met mijn audi, volgens de wet is het zo dat elke auto vanaf 1990 een KAT moet hebben en dat je deze niet mag verwijderen als er eentje onder zit.
    Nou begreep ik niet helemaal of dat niet verwijderen in verband stond met het jaartal. Het is echter zo dat Audi en een aantal andere fabrikanten voor 1990 van veel van hun modelen een met Kat en zonder Kat versie hadden.
    Bij uitlaten.com staat er ook een stukje over geschreven, daaruit maak ik op dat zolang je onder de emissie van de gestelde regels uit het bouwjaar van de auto blijft er niks aan de hand is, en je je Kat mag amputeren.
    Je kan dan ook zelfs nog voor de APK zelf het mengsel aanpassen, naar de APK gaan en na keuring het mengsel weer terug zetten, de APK blijft een moment opname

  17. #16

    Standaard

    Van personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke overeenkomstig het twaalfde lid moeten zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, met inbegrip van personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas, dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van de op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding (lambdawaarde). Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze
    (c) RDW
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  18. #17

    Standaard

    Om terug te komen op die rammelende uitlaat .
    kijk ook eens naar je motorsteunen .

    Je kan dit checken door de motor voorzichtig op
    te krikken . Als de motorsteun loskomt van zijn flens
    dan is die kapot en moet hij vervangen worden .

    De audi 100 van m'n buur had ook zo'n irritante rammel .
    Heb ik me daar een ongeluk achter gezocht voor ik aan die motorsteiunen dacht .

    Pat

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Goede tip! Uitlaat tegen subframe veroorzaakt inderdaad vervelende bijgeluiden.

    Tom

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •